svenson-66
Ny medlem
Hmm är det Sippe?
Sorry för OT.
Kanske det. Ibland med Nippe.
Hmm är det Sippe?
Sorry för OT.
Helt klart en höjdartråd Känner lite V-gurra stäming över det hela
Björn
Har för mig att jag hört att Petjo har 190hk på hjulet på sin Ducati 1098R i år... Och jag blir inte förvånad om det stämmer...
Man frågar sig: I vems bänk då?
Knappast i våran.
Jag har roat mig med att köra min egen hoj i några olika bänkar, utan att ändra någonting.
Det skiljer på tok för mycket kan jag säga, för att man ska kunna kalla siffrorna dels för seriösa, och dels för att man ska veta vilken av dem som är rätt.
Nu spelar det ju ingen roll.
Egentligen.
Men.... det finns alltid den där kundkategorin som vill/måste ha en hög siffra på papperet.
Trots att man talar pedagogiskt med dem och förklarar att: nej din hoj har inte fått färre hästar bara för att du bänkar här... trots att du hade x hästar där, och att det nu här visar minus 8 häst, så har ju inget hänt. Det är bara olika kalibrerade bänkar.
Men detta hjälper konstigt nog inte iaf...
Fullvuxna namnkunniga karlar (som borde veta bättre) kan iaf säga: Men min hoj borde ge mer....den gav ju mer där och där...
Moment 22...
Jaaa, jag förklarade nyss.... osv osv.
Och man fortsätter en litania om att det är SKILLNADEN mellan första körning, justeringar, och sen slutresultatets förhoppningsvis positiva skillnad mot den första testkörningen.
Men som sagt. Det tycks svårt att förstå.
Ännu svårare är det när man försöker förklara att det är kurvans UTSEENDE som är viktigt, inte den enskilda topphästen.
Likt en otröstlig 4-åring kan då vissa stå där och fortfarande inte ta in det man sa: "Men jag hade ju 183 häst i DEN bänken..."
Man skulle oxå kunna uttrycka det som en trimmarbekant inom Ducativärlden; Det är ett bra filter, att ha en "snål" bänk" och därigenom slippa alla de som inte begriper, eller hellre åker till en bänk där de får en hög siffra, för jag har jobb nog ändå utan att behöva dra dessa historier varje gång.
Och hur mycket skiljer det då mellan bänkar?
Ja, vi kan ju börja med dem som anses snåla, dvs visar låga (eller rättvisande?) siffror.
Det är ffa 2 olika bänkar jag testat i Mälardalen, som visar relativt lika, och det är bägge hos tävlingsförare som primärt har bänken för sig själv, och därigenom saknar anledning att "ljuga" med flotta siffror.
Dessa bänkar har jag haft som referens. Jag kallar dem "nollbänkar".
Och de brukar då visa typiskt runt 10% mindre än andra bänkar.
Det finns bänkar som visar betydligt mer än så oxå iofs.
(en jag har på kornet har jag dock inte verifierat ännu)
Hur ligger vår bänk till då? Jo, den visar i sin tur 7% mindre än de två "nollbänkarna".
Och det ska vi försöka rätta till, så den iaf ligger i paritet med dessa.
Om sedan de bänkarna visar "rätt" eller inte, eller om det kanske var våran, det spelar ingen teater. Men lägger man sig längst ned i effektträsket, så kan man iaf vara rätt säker på att inte ljuga allt för mycket.
200 på slangen i en PCIII:ad och skorstensförsedd 1000cc:are är så tramsigt så man bara garvar.
Runt 168-175 ärliga ligger nog närmare sanningen.
Läger man på 10 fusk-% eller lite mer så ser man att man snabbt närmar sig de magiska 200...
Hade ditt första inlägg varit pedagosiskt, förklarande och inte innefattat Min hoj är bäst och Jag känner alla, då hade tråden fått medhåll och dött för länge sedan.
Alexander Lundh och Filip Backlund (har för mig det var dessa 2 men lite osäkert) körde i helgen för första gången fortare än STCC på Falken. Det körde andra, fullt kittade värstingar på banan men ingen var ens nära deras tider...alltså kör dom fortare och saknar förmodligen nästan 20 hästar OCH har inte lika bra fram fjädring ändå kör dom ifrån starkare hojar....
Föraren gör jobbet inte dina extra 5 hästar eller kolfiber fälgar.
Men vi har nog alla insett att det kommer helt enkelt inte att gå in hos dig.
Så ut till korvmojjen och parkera nu. Och du är jättevälkommen att komma till Falken att köra. Många andra kör ifrån mig så nej jag hade inte gråtit om du oxå gjort det.
Precis som du själv sagt. Det beror på bänk och hur man mäter och vad man är ute efter när man mäter. Mäter jag min hoj optimerad, på axeln med RAM air får jag nog oxå en bra siffra men hästarna spelar mig ingen roll bara hojen går bra och går att köra fort med, hästar har ingen betydelse...
Okej, jag trodde de kommit ännu längre men det är väl som du skriver, det får problem att få ner effekten i backen.
Lite dumt svar ,när var hur och framför allt varför. I min motor sitter fabriks kit från världens mest kända trimfirma, det är innanmätet i motorn som är ombyggd samt hela luftkanal, ända ner i motor, större förändring än som får göras i prosuperbike. Nu ska vi inte mäta snorrar, men tänk efter hur i h-vete du skulle kunna hänga på. Varanda kille med lite hästar skulle ju vilja se om han kunde hänga på, nä det har vi vuxit ifrån. Om den nu är så snabb så lycka till på banan!!
Gör ett försök att gå tillbaks till ämnet för den här tråden.
Fråga:
Aprilia Factory -08 HAR 147hk i motorn från fabrik enl. spec.
Min egen Factory -08 med ca 450mil på mätaren har enl. 2 st oberoende bänkar, ca 120-122hk på bakhjulet.
Då har jag helsystem, PCIII, Race filter, luftbox samt race-koppling.
Blir omkörd på raksträcka som jag körde 125:Junior av alla andra pojkarna i BoTT rolleyes:inte baara 1098r & KTM)
Enl. alla Ni specialister i båda lägren: Vad borde min hoj ha på bakhjulet?
Får förhoppningsvis svart på vitt snart, då Aprilia Center i Haninge lovat trolla fram 20-25hk till. (annan mapp i orginalboxen, om-mappning av PCIII, genomgång av vacumslangar & elsladdar, ändra till 520kedja, m.m. (?)
Skall sedan bänkas hos Racerepairs.
Att hk inte betyder så mycket... håller jag inte med om.
När jag tar in på någon före apex, håller ett tajtare spår och klipper honom i utgången med ett leende på läpparna... för att bli omåkt i 60-70km högre hastighet mitt på flygrakan (A-torp) ÄR INTE roligt.
//
Benny
massa tjafs...
Kan du tala om, sakligt, vad som är bytt i motorn, dvs vad som ingick i kittet. Kammar, ny topp, kolvar? Osv
HRC är nog kända till Honda motorcyklar, men det är sannerligen inte världens mest kända trimfirma.
Jaghar tittat på HRC hemsida under delar till 2008 cbr, är det detta kit du har i din hoj?
http://world.honda.com/HRC/products/cbr1000rr2008_kit/index.html
No hard feelingsAtt förolämpa folk som jobbar på skamkärran och är funktionärer på RR tävlingar....ja du, du vet verkligen hur man uppför sig på RR forumet..
Att hjälpa till på banor och att köra lite hobby på banan det e min grej. Kommer aldrig påstå att jag är bra eller bäst men glad är jag ändå.
Du gör dig en otjänst att hålla på och svara alla som inte tycker som du
Var lite ÖDMJUK!
Det finns väl inget skäl att argumentera mer med folk som har som högsta nöje att kasta skit. Det finns ett antal folk som skickat PM med seriösa frågor, utanför den här pajkastningen, de har fått all information jag har. De fattade att jag inte var ute efter att skryta om min hoj, utan det var en direkt logisk jämförelse i trimgrad och möjliheten att plocka ut hkr ur helt olika förutsättningar. Jag har uppnått det jag vill i livet och behöver inte skryta över någonting. Däremot så drabbas man ofta över folk har ont över saker och ting man äger dyra MC/ bilar /klockor osv.., man är inte klok för man lägger pengar på dyra ting. Det är väl mina problem?? Ingen behöver bry sig.
Vill ändå passa på att tacka för alla vänliga PM och alla ni som begrep vad jag menade och kom med seriösa frågor rörande ämnet
Var inte Dr. Bike en bra avslutning?
@Jörgen: Klart du ska vara med och diskutera i det här forumet!
Till skillnad från de flesta av oss andra kan du ju faktiskt en del
Men sluta tjata om det då.Jag har uppnått det jag vill i livet och behöver inte skryta över någonting. Däremot så drabbas man ofta över folk har ont över saker och ting man äger dyra MC/ bilar /klockor osv.., man är inte klok för man lägger pengar på dyra ting. Det är väl mina problem?? Ingen behöver bry sig.
Gör ett försök att gå tillbaks till ämnet för den här tråden.
Fråga:
Aprilia Factory -08 HAR 147hk i motorn från fabrik enl. spec.
Min egen Factory -08 med ca 450mil på mätaren har enl. 2 st oberoende bänkar, ca 120-122hk på bakhjulet.
Då har jag helsystem, PCIII, Race filter, luftbox samt race-koppling.
Blir omkörd på raksträcka som jag körde 125:Junior av alla andra pojkarna i BoTT rolleyes:inte baara 1098r & KTM)
Enl. alla Ni specialister i båda lägren: Vad borde min hoj ha på bakhjulet?
Får förhoppningsvis svart på vitt snart, då Aprilia Center i Haninge lovat trolla fram 20-25hk till. (annan mapp i orginalboxen, om-mappning av PCIII, genomgång av vacumslangar & elsladdar, ändra till 520kedja, m.m. (?)
Skall sedan bänkas hos Racerepairs.
Att hk inte betyder så mycket... håller jag inte med om.
När jag tar in på någon före apex, håller ett tajtare spår och klipper honom i utgången med ett leende på läpparna... för att bli omåkt i 60-70km högre hastighet mitt på flygrakan (A-torp) ÄR INTE roligt.
//
Benny
Okej!Anledningen till att Duccen har mindre effekt är att den har restriktorer i insuget för att den blev för snabb utan, tror den har 5kg extra i minimivikt också.
Men sluta tjata om det då.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |