Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Jag kör 450, behåll den du. Räcker länge.
ja vad det gäller foto så slår den vad jag kan alla dagar i veckan.

Hur tror du den kommer kännas i handen om du vill sätta dit ett tele & ett batterigrepp? Har du kollat upp vad ev optik kommer kosta om du vill uppgradera dig? Det är inte bara huset som gör bilderna så det kan lätt bli många andra kostnader. Slår ett slag för 40/50D dock ingen filmfunktion men ändå fortfarande mkt bra hus. Har du läst & titta på andra som har filmat med xxxD vad de tycker?


filmat med 500D i 720/30fps, ser ju helt ok ut.
http://video.mpora.com/watch/bcDOQxsOb/hd/true

ja jo det ska ju till grejor efterhand, och fan vet om jag vill lägga 2500:- nu när en GoPro ska betalas, 2T hårddisk måste köpas och hojen äter tydligen däck lika bra som förra sommaren :-)
 
ja vad det gäller foto så slår den vad jag kan alla dagar i veckan.

filmat med 500D i 720/30fps, ser ju helt ok ut.
http://video.mpora.com/watch/bcDOQxsOb/hd/true

ja jo det ska ju till grejor efterhand, och fan vet om jag vill lägga 2500:- nu när en GoPro ska betalas, 2T hårddisk måste köpas och hojen äter tydligen däck lika bra som förra sommaren :-)
Angående en Pentax eller Sony istället: Nej. Och inte Olympus eller Panasonic heller.

Att det är IS på 18-55 till 500D är inte heller skäl nog att uppgradera till en sån.

Angånde bristen på autofokus vid filmning: även om den hade haft det så hade den inte varit så särskilt användbar. Systemkameror blir ganska sega på att fokusera i filmläget.

Kör på 450D och lär dig hantera den ordentligt. Sedan kan du uppgradera dig när du vet vad det är som 450D saknar för ditt fotograferande. Jag använde min 350D i 3,5år innan jag skaffade ett nytt kamerahus. Men då hade jag dess för innan köpt ett par riktigt hyfsade objektiv som kostade några gånger mer än vad min 350D hade gjort. :tummenupp



Är det förresten någon som har koll på om det är mindre distortion i EF 24-70/2,8 L USM än i EF 24-105/4 L IS USM? I 24mm så känns distortionen i 24-105 mest störande. Tillräckligt för att precis kroka till raka linjer, men utan att man får så värst mycket vidvinkel och inte så mycket så att man kan göra något kreativ med distortionen. Det ger för det mesta bara mera tid i Photoshop.
 
Jag använde min 350D i 3,5år innan jag skaffade ett nytt kamerahus.

Shit. Jag har haft min 20D sedan 2003/04 som jag köpte begagnad av Johan Söderström här på forumet. Håller än :tummenupp Dock känner jag att det är dags att kolla på nytt hus. Isf 7D.
 
Shit. Jag har haft min 20D sedan 2003/04 som jag köpte begagnad av Johan Söderström här på forumet. Håller än :tummenupp Dock känner jag att det är dags att kolla på nytt hus. Isf 7D.
Min 350D är ju fullt funktionell fortfarande (så när som på en del damm på sensorn). Men jag växte ur den.

7D har ju fallit en del i pris sedan jag köpte min. Sisådär några tusenlappar. :gnissla
 
Min 350D är ju fullt funktionell fortfarande (så när som på en del damm på sensorn). Men jag växte ur den.

7D har ju fallit en del i pris sedan jag köpte min. Sisådär några tusenlappar. :gnissla

He he he ska inte säga vad jag köpte min 7D för! :D
 
He he he ska inte säga vad jag köpte min 7D för! :D
14500?

Hunnit pillra något på den än då?

Tyckte att min var prisvärd när jag köpte den. Men nu är priserna gått ner så verkar ju läget ännu trevligare. För att inte tala om att man kan få en 50D för under 8000kr. Och priserna på Canons objektiv verkar också ha krupit ner lite mot en mera normal nivå. :banana
 
14500?

Hunnit pillra något på den än då?

Tyckte att min var prisvärd när jag köpte den. Men nu är priserna gått ner så verkar ju läget ännu trevligare. För att inte tala om att man kan få en 50D för under 8000kr. Och priserna på Canons objektiv verkar också ha krupit ner lite mot en mera normal nivå. :banana

9xxx:- när de hade invigningspris på Expert i Kungens kurva.:)
 
Om det är någon som är sugen på ett Batterigrepp med 2st batterier inkl batterikasset för vanlig batterier kan ni hojta. Skicke på BG är mkt bra & fungerar kanon. Passar Canon 40D & 50D.
Märket på BG är Phottix BP-40D

Pris: 400:-
 
Är det förresten någon som har koll på om det är mindre distortion i EF 24-70/2,8 L USM än i EF 24-105/4 L IS USM? I 24mm så känns distortionen i 24-105 mest störande. Tillräckligt för att precis kroka till raka linjer, men utan att man får så värst mycket vidvinkel och inte så mycket så att man kan göra något kreativ med distortionen. Det ger för det mesta bara mera tid i Photoshop.

Inte provat 24-105 men har en 24-70/2,8 och den distar lite i 24läget men om det är mer eller mindre än din 24-105 kan jag inte svara på, kan försöka fixa en testbild under kvällen så man kan se hur mycket den bockar linjerna
 
Vad tror ni om Sonys nya "lilla" systemare: http://www.sony.se/hub/dslr/nex5-nex3

Jag tror de är rätt bra. Har hittat exempelbilder, och de ser riktigt bra ut.
Bra på höga ISO-tal, fullHD-filmning...
Litet smidigt format, "huset" i innerfickan och objektiv i sidofickorna.
Perfekt instegsmodell från P&S till system.

Osäker på om jag vill ha en själv, dock.
Får klämma och känna när den väl kommer ut.
 
Jag tror de är rätt bra. Har hittat exempelbilder, och de ser riktigt bra ut.
Bra på höga ISO-tal, fullHD-filmning...
Litet smidigt format, "huset" i innerfickan och objektiv i sidofickorna.
Perfekt instegsmodell från P&S till system.

Osäker på om jag vill ha en själv, dock.
Får klämma och känna när den väl kommer ut.

Jag har redan en Nikon D80 och några objektiv, funderar på en ny D90 för jag vill ha filmfunktionen (vilken tyvärr inte verkar vara så bra ). Den där sonyn såg ju väldigt smidig ut..
 
Ok nu har jag ett litet bekymmer.

För ett par veckor sen så blev jag ombedd att fotografera lite medlemmar på min thaiboxningsklubb, Visst sa jag det hade varit kul ju. Vi skrev aldrig något kontrakt eller liknande på var bilderna skulle publiceras eller så, jag tänkte inte så mycket på det jag gjorde detta idéelt (stavning) och mest som en kul grej.

Nu har en av mina bilder hamnat på en annan sida som mitt gym har hand om.

Här e en skärmdump från deras förstasida.
Jag misstänker att bilden även kommer användas för affisher som kommer tryckas upp inför galan.

Vad anser ni är en skälig ersättning?
Och tycker ni jag borde kräva nån ersättning eftersom jag inte sa nått om det innan?
Edit: den inringade bilden är min.
 

Bifogat

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    210.7 KB · Visningar: 87
Last edited:
Svårt att säga , då man inte har hört snacket innan. Men 2000:- tycker jag inte låter tokigt mycket,,,eller ett årskort på klubben :)
Bilden skall ju trots allt tjäna pengar åt nån annan.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top