Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok tackar så mkt, gillar jag inte att Japanphoto kör gråimport på sina gluggar mm.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Hmm...
Blev just erbjuden en splitterny EOS 40D från en av de större handlarna här i Storkholm för 4500:- Känns nästan värt att slå till, vad tycker ni?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hmm...
Blev just erbjuden en splitterny EOS 40D från en av de större handlarna här i Storkholm för 4500:- Känns nästan värt att slå till, vad tycker ni?
4500kr är väl ungefär ungefär begagnatpris. Och 40D ska väl vara ett helt funktionellt hus.

Mannen med tomtemössan säger: Tjöööp! :banana
Med en liten reservation för att tomtemössan i själva verket kan vara en nattmössa som han pratar i...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Titta vad Tomten kom med för paket idag! :D

xksle1.jpg
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vafan Tony , haru köpit en kåppierrings mazkin :arsele


Grattis. nu blire ännu grymmare crossbilder/filmer :tummenupp :krama
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vafan Tony , haru köpit en kåppierrings mazkin :arsele


Grattis. nu blire ännu grymmare crossbilder/filmer :tummenupp :krama


Ha ha ha ha tackar Lasse, japp en Kanon kopieringsmaskin med full HD utskrifter & 100% real storlek. :yoparty

Nu är det bara att passa på att läsa brukisen medan batteriet laddar för fullt, ska terrorisera Esquire med en massa frågor snart! :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu är det bara att passa på att läsa brukisen medan batteriet laddar för fullt, ska terrorisera Esquire med en massa frågor snart! :D
Gör det. Men jag hittar bannemig fortfarande en ny funktion varje gång jag använder kameran. :tungan

Grattis till leksaken. Hunnit klämma något på den än?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gör det. Men jag hittar bannemig fortfarande en ny funktion varje gång jag använder kameran. :tungan

Grattis till leksaken. Hunnit klämma något på den än?

Tackar, nä satte batteriet på laddning. Tänkte läsa bruksanvisningen efter jag nattade lillgrabben men slocknade själv. Kanske finns lite tid över idag när man är ledig. Ska spela lite Moderat bandy "golf" idag. Nästa vecka eller nåt så tänkte jag åka förbi fotokungen alt kungsholmsfoto & titta på batterigrepp. Är lite kluven om det verkligen är värt att köpa Canon orig batterigrepp när skiten inte är heltätad förutom batteriluckan. Canon tänkte inte till riktigt när de gjorde batterigreppet. Var kanonnöjd med mitt Phottix BG till 50D & 1100:- billigare än BG-7! En del talar gott om Zeikos BG också.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Man får grattulera! :) Dom är inte dumma alls dom där :tummenupp

Batterigrepp känns rätt onödigt, om du inte vill ha det för ergonomins skull. 2000 bilder är inga problem på en laddning, och då har jag använt mitt 100-400L med IS, det mumsar batteri! :fakta

Det är mer för ergonomin är om ev ett 70-200 4,0 skulle kännas fjuttigt. Dock så tycker jag greppet på 50D var mkt skönare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är mer för ergonomin är om ev ett 70-200 4,0 skulle kännas fjuttigt. Dock så tycker jag greppet på 50D var mkt skönare.
Jag gillar helheten bättre på 7D, men jag tycker 40D och 7D känns lika sköna att hålla i. Dock tyckte jag 7D kändes skönare utan batterigrepp, men det kanske är en vanesak, jag testade bara som hastigast på fotomässan. Sen kan jag nog tycka att ju lättare kamera man måste stå å hålla i en hel dag, desto bättre. Inom rimliga gränser så klart, tyngd ger ju stabilitet också :)
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Usch vad jag har skaffat mig behov idag!
Har haft en heldag med en 5d Mk II med ett 24-70 2.8 L USM & en 1d Mk med ett 100-400 L IS USM till mitt förfogande:kär :cashflow
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tackar, nä satte batteriet på laddning. Tänkte läsa bruksanvisningen efter jag nattade lillgrabben men slocknade själv. Kanske finns lite tid över idag när man är ledig. Ska spela lite Moderat bandy "golf" idag. Nästa vecka eller nåt så tänkte jag åka förbi fotokungen alt kungsholmsfoto & titta på batterigrepp. Är lite kluven om det verkligen är värt att köpa Canon orig batterigrepp när skiten inte är heltätad förutom batteriluckan. Canon tänkte inte till riktigt när de gjorde batterigreppet. Var kanonnöjd med mitt Phottix BG till 50D & 1100:- billigare än BG-7! En del talar gott om Zeikos BG också.
Prioritera golf framför att klämma på nya kameran? :brinnerup

Jag köpte ett original BG-E7 av bara farten. :näsblod Jag har inga erfarenheter av något annat än original när det gäller batterigrepp.


Usch vad jag har skaffat mig behov idag!
Har haft en heldag med en 5d Mk II med ett 24-70 2.8 L USM & en 1d Mk med ett 100-400 L IS USM till mitt förfogande:kär :cashflow
Jobbigt läge. :rolleyes:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jaha då fick man ett förskott på födelsedagspresenterna idag då,
en EOS450D.
Jag har förstått att den är lämplig för mig som är lite nybörjare, bra att växa i ungefär, men jag kan byta den (inom mediamarkt) till nått annat och småkikar lite på en 500, så man kan filma också.

Vad säger ni med vetande, är 500 mer användbar för en sån som mig som inte kan ett skit om inställningar etc, men för det mesta när jag lånar en kamera lyckas fånga bra ögonblick och tycker detta ska blir skitkul, lära mig och troligen fota en hel del framöver.
Filma, ja jo det vore ju nyttigt och kul, har en GoPro på väg hem från staterna så filma kan jag ju ändå fast lite annorlunda.
Kommer troligen inte ta mig råd att byta på överskådlig tid heller.

highsider.jpg
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
jaha då fick man ett förskott på födelsedagspresenterna idag då,
en EOS450D.
Jag har förstått att den är lämplig för mig som är lite nybörjare, bra att växa i ungefär, men jag kan byta den (inom mediamarkt) till nått annat och småkikar lite på en 500, så man kan filma också.

Vad säger ni med vetande, är 500 mer användbar för en sån som mig som inte kan ett skit om inställningar etc, men för det mesta när jag lånar en kamera lyckas fånga bra ögonblick och tycker detta ska blir skitkul, lära mig och troligen fota en hel del framöver.
Filma, ja jo det vore ju nyttigt och kul, har en GoPro på väg hem från staterna så filma kan jag ju ändå fast lite annorlunda.
Kommer troligen inte ta mig råd att byta på överskådlig tid heller.
Grattis. :)

Den stora skillnaden mellan 450D och 500D är just filmfunktionen. Och filmfunktionen hos 500D är mera begränsad än vad den hos Canons andra systemkameror med filmning är. t.ex. så har man bara 20fps i 1920 x 1080 på 500D.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Grattis. :)

Den stora skillnaden mellan 450D och 500D är just filmfunktionen. Och filmfunktionen hos 500D är mera begränsad än vad den hos Canons andra systemkameror med filmning är. t.ex. så har man bara 20fps i 1920 x 1080 på 500D.

ja jag läste just det, att det bara är 20fps, hade gärna fått vara 30.
synd att 450 inte alls kan filma.
får dra ner till mediamarkt och kolla vad jag får lägga mellan.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
2500:- mer får jag slanta upp för en 500D med ett 18-55 IS (har ej IS i nuvarande paket)
Säljaren tyckte jag skulle lägga ännu mer pengar och ta en 550, så klart han tyckte, men han sa också att jag fick mer videokamera för 2500:- än det "inbyggda" i 500.

Han visade också en Sony500 och en Pentax D-X, är det bra grejor?
7100:- för en D-X med ett 18-55 och ett 50-200.


Ska man kanske öppna och börja leka ist för att tveka...
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Varför vill du redan byta upp dig? Är det videofunktionen du är ute efter? Jag skulle föreslå att du kör med det du har ett tag, funderar ut vad du gillar att fota och investera i bra objektiv. När du känner dig bekväm med fotandet kan det vara dags att byta kamerahus.

Om du verkligen vill byta upp dig nu till något att växa i skulle jag rekommendera Canons (om du nu vill stanna hos Canon) XXD serie, t.ex. 40D. Inget fel på 450D (har själv en 400D) men tyckte jag växte ur den ganska snabbt. Ett par fördelar med 40D: mycket högre fps (bra för sportfoto), större grepp (bekvämare att hålla i), bättre kontroller osv. Kolla runt efter en begagnad 40D. Dock kan du inte filma med en 40D, men tänk igenom om du verkligen vill ha videofunktion. Vad jag har sett så leker folk med den ett par gånger och rör den inte igen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Varför vill du redan byta upp dig? Är det videofunktionen du är ute efter? Jag skulle föreslå att du kör med det du har ett tag, funderar ut vad du gillar att fota och investera i bra objektiv. När du känner dig bekväm med fotandet kan det vara dags att byta kamerahus.

Om du verkligen vill byta upp dig nu till något att växa i skulle jag rekommendera Canons (om du nu vill stanna hos Canon) XXD serie, t.ex. 40D. Inget fel på 450D (har själv en 400D) men tyckte jag växte ur den ganska snabbt. Ett par fördelar med 40D: mycket högre fps (bra för sportfoto), större grepp (bekvämare att hålla i), bättre kontroller osv. Kolla runt efter en begagnad 40D. Dock kan du inte filma med en 40D, men tänk igenom om du verkligen vill ha videofunktion. Vad jag har sett så leker folk med den ett par gånger och rör den inte igen.

Jag funderar på byte eftersom jag nog inte kommer byta på överskådlig tid, och för att filmfunktionen vore trevlig att ha då.
Men tydligen så suger filmfunktionen rätt mkt, låg fps, man focus etc.


Sony a500, är det nån som har en sån och kan säga bu eller bä?
Blir det byte så blir det nog den ist för eos500D.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top