Thunderace-tråden!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vad tror ni om man tar ett helsystem och moddar dit ett spjäll?

Bara genom att titta på org-systemet så tycker jag det känns som att man kan vinna ett par hästar med ett mer välgjort system.

Kanske skulle funka men det skiljer rätt mycket på org. systemen och race systemen. Org.systemet har ju ett rum för ventilen som är ganska stort och på race systemen är det i princip bara rör. Andra märken har ju ventiler som sitter mitt i kollektor-röret bara men jag tror att man missar lite med poängen med ett sånt system. Vad jag förstår så är det själva utrymmet, och att man klan ändra motståndet i detta utrymmet som ger bättre respons i botten och mellanregister. Jag är ingen expert på det dock.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Denna maskin gillar ett Riktigt 4 - 1 system Alltså INTE ett 4 -2 -1

4-1 med supercans ( burkar mellan 1-2 samt mellan 3-4 )
Det var det absolut bästa förr i tiden och det lär väl inte ha färändrats sen dess

på detta vis kan du köra utan exup med gott resultat
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Denna maskin gillar ett Riktigt 4 - 1 system Alltså INTE ett 4 -2 -1

4-1 med supercans ( burkar mellan 1-2 samt mellan 3-4 )
Det var det absolut bästa förr i tiden och det lär väl inte ha färändrats sen dess

på detta vis kan du köra utan exup med gott resultat

Jag hyser inga som helst tvivel på att du har rätt i det du säger Herr Andersson, men om man byter bort exupen till ett annat system borde man väl rimligen även förlora de stora fördelar som exupen ger i jämförelse med andra system vid lägre varv?

Visst vill man ha raka rör vid 9000 varv och uppåt men faktum är ju att såvida man inte håller på att smiska bana så ligger man ju till >99% av körningen ändå på betydligt mycket lägre varvtal. Personligen har jag ju mycket hellre några procent mer umpf vid 3-7000 varv än vid 9000 varv och uppåt.

Att ta ut hörselpropparna ger ju ändå en större fartupplevelse än 5% mer effekt på höga varv...

Jag har en viss känsla av att vi har lite olika önskemål angående vad vi vill ha ut av våra motorer. :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nej nej

Denna setup ger fint bottenregister och med mera topend

Att byta bort exup mot ett 4-2-1 rör ger som du skriver sämre botten och inget eller minimalt extra på topp

Då jag själv tillbringade hela 90 talet på ett hjul (bakhjulet ) så var botten och mellan register superviktigt för mig


Raka rör har jag aldrig diskuterat , Korrekt och riktig ljuddämpare har jag alltid kört med ( fullflödes )
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nej nej

Denna setup ger fint bottenregister och med mera topend

Att byta bort exup mot ett 4-2-1 rör ger som du skriver sämre botten och inget eller minimalt extra på topp

Då jag själv tillbringade hela 90 talet på ett hjul (bakhjulet ) så var botten och mellan register superviktigt för mig


Raka rör har jag aldrig diskuterat , Korrekt och riktig ljuddämpare har jag alltid kört med ( fullflödes )

Men om den setup du rekommenderar trumfar exupventilens funktion så är det ju lite svårt att förstå varför yamaha kört med exup i 15+ år.

Med "raka rör" syftade jag till röret under motorn och exupens närvaro eller ej. :)
 

Tias_L

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Ort
Trelleborg
Hoj
Thunderace -97, KTM 950sm -06, R1 -07
Nej nej

Denna setup ger fint bottenregister och med mera topend

Att byta bort exup mot ett 4-2-1 rör ger som du skriver sämre botten och inget eller minimalt extra på topp


Är mycket sugen på att testa ett sådant rör på orginal motorn och återkomma med resultatet!
Men kan inte för mitt liv hitta något eller någon som har ett till salu:(

Förslag på var det finns ett???
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hallå jag har nu precis kompleterat hoj parken med en Thunderace :) likadan som jag än gång köpte helt ny när den kom -96 svart/grå. Det är en svensk såld 96 med 57kw i papprena och 6 tidigare ägare med sevice bok osv och verkar fin för sin ålder.

Nu till min undran minns att dom var strypta genom trottel stop och någon kabel som skulle klippas på boxen, jag har gått igenom förgasarna och bestyckat om den då den gick för fet och kollat att trottlarna går ända upp.

När det gäller kabeln eller snarare kablarna som på min thunderace 1st grön/vit och 1st vit är klippta och kopplade från boxen till plus på batteriet ?? jag kan inte minnas att jag gjorde så på min som jag köpte ny -96 men det var ju ett tag sedan så.

Finns det någon som bekräfta att detta är riktigt ? alltså kabeln från boxen grön/vit och vit är klippta och skarvade med ny kabel från boxen till plus på batteriet och den andra delen som fortsätter in i kabelnstammen är bara klippt.
Vore tacksam om någon kan sprida lite ljus om detta :) Mvh Björne:tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Tjenare.

Är det någon som har ett par fram gafflar,övre styrkornan och framskärmen (båda delarna) i fint skick och har övers?

kan ju vara bra att säga att det ska vara till modellen: yzf 1000 96-97 tror jag det kommer ifrån:)
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Båda gafflarna, böjda från en frontning har jag på lager.
Kanske en bakre framskärm.
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Va f*n! Hur får jag loss plastbiten för att byta bakre bromsbeläggen utan att bryta sönder den? Snälla hjälp mig! Åker jag runt med halvdåliga bakbelägg lär jag ju TjÖra iHjäl mIg DirEckt...
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Har för mig att det bara var att bända på. Den får lite märken men är mjuk så den spricker inte (tror jag).
 

Whitness

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
-00, Thunderace
härligt! välkommen in i värmen. Vet inte hur många som är kvar som fortfarande kör denna underbara hoj!
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Tack:) hoppas att de är underbara, har inte åkt en meter ännu, bara torrbrytigt o varmkört.....för mkt vinter kvar!!! känns lite mjuk i framgaffeln, men det kan ju va en inställning bara, annars så känns allt ok.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top