Att köra utan kort...

Det jobbiga om du åker dit är väl inte 1500kr i böter utan att du antagligen blir av med lämpat och får flytta fram planerna med att ta ditt kort... Kan väl inte säga att jag vill ha en massa folk som inte kan köra hoj eller bil i trafiken, men testade själv lite innan jag fick kortet... En hoj i garaget, bor rätt på landet vid en väg med lite trafik ett par veckor innan jag körde upp.... Klart man va ute o gasade lite, men skulle nog inte rekommendera det med andra förutsättningar, dvs till nån som bor i stan osv osv... (mer trafik obv)

Lycka till me kortet iaf! :tummenupp

Men för ¤%&#(!! Hur svårt kan det vara att fatta att man inte har på vägen att göra utan körkort? Körkort finns väl av en anledning eller? Du får väl sätta dig på händerna till handledarn kan komma och hämta dig.
Per :squid

Hur mycket säkrare blir körningen med en godkänd privat handledare? Det är ju fortfarande jag som kör. Så farligt tycker jag inte att det är.
Men vi gillar ju regler och lagar i det här landet, allt skulle ju annars trilla ihop som ett korthus.

Precis som ovanstående säger: Innehar du bara B-körkort och lyckas bli ertappad för att köra motorcykel, så blir man varnad upp till 2 ggr, 3:e gången drar de in både lämp och B-körkort + att det förmodligen blir böter för olovlig körning.

Så tipset är att du antingen låter bli att köra (helst), eller så sticker du ut och kör på egen risk utan handläggare. Sist nämnda Rekommenderas inte eftersom händer det något, så kan det bli dyrt. Vet inte hur försäkringsbolaget resonerar men antagligen blir du utan ersättning och förmodligen skadeståndsskyldig.

Hur mycket säkrare blir körningen med en godkänd privat handledare? Det är ju fortfarande jag som kör. Så farligt tycker jag inte att det är.
Men vi gillar ju regler och lagar i det här landet, allt skulle ju annars trilla ihop som ett korthus.

Jag skulle inte vilja möta en massa bilar med körkortslösa förare i alla fall. Tycker inte att det känns särskilt bra alls, fast en del bilister kör ju redan iofs som om dom köpt sitt på postorder eller nåt.:3freak :död
Ha de.........Per

äsch, jag tar mig en runda här ute i skogarna o på småvägarna ibland. har ju B körkort, så alla regler osv kan man ju sen långt innan.. men lite polisrädd är man ju alltid :D Men får man 2 varningar innan man blir av med lämpet, så är de ju lungt. hahaha

Jag har varit handledare några gånger och tyvärr är det inte mycket man kan göra åt eleverna på hojen bredvid. Allt som händer kan man inte gör något annat än diskutera efteråt. Så jag vet inte exakt på vilket sätt ni menar att en elev skulle köra trafiksäkrare med handledare än utan...

Att köra säkert är någonting som kommer inifrån i elevens medvetande inte från handledaren i första hand. De som är absolut farligast är dom som har körkort och kört ett tag och därigenom är världsmästare. Dom kan jag vara rädd för att möta...

äsch, jag tar mig en runda här ute i skogarna o på småvägarna ibland. har ju B körkort, så alla regler osv kan man ju sen långt innan.. men lite polisrädd är man ju alltid :D Men får man 2 varningar innan man blir av med lämpet, så är de ju lungt. hahaha

Drar du förbi 30-sträckan utanför skolan på bakhjulet lär du nog bli av med b-kort och lämp direkt, men övar du konbana på ett avskiljt område så bör ju det vara en bra grinig polis för att det skall hända något utöver varning.

[add]
Verkar dock väldigt godtyckligt beroende på polis- och länstyrelsemän.

Last edited:
Jag har varit handledare några gånger och tyvärr är det inte mycket man kan göra åt eleverna på hojen bredvid. Allt som händer kan man inte gör något annat än diskutera efteråt. Så jag vet inte exakt på vilket sätt ni menar att en elev skulle köra trafiksäkrare med handledare än utan...

Att köra säkert är någonting som kommer inifrån i elevens medvetande inte från handledaren i första hand. De som är absolut farligast är dom som har körkort och kört ett tag och därigenom är världsmästare. Dom kan jag vara rädd för att möta...

Hurvida det är säkrare att övningsköra med en som haft körtkort i en viss tid kan ju diskuteras och är högst subjektivt. Men kort sagt, vi har en lag; följ den. Simple as that.:glömdet

Last edited:
Jag hade visst fel ang försäkringsfrågan, men jag har haft fel förr. Skit detsamma mitt råd är håll dig på mattan. Jag kan moralpredika om du vill för jag har körkort på mc.:yoparty

Innehar du bara B-körkort och lyckas bli ertappad för att köra motorcykel, så blir man varnad upp till 2 ggr, 3:e gången drar de in både lämp och B-körkort

Och har man då även A1 så borde dem vara ännu snällare :tummenupp Fifan, då ere ju bara att köra :tummenupp :) :yoparty

Almänna trafikregler gäller så gott på P-platser som på vanliga gator,

inom inhägnat område (med stängd grind) med tillstånd från markägaren är nog det ända sättet om nu man vill vara "laglig" och öva på egen hand.

Annars kan man försöka hitta något sånt här:

flygflt.jpg

(flygfält numera dragstrip)

Du får garanterat köra ostört. :)

Ni som inte vet hur de funkar och mest spekulerar kan ja berätta om 2 fall hur det gick till. (ja det var dumt att köra utan kort och nu har ja det) Blev stoppad utan nåt körkort alls och fick 900kr böter i de äldre bötessystemet och körkortstillståndet indraget i ett halvår. Problemet var bara att de drog in det efter 6 månader så totalt sett tog det 1 år innan ja hade körkortstillstånd igen, klart inte värt det.:huvet

Min vän åkte fast och han hade b-körkort så han fick enbart böter men fick behålla körkortstillståndet.. så mitt tips är att om man är nära och ta körkort så ska man inte ut och leka själv för de kan ta en jävla tid innan man får ta körkort då men om man skiter i det och att försäkringar inte gäller nå vidare så visst kör på :yoparty

Precis som ovanstående säger: Innehar du bara B-körkort och lyckas bli ertappad för att köra motorcykel, så blir man varnad upp till 2 ggr, 3:e gången drar de in både lämp och B-körkort + att det förmodligen blir böter för olovlig körning.

Så tipset är att du antingen låter bli att köra (helst), eller så sticker du ut och kör på egen risk utan handläggare. Sist nämnda Rekommenderas inte eftersom händer det något, så kan det bli dyrt. Vet inte hur försäkringsbolaget resonerar men antagligen blir du utan ersättning och förmodligen skadeståndsskyldig.

Ap ap ap :ajjabajja Visst är det "kanske" vedertagen praxis att länsstyrelsen gör bedömningen att dra in kortet efter ca 3ggr men om jag inte missminner mig blir de meddelade redan vid första förseelsen och KAN göra bedömningen redan då att de ska dra in kortet. Det är iaf inte skrivet i sten att man behöver 3 förseelser för att de ska höja på ögonbrynen!?

Min vän åkte fast och han hade b-körkort så han fick enbart böter men fick behålla körkortstillståndet.. så mitt tips är att om man är nära och ta körkort så ska man inte ut och leka själv för de kan ta en jävla tid innan man får ta körkort då men om man skiter i det och att försäkringar inte gäller nå vidare så visst kör på :yoparty

Var det första gången han åkte dit? har läst att man första gången får en varning (prick) och andra gången varning (prick) + böter å tredje gången att B-kortet ryker nått halvår.. eller är ja ute å cyklar?

Mitt måtto är att köra tills B kortet börjar ligga löst isf.. :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!