Ta körkort utan att äga egen hoj?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.
SKA ta körkort under nästa säsong men frågan är bara hur.
Valen står mellan:
1. Köra endast med körskola.
2. Köpa en MC att ha nere i Skåne hos en kompis som jag kan övningsköra med. Då jag bor i Örebro blir det kanske att jag åker ner runt 3 ggr och 3 dagar i taget. Jag pluggar och jobbar i Örebro så har inte tid med mer.
3. Köpa MC att ha o köra med själv i örebro, men det är ju olagligt så det tänker jag inte göra.

Min fråga är egentligen, är det dumt att försöka ta a-kort genom att bara köra på körskola? Blir det så fruktansvärt mycket dyrare, vilket jag tycker det borde bli?

Jag gjorde när jag tog mitt körkort detta året.

1 körde på körskola ca 10 lektioner + uppkörning.
2 Hade en Mc jag körde på inhängad område mest för att lära balansen.
3 Slog inte ens den tanken i skallen, hur retfullt hade det varit att slänga ut pengar i sjön för att "köra" hemma när snuten tar dig?

Sen måste du tänka på en sak till, alla är vi olika. Jag tog mitt på 10 lektioner, polare tog sitt på 5 lektioner samt tjejens brosa tog det på 7 lektioner. Så svårt att beräkna hur mycket ditt skulle kosta.
Du får hitta ditt eget sätt som du trivs med.

Lycka till...:)

Hur mycket körvana har du? Både 2 och flerhjulig. Har du mycket så är det inte så farligt alls.. Jag körde 4 lektioner.

Att bara köra på körskola är inte någon direkt nackdel skulle jag vilja påstå. Visst det blir lite dyrare men du spar ju in köpa hoj, försäkra mm.

Fördelen med att ha en egen hoj är ju att du kan träna på allt som körskolan säger att du behöver träna på utan att ta körlektioner för det.

Men samtidigt beror det på en själv också. Har du egen hoj måste du bestämma dej för att åka och träna, bokar du tid på körskolan så komemr det alltid dit, anars vet du att du får betala lektionen ändå.

Jag skulle säga hugget som stucket.