Vad har ni för Racebuss?

Udingo

UdiUdiUdi
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR -04
Transportbilsförslag....

Gokväll!

Bror min letar efter en bil att transportera hoj fram och tillbaka från banåkningar. Så liten som möjligt men plats för en hoj (kanske till och med två så min får plats!! :yoparty )

Någon som har förslag på sådan?
 
Last edited:
jag har en transporter buss högskåp funkar finfint går att trycka in 3 hojar med lite våld.sen har jag satt skivor i högskåpdelen så då får man in hur mycket skit som helst..
 
ett måste

är att köpa den rätta bussen.... och det är onekligen en............

mb 613 -81.a

hade en sån under min crosskarrier och den bara gick å gick å gick och...
marschar 120 lätt...

lycka till !
 
VW Transporter/Caravelle är det ultimata! :tummenupp Prisvärda, bara går å går å går, lastar massor, och det kryllar av dom, så det är lätt att hitta delar till dom om något går sönder. Och min buss med 2.0-litersmotorn drar under litern om man fiskör runt 100 :tummenupp

Det kanske finns en anledning till att Toyota Material Handeling har VW Transporter som servicebilar, och inte Toyota Hiace ;) Visserligen har dom ju T5'or, som kanske är lite dyra för den genomsnittslige bansmiskaren, men T4'or (1990-2003) är minst lika bra.
T3 (1980-1991) är lite mindre, har betydligt sämre lastutrymme (motorn bak) och dom tidiga är luftkylda dessutom, så dom känns inte helt optimala i sammanhanget.
 
Last edited:
MB 814.
Givetvis med baklift, inredd med sängar osv. Sörplar i sig 1,7 liter per mil i 100 knyck.
Fördelen är att man alltid har boende med sig, och en smidighet vid lastning/lossning som är skitlätt (tar max 2 minuter)
Färdiga platser för 2 hojar i verkstadsdelen, bodel med separat ingång samt givetvis ingång till hojarna om man saknar dom på natten...:)
Har hur mycket plats som helst.

Är till salu bdw...
 
Det beror lite på vad man vill få ut av det hela skulle jag påstå.

När jag var i början av banåkarkarriären och inte hade en massa extra fälgar, däck, skinnställ, kompressorer och liknande var dessa bilar perfekt:

  • Peugeot Expert
  • Citroen Jumpy
  • Fiat Scudo

Dom drar lite soppa, är som en personbil att åka och håller bra kvalitet. Min Peugeot hade gått 35000 mil när jag sålde den utan att ha fått en enda anmärkning på besiktningen någonsin! Dessutom 16000 mils intervallpå kamremmen.

När man har börjat få alla sakerna som jag numera har är helt plötsligt en Transporter för liten. Den är för personbilssmal, så lastutrymmet blir smalt och lutande.

Då kommer storlastaralternativen:

  • Peugeot Boxer
  • Renault Master
  • Citroen Jumper
  • Opel Vivaro

Breda bra skåp som i mitt fall utnyttjats till att ha en komplett skåpssektion på vänster sida med allt vi har med oss alltid på plats och en barriär mitt i skåpet för att spänna fast hojarna i. Framför där kan man ha däck, utrustning och bensindunkar så man kan lasta ur hojarna utan att lasta ur all annan skit man har med sig först! Detta är guld värt!

Min Citroen Jumper besiktigades idag. 2004 med 14000 mil på mätaren. En pärla enligt besiktningsmannen.

Så nu är det bara att välja. Jag blir glad varje gång jag slipper lasta i och ur saker. Men har man inte sakerna är en Peugeot Expert 04 eller framåt eller Opel Vivaro (lite bredare skåp, men personbilslik!)

Lycka till!

/ Jens
 
jag har fastnat lite för mercedes vito för runt 30-40 000kr. finns det någon här som har erfarenheter av sådana bilar? typ kvalite å så
 
jag har fastnat lite för mercedes vito för runt 30-40 000kr. finns det någon här som har erfarenheter av sådana bilar? typ kvalite å så


Jag har en -01:a, Bortsett från att den är soppasnål och skön att åka i är det ingen bil jag rekommenderar. Ganska usel, köp en Transporter istället.
 
Det beror lite på vad man vill få ut av det hela skulle jag påstå.

När jag var i början av banåkarkarriären och inte hade en massa extra fälgar, däck, skinnställ, kompressorer och liknande var dessa bilar perfekt:

  • Peugeot Expert
  • Citroen Jumpy
  • Fiat Scudo

/ Jens

Shit, har forskat och mätt hur mycket somhelst utan att få klarhet i det du nu avslöjar...

du menar att man kan få in en GSXR 1000 rakt (utan att ställa in den diagonalt) i en Peugeot Expert, Citroen Jumpy eller Fiat Scudo?

///P
 
Shit, har forskat och mätt hur mycket somhelst utan att få klarhet i det du nu avslöjar...

du menar att man kan få in en GSXR 1000 rakt (utan att ställa in den diagonalt) i en Peugeot Expert, Citroen Jumpy eller Fiat Scudo?

///P

Japp. Jag har åkt Peugeot Expert och snedda framhjulet så står dom finfint.

:fakta

/ Jens
 
Mer kompakt än så här är nog svårt. Det är en kort och låg transporter och det är alltså en säng man kryper in i bakom förarstolen.
 

Bifogat

  • Bed.JPG
    Bed.JPG
    8.2 KB · Visningar: 1,952
  • Bed_down.JPG
    Bed_down.JPG
    9 KB · Visningar: 2,046
  • DSC00244.JPG
    DSC00244.JPG
    12.4 KB · Visningar: 2,183
  • Rear.JPG
    Rear.JPG
    11.9 KB · Visningar: 2,461
  • Side.JPG
    Side.JPG
    13.9 KB · Visningar: 2,040
Det går att få in den hyfsat rakt i en jumpy hade min r6a där, men skall du ha med mer grejjer blir det trångt. Köpte en vito v6a för att få plats. köpte den ny förra året den har nu gått 6000 mil pendlar i den varje dag. men jag har aldrig haft en bil som stått så mycket på verkstaden. Nu står den där igen med crashad automat växellåda och de får inte ens ut den ur verkstan där den varit parkerad i 5 dagar. men tack och lov finns det garantier:P jag siktar på en transported eller nissan skåpet vet inte vad den heter

Lyck till i letandet
 
Nu kan du sluta leta, här kommer den ultimata racebussen: renault Trafic!
Jag har en -02:a som går fantastiskt bra, med två sporthojar plus allt annat jox man behöver drar den ca 0,8 då jag ligger och marschar i 120 km/h.

Min är till salu och nästa buss kommer att bli en likadan (fast nyare :) ).
 
Förvånad att alla ska ha nån gammal sunkbuss att rulla runt i. Det mest ekonomiska alternativet är inredd husvagn, med lastmöjlighet. Då har man sin vanliga personbilskomfort, plus att man får med sej ett komplett hushåll. Jag har en Polar 560, med dörr baktill, den är inredd med däckställ, hyllor, massor av förvaringsfack och säng, diskho, etc. Varm och skön. Den kostar dessutom mindre än en tusenlapp om året i skatt och försäkring.
 
Ford transit 86a:yoparty modell 160 med säng i.
Plats för 2 mopeder o en jävla massa skit i övrigt.
Hade som mest 18uppsättningar däck i den=)
Bakgavellyft som tar 500kg.
Inköpspris 6000kr.
Drar jävligt mycket olika beroende på hur den vill för dagen.
Skall mest troligt säljas då jag funderar på o lägga ned åkandet för gott.

Förvånad att alla ska ha nån gammal sunkbuss att rulla runt i.

Kan bero på det ekonomiska läget kanske alla har inte toppen jobb eller något alls och har således inte de pengarna.
Utan vill köra pga sitt intresse=)
 
Last edited:
Ford transit 86a:yoparty modell 160 med säng i.
Plats för 2 mopeder o en jävla massa skit i övrigt.
Hade som mest 18uppsättningar däck i den=)
Bakgavellyft som tar 500kg.
Inköpspris 6000kr.
Drar jävligt mycket olika beroende på hur den vill för dagen.
Skall mest troligt säljas då jag funderar på o lägga ned åkandet för gott.



Kan bero på det ekonomiska läget kanske alla har inte toppen jobb eller något alls och har således inte de pengarna.
Utan vill köra pga sitt intresse=)

Precis det jag menar! Även en sunkbuss drar mycket stålar, och man är inte säker på att komma fram varje gång man åker iväg. Med en husvagnslösning har du samma bil som vanligt, de flesta har ändå nån vanlig personbil utöver sin buss.
 
Precis det jag menar! Även en sunkbuss drar mycket stålar, och man är inte säker på att komma fram varje gång man åker iväg. Med en husvagnslösning har du samma bil som vanligt, de flesta har ändå nån vanlig personbil utöver sin buss.

Nja inte alltid säkert...
Har man inte jobb får man inga lån att köpa en husvagn osv...
Känner fler som har samma bil/buss och kör i.
Kommer fram gör man alltid på ett eller annat sätt
Jag lägger inte ut minst 30k på en dålig husvagn som bara används till att köra till sådana tillställningar med bussen kan jag ta 9pers i om man skall på fest tex.
Köra byggmaterial med osv...
Men sedan e jag just jag.
 
En liten undran ang vw transporter hur pass stor skillnad på längden är det på långa varianten och vanliga?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top