Smidig hojtransport

Intressant! Hittar du nåt om hur snabbt man kan köra med den (oavsett vad SWE-reglerna säger)?

Tyckte mig höra 45 mph i filmen blir väl sisådär 72 km/h
Jädra nice pryl ivarje fall, kanske man kan bygga något liknande själv.
 
Det är ju inte tillåtet att bogsera motorcyklar i Sverige. Frågan är hur de skulle klassa det här med tanke på att ett hjul är i backen. Jag gissar att det skulle klassas som just bogsering.
 
Enhjuligt släp :tummenupp , googla fram lite bilder på gengasbilar från 2:a världskriget
 
Funkar nog tyvärr inte så värst bra med svenska dragkrokar.

Nä det gör det inte men att fixa ett fäste för fyrkantröret på bilen vore inte så svårt.
Eller till fyrhjulingen vore ändå enklare, kunde vara bra att kunna ta med sig en hoj bakom den ibland.
 
Nä det gör det inte men att fixa ett fäste för fyrkantröret på bilen vore inte så svårt.
Eller till fyrhjulingen vore ändå enklare, kunde vara bra att kunna ta med sig en hoj bakom den ibland.

Nä det är nog inte så svårt, men sannolikt omöjligt att få igenom besiktningen.

För ett par år sedan fick jag en anmärkning gällande rost på bilens dragkrok och fick då tyvärr erfara att man inte på något sätt får modifiera en dragkrok eftersom den är typgodkänd. Det spelar ingen roll om svetsaren har behörighet att svetsa i ett kärnkraftverk och man förstärker allt till att kunna dra ett tåg, det är helt enkelt inte tillåtet. Vilken klåpare som helst får svetsa på bilramen som dragkroken på ett eller annnat sätt är fäst vid, men INGEN får svetsa på själva dragkroken.

(Med "dragkrok" så menar jag alltså inte bara själva kulan utan hela "dragkroks-kittet")

Visst sker det att svetsade dragkrokar slinker igenom, men det är inte tillåtet.
 
Det måste ju gå att göra nån typ av infästning som man skruvar fast i sin befintliga dragkrok. Typ som dom där cross-ställen som finns.
Detta är ju typ samma sak, fast jag tror att belastningen blir mindre med denna lösningen än vad cross-ställen åstadkommer.

Riktigt sugen på att bygga en egen variant faktiskt. Men jag får nog börja med att montera en dragkrok på bilen först :hihi
 
motorcycle-towing.jpg


Räcker ju att öppna bakluckan :tummenupp
 
Känns väl som att vinsten jämfört med en enkel släpvagn/hojsläp inte är så stor. Ett billigt obromsat släp,någon typ av "bike-shoe" och två spännband. Minst lika enkelt att lasta, bakhjulet slipper rulla (ser en viss nackdel, i alla fall på en cross/enduro att man ligger med kedjeslacken konstant på ovansidan, nöter onödigt mycket på glidskenorna). Dessutom har man ju en släpa till andra transporter. Man kan köra en havererad hoj också, punka, bahjulslager, sving etc....
 
Räcker ju att öppna bakluckan :tummenupp

Den varianten har jag kört fast med en Piaggio Ape mopedbil och en CBR600RR. Behövde flytta på hojen men hade tillfälligtvis tappat bort körkortet.
 
Haha, "tillfälligtvis tappat bort körkortet". Gillar den omskrivningen.

Den varianten har jag kört fast med en Piaggio Ape mopedbil och en CBR600RR. Behövde flytta på hojen men hade tillfälligtvis tappat bort körkortet.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top