Triumph Thruxton-tråden

nä inte så här just nu, ska tänka på det.
du är säker på att det är tändningen som falerade, så det inte är en sån klassiker som urluftning till tanken som är tät och hindrar bensinen att nå fuggarna.
annars tycker jag tändspolar brukar lägga av lite succesivt i allmänhet. börja misstända endel först innan dom helt ger upp.
pickuppen är ju heller inte helt ovanligt att den säger upp sig. det kan va ganska abruppt (när den blir varm) sen kan den funka igen efter ett bra tag när den fått ta igen sig.
men första steget är ju som sagt att va säker på om det är bränsle eller gnista (kompression är det ju aldrig)
lycka till erich, fråga om du undrar något så ska jag försöka hjälpa till!

Är ganska säker på att det är elektriskt eftersom hojen går fint när det är torrt ute. Efter en stunds "vila" på m-vägen startade hojen igen och jag kunde ta mig till en skyddad plats där jag väntade ut regnet. På väg hem gick den bra där det var torrt på vägen och misstände där det var blött. Jag tolkar det som elektrisk ock mest tror jag det är sidostödskontakten som kortsluter men kan också vara pickuppen.

Fick mina grejer från Tyskland idag efterm. och har redan monterat och provkört utan problem men så är det ju torrt idag. Får bli en testresa i regn när andan faller på och det ska väl inte vara så svårt med tanke på allt jävla vatten som har kommit. Om problemet kvarstår kopplar jag bort sidostödskontakten och testar igen.

Fick mina grejer från Tyskland idag efterm. och har redan monterat och provkört utan problem men så är det ju torrt idag. Får bli en testresa i regn när andan faller på och det ska väl inte vara så svårt med tanke på allt jävla vatten som har kommit. Om problemet kvarstår kopplar jag bort sidostödskontakten och testar igen.

ha ett stift med dig i fickan, så kan du snabbt och lätt kolla om du har gnista nästa gång det händer (bra att veta helt säkert)
är det tydligt fukt-relaterat tror jag inte så mycket på pickuppen (sitter ju bra skyddad från fukt :)
finns det ändå gnista nästa gång den lägger av, öppna tanklocket, räkna till tio och försök starta. enkelt sätt att kolla om är det där med tank-luftningen som jag pratade om.
visar det sig att du inte har gnista, ta en titt i säkringsdosan åxå så det inte är fullt med ärg eller skit där som kortsluter nått när det blir blött.

Planen är att hitta eftermarknads clip on med rätt tjocklek, varför jag vill byta övre krona är för annars får jag kvar hålen efter risererserna.

Finns en annons på blocket som jag funderar på.
http://www.blocket.se/stockholm/Bonneville_Thruxton_America_Speedmaster_delar_20047804.htm?ca=16&w=3

Finns ett ombyggnadskit på www.classicbike-raisch.de med tjockare clipon. Måste även ha nya lamphållare. Kolla på "parts 2 zylinder" , lenker verkleidung,
scrolla ner till under rulllagret. Liten bild som kan förstoras.

ha ett stift med dig i fickan, så kan du snabbt och lätt kolla om du har gnista nästa gång det händer (bra att veta helt säkert)
är det tydligt fukt-relaterat tror jag inte så mycket på pickuppen (sitter ju bra skyddad från fukt :)
finns det ändå gnista nästa gång den lägger av, öppna tanklocket, räkna till tio och försök starta. enkelt sätt att kolla om är det där med tank-luftningen som jag pratade om.
visar det sig att du inte har gnista, ta en titt i säkringsdosan åxå så det inte är fullt med ärg eller skit där som kortsluter nått när det blir blött.

Jo, pickuppen är det nog inte, har kollat luftningsslangen och den verkar okey och även backventilen. Har också kollat säkringdosan. Åkte visserligen med tankväska den dagen men det har jag gjort tidigare utan problem. Det hela är ganska mystiskt då hojen går problemlöst när det är torrt, och det enda jag har ändrat är byte till Denso iridiumstift för ett tag sen. Vatten runt tändstiften kanske? Hur som helst så kommer det att ta tid innan jag ger mig ut i regn igen så lösningen får vänta
men jag lovar ta upp den här problematiken igen när så har skett.

Motorblocket m.m.

Vad är det för behandling på motorblocket? Min Thruxton har en synligt rätt ful gulbrun fläck på blocket vid transkåpan strax under förgasaren. Blir inte klok på om det är klarlack på rent aluminium, klarlack på färg eller bara färg. Ser ut som klarlack som gulnat och när jag känner på ytan med en nagel så känns den lite mjuk. Det är väl oavsett inget att göra något åt förrän jag tar isär motorn helt och får blocket fritt för behandling fast det skulle vara kul att veta.

Är det någon som monterat Dynojet kit steg 1 och kan uttala sig? Effektökning? Jag har effektljudämpare monterade men inte andra munstycken vad jag kan förstå. Risk att den går magert? Borde inte vara det när det monterar det hos leverantören som ny men man vet aldrig. Originalljudämparna fick jag medskickade och de har aldrig varit monterade med hojen igång. Ska kolla stiften i morgon men vore kul att höra något från någon som vet.

I övrigt så tycker jag bara bättre och bättre om Min Thruxton för varje dag jag kör den. Nu har jag lärt mig den så att jag hänger med betydligt vassare sportbikes på våra kurviga 70-vägar. Fattar inte hur den kan gå så bra i kurvor med de där originaldäcken.

Sen fryser jag fullständigt på dessa slangar och anslutningar. Fast jag kommer inte att ge 3000 spänn för ett kit innan jag hittat en snyggare lösning än att måla bultskallen i fel röd färg.

Klarar inte att få upp bilden men här är länken:

http://londonbikers.com/news/7740/norman-hyde-bonneville-oil-hose-set

Last edited:
Jag ska montera på PowerComandern snart och naturligtvis blir det frågor...
Enligt sida 5 i denna pdf http://www.powercommander.com/downloads/21-005/install/pcv/eng21-005.pdf så står det att man ska plugga ur CO2 sensorn. Då hamnade mina tankar på Air injektor skräpet....
Det diskuteras som ni vet vilt om vara eller inte vara på hojar med insprutning ang. AI .

Tror Ni att det finns ett samband mellan CO2 sensorn och AI skräpet? Så kanske man kan plocka bort.

Sen att det bara finns "tråkiga" mappar på PC sida är lite trist, men dosan har inte funnits så länge, så det kanske händer saker fram över.
Fast jag ska köra min i bänk för man är ju lite nyfiken på hur många hp man får det man hängt på :tummenupp

Vad tror ni? Ventilera era tankar :-)

Jag ska montera på PowerComandern snart och naturligtvis blir det frågor...
Enligt sida 5 i denna pdf http://www.powercommander.com/downloads/21-005/install/pcv/eng21-005.pdf så står det att man ska plugga ur CO2 sensorn. Då hamnade mina tankar på Air injektor skräpet....
Det diskuteras som ni vet vilt om vara eller inte vara på hojar med insprutning ang. AI .

Tror Ni att det finns ett samband mellan CO2 sensorn och AI skräpet? Så kanske man kan plocka bort.

Sen att det bara finns "tråkiga" mappar på PC sida är lite trist, men dosan har inte funnits så länge, så det kanske händer saker fram över.
Fast jag ska köra min i bänk för man är ju lite nyfiken på hur många hp man får det man hängt på :tummenupp

Vad tror ni? Ventilera era tankar :-)

Jag har ju motsvarande prylar på min Suzuki SV1000. Air injector (PAIR) och O2- sensor alltså. De jobbar var för sig och man kan ta bort det ena och ha kvar det andra eller ta bort båda. Jag har tagit bort PAIR men har O2-sensorn kvar. När jag monterade min PC3USB fick jag inte med något för att eliminera O2-sensorn ( i och för sig bara att klippa en tråd till ECU men jag gjorde inte det). Det fanns heller ingen rekommendation om att göra det. Jag såg i din manual att där fanns rekommendationen och eliminator med.

När det gäller individuell mappning i bänk så gav det inte mycket jämfört med en av de som fanns att tanka ner. Dynojet säger ju själva att man får ca 90% av vad PC kan ge med det som finns att hämta. Jag hade själv en känsla av att den som jag fick med gav bättre upp till 6000. Sen har jag testat allt i min egen "Testbänk". Jag sätter en filmkamera på tanken och filmar varvräknare och hastighetsmätare när jag drar från 3000 rpm till 9000 rpm. Så kollar jag tiderna i filmprogrammet. Det blir förvånansvärt hög precision och helt klart är att den mapp jag själv fogade ihop av en som jag hämtat och min individuella är bättre än någon av delarna.

Vad jag vill säga är att det kanske inte är värt 3000 kr att lämna in för mappning i bänk. Fast det beror ju på om du kan hitta en som stämmer något så när med din hoj. Du bör få runt 5 kusar!

Att jag vill bänka den är för att se på "papper" vad det gjort att man satt på dämpare, filter och modat mm.
Sen är jag god "tjenis" med en kille i Sockholm som kör Dyno, så där blir det lite bättre pris.
Dom mapparna som finns nu är bara två och båda med originlluftfilter och original buller, eller något trim buller.
Min får mera luft och det gör ju endel...

Sen är det ju inte alltid hp man vill ha. En hoj med ett fint register och som drar jämnt eller bara så som man Själv vill ha den upplevs ju ibland behagligare och mer lätt körd även om det inte alltid skiljer på krutet.

Frågan är vad som händer om man plockar bort AI´n. Jag kan ju tycka att det är lite märkligt att pyttsa på med mera luft den vägen... alla vet ju att det poppar och smäller annars så fort det inte är tätt någonstans på avgassidan.

Att jag vill bänka den är för att se på "papper" vad det gjort att man satt på dämpare, filter och modat mm.
Sen är jag god "tjenis" med en kille i Sockholm som kör Dyno, så där blir det lite bättre pris.
Dom mapparna som finns nu är bara två och båda med originlluftfilter och original buller, eller något trim buller.
Min får mera luft och det gör ju endel...

Sen är det ju inte alltid hp man vill ha. En hoj med ett fint register och som drar jämnt eller bara så som man Själv vill ha den upplevs ju ibland behagligare och mer lätt körd även om det inte alltid skiljer på krutet.

Frågan är vad som händer om man plockar bort AI´n. Jag kan ju tycka att det är lite märkligt att pyttsa på med mera luft den vägen... alla vet ju att det poppar och smäller annars så fort det inte är tätt någonstans på avgassidan.

Jo, det är klart att det är kul att se papper på det man gjort.

Håller med om det där med "fint register" kontra hp. Jag pratade med en raceåkare som lagt en hel dag i dynon att mappa PC bara för att få det svar han ville ha på gasen i olika lägen. Effekten struntade han i.

Jag kan ju inte uttala mig helt säkert om just Triumph men när det gäller SV 1000 och andra insprutade hojar har det bara varit fördel att plocka bort AI.
Fast tar man bort den helt så måste man göra något mer för att slippa varningslampa. Det var himla enkelt att stoppa funktionen av AI på min SV. Bara av med luftrenarlocket och skruva en M10 skruv rakt ner i hålet som AI tar luft ifrån så upphörde poppandet direkt. Sedan har jag köpt ett färdigt kit och tagit bort AI (PAIR) helt. Mest för att det ska vara lättare att ta isär och meka när man behöver lyfta undre delen på luftrenaren. Det satt där ju dessutom helt utan funktion sedan mitt ingrepp med att stoppa luftflödet.

Hej. Ägare av en Thruxton 05 sedan två månader men nybliven ägare av A-körkortet! Det jag märkt nu när jag kört hojen en vecka ungefär är att den viberar vid 60-90 km/h cirka. Över 100 km/h går den någorlunda stabilt. Förre ägaren nämde något om att framdäcket var lite för stort. Kan det påverka?
För hur ska den upplevas i dom hastigheterna?

Sen har jag en annan fråga. Vill byta ut bakstänkan på min, helst ta bort den. Förstår att man får göra efter tycke och smak men vad är enklast? Behålla originallyse och bara byta blinkers och vart köper man dessa i sånt fall?

Tack!

Edit: Hittade den här på en sida http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720314

Någon som har köpt?

Last edited:
Hej. Ägare av en Thruxton 05 sedan två månader men nybliven ägare av A-körkortet! Det jag märkt nu när jag kört hojen en vecka ungefär är att den viberar vid 60-90 km/h cirka. Över 100 km/h går den någorlunda stabilt. Förre ägaren nämde något om att framdäcket var lite för stort. Kan det påverka?

Sen har jag en annan fråga. Vill byta ut bakstänkan på min, helst ta bort den. Förstår att man får göra efter tycke och smak men vad är enklast? Behålla originallyse och bara byta blinkers och vart köper man dessa i sånt fall?

Tack!

Edit: Hittade den här på en sida http://shop.textalk.se/se/article.php?id=4830&art=1720314

Någon som har köpt?

Hej!

Känner inget avigt med min Thruxton utan den går helt stabilt. Fast jag har ju en SV1000 som går rätt rått att jämföra med. Jag älskar gången i min Thruxton så jag är ingen bra referens. Sorry!

Tack!

Någon som har köpt?

Menar du motorvibrationer så kan du synka förgasarna och montera styrändvikter, men om det är styrwobbel du menar så kolla däck, balansera hjul, kolla fjädringsinställningar mm. mm. Eftersom du är ganska "grön" kanske du håller lite för "krampaktigt" i styret?
Org. baklyse kan du nog inte använda om du tar bort skärmen.
Erich

Menar du motorvibrationer så kan du synka förgasarna och montera styrändvikter, men om det är styrwobbel du menar så kolla däck, balansera hjul, kolla fjädringsinställningar mm. mm. Eftersom du är ganska "grön" kanske du håller lite för "krampaktigt" i styret?
Org. baklyse kan du nog inte använda om du tar bort skärmen.
Erich

Nej, det är mer styrwobbel. Ska åka förbi någon auktoriserad verkstad här i Stockholm när de väl öppnar och se vad dom tror. Jag kan tänka mig att det är däcket som är obalanserat. Skakar även om jag släpper med ena handen.

Nej, har beställt ett så kallad Lucasbaklyse nu, med blinkers och bakljus komplett.

har nu monterat ett Airbox removal kit, fick med lite ventiler som verkar höra till förgasarna.. men kan inte hitta nånstans att sätta dit dom , har Keihinförgasare, är det standard på Thruxton-07?

har nu monterat ett Airbox removal kit, fick med lite ventiler som verkar höra till förgasarna.. men kan inte hitta nånstans att sätta dit dom , har Keihinförgasare, är det standard på Thruxton-07?

Keihin vakumfuggar är standard. Har du en bild på ventilerna? Tror inte dom är till f-gasarna.

Tack!

Någon som har köpt?
Har den på min, (bilder i mitt garage) bra passform, köpte bakljus och blinkers från S-Racing, orginal belysning tillsammans med MAS skärmen blir nog ingen hit.

Bifogat

• Optimized.IMG_0614.JPG
    Optimized.IMG_0614.JPG
    43.2 KB · Visningar: 99
Vilket filter ska jag ha till min thruxton med original effektdämpare från Triumph. Hört något om KN - filter. Hur ofta ska man byta?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show