Thunderace-tråden!

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Liten uppdatering:

Kåpbeställning från Neverland-aus är lagd. Nu får vi se hur snabbt de jobbar där borta :) MYCKET bättre intryck av denna säljare än förra.

Det landade även ett xenonkit här hemma för lite sedan. Tänkte byta upp mig lite gällande halvljuset. Och vilken skillnad det blev! Tyvärr gick det bara att beställa H7 (inte H7R) från det stället som jag köpte från men det gör inte så mycket eftersom jag är sjukt nöjd med effekten som ballasten levererar, vilket verkar vara lite av ett lotteri annars. Nya lampor beställdes för en 80-lapp.

Eftersom lyktan inte sitter på hojen är det svårt att få en uppfattning om den exakta ljusbilden (speciellt med fel sorts lampa) men man skulle väl kunna säga som så att helljuset knappt fyller någon funktion längre. Nu gäller det bara att fixa till ljusbilden så att man inte bländar alla andra där ute på vägarna så ska jag nog både se och synas på ett bra sätt!

Även en uppsättning dogbones trillade ner i brevlådan nyligen. Enligt uppgift höjer dessa 35mm vilket borde bli rätt lagom.

Mycket och förhoppningsvis roligt mekande närmaste tiden alltså.

Tänkte eventuellt komplettera med lite skruv från https://www.motorcyclespareparts.eu (MSP). Någon som har erfarenheter därifrån?
 

bobthesmoker

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Landskrona
Hoj
Yamaha YZF1000R -98
Hej! Nybliven mc kortsinnehavare och nybliven thunderace ägare!

Fick tag i en hoj från 98 som gått över 5000mil, trevlig hoj, stormtrivs med den.

Har dock känslan av att där e lite skavanker osv så kanske lika bra o höra med andra som haft hojen längre så man kanske kan få lite råd och tips.

En sak som jag hört när jag kör är att om jag kör i hög växel på låg fart får jag ett klassiskt tickande från motorn, kollade oljan men den såg helt ok ut, ska dock bytas. Även om jag drog in kopplingen så försvann tickandet. Kan det då vara nått vajsing med kopplingen eller det är kanske dags för en ventiljustering istället för det känns ju både bu eller bä. Verkstan jag kollade med skulle ha 1000kr initialt för o kolla hojen sen felsökningskostnad på det så det kändes ju sådär kul. Hade varit skönare o kunna ringa in felet själv och isf kanske fixa det själv och om det ej går så får man ju lämna in den.

Tacksam för svar :)

Skön och varm hojvecka på er!
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
Hej! Nybliven mc kortsinnehavare och nybliven thunderace ägare!

Fick tag i en hoj från 98 som gått över 5000mil, trevlig hoj, stormtrivs med den.

Har dock känslan av att där e lite skavanker osv så kanske lika bra o höra med andra som haft hojen längre så man kanske kan få lite råd och tips.

En sak som jag hört när jag kör är att om jag kör i hög växel på låg fart får jag ett klassiskt tickande från motorn, kollade oljan men den såg helt ok ut, ska dock bytas. Även om jag drog in kopplingen så försvann tickandet. Kan det då vara nått vajsing med kopplingen eller det är kanske dags för en ventiljustering istället för det känns ju både bu eller bä. Verkstan jag kollade med skulle ha 1000kr initialt för o kolla hojen sen felsökningskostnad på det så det kändes ju sådär kul. Hade varit skönare o kunna ringa in felet själv och isf kanske fixa det själv och om det ej går så får man ju lämna in den.

Tacksam för svar :)

Skön och varm hojvecka på er!
har också nåt konstigt ljud när jag kör iväg på hög växel i låg fart min har gått 3100 mil har inte brytt mej å tagit reda på vad det är men det händer bara när jag kör på hög växel i låg fart :confused: annars går den som ett skott :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej! Nybliven mc kortsinnehavare och nybliven thunderace ägare!

Fick tag i en hoj från 98 som gått över 5000mil, trevlig hoj, stormtrivs med den.

Har dock känslan av att där e lite skavanker osv så kanske lika bra o höra med andra som haft hojen längre så man kanske kan få lite råd och tips.

En sak som jag hört när jag kör är att om jag kör i hög växel på låg fart får jag ett klassiskt tickande från motorn, kollade oljan men den såg helt ok ut, ska dock bytas. Även om jag drog in kopplingen så försvann tickandet. Kan det då vara nått vajsing med kopplingen eller det är kanske dags för en ventiljustering istället för det känns ju både bu eller bä. Verkstan jag kollade med skulle ha 1000kr initialt för o kolla hojen sen felsökningskostnad på det så det kändes ju sådär kul. Hade varit skönare o kunna ringa in felet själv och isf kanske fixa det själv och om det ej går så får man ju lämna in den.

Grattis till bra smak! :)

Om ljudet försvinner när du kopplar ur så har det inte med ventilerna att göra. Ventilerna kan dock förståss behöva justeras ändå men det borde inte orsaka ljudet ifråga om du kan "koppla bort" det. Ventilerna ska justeras vid 4200 mil. Är det gjort? Att kolla om ventilerna behöver justeras är inte jättemegakomplicerat och kan göras av de flesta som har åtminstone ena tummen lätt förskjuten i sidled. Att justera dem kräver dock mer kunskap, en verkstadsmanual samt momentnyckel.

Se filmen och läs inläggen här ovan angående mysko motor/kopplingsljud.

har också nåt konstigt ljud när jag kör iväg på hög växel i låg fart min har gått 3100 mil har inte brytt mej å tagit reda på vad det är men det händer bara när jag kör på hög växel i låg fart :confused: annars går den som ett skott :)

Är ljudet varvtalsberoende eller hastighetsberoende? Tickar det med olika frekvens om du/ni kör på 3-an eller 5-an? Om det tickar lika mycket oavsett varval så kan det vara nån länk i kedjan som kärvar. Hur är skicket på drivpaketet? Jag fick byta min originalkedja vid 3300 mil så det kan ju vara dags även för dig Patrics.
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
Grattis till bra smak! :)

Om ljudet försvinner när du kopplar ur så har det inte med ventilerna att göra. Ventilerna kan dock förståss behöva justeras ändå men det borde inte orsaka ljudet ifråga om du kan "koppla bort" det. Ventilerna ska justeras vid 4200 mil. Är det gjort? Att kolla om ventilerna behöver justeras är inte jättemegakomplicerat och kan göras av de flesta som har åtminstone ena tummen lätt förskjuten i sidled. Att justera dem kräver dock mer kunskap, en verkstadsmanual samt momentnyckel.

Se filmen och läs inläggen här ovan angående mysko motor/kopplingsljud.



Är ljudet varvtalsberoende eller hastighetsberoende? Tickar det med olika frekvens om du/ni kör på 3-an eller 5-an? Om det tickar lika mycket oavsett varval så kan det vara nån länk i kedjan som kärvar. Hur är skicket på drivpaketet? Jag fick byta min originalkedja vid 3300 mil så det kan ju vara dags även för dig Patrics.

har bytt ut både drev å kedja nu i vår så allt är nytt :) ljudet kommer från motorn det kommer bara när han har hög växel å ska gasa i väg från lågt varv hm jag är inget vidare på å förklara saker :huvet
 

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Norrfjärden
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Hallåj där.
Någon av er som har koll på hur mycket olja det ska vara i gaffelbenen? jag läste 620ml och 103mm från toppen av gaffelbenen i komprimerat läge, men 620ml gav mig ca 140mm :va
är det bäst att låta det vara rätt mängd eller ska jag fylla upp till rätt luftspalt?
 

Nobad

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2013
Ort
Hudiksvall
Hoj
-00, Thunderace
Någon som har erfarenhet av att hastighetsmätaren lagt av men trippmätaren fungerar?
Och i så fall vad var felet?
Borde ju inte vara vajern i sig då trippmätaren fortfarande fungerar.

Edit: Nu har trippmätaren gett upp oxå.
 
Last edited:

bobthesmoker

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Landskrona
Hoj
Yamaha YZF1000R -98
Någon som har erfarenhet av att hastighetsmätaren lagt av men trippmätaren fungerar?
Och i så fall vad var felet?
Borde ju inte vara vajern i sig då trippmätaren fortfarande fungerar.

Edit: Nu har trippmätaren gett upp oxå.

Min gav sig med att vajern släppte i anslutningen nere på gaffeln.

Gör inte samma misstag som mig o köp piratversion av vajern, hackade, studsade som en dåligt uppblåst boll i hastighetsmätaren, totalt misstag för 200:-
 

bobthesmoker

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Landskrona
Hoj
Yamaha YZF1000R -98
Nån som har några goda råd på att byta drivpaketet på hojen?

Köpte ett komplett set hos Bröderna hörbergs i Löddeköpinge, kollade i min haynes bok och såg
då att man ska tydligen ha nån ring som ska böjas över muttern när man väl monterat ihop
det igen, kollade förpackningen men hittade ingen sådan. Speciell beställning för en sådan?
Ska ringa BR Hörbergs oxå idag men mycket märkligt. Med tanke på att jag la en beställning för
just den modellen osv.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Den ringen är ett original yamaha tillbehör. Du kan använda den gamla ringen om du inte har sönder den. Den ingår aldrig i drivpaketet.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Min T-ace mår inte bra! :(

Hojen är väldigt lättstartad och varvar glatt. Problemet är att om jag t.ex. ligger på 5000 varv i 5-10 sekunder så "försvinner" helt plötsligt 1500 varv och sen snurrar den vidare på 3500 varv utan att jag rört gasen. Varvar jag sen till lite med gasen så gör den glatt 5000 igen, i några sekunder...

Det verkar precis som om en cylinder dör för mig då smärre vibrationer uppstår vid varvtalsförlusten. Jag kan dock inte identifiera vilken cylinder som försvinner. Alla går på tomgång och vid 5000 varv vill jag lova att det skramlar ganska rejält när man sätter ett stetoskop mot en motor... (IR-termometer beställd för avläsning av grenrörstemp.)

Jag har under min felsökning bl.a. gjort/kontrollerat följande:

  • Bytt tändstift.
  • Plockat isär förgasarna och gått igenom munstycken m.m. Nått av munstyckena kanske blev aningen renare invändigt efter behandlingen men i stort var förgasarna väldigt fina invändigt då jag alltid tömmer förgasarna inför vintern.
  • Justerat EXUP-en. Ventilen öppnar och stänger mycket lätt när jag drar i vajrarna så det är inget där som kärvar.
  • Synkat förgasarna.
  • Batteriet är i bra skick och laddströmmen är som den ska vara.
  • Färsk bensin.
  • Tändhattar. (Så gott det nu går..)
  • Bensinfilter

Ventilerna är ej kontrollerade men det är bra många hundra mil kvar innan 4200 mil så jag finner det lite osannolikt att denna lugnt körda maskin helt plötsligt ska drabbas av nån akut ventilhicka. Jag kan heller inte konstatera något ventilknack.

Tänkte jag skulle mäta motståndet i tändspolarna men jag begriper helt enkelt inte hur jag ska göra! Kan någon vara snäll och förklara mellan vilka punkter jag ska mäta?

I verkstadshandboken står det att man ska mäta över såväl den primära som sekundära spolen??? Jag begriper ingenting. Speciellt inte när bilderna i handboken inte överensstämmer med hur det ser ut på min motorcykel.

... Näe, nu lyckas jag inte ens med att lägga upp bilder! :huvet:huvet:huvet

Är det nån som har nått förslag å vad jag ska kolla härnäst?
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Efter att nu även ha studerat Haynes verkstadshandbok har jag äntligen förstått mig på hur motståndet i tändspolarna skall mätas. Och kan nu därför konstatera att det inte är något fel på vare sig dem, tändkablarna eller tändhattarna.

Har dessutom provat att köra med öppet tanklock för att försäkra mig om att det ej är nån form av luftningsproblematik i tanken.

Men nu börjar jag få slut på uppslag. Vad kan orsaka det här problemet?

Jag letar nu mer eller mindre desperat efter möjliga förklaringar. Kan en exupventil gå av inuti avgasröret? Axeln i spjällhuset rör sig väldigt lätt när jag släpper vajrarna från servomotorn och drar i dem. Kan det ändå vara fel inuti exupspjällhuset?
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
Efter att nu även ha studerat Haynes verkstadshandbok har jag äntligen förstått mig på hur motståndet i tändspolarna skall mätas. Och kan nu därför konstatera att det inte är något fel på vare sig dem, tändkablarna eller tändhattarna.

Har dessutom provat att köra med öppet tanklock för att försäkra mig om att det ej är nån form av luftningsproblematik i tanken.

Men nu börjar jag få slut på uppslag. Vad kan orsaka det här problemet?

Jag letar nu mer eller mindre desperat efter möjliga förklaringar. Kan en exupventil gå av inuti avgasröret? Axeln i spjällhuset rör sig väldigt lätt när jag släpper vajrarna från servomotorn och drar i dem. Kan det ändå vara fel inuti exupspjällhuset?
har du kollat bränsle pumpen / filtret ? bränsletrycket från pumpen
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Även om en cylinder skulle lägga av i 5000 varv så skulle motorn inte helt plötsligt börja snurra i 3500 varv utan den skule fortsätta snurra i 5000 varv fast med mindre effekt. Märker du nån effektskillnad? Annars är det nog varvräknaren som är problemet, eller så visar motorn en felkod.
Dessa felkoder finns:

3,000 r/min Throttle Position Sensor (T.P.S.)
7,000 r/min Exhaust Ultimate Power valve (EXUP)
8,000 r/min Fuel level indicator
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack för era svar/förslag.

har du kollat bränsle pumpen / filtret ? bränsletrycket från pumpen

Pumpen tickar då i.a.f. på som den alltid har gjort. Att mäta själva trycket har/kan jag inte göra men allt verkar helt normalt. Förgasarna är fulla med bensin när jag demonterar dem så det verkar inte vara någon brist på den varan.

Filtret ser helt ok ut. Sen sitter det ju även ett litet mini-filter där bensinslangen går in i förgasarna och det såg jättefint ut.

Även om en cylinder skulle lägga av i 5000 varv så skulle motorn inte helt plötsligt börja snurra i 3500 varv utan den skule fortsätta snurra i 5000 varv fast med mindre effekt. Märker du nån effektskillnad? Annars är det nog varvräknaren som är problemet, eller så visar motorn en felkod.
Dessa felkoder finns:

3,000 r/min Throttle Position Sensor (T.P.S.)
7,000 r/min Exhaust Ultimate Power valve (EXUP)
8,000 r/min Fuel level indicator

Är du säker?

Enligt mitt resonemang borde ju en icke tändande cylinder fungera som en motorbroms. Således borde motorn kräva mer bränsle för att hålla samma tempo. Något den inte får då jag håller jämn gas. Därav varvtalsförlusten.

Det märks tydligt på flera olika sätt att något händer i motorn, det är inte bara varvräknaren som spelar mig ett spratt. Den låter ju t.ex. helt annorlunda. Om en cylinder inte tänder så borde det ju även bli obalans i motorn - därav de lätta vibrationer jag känner av.

Tack för felkoderna. De där känner jag till. Har även märkt av dem nu när jag glömt bort att koppla ihop bränslemätarkontakten vid några av alla dessa bensintanksförflyttningar...

Skulle ta isär exup-spjället idag men det enda jag lyckades med var att dra av en av fästskruvarna. :huvet Det känns dock när man vrider på axeln att själva spjället "hänger med".

Försökte identifiera vilken cylinder som jäklas genom att spreja vatten på grenrören för att därigenom försöka se på vilket rör som det avdunstar minst snabbt. Det visade sig vara ytterligare en dödfödd idé.

Har gått igenom de flesta kontakter idag för att se om jag kunde hitta något som liknade jordfel. Hjälpte inte. Hojen blev dock i.a.f. renare...

Har slängt några misstänksamma blickar på immobilizern som hojen utrustades med av försäljaren vid köpet. I höstas efter att jag ställt av hojen så monterade jag dit ett xenon-helljus på hojen. Det funkade hur bra som helst i garaget men vid första uppstarten i våras så fick jag en otrevlig överraskning. Då och då när jag slog på helljuset så aktiverades immobilizern och hojen tvärdog. :confused: Hittade aldrig orsaken men bara jag tog bort xenon-lampan så gick den som vanligt igen. Det verkar som att immobilizern reagerade på den kraftiga blixten/"strömkonsumtionen" vid uppstarten av lampan och slog av elen. Jag har inte kunnat hitta något jordfel e.dy. som kan förklara det där problemet. Men det är ju svårt att glömma bort det där mysko felet nu när man bråkar med ett nytt...

Imorgon lär det bli kontroll av ventilerna trots allt. Suck.

(Har ett språjlans nytt skinnställ inkl hjälm liggandes här hemma. Jag vill ju ut o testa dem! Inte bara bli frustrerad i garaget. Har bara kört 7 mil i år!!! :( )
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top