Ta körkort utan att äga egen hoj?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.
SKA ta körkort under nästa säsong men frågan är bara hur.
Valen står mellan:
1. Köra endast med körskola.
2. Köpa en MC att ha nere i Skåne hos en kompis som jag kan övningsköra med. Då jag bor i Örebro blir det kanske att jag åker ner runt 3 ggr och 3 dagar i taget. Jag pluggar och jobbar i Örebro så har inte tid med mer.
3. Köpa MC att ha o köra med själv i örebro, men det är ju olagligt så det tänker jag inte göra.

Min fråga är egentligen, är det dumt att försöka ta a-kort genom att bara köra på körskola? Blir det så fruktansvärt mycket dyrare, vilket jag tycker det borde bli?

Jag gjorde när jag tog mitt körkort detta året.

1 körde på körskola ca 10 lektioner + uppkörning.
2 Hade en Mc jag körde på inhängad område mest för att lära balansen.
3 Slog inte ens den tanken i skallen, hur retfullt hade det varit att slänga ut pengar i sjön för att "köra" hemma när snuten tar dig?

Sen måste du tänka på en sak till, alla är vi olika. Jag tog mitt på 10 lektioner, polare tog sitt på 5 lektioner samt tjejens brosa tog det på 7 lektioner. Så svårt att beräkna hur mycket ditt skulle kosta.
Du får hitta ditt eget sätt som du trivs med.

Lycka till...:)

Hur mycket körvana har du? Både 2 och flerhjulig. Har du mycket så är det inte så farligt alls.. Jag körde 4 lektioner.

Att bara köra på körskola är inte någon direkt nackdel skulle jag vilja påstå. Visst det blir lite dyrare men du spar ju in köpa hoj, försäkra mm.

Fördelen med att ha en egen hoj är ju att du kan träna på allt som körskolan säger att du behöver träna på utan att ta körlektioner för det.

Men samtidigt beror det på en själv också. Har du egen hoj måste du bestämma dej för att åka och träna, bokar du tid på körskolan så komemr det alltid dit, anars vet du att du får betala lektionen ändå.

Jag skulle säga hugget som stucket.
Jag har tagit 2 mc kort utan att själv äga mc. Dock övade jag konbana med moped då jag tog det lätta kortet vilket var til större fördel än man kan tro.

Jag körde en intensivkurs och hade aldrig suttit på en hoj innan. Funkade och det är ju lite som vägverkets uppkörningsgubbe sa "du har tillräcklig kunskap för att få fortsätta öva på egen hand".

jag kan bara rekommendera körskola. Boka täta körningar eller en intensiv kurs. Jag tog mitt kort med 0 i körvana på 10 lektioner på mindre än 3 veckor. Körde endast 1 gång med min privata handledare då han inte hade mer tid och jag kunde inte hålla mig.
Att köra utan kort?! Jag hade samma fundering ett tag, men redan efter första lektionen på körskola insåg jag skillnaden mellan köra hoj och manövrera hoj. Läs blogg :)

Vänta med cykel tills du har kortet eller köp en som en morot att ställa i garaget!

Eller så kan du köpa en hoj och ha den här uppe i Örebro och hitta någon att övningsköra med här.
Vi är ganska hjälpsamma här uppe om man bara frågar.:tummenupp

inga problem. körde själv bara med körskolan blev ju 12 lektioner men som sagt det sparar du in på försäkringen....om du inte köper hoj.

lycka till!

Jag körde på körskola utan att ha egen hoj. Tog kortet förra året och har fortfarande ingen hoj. Den som väntar på nåt gott ( och cash) väntar aldrig för länge.

Om du ändå vet vilken hoj du ska ha och har råd så tjöp!

Jag pynta en jäkla massa onödiga pengar på körtid (lektioner ala 1200st) som gav mig mindre än den tiden jag kunde puttra runt med handledare.

Beror ju givetvis hur kass körskola man har men, betydligt billigare att ta några lektioner med körskola för att lära sig tekniken och att göra "rätt" och sen finslipa privat och få in rutiner på det hela..

Kugga första uppkörningen efter enbart körskola.

Klara andra efter enbart privat övningskörning..

Hur mycket körvana har du? Både 2 och flerhjulig. Har du mycket så är det inte så farligt alls.. Jag körde 4 lektioner.

Har ingen alls.
Har åkt hoj några gånger bara, kört moppe när jag va 15-16 (är 23 snart). Har bilkörkort o kört massa bil. Samt cyklar ;) haha
Vet att det är mycket individuellt, men verkar inte jätteovanligt att ta på 10 lektioner iaf. Jag förväntade mig 20+ om man inte körde nåt själv.

Jag skulle aldrig köra själv utan kort i stan, men möjligtvis på parkering för att öva balans, men som sagt är det tråkigt om man mot förmodan skulle bli upptäckt.

Fördel med att ta på körskolan är att man kan skjuta upp kostnad med MC, försäkring, kläder etc. Kanske väntar man till nästa säsong igen innan man köper, eller får man göra impulsköp om man klarar kortet o blir alltför frälst i det.

Har funderat antingen på att ta o boka flera lektioner ofta eller att boka några först som grund och sen köra intensivkurs.

De som har erfarenheter från intensiv får gärna beskriva vad ni kunde innan och hur pass basic de började med där samt hur mycket man kör.
Har hört mycket gott om körkortsexpress eller vad de heter i hallstahammar, vilket är rätt nära samt att jag har vänner som bor där då...

Tack för svaren hittills!

Beror ju lite på hur mycket körvana du har, du kanske redan har B-kort?
Själv har jag haft B-kort sedan Januari, och hade INGEN 2hjuls-körvana när jag började, tog väl en 12-13lektioner, slutade på 10-12k inkl allt.. Hade också tankarna i styr att köpa hoj först, men eftersom jag inte hade världens största inkomst, ca 4-5k/månaden ( studerande+helgjobb ) så valde jag att först och främst ha kortet. Om du har möjlighet så låna din polares hoj på någon öde platts för krypköra, det hade jag riktigt stora problem med!

Lycka till! :)

Ni KILLAR som tar 10-20 lektioner, har ni inte kört något tvåhjuligt alls innan då eller?

Att övningsköra privat tycker jag själv inte är mycket vunnet på. Flera timmar bakom styret vid privat övning är ju inte fel, också roligt. Men alla små fel/brister man kanske inte tänker på som privat körledare kan bli ett bekymmer när man ska lära en gammal hund att sitta, svårt att ändra tillbaka väl på körskolan.
"Visst" en duktig privat körledare som vet vad som gäller och kan påpeka så är det ju guld värt.
Lycka till med kortet!!!
:)
Själv tyckte jag att det var skönt att ha en egen hoj hemma att öva "då" bromsprov/garage vändning skulle sitta.. :tuttar

Ni KILLAR som tar 10-20 lektioner, har ni inte kört något tvåhjuligt alls innan då eller?

Tror mitt sluta på 10-12 lektioner.. hade planerat 5..

Hade en lärare som körde 2 elever samtidigt varje lektion.
Oavsett om vi hade kommit överens om lågfartslektion eller whatever så blev det fan aldrig det vi hade sagt.

När jag hade min uppkörning hade vi inte ens gått igenom motorväg eller landsväg.

Nu i efterhand kan man tycka att jag skulle bytt skola direkt men lätt att låta "bara en lektion till" bli många..:huvet

Edit: Tog A utan att haft B

Jag hade inte kört båge innan alls och ägde ingen egen, övningskörde inte alls mao. Tog 12 lektioner tror jag, sen uppkörning. Ingen tidigare erfarenhet altså. övningskörde med skolan i stockholm, men hade iof haft bil kort 7 år redan!

Last edited:
Jag tyckte det svåraste med att ta kortet var att lära sig HITTA genom alla dessa jävla konbanor, och att veta vad man skulle göra -och när. :gnissla

Titta gärna lite på Vägverkets statistik, den finns för varje län. Till ex i Solna är det så att bara 50% av alla privatister kommer genom uppkörning på första försök, däremot 85% av elever från traffikskolan! Jag lärde mig mc 100% genom traffikskolan - dyrt, men bra utbildning.

Däremot var det skönt att få lappen från gubben från vägverket den 3.September kl 14:00, åker hem (med bil), in i garaget och utt igen med egen hoj till första långtour kl 15:00!!! :-)

Jag kände ingen mc körkortsinhavare med tilräkligt långt erfarenhet (5 år) för privat övningekörning, så körkortet blev väldigt dyrt. På andra sidan klarade jag uppkörning på första försök utan större problem. Tänka dig du missar (och det är redan september) och måste boka en ny tid. Det kan snabbt blir sista försöket för året!

Och nu ha jag redan kört över 5000km - underbart!

Jag gjorde en "1:a". Moppe när det begav sig. 14 år med B-kort. Två "prova på" och en "provlektion" på tung MC innan jag började på trafikskolan.

• Körkortstillstånd - 220 kr
  • MC-lektioner, paket 10 st á 55 min - 5 900 kr
  • Kunskapsprov - 220 kr
  • Förarprov - 1500 kr
  • MC-lektioner, paket 5 st á 55 min - 3 000 kr
  • MC-lektion, 1 st. á 55 min - 630 kr
  • Uppvärmning och lån av MC till uppkörning - 1 900 kr
  • Tillverkningsavgift & fotografering - 200 kr

Summa: 13 570 kr - varav 2 140 kr är avgift till lst resp. vv. (Mer info i körkortsbloggen) :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!