Nya Ducati 1199

Vad jag hört så är den ritad av Giandrea Fabbro precis som 1098,
L motorn är vriden bakåt för att kunna förlänga vingen och kort hjulbasen, därav ligger stötdämparen på sidan av bakre cylindern.
Bakramen sägs vara i kolfiber och bultad i motorn, styrhuvudet/främre ramdelen sägs bli i alu på en "enklare" version och i kol på värstingmodellen, med integrerad luftburk.
Det finns även en nedre ramdel ( ala 929-954) i alu.
Motorn skall vara väldigt oversquare (112 x 60.6mm) för högre varv och effekt,
ljuddämpare under.

Alltså rätt mycket chassie layout från GP hojen, som om inte inspirerad av den så iaf är väldigt lik Britten V1000s layout.

Ducatis "frameless" patent.
Ducati-frameless-motorcycle-patent-560x356.jpg
Ser intressant ut det här! Vad vinner/förlorar man på om man använder sig av den här uppsättningen av att motor är bärande del?

Tycker den var cool, i alla fall den sista bilden. Gillar små tighta bakdelar :tuttar

Och åker man Triumph och KTM är man van att skiten ramlar i bitar lite då och då, och att antalet skruvar inte är samma när man lämnade hemmet som när man kommer hem ... så varför inte en Ducce nästa gång :gnissla:D

• Gilla
Reaktioner: B89
Ser intressant ut det här! Vad vinner/förlorar man på om man använder sig av den här uppsättningen av att motor är bärande del?

bra fråga,
vinster: en sak gör två jobb, (motor är ram och ram är luftburk) lägre vikt, högre styrka där man vill ha det och flex där man vill ha det, genom att rikta fibrerna i specefika riktningar och antal lager och typ av vävar mm.
Nackdelarna är att det är väldigt svårt och väldigt dyrt, och jag kan tänka mig att en nackdel är att man inte kan flytta runt motorn (vikten) i hojen, iaf inte utan att bygga nya ramdelar.
Ducati har ju redan testat allt detta, på GP3 hojen satt svingen enbart i motorn, på GP7án va huvudramen och bakramen inte förbundna och GP9 hojen gjorde dom allt i kol, sen dess förfinad och ändrad, senast nu till Assen, det som kallas GP11.1
Ducati har vänt sig till Alan Jenkins som jobbat med flera F1 team för att utveckla kolfiber chassien, och den nya motorn tas fram ihop med HPE, High Performance Engineering, som drivs av Piero Ferrari, son till Enzo.

Här har ni (en del) av fronten på nya duccen

ducati-xtreme-1199-motociclismo.jpg

Här har ni (en del) av fronten på nya duccen

ducati-xtreme-1199-motociclismo.jpg

Tackar, en snabb bildbehandling avslöjar inte allt för mycket, men alltid nått.
Personligen tycker jag den kan bli väldigt snygg, men lite för mainstream, tycker dock ducati gör rätt som ifrågasätter sina gener och tar stora steg.

Bifogat

• 1199-1.jpg
    1199-1.jpg
    175.9 KB · Visningar: 114
Tackar, en snabb bildbehandling avslöjar inte allt för mycket, men alltid nått.
Personligen tycker jag den kan bli väldigt snygg, men lite för mainstream, tycker dock ducati gör rätt som ifrågasätter sina gener och tar stora steg.

Enligt MCN så kommer Motociclismo ge ett fullt reportage senare i veckan i deras tidning. Detta är en studiobild på 1199an och dem (även jag) är förvånad att bilder redan är läckta. Eftersom man ska visa modellen först i november.

Hoppas på att man får se fler bilder i slutet av veckan :)

Enligt MCN så kommer Motociclismo ge ett fullt reportage senare i veckan i deras tidning. Detta är en studiobild på 1199an och dem (även jag) är förvånad att bilder redan är läckta. Eftersom man ska visa modellen först i november.

Hoppas på att man får se fler bilder i slutet av veckan :)

Ja läckor förekommer ju nästan alltid, men så långt innan Eicma är skumt.

Jag tror Ducati är på väg göra en majja igen vad gäller design.
Efter de fina 916/996/998 så gick det och sket sig med 999.
Sen blev det ju riktigt bra igen med 1098/1198.
Nu kommer 1199 och jag tycker den går i 999'an fotspår. Så fort det
slutar på "9" i beteckningen så skiter det sig...:D

Men man skall kanske ha cykeln till något annat än att bara titta på den oxå... Den lär väl flytta på sig...

Jag tror Ducati är på väg göra en majja igen vad gäller design.
Efter de fina 916/996/998 så gick det och sket sig med 999.
Sen blev det ju riktigt bra igen med 1098/1198.
Nu kommer 1199 och jag tycker den går i 999'an fotspår. Så fort det
slutar på "9" i beteckningen så skiter det sig...:D

Men man skall kanske ha cykeln till något annat än att bara titta på den oxå... Den lär väl flytta på sig...

Ja det surrar ju redan om fiasko, måste vara svårt att designa hojar för så konservativa köpare.

en bild som visar lite till.

copertina_motociclismo_luglio_2011.jpg_530.jpg

Tackar för detta!

Hoppas personligen Ducati "gör en 999:a" igen, då denna är en av de mest nyskapande och snygga av deras modeller.
1*98:an är väldigt vacker men en ganska trygg "fegfil" tillbaka till 916 för att tillfredsställa en konservativ kundkrets. En kundkrets de förhoppningsvis inte behöver tillfredställa i den mån längre då märket växt en hel del sedan dess.

IMHO

Tackar för detta!

Hoppas personligen Ducati "gör en 999:a" igen, då denna är en av de mest nyskapande och snygga av deras modeller.
1*98:an är väldigt vacker men en ganska trygg "fegfil" tillbaka till 916 för att tillfredsställa en konservativ kundkrets. En kundkrets de förhoppningsvis inte behöver tillfredställa i den mån längre då märket växt en hel del sedan dess.

IMHO

Jag tycker den ser grym ut på de bilder man sett. Kul med lite nytt på motorfronten också :)

jag klippte ihop två bilder för en längre vy av sidan.
notera att den röda plasten på "stora" bilden inte finns kvar på den vridna bilden, nu täcks ju stora av vridna men jag la till en liten del från stora.

lite avgasrör och rördelningsfjädrar syns, ormbo eller ljuddämpare under sadeln ändå?

Bifogat

• Image1.jpg
    Image1.jpg
    78.2 KB · Visningar: 228
Lite 916 vibbar får man ju allt ändå

38800.jpg

ducati-916-2.jpg

1994

Lite 916 vibbar får man ju allt ändå

Precis.... en sådan vill jag ha, en 916 1994 års model:tummenupp. Det svarta skyddet på tanken behöver jag inte. Maila om ni har någon till salu. Nya hojen får vi kika efter om ett gäng år. Kör ju bara gammelhojar. Heja Europa! Mvh Tony

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar