Köra utan kort.....

ontheroad

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
nsr
Någon som har erfarenhet(själv eller via vänner/hört historier etc...)av vad konsekvenserna blir vid körning utan kort till en 125:a? Bötesbelopp, prickar, indraget/uppskjutet körkort för bil?etc etc.... Dessutom är det möjligt att få en nummerplåt till en 125:a utan körkortsinnehav? Bara få reg plåten alltså?
Hur fungerar det med privat import av lätt mc, måste man tulla för cykeln och legitimera sig i tullen? Kollar de om man har kort? Hur funkar det med reg av en importerad hoj?
Hoppas det finns ngn som kan svara på någon av mina frågor. Tack på förhand! :)

//Steffe

ontheroad skrev:
Någon som har erfarenhet(själv eller via vänner/hört historier etc...)av vad konsekvenserna blir vid körning utan kort till en 125:a? Bötesbelopp, prickar, indraget/uppskjutet körkort för bil?etc etc.... Dessutom är det möjligt att få en nummerplåt till en 125:a utan körkortsinnehav? Bara få reg plåten alltså?
Hur fungerar det med privat import av lätt mc, måste man tulla för cykeln och legitimera sig i tullen? Kollar de om man har kort? Hur funkar det med reg av en importerad hoj?
Hoppas det finns ngn som kan svara på någon av mina frågor. Tack på förhand! :)

//Steffe

vet inte hur det ligger till med reggning o tull osv.
men själv åkte jag fast innan när ja körde utan kort.
ja fick mitt mc lämp uppskjutet i 6 månader och 900 kr i böter.

tror det är typ samma straff (kanske något mildare) som för trimmad moppe.. eftersom när du kör trimmad moppe så räknar polisen det som en oreggad lätt mc o du har inget körkort.. straffet kan bli upp till 2 års uppskjutet lämp och många tusenlappar i böter.. en på min skola fick 7000 i böter

själv körde jag hela föra sommaren utan kort ! man åker ju mindre fast om man kör 125a än en trimmad mopped !
eftersom om man kör 125 så e det bara du som e olaglig medans om du kör mopped som e trimmad så e det både du och mopped som e olaglig ! :tummenupp

micke85 skrev:
själv körde jag hela föra sommaren utan kort ! man åker ju mindre fast om man kör 125a än en trimmad mopped !
eftersom om man kör 125 så e det bara du som e olaglig medans om du kör mopped som e trimmad så e det både du och mopped som e olaglig ! :tummenupp

Är det inte bättre att skaffa ett körkort?

Har kört omkring 10 mil utan körkkort, men feg som man är så står hojen i garaget i väntan på just körkort :D

ontheroad skrev:
Någon som har erfarenhetav vad konsekvenserna blir vid körning utan kort till en 125:a? Bötesbelopp, prickar, indraget/uppskjutet körkort för bil?etc etc

Om jag ser dig körandes utan kort, så resulterar det nog i ett panskott med 22:an.. :D

Nä, men seriöst.. Åk inte omkring utan kort.. :fakta

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!