Triumph Thruxton-tråden

Detta tillsammans med hålen i hälplattan och MAS kedjeskydd med hål i som han tänkte köpa (ja mä) kommer att bli ett snyggt tema tror jag. Vad tror ni?

Jag tror det kan bli riktigt snyggt!

Jag beställde ett sånt MAS kedjeskydd med hål i genom nccr.se för tre veckor sedan. Fortfarande inte fått det. Hoppas det kommer i veckan. Tydligen tillverkas de i stort sett på beställning i Italien. Kompisen beställde ett likadant drivhjulsskydd samtidigt. Tänkte jag skulle montera på båda och se hur det blir. Blir det bra så är det väl läge att beställa ett sånt också. Lägger upp en bild när det är monterat.

http://www.bonnevilleperformance.com/OIL COOLER.htm
fast jag kapade bort fästena till org.kylen för att kunna montera den mellan rören istället för frampå.
och sen kladdar det fortfarande en hel del från vevhusventilationsfiltret.
vid första stoppet hade jag olja på h-sida av svingen, stötdämpare, och bakdäcket :va hade med mig en trasa och buntband som fick agera tillfällig bariär för att slippa få mer olja på däcket, funkade.
Får fixa ett uppsamlingskärl eller nått.
ska se om jag kan fixa det i framtiden nångång.[/QUOTE]

Javisst ja, känner igen kylen nu. Biltema säljer en catshcan till hyfsat pris, passar väl inte rakt av men kan kanske "fixas" till.
Liten fråga: när du monterar FCR tar du bort den lilla "platsdistansen" (ca.10mm) mellan org.insug och cyllen/toppen?
När jag mäter avståndet så blir det ungefär lika utan distans med FCR, som orginal.
Det kom ju inte med några som helst montageanvisningar.

Javisst ja, känner igen kylen nu. Biltema säljer en catshcan till hyfsat pris, passar väl inte rakt av men kan kanske "fixas" till.
Liten fråga: när du monterar FCR tar du bort den lilla "platsdistansen" (ca.10mm) mellan org.insug och cyllen/toppen?
När jag mäter avståndet så blir det ungefär lika utan distans med FCR, som orginal.
Det kom ju inte med några som helst montageanvisningar.[/QUOTE]

Nej monteringsbeskrivning fick inte jag heller.
tror inte du ska använda den, fast det går säkert bra om man vill. kolla bara hur öppningarna passar ihop invändigt så den inte stoppar upp luften.
ska kolla biltema, men jag kör nog säsongen ut som det är och täta intervaller på att byta trasa. :D

Svin, vem monterade Wiseco-kittet åt dig och vad gick det loss på?

Svin, vem monterade Wiseco-kittet åt dig och vad gick det loss på?

det är kolvar och cylinder från Bonnevilleperformance 1100cc kit, som jag köpt från stabbarpsauto. typ 30000 tror jag (var längesen jag betalade den fakturan) veven är balanserad hos Janne i lindome och monterat har jag gjort själv förutom att Jörgen på stabbarps fick montera om cylinder och topp med en annan toppackning.
men nu är den som en riktig triumph! kladdar ner sig med olja som en riktig gris!
den skulle du ha TMax500 då hade du fått tvätta!! :)
har vart ute och plågat den ikväll; hissingen-säve-kungälv-lilla edet-stenungsund-kungälv-säve-MAJORNA.
Satan va den drar när man kramar ur den, och bara för att det går, måste den upp på slangen vid varje korsning och rödljus! :yoparty
har ju en hel sommar att ta igen nu, det kommer sluta i diket :D

Erich, var i biltema sortimentet har dom den där behållarn? hittar den inte.
måste kanske fixa det här med vevhusventilationen nu ändå.
jag förlorade kriget mot oljan på sista etappen hem. då bröt den igenom vallarna av tygtrasor och vräkte ut! :gnissla det blev riktigt kladdigt!
och 10-mils intervall på att byta trasa är lite väl tätt!

körning här i krokarna nån vardag-kväll nästa vecka? jag kör gärna sist eftersom jag inte har speglar och så slipper ni kladda ner er :D

...den skulle du ha TMax500 då hade du fått tvätta!! :)
...körning här i krokarna nån vardag-kväll nästa vecka? jag kör gärna sist eftersom jag inte har speglar och så slipper ni kladda ner er :D

Tvätta är kul. *Not!*

Men en hojtur är kul! Måndag eller onsdag funkar (prel) för min del. Får troligen ett nytt bakdäck på måndag, och det behöver ju slitas in lite! :-)

PS. RAT har en körning på lördag, för övrigt. Vet inte om det är kul, har aldrig testat... Samling vid Johans MC kl 12.00, avfärd 12.30. Mål: Hyltenäs kulle, via Grindmossen/Tostared bl a. C:a 20 mil totalt, enligt "reiseleitern". Ds.

Last edited:
Tvätta är kul. *Not!*

Men en hojtur är kul! Måndag eller onsdag funkar (prel) för min del. Får troligen ett nytt bakdäck på måndag, och det behöver ju slitas in lite! :-)

PS. RAT har en körning på lördag, för övrigt. Vet inte om det är kul, har aldrig testat... Samling vid Johans MC kl 12.00, avfärd 12.30. Mål: Hyltenäs kulle, via Grindmossen/Tostared bl a. C:a 20 mil totalt, enligt "reiseleitern". Ds.

nu på lördag är jag inte hemma, (RAT blir nog: trevlig lugn körning på fina vägar skulle jag gissa), men måndag el Onsdag, med betoning på onsdag, funkar nog! kan ju kolla veckans väder under helgen och stämma av på söndan vad som ser mest lovande ut.

Biltema art.nr. 33-292, under bil-tuning-sportluftfilter. Aluminium-399 kr.

citerat från mail:

"Hej!

På söndag är det dags för sista RAT-turen för i år. Lyckligtvis verkar vi ha vädergudarna på vår sida till skillnad från förra året, då det var ösregn och 15 sekundmeter!

Planeringen är som följer:
Vi åker från Triumph Center i Länna kl 10.00 och tar en tur upp till Sigtuna där vi äter lunch c:a kl 13.30.
Den beräknade återkomsten till Stockholm är kl 16.00.

Som vanligt åker vi gemensamt till målet, däremot är hemfärden fri för den som önskar. Övriga gör sällskap tillbaka till Länna.

Hoppas att många kommer med då det ser ut att bli en riktigt fin dag!

Anmäl er senast på fredag kl 12 så att vi kan beräkna hur många vi blir till lunchen.

VÄLKOMNA!!!"

Då har jag precis lagt handpenning på en röd 2007:a med diverse extrautrustning. :banana

Hämtas på måndag!

Finns det några bra alternativ till kittet från newthruxton.com för att få bort stänkskärmen?

Då har jag precis lagt handpenning på en röd 2007:a med diverse extrautrustning. Hämtas på måndag!

Grattis! Välkommen i "Thruxtonträsket"! :-) Måndag..? Det kan blir sol även på måndag, enligt SMHI.

F.ö. så lurar vi på att ta en Thruxtontur måndag eller onsdag kväll, se tidigare i tråden.

EDIT: tror jag såg din hoj på Johans MC i lördags. Röd 07:a med "blank" skärm? (Krom? alu? - hann inte titta ordentligt)

Last edited:
Då har jag precis lagt handpenning på en röd 2007:a med diverse extrautrustning. :banana

Hämtas på måndag!

Finns det några bra alternativ till kittet från newthruxton.com för att få bort stänkskärmen?

såga själv :-) och sen tex ett bakljuskit med blinkers från Mad doctor..

Hittade Robnobrakes på TRAT som också hade problem med oljeutkast.
Du kan väl skicka ett PM till honom och ställa lite frågor, har själv varit i kontakt med honom ang. FCR och han verkar vara en trevlig prick.
Han har borrat upp ventilationen till 13mm.
http://www.triumphrat.net/club-cafe/118880-my-mod-plan.html
Scrolla ner till hans specifikation längre ner på sidan.

gjorde det tidigare, har inte fått svar men jag har lite egna planer på att ev ta upp extra ventilation. får se hur jag gör det bara, ska bolla lite med "min ingengör".
biltemas catch can var lite för hög, eller lång om man så vill, ska se om jag kan fixa till nått som funkar tillsvidare så snart som möjligt och sen göra nått bra under vintern.
tack för tipsen Erich! :hej förresten, inga mer regn-stop?

ang körning här runt göteborg så måste jag för egen del först lösa ovan nämda provisoriska catch can.
men fortsätt gärna planera, så ska jag göra mitt bästa att ha fixat det till på onsdag annars får ni köra utan mig. (till imorgon måndag vet jag att det ej är klart)

Jag har funderat lite över framtida trim (som kanske ej blir av) och har lite funderingar:

Ponera att man stannar vid ett 904-kit och 790-kammar och möjligtvis en street-portning av toppen; är CR-förgasare goda nog?
Utseende och prismässigt ligger de mycket bättre till än FCR-dito.

ang körning här runt göteborg så måste jag för egen del först lösa ovan nämda provisoriska catch can.
men fortsätt gärna planera, så ska jag göra mitt bästa att ha fixat det till på onsdag annars får ni köra utan mig. (till imorgon måndag vet jag att det ej är klart)

Vi håller det öppet! Får kolla vädret.

Smutsade ned hojen idag - igen. Och fick tvätta - igen... :-) SMHI (denna odugliga institution) lovade sol/halvklart och uppehåll. Så jag rullade iväg. Det blev regn, och ännu mera regn. Och jag fick en riktigt smutsig hoj. Jaja, bara att tvätta!

Men det var sol i lördags så Thruxan har rullat 35 mil i helgen, inte så tokigt!

Jag har funderat lite över framtida trim (som kanske ej blir av) och har lite funderingar:

Ponera att man stannar vid ett 904-kit och 790-kammar och möjligtvis en street-portning av toppen; är CR-förgasare goda nog?
Utseende och prismässigt ligger de mycket bättre till än FCR-dito.

CR-35? Njaeee, tror inte det, men det finns 37 eller 39 att få här:
http://www.keihin.de/
inga färdiga kit utan det blir en hel del jobb att få det att lira.
Alternativet är nog mikuni TM 4-takt eller HSR 40, inga färdiga kit utan det blir bygga själv. Färdigt kit finns HSR42 från bonnevilleperformance.
Bästa alt. är nog ändå FCR39 för dig, kit från http://www.brspecialtuning.co.uk/index.htm till hyffsat pris. Har handlat lite grejer från dom och dom är snabba med leveranser och svarar på mail när man har frågor.
Glömde tillägga att CR35 är naturligtvis "bättre" än org. men inte optimal för det trimmet du nämner.

Last edited:
gjorde det tidigare, har inte fått svar men jag har lite egna planer på att ev ta upp extra ventilation. får se hur jag gör det bara, ska bolla lite med "min ingengör".
biltemas catch can var lite för hög, eller lång om man så vill, ska se om jag kan fixa till nått som funkar tillsvidare så snart som möjligt och sen göra nått bra under vintern.
tack för tipsen Erich! :hej förresten, inga mer regn-stop?

Nä, har inte testat regnkörning efter bytet till nology, men hojen funkar som den ska i torrt. Så jag är övertygad att det är elektriskt och blir kortis i regn.
Här får du en bra översikt hur dom olika nålarna funkar:
http://www.keihin.de/pdf/FCR-JN.pdf
Lite bökig hs men det finns en del info här.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show