Pickup-besatt.

Någon som har någon erfarenhet av cheva s10 2wd med
2,2 litersfyra som drivkälla?Finns ju med bensin/etanoldrift=elände eller?

Är det sanslöst trött att åka runt med eller? Hållbarhet?

Tittar oxå på king cab med 2,4 liters bensinare men dom är
dyrare och mer sällsynta!
 
Har fattat det som att det är dieslarna som drabbas eller
gäller det bensinmotorerna oxå?
 
Så vitt jag vet är det bara en generation av KingCab med dieselmotor som har drabbats, men fråga gärna i ett terrängforum.

Eller sök på blocket, det brukar finnas såna motorer (med förbättrad lagring) till salu, där står det nog vilka modeller den passar till
 
..man är ju lite glad över att man googlade lite på det där, var bra sugen på en Navara ett tag, trist, för bilen är verkligen superfin.

Nissan sköter det där förjäkla illa, det är ju pinsamt tydligt att det är ett designfel på motorn.

En kompis har en sådan nyare diesel-kingcab, som han fö är pedantisk med. I förebyggande syfte lät han byta lagren till nya förbättrade lager under förra vintern när han hörde om problemen.

Han visade mig de gamla originallagerskålarna, de var skadade. "Maskätna" var verkligen en bra beskrivning på hur ytan såg ut.
 
1dl högre bränsleförbrukning/mil = 1,50 kr mer/mil.
Det är det värt.
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.
Det skiljer en liter mellan S10an och Caddyn per mil, desutom bensin vs. diesel

Det har man ju hört om s10orna också att dom bara ska gå sönder, dålig kvalite osv!
Jag hade inga problem med min ialf, den fick vanlig service samt att jag bytte lite slitdelar.
Det jag bytt är en vaccumslang till fyrhjulsdriften, termostat och en lambdasond la av just när jag skulle sälja den, inga stora gejer.
 
Last edited:
Vad dra en s10'a då?
Är det den som är extremt törstig eller är det skodan som är extremt snål?
S10an ville ha bortemot 1,5l/mil men Caddyn klarar sig på en halvliter.
Men då är det som sagt bensin vs. diesel.

Hade inte behovet av en familjekombi vart så stort hade jag aldrig sålt Chevan, jag gillade den skarpt. När ekonomin finns ska Caddyn bytas mot en Cheva, eller möjligtvis en Dodge, diesel pick-up
 
Någon som har någon erfarenhet av cheva s10 2wd med
2,2 litersfyra som drivkälla?Finns ju med bensin/etanoldrift=elände eller?

Är det sanslöst trött att åka runt med eller? Hållbarhet?

Tittar oxå på king cab med 2,4 liters bensinare men dom är
dyrare och mer sällsynta!

Den funkar väl men är helt stört trött. Vad den drar vet jag inte men den går nog under litern på landsväg. Är du jätte intresserad ska jag fråga en kompis som har en sådan.
 
S10an ville ha bortemot 1,5l/mil men Caddyn klarar sig på en halvliter.
Men då är det som sagt bensin vs. diesel.

Hade inte behovet av en familjekombi vart så stort hade jag aldrig sålt Chevan, jag gillade den skarpt. När ekonomin finns ska Caddyn bytas mot en Cheva, eller möjligtvis en Dodge, diesel pick-up
Jag lyckades få s10an med vortex sexan att dra 1,2 när man körde som folk. vist 3,2 kunde man få den å dra med om man trök ner foten men snitt förbrukningen när jag låna den till och från banan va 1,2

Otroligt mkt bekvämare än en caddy är dom vill jag lova.
 
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.
Det skiljer en liter mellan S10an och Caddyn per mil, desutom bensin vs. diesel
Varje DL som skiljer ökar kostnaden 1,5 riksdaler.

Jag har inte stenkoll på förbrukningen på de aktuella bilarna, men jag kommer ihåg när jag körde Chevelle med 305a till vardags.
De flesta arbetskamraterna tjörde 740 eller 900.
De hade stora problem med hur jag kunde ha råd att åkat sketvrålet.
Jag är inte lagd för att ljuga, så vid förfrågan uppgav jag att den drog 1,2-1,3 liter milen, blandad körning.
"Ungefär som din Saab/Volvo."
NÄHÄDDÅ!
Deras bilar drog minsann 0,7 (antagligen nerför hallandsåsen) och min drack MINST 2 liter milen.
Jag brukade svara med att den nog drack 3,5-4 liter milen på fullgas.
"Precis som din."
Sedan lyssnade jag inte mer föränn ansiktet på kontrahenten blivit hudfärgat igen.
 
Körde en nyare 4wd Hilux sju minuter idag, körde i sakta mak i 90 graderssvängarna men la ut den ändå. Första gången var knappt med avsikt, körde kanske 20 km/h, svängde, tryckte till på gasen och baken gled ut. Och då betecknar jag den motorn som trött. Andra gången var det ungefär samma sak, körde sakta i svängen och hade för avsikt att inte lägga ut den iom att det var en arbetskompis pappas bil, men den gled iväg lite ändå.

Man får nog slänga på ett slaktsvin elle några hundra kilo utsäde för att den ska bete sig normalt..
 
Jag tror nog det är det som är receptet faktiskt!
Kommer nog lägga på lite sandsäckar på flaket efter att jag har lagat pickisen....
Gick lite väl brett en våt höstmorgon i september :näsblod
 
Den funkar väl men är helt stört trött. Vad den drar vet jag inte men den går nog under litern på landsväg. Är du jätte intresserad ska jag fråga en kompis som har en sådan.

Vore intressant med lite fakta.
Tittar efter king cab eller S10 med bensinfyra i.

Ingen av dom är väl någon raket men vettigt om man vill åka
pickis hyffsat billigt!

S10 går ju dessutom att hitta hyffsat billigt.
 
Vore intressant med lite fakta.
Tittar efter king cab eller S10 med bensinfyra i.

Ingen av dom är väl någon raket men vettigt om man vill åka
pickis hyffsat billigt!

S10 går ju dessutom att hitta hyffsat billigt.

Vet ej något om förbrukningen på nämnda bilar, men erfarenhetsmässigt så är det sällan en bensin4 är så mycket snålare i den typen av bil.
Det är mycket hjul som ska snurras runt och ett hyffsat luftmotstånd så en lite större motor med mer bottenvrid behöver inte jobba lika hårt.

Bror mins King cab diesel -98 drog i stort sett lika mycket diesel som min Explorer bensinare av samma årsmodell, gissa vilken som var trevligast att köra.
 
Tjöpt pickup äntligen... 6.5 turbo diesel


pkptråden får ju inte dö...

liten2.jpg
 
Last edited:
Tjöpt pickup äntligen... 6.5 turbo diesel


pkptråden får ju inte dö...

Najs. Bra med bäbisblå också!:tummenupp

Sedan lyssnade jag inte mer föränn ansiktet på kontrahenten blivit hudfärgat igen.

:rofl

Jofasen en gammelvolvo med attumat drar väl en 2 liter. Som en Granada ungefär.

Min 3-tonspjäs drar 1,4 oavsett om det är landsväg, om man har 1 ton 0-16 på flaker eller en planeringsskopa, kö :gnissla, långfärd. Jag har aldrig fått den att dra mer. Då skulle man behöva låsa den på 2:an och köra upp en tank.
 
Last edited:
Najs. Bra med bäbisblå också!:tummenupp



:rofl

Jofasen en gammelvolvo med attumat drar väl en 2 liter. Som en Granada ungefär.

Min 3-tonspjäs drar 1,4 oavsett om det är landsväg, om man har 1 ton 0-16 på flaker eller en planeringsskopa, kö :gnissla, långfärd. Jag har aldrig fått den att dra mer. Då skulle man behöva låsa den på 2:an och köra upp en tank.


Bäbisblå långdiesel is tha shaijt!! :D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top