Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
ja roliga händelser men så värst bra tekniskt, nja?

Tänkte dela med mig av lite f/1.2 med er i vintermörkret


(Fick låna en Canon 85mm f/1.2 för en stund. Helt underbar...)
snyggt.

En fråga (inte riktat bara till Ringo alltså) ska man ta med sin kamera på Thailandssemester?

gör man det inte så missar man en del fina bilder, men slipper bry sig om en värdefull och omtålig ägodel.

och tar man med den så får man ut mer av resan men ligger på stranden och tänker på om nån bryter bugalowen, och svär över ett gruskorn som sabbar sommerns banfoto, hm..
 
Last edited:
jesseboy: Tack :) NG-klass är det inte dock...

R2: Jag ser det såhär: Du kan antingen ha en fin kamera att titta på i hyllan eller fina bilder att minnas en semester med. Jag har släpat med min fjuttiga 400D överallt, på stränder, ute på landet i Laos bak på moppen på urusel grusväg, i (lätt) regn osv osv och den funkar fortfarande perfekt. Den har lite märken och det är massa damm på sensorn men det spelar ingen roll för mig. Det är som att ha en skrapad knäpuck :)
 
Julklappstips sökes.
Vad köper man till en fotointresserad 22-åring?
Tjejen vill hitta något till lillesyrran sin och frågade vilken fototidning som var bäst. Vilken fototidning är bäst för en relativt ung tjej som är glad fotoamatör och har foto som ett i en hyffsad rad med intressen. Hon är alltså ingen "nörd" eller expert så artiklar o.s.v. bör inte vara för tekniska eller insnöade...

Övriga fotorelaterade julklappstips är givetvis välkomna de med. Ingen stor budget dock så runt 500:ingen är väl ungefär en bra riktlinje..
 
Julklappstips sökes.
Vad köper man till en fotointresserad 22-åring?
Tjejen vill hitta något till lillesyrran sin och frågade vilken fototidning som var bäst. Vilken fototidning är bäst för en relativt ung tjej som är glad fotoamatör och har foto som ett i en hyffsad rad med intressen. Hon är alltså ingen "nörd" eller expert så artiklar o.s.v. bör inte vara för tekniska eller insnöade...

Övriga fotorelaterade julklappstips är givetvis välkomna de med. Ingen stor budget dock så runt 500:ingen är väl ungefär en bra riktlinje..
Prenumeration på Fotosidan Magasin kanske? http://www.fotosidan.se/magasin/prenumerera/ Annars är det svårt när man inte vet vad hon fotar eller vad hon redan har för prylar ;)
 
Prenumeration på Fotosidan Magasin kanske? http://www.fotosidan.se/magasin/prenumerera/ Annars är det svårt när man inte vet vad hon fotar eller vad hon redan har för prylar ;)

Satt och kikade lite på Fotosidan Magasin och DigitalFoto...

Hon är som sagt glad amatör och går musikhögskola så hon fotar en del av kamraternas spelningar o.s.v.

Hon har enkel utrustning. 450D, Kit-glugg, tror hon har ett fast 50 och ett tele-zoom samt en extern blixt.
utrustningsmässigt tror jag mycket är i överkant prismässigt.

Någon som känner till en bättre bok som lär ut konsert-foto? :)
 
jesseboy: Tack :) NG-klass är det inte dock...

R2: Jag ser det såhär: Du kan antingen ha en fin kamera att titta på i hyllan eller fina bilder att minnas en semester med. Jag har släpat med min fjuttiga 400D överallt, på stränder, ute på landet i Laos bak på moppen på urusel grusväg, i (lätt) regn osv osv och den funkar fortfarande perfekt. Den har lite märken och det är massa damm på sensorn men det spelar ingen roll för mig. Det är som att ha en skrapad knäpuck :)

Härlig inställning.
Många har halvmiljonkamerautrustningar i mitt gebiet, men inte fan blir de bättre för det. Jo, iofs blir faktiskt vissa ganska bra...
Men de tillhör fåtalet.
Och oftast beror det inte på den som styr.
Så kör hårt, jag har skit men försöker leverera om det verkar nödvändigt. (verkar som jag får lite schiiit nu)
I min utbildning var förstås en chey som ba hade en kompaktskitkamera den (i mina ögon) den klart bästa.

Så fimpa märkesbögeriet, har man det så har man det.
 
En fråga (inte riktat bara till Ringo alltså) ska man ta med sin kamera på Thailandssemester?

gör man det inte så missar man en del fina bilder, men slipper bry sig om en värdefull och omtålig ägodel.

och tar man med den så får man ut mer av resan men ligger på stranden och tänker på om nån bryter bugalowen, och svär över ett gruskorn som sabbar sommerns banfoto, hm..

Självklart ska du ta med kameran... Jag tar den med överallt, annars kan man lika gärna lägga ner fotointresset för de gånger man lämnar kameran hemma så ser man de där bilderna som man bara önskade att man kunde få. så tveka inte, i värsta fall blir det ett fall för försäkringsbolaget.

Min sista resa till Thailand (i oktober) bringade med sig massaor av härliga bilder.
 
En fråga (inte riktat bara till Ringo alltså) ska man ta med sin kamera på Thailandssemester?

Absolut, jag hade med både D80 och en liten kompakt. Du kommer ångra dig om du inte tar med den. Jag hade med lilldatorn och la över alla bilder varje kväll så slipper du bli av med bilderna om den blir stulen, och blir den det får du väl ta det på försäkringen.:tummenupp
 
Nån som vill skapa "Årets RR-bild"-tråden?
Jag har bara 2 bidrag o det lär knappast bli fler iår...så det är snabbt avklarat :)

Härlig inställning.
Många har halvmiljonkamerautrustningar i mitt gebiet, men inte fan blir de bättre för det. Jo, iofs blir faktiskt vissa ganska bra...
Men de tillhör fåtalet.
Och oftast beror det inte på den som styr.
Så kör hårt, jag har skit men försöker leverera om det verkar nödvändigt. (verkar som jag får lite schiiit nu)
I min utbildning var förstås en chey som ba hade en kompaktskitkamera den (i mina ögon) den klart bästa.

Så fimpa märkesbögeriet, har man det så har man det.

Är väl till viss del sant...men snöar man in på action-foto på tex RR eller natur/fågelfoto så gäller det inte riktigt längre...:rolleyes:
 
Last edited:
Nån som vill skapa "Årets RR-bild"-tråden?
Jag har bara 2 bidrag o det lär knappast bli fler iår...så det är snabbt avklarat :)



Är väl till viss del sant...men snöar man in på action-foto på tex RR eller natur/fågelfoto så gäller det inte riktigt längre...:rolleyes:

Jo, visst fan märker man skillnad mellan bra och halvbra grejer.
De ggr jag hånglat upp riktigt fina gluggar känns det nästan som om jag kan ta en tupplur, så jävla bra är de ibland.
Men då pratar jag actionfoto. I studio har jag jobbat med ganska mkt som många skulle kalla skit.
Blir bra ändå.
Min plan är nu att kanske, nån gång, ha råd med en L-glugg.
Tyvärr är det så att när man väl fingrat på en så känns det jobbigt att inte ha en.
 
Macrolek på en hydraulverkstad.
 

Bifogat

  • IMG_2993.jpg
    IMG_2993.jpg
    252.6 KB · Visningar: 41
  • IMG_2992.jpg
    IMG_2992.jpg
    217.4 KB · Visningar: 51
  • IMG_2986.jpg
    IMG_2986.jpg
    246.2 KB · Visningar: 48
Jag tog en tilläggsföräkring på hemförsäkringen. kostade ca 300 / år. Täcker stöld av lösa prylar i bil bla. Drulle, mm. Upp till 50 000 kr i värde. Dock ingen koll på avskrivningen.
Folksam.
 
Jag tycker det är en bra ide. Jag har inte fotat speciellt mycket i sommar men jag kikar gärna på era bilder. :)

Då blir det till att scanna igenom årets bilder då...ojojoj :D

Men vi kan väl ändra från "årets sporthojbild" till "årets hojbild".
Alltså valfri hojbild. ?
Lägg gärna till vad som motiverar ditt val av bild, samt exif, omständigheter mm.

Bra ide! :tummenupp
Vore kul att få se bra bilder från året samlade i en tråd om inte annat.

Nån som vill skapa "Årets RR-bild"-tråden?
Jag har bara 2 bidrag o det lär knappast bli fler iår...så det är snabbt avklarat :)

Ett visst intresse tycks ju finnas och jag kan starta tråden mm,
men vi kanske borde komma överens om ett visst upplägg först?

Hur många bilder?
Ska det va i olika kattegorier?
Vilka i så fall?
Hur ska folk få säga vad dom tycker?
"gilla" kan kanske funka,
en poll ger ju bra överblick men då måste alla inlägg/bidrag finnas där från början.

Personligen så tror jag att utslaget blir konstigt utan kattegorier, men samtidigt så kan det bli yrigt med kattegorier om det inte förekommer tillräckligt många bidrag i alla.
En tråd/tävling för bästa RR/ban-bild, och en en annan med årets MC-bild, ?
 
Lite råd om kamera

Suttit och kikat runt på beggade kamror.
Funderar på att lägga max 6000 kr på en kamera för att ta lite hojbilder, blir nog en hel del bankörning.... samt en del bilder från kamsport i första hand...
Jag har kikat på bla Pentax k10d. Med en zoom glugg på minst 200 mm.
Behöver kanske lite hjälp att reda ut vad som är bra och dåligt...
Samt alternativ.

Tackar.

Ezzo
 
Suttit och kikat runt på beggade kamror.
Funderar på att lägga max 6000 kr på en kamera för att ta lite hojbilder, blir nog en hel del bankörning.... samt en del bilder från kamsport i första hand...
Jag har kikat på bla Pentax k10d. Med en zoom glugg på minst 200 mm.
Behöver kanske lite hjälp att reda ut vad som är bra och dåligt...
Samt alternativ.
Rent i allmänhet skulle jag råda dig att titta efter en Nikon eller en Canon. Visst brukar kamerahusen från Pentax (och de flesta andra tillverkarna) få bra betyg i tester, men det är ganska svårt att hitta begagnade objektiv och andra tillbehör till något annat märke än Canon eller Nikon. Till vilka det nästan finns hur mycket som helst begagnat.

Du kan ju göra ett litet test: gå in på Blocket eller Tradera och sök efter objektiv till Pentax, sedan gör du samma sak för Nikon eller Canon och kollar vilket som ger flest träffar. :D

Dessutom är K10D med dagens kameramått mätt nästan antik. Den kom ut 2006. Och utvecklingen har sprungit vidare en bit sedan dess. Framförallt när det gäller vid hur höga ISO (ett mått på ljuskänslighet) kameran klarar att leverera något som när drägliga bilder utan att de är förstörda av brus (det är en fördel om du ska fotografera kampsport inomhus). Utan att veta exakt hur det är med K10D så skulle jag gissa på att den klarar av att leverera hyfsat brusfria bilder på upp till ISO 400, medan om det är en modernare kamera så gnäller folk om den inte klarar av att leverera brusfria bilder i åtminstone ISO 1600.
 
Ezzo:
Sen är din budget på 6000:- lite mager.
Du kanske blir tvungen att titta på ett bra hus såsom Canon 50D , Nikon D90 med en standard glugg, för att sedan när du har blivit varm köpa
ett bättre objektiv.
Typ Canons 70-200/ f4 aller Sigma 70-200/ f2,8
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top