Triumph Thruxton-tråden

Idag kom mitt nya insug från england, beställdes i tisdags och redan här!!
Bra service minst sagt.
P1000295.jpg

Idag kom mitt nya insug från england, beställdes i tisdags och redan här!!
Bra service minst sagt.

är passformen mellan gummina och förgasarna tight och bra?
köpte nämligen likadana förgasare och insug från newbonneville
och passningen känndes inte bra
utan gummina känndes lite stora och passade inte så bra.
sen visade det sig att det inte gick att få det att hålla tätt heller.
så nu väntar jag på nya gummin som dom ska skicka (va ett tag sen åxå :mad:)
tills vidare har jag fått använda org. insugen och det suger ju!!

Har inte kollat det än faktiskt men jag ska göra det imorgon. Det borde väl kunna lösas med lite packningssilikon som tål lite temp.
Köpte mitt från brspecialtuning.co i england som flera har rekommenderat, förgasarna kommer dock från classicbikeraisch i tyskland där jag fick ett bra pris. Är tänkt som ett vinterprojekt, måste bygga en ny batterilåda mm.

Det borde väl kunna lösas med lite packningssilikon som tål lite temp.

alltså gummit där förgasaren ska stickas in och klämmas fast hade en inner diameter som känndes för stor, förgasarna satt liksom inte gött!
går säkert att täta på nått sätt fast jag tycker att det borde passa och hålla tätt bara man skruvar åt.
hoppas att jag fått anslutningar avsedda för någon annan förgasarmodell och att de nya jag förhoppningsvis får nån gång passar.

alltså gummit där förgasaren ska stickas in och klämmas fast hade en inner diameter som känndes för stor, förgasarna satt liksom inte gött!
går säkert att täta på nått sätt fast jag tycker att det borde passa och hålla tätt bara man skruvar åt.
hoppas att jag fått anslutningar avsedda för någon annan förgasarmodell och att de nya jag förhoppningsvis får nån gång passar.

Kollade idag och passformen verkar vara ok.
Jag har också skickat efter 2 st R&D flex jet blandskruv för smidigare inställning från http://hojbutiken.e-butik.se/?artnr=R&D. Dyrt, men jag tror det blir betydligt smidigare. Hittade också UNI-filter hos Lockners Mc. Betydligt billigare än KN och enligt USA-forum lika bra. Hittade också en guide för FCR här: http://www.factorypro.com/tech/carbkei.html
Hur går din hoj nu, har du fått till inställningarna?

Kollade idag och passformen verkar vara ok.
Jag har också skickat efter 2 st R&D flex jet blandskruv för smidigare inställning från http://hojbutiken.e-butik.se/?artnr=R&D. Dyrt, men jag tror det blir betydligt smidigare. Hittade också UNI-filter hos Lockners Mc. Betydligt billigare än KN och enligt USA-forum lika bra. Hittade också en guide för FCR här: http://www.factorypro.com/tech/carbkei.html
Hur går din hoj nu, har du fått till inställningarna?

ska hämta den på onsdag förhoppningsvis
(lång historia som inkluderar 7 svåra år, men som nu förhoppningsvis lider mot sin ända)
den är bänkad med 83hk och 100Nm på hjulet men då är det inte gjort mer justeringar med förgasarna
än blandskruvarna. (gick lite fett på topp och för mager på halv gas)
har åxå hittat länken med justerings instruktionerna, den va jäkligt bra!
känns som man har en del att göra innan dom funkar 100%!
mina ska justeras innan jag hämtar den så att hojen iallafall inte går för magert på halv gas
(trots allt är man ju där rätt mycket)

Är dom blandskruvarna gjorda för FCR-förgasare?
om dom passar ska jag defenitivt köpa sånna åxå, jag berättade ju innan vilket helvete jag hade att få den att gå bra på tomgång.
och det gör den föresten fortfarande inte, men jag har än så länge slarv-monterat ihop hela hojen känns det som!
så förgasarna är inte synkade heller!
vill bara hinna köra lite nu innan löven och snö-slasket kommer, sen är det väl dags att riva ner skiten igen och göra allt ordentligt :rolleyes:
till exempel ska ant balansaxlarna tillbaka in,
för att få stopp på jordbävningen när man kör! :yoparty
funderar redan på att byta till större förgasare mikuni 42 eller FCR 41
39mm är teoretiskt för litet för en 1100 efter 7000rpm, och mitt varvstopp är vid 8500. men jag får se hur jag gör,
nu ska jag som sagt förhoppningsvis få köra lite iaf! :)
om vädret är ok blir det nog tändsticks-träffen i bankeryd nästa helg.

Last edited:
Jo, blandskruvarna är till FCR. 39:orna bör räcka till ung. 100 häst tror jag, men du bör få ut lite till med 1100 cc och då hade i alla fall jag bytt till mikuni 42:or. Amerikanarna med större bonnevillemotorer gillar dom ju. Din konstiga bränslekurva kan bero på nålens taper, titta på det.
Jag har också varvstopp vid 8500 + modifierad tändkurva, men motorn är org. än så länge. Vi får se hur det blir längre fram, kanske andra kammar, org. är rätt så tama, t.o.m. tidigare 790 cc bonneville hade lite vassare kammar än thruxen.

Thruxton - 08

Hej.
Jaha, då var den här säsongen snart slut. 200 mil har det blivit med min första Triumph. Tänkte höra med er som har Thruxton 08-09, insprutare alltså.
Tycker att den drar lite för mycket. Min erfarenhet av andra hojar, Guzzi, Ducati, HD med moderat effekt är att jag har kunnat komma ner mot 0,50 -0.55 i snitt.

Med min Thruxton har jag kommit ner i 0,62 som lägst och 0,75 som högst. Hojen är ommappad med Thriumphs tillbehörsdämpare, men den drog lika mycket med original. Ja, jag vet att förbrukningen beror på hur man kör men det verkar inte ha så stor betydelse om jag kör lugnt eller " inspirerat".

Numero 2: Om man vill gå vidare och trimma lite mer, vad finns det för alternativ? Vill inte röra innandömet, utan mera, typ: powercommander, luftfilter, ännu öppnare ljuddämpare. Någon med erfarenhet av detta, ungefärlig kostnad, effektökning?

Är dock i det stora hela väldigt nöjd med hojen. Klart snyggaste retrohojen. Härligt ljud, speciellt när men gasar på lite, morrar fint:D.
Fin motor, drar fint från 1500 varv upp till rödstreckat, inga effektpucklar eller dalar, det gillar jag!

Ja, det var väl allt för den här gången, hoppas någon/några har tid/lust att svara. Tack på förhand. Hejsan svejsan.

Jo, blandskruvarna är till FCR. 39:orna bör räcka till ung. 100 häst tror jag, men du bör få ut lite till med 1100 cc och då hade i alla fall jag bytt till mikuni 42:or. Amerikanarna med större bonnevillemotorer gillar dom ju. Din konstiga bränslekurva kan bero på nålens taper, titta på det.
Jag har också varvstopp vid 8500 + modifierad tändkurva, men motorn är org. än så länge. Vi får se hur det blir längre fram, kanske andra kammar, org. är rätt så tama, t.o.m. tidigare 790 cc bonneville hade lite vassare kammar än thruxen.

jo det går ju såklart att få ut mycket mer effekt ur både 1100cc och 39:orna, 115hk har jag sett angivet som mest tror jag.
men det är både svårt och väldigt dyrt att få ut så mycket.
men för att få ut mer effekt över 7000rpm krävs det större än 39mm.
men nu är det framförallt toppen på min motor som gör att jag inte tror jag kommer få ut mer än max 85, fast med ett 2-1 system kunde jag säkert locka ut några till.
jag har 790 kammar från en förserie-motor som är vassare på topp än org.
får se om jag ger mig på toppen mer i vinter annars hade jag planerat att satsa på estetik nästa bygg-säsong.
har börjat fundera lite på 2-1 åxå.

Helt annan hoj och andra förgasare men samma problem. Insugsgummit för stort så det höll inte tätt. Lite kul så här efteråt är att jag insåg att det var otätt någonstans när jag bytt förgasarbrygga. Upptäckte att tre insugsgummin hade sprickor. Köpte nya gummin och trodde att problemet var löst fast samma fel kvar. Då var problemet just det du beskriver. Min svärfar löste problemet åt mig. Han svarvade rörringar med rätt ytterdiameter och innerdiameter någon hundradel mindre än ytterdiametern på förgasarhalsen. Sen värmde vi ringarna och drog på dom på förgasrhalsarna så att de krympte fast. Funkade utmärkt!
Bara som ett tips om inte dina nya gummin passar heller.

Helt annan hoj och andra förgasare men samma problem. Insugsgummit för stort så det höll inte tätt. Lite kul så här efteråt är att jag insåg att det var otätt någonstans när jag bytt förgasarbrygga. Upptäckte att tre insugsgummin hade sprickor. Köpte nya gummin och trodde att problemet var löst fast samma fel kvar. Då var problemet just det du beskriver. Min svärfar löste problemet åt mig. Han svarvade rörringar med rätt ytterdiameter och innerdiameter någon hundradel mindre än ytterdiametern på förgasarhalsen. Sen värmde vi ringarna och drog på dom på förgasrhalsarna så att de krympte fast. Funkade utmärkt!
Bara som ett tips om inte dina nya gummin passar heller.

ja, får jag inga nya gummin eller om de jag får passar lika dåligt så får jag ju lösa det själv på nått sätt.
i första hand försöker jag nog då hitta andra gummin som passar.
men annars är det ju en tjusig lösning att krympa på ringar!
ett annat alternativ är ju att köpa nya förgasare med större diameted :D

jo det går ju såklart att få ut mycket mer effekt ur både 1100cc och 39:orna, 115hk har jag sett angivet som mest tror jag.
men det är både svårt och väldigt dyrt att få ut så mycket.
men för att få ut mer effekt över 7000rpm krävs det större än 39mm.
men nu är det framförallt toppen på min motor som gör att jag inte tror jag kommer få ut mer än max 85, fast med ett 2-1 system kunde jag säkert locka ut några till.
jag har 790 kammar från en förserie-motor som är vassare på topp än org.
får se om jag ger mig på toppen mer i vinter annars hade jag planerat att satsa på estetik nästa bygg-säsong.
har börjat fundera lite på 2-1 åxå.

Visst är det så att toppen är "astmatisk" och svarar bra på lite större ventiler.
Till det behöver man också en större plånbok.
När jag bytte till Zard 2-1 blev jag lite besviken på ljudet, är helt annorlunda jämfört med 2-1-2 eller 2-2 system, det lät inte "triumph" om det, men med lite nya hemtillverkade db-killers blev det betydligt bättre och nu är jag rätt så nöjd. Utan killer är det alldeles för högt för att vara njutbart, framförallt för omgivningen. Org.-killer använder jag till besiktningen.
En seriös trimmare i tyskland har uppnått goda resultat med en thrux med 904cc,FCR och omslipade kammar och sharksystem. Lägger in en länk för dom som kan tyska. Detta är del 2, del 1 är en trimmning med dom vanliga metoderna + andra kammar. Står lite längre ner på sidan
http://www.tuning-fibel.de/motorrad_tuning/triumph_thruxton900_2.php

Hej.
Jaha, då var den här säsongen snart slut. 200 mil har det blivit med min första Triumph. Tänkte höra med er som har Thruxton 08-09, insprutare alltså.
Tycker att den drar lite för mycket. Min erfarenhet av andra hojar, Guzzi, Ducati, HD med moderat effekt är att jag har kunnat komma ner mot 0,50 -0.55 i snitt.

Med min Thruxton har jag kommit ner i 0,62 som lägst och 0,75 som högst. Hojen är ommappad med Thriumphs tillbehörsdämpare, men den drog lika mycket med original. Ja, jag vet att förbrukningen beror på hur man kör men det verkar inte ha så stor betydelse om jag kör lugnt eller " inspirerat".

Hej, det låter lite högt, men borde ge minska med fler mil på mätaren. Eller vad säger ni 'thruxton-gamlingar' här i tråden? Efter 200 mil är den väl knappt inkörd? Min har också Triumphs tillbehörsdämpare och den drog 0,60-0,65 när den var ny. Nu kör jag på c:a 0,5 (med nästan 1000 mil på mätaren). Då kör jag inte som ett spett, men inte heller helt sakta.

Slutsats: kör mer, det blir billigare så! Eller...? :-)

Hej, det låter lite högt, men borde ge minska med fler mil på mätaren. Eller vad säger ni 'thruxton-gamlingar' här i tråden? Efter 200 mil är den väl knappt inkörd? Min har också Triumphs tillbehörsdämpare och den drog 0,60-0,65 när den var ny. Nu kör jag på c:a 0,5 (med nästan 1000 mil på mätaren). Då kör jag inte som ett spett, men inte heller helt sakta.

Slutsats: kör mer, det blir billigare så! Eller...? :-)

har inte haft nån mätare på ett tag och anser inte bensin är nått man borde spara på utan göra av med så fort som möjligt, men sist jag faktiskt kollade va det väl runt en liter.:D

Thrux'an rullar på!

Yepp. Då var man hemma igen. 116 mil blev det i helgen. Sol, regn, sand & havssalt! (Längs Danmarks västkust - det blåste kuling in från Nordsjön.)

Men nu är hojen tvättad och kedjan rengjord (inte bara insmord utan rengjord) efter våra äventyr på stranden...

Thruxton rules - även på långfärd! :-)

EDIT: såg kommentaren nedan och lade in ett foto: hehe...! :-)

Bifogat

• IMGP3672.jpg
    IMGP3672.jpg
    231.7 KB · Visningar: 118
Last edited:
Thruxton rules - även på långfärd! :-)

Gott att veta! Då ska jag inte göra mig av med mina packväskor utan provmontera på Thruxton någon dag. Fast jag kommer nog aldrig att ta något kort på Thruxton med packväskor.:D

Fick mina Flexjet blandskruvar idag. Inte bolt on på den vanliga FCR utan till MX-varianten. Kräver att man vidgar hålet in till blandskruven ett par tiondelar för att kunna monteras. Väldigt lite material där, men med lite känsla är det möjligt. Lite extra vinterpyssel.

Fick mina Flexjet blandskruvar idag. Inte bolt on på den vanliga FCR utan till MX-varianten. Kräver att man vidgar hålet in till blandskruven ett par tiondelar för att kunna monteras. Väldigt lite material där, men med lite känsla är det möjligt. Lite extra vinterpyssel.

gissade nästan det, provade nämligen en annan typ av sån blandskruv och det var samma sak med den. säj hur det går!

EDIT: såg kommentaren nedan och lade in ett foto: hehe...! :-)

He he....! Det var ju faktiskt rätt snyggt måste jag tyvärr erkänna.:tummenupp

Är det original med röda skärmar på din hoj? Det är i a f snyggt. Funderar på att lacka om mina skärmar. Antingen gul originalfärg (om det går att få tag på?) eller svarta.

Sen såg jag ett snyggt tema på Triumprat forum. Han hade borrat hål i drevkåpan och bromspedalen. Detta tillsammans med hålen i hälplattan och MAS kedjeskydd med hål i som han tänkte köpa (ja mä) kommer att bli ett snyggt tema tror jag. Vad tror ni? Och vad säger besiktningen om hål i bromspedalen. Jag använder den i princip aldrig så jag vet att det kommer att hålla. Dessutom är det kanske säkrare att den går av (om den nu skulle bli för svag) än att man låser bakhjulet om man skulle råka trampa hårt någon gång.

Sen blir jag så jäkla sugen när jag ser hur ni trimmar och skaffar nya gasare, insug, Big bore, kammar med mera. Tänkte från början inte göra så mycket men det kommer garanterat att bli en hel del vad tiden lider. Egentligen är jag nog mer intresserad av skruvandet än att köra.

Torsdag funkar för mig. Har en polare som kör Scrambler som antagligen vill hänga med också.

Tors 10 sept! samling TRC Länna kl 18!
Deltagare;
1.Zard
2.CharlieC
3.Frank
4.
5.

måste tyvärr banga , har föräldramöte som jag tyvärr inte kan stå utanför!!
j-ars!! :huvet
får bli en annan gång!

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back