Längre insugningsrör?

Dock tycke jag att dom där böckerna är JÄKLIGT luggslitna idag....

Någon gång för länge sedan någonstans på internet skrev du att du funderade på att skriva en egen bok om tvåtaktstrim, men att tiden inte riktigt fanns... Jag sa det då, och det gäller fortfarande: blir det någon bok så köper jag en! De flesta av böckerna som finns är mer eller mindre oförändrade sedan 80-talet, och tvåtaktstrimningen måste ju ha utvecklats sedan dess...

Nu blandar du in en helt annan sak och jag skrev uttryckligen att jag inte tog hänsyn till andra effekter som påverkade önskad duration. Var det för svårt att förstå?

Du har uppenbarligen inte orkat sätta dig in i mitt enkla exempel men måste tydligen ändå skriva så egentligen borde jag inte bemödat mig att fortsätta diskussionen. Men vill du vara så vänlig att svara på dessa tre frågor för jag vill alltid lära mig nåt nytt.

1.) Vad vill man ha för längd på pipan vid 10000rpm om man har avgasduration på 192?

2.) Vad vill man ha för längd på pipan vid 7000rpm om man har avgasduration på 134.4?

3.) Förklara för mig varför svaret blir som det blir.

Sådna här "akademiska" diskussioner är för mig fullständigt ointressant då det inte har någon realitet med vad jag sysslar med.

Om man inte tar hänsyn till verkligheten vad i ligger intresset?
Att basera en pipa på två parametrar varför är det intressant?

Någon gång för länge sedan någonstans på internet skrev du att du funderade på att skriva en egen bok om tvåtaktstrim, men att tiden inte riktigt fanns... Jag sa det då, och det gäller fortfarande: blir det någon bok så köper jag en! De flesta av böckerna som finns är mer eller mindre oförändrade sedan 80-talet, och tvåtaktstrimningen måste ju ha utvecklats sedan dess...

Jora jag har har fortfarande en sån tanke i bakhuvudet..;=)
Men mitt dagliga bröd tar alldeles för mycket tid i anspråk fortfarande.
Jag tror att i det stora hela så är nog motorkunskaperna ganska oförändrade sen åttiotalet.Dock händer det massor på mätfronten som gör att vi kan förfina våra motorer på ett mer vetenskapligt vis.
Vilket har gjort att vi kan enklare dra fördelar av våra landvinningar från provbänkar och resultat
Men tack för påminnelsen.
MVH
Roffe:tummenupp

Last edited:
Sådna här "akademiska" diskussioner är för mig fullständigt ointressant då det inte har någon realitet med vad jag sysslar med.

Om man inte tar hänsyn till verkligheten vad i ligger intresset?
Att basera en pipa på två parametrar varför är det intressant?

Varför gav du dig då in i den akademska diskussionen från första början?
Det har i allra högsta grad realitet i det du sysslar med och om du tog till dig det skulle det kunna hjälpa dig att dimensionera pipor till maskiner med variabel avgasport.

För att öka sin förståelse är det bra att dissikera ett problem till mindre beståndsdelar. Sedan sätter man ihop alla teorier och applicerar teorin på verkligheten.

Varför räknar du överhuvudtaget på dina rör om du tror att teori inte har med saken att göra?

Hur ska du kunna bygga en pipa på baserat på kanske 20 parametrar om du inte ens vill förstå hur den mest primära av dessa parametrar fungerar?

Lycka till med din bok!

Last edited:
Varför gav du dig då in i den akademska diskussionen från första början?
Det har i allra högsta grad realitet i det du sysslar med och om du tog till dig det skulle det kunna hjälpa dig att dimensionera pipor till maskiner med variabel avgasport.

För att öka sin förståelse är det bra att dissikera ett problem till mindre beståndsdelar. Sedan sätter man ihop alla teorier och applicerar teorin på verkligheten.

Varför räknar du överhuvudtaget på dina rör om du tror att teori inte har med saken att göra?

Hur ska du kunna bygga en pipa på baserat på kanske 20 parametrar om du inte ens vill förstå hur den mest primära av dessa parametrar fungerar?

Lycka till med din bok!

Jo jag förstår vad du är ute efter när du ställer dom där frågorna..

1 / Lt= ( 83,3(192x518,16))/10000 = 828,72mm.

2 / Lt= (83,3(134,4x518,16))/7000 = 828,72mm.

3 / Ljudets hastighet är en konstant och 134,4 grader är 70% av192 grader.
Likaså 7000 varv är oxå 70% av 10000 varv.

Men lik förbannat så kan du hålla på och dribbla med dina siffror spela skitsmart när det är en större bild i slutändan som ger utslag om hur pipan kommer att se ut.
Det resultat som du pekar på har ingen praktisk betydelse då bänktester visar att så fort pipan börjar dra är det ingen idé att successivt öppna den rörliga porten utan det är bara att öppna max och låta pipan dra upp till max vridmoment.

4 / Tack

Det resultat som du pekar på har ingen praktisk betydelse då bänktester visar att så fort pipan börjar dra är det ingen idé att successivt öppna den rörliga porten utan det är bara att öppna max och låta pipan dra upp till max vridmoment.

ok personligen är jag är ju bara en simpel teoretiker men jag anser att man kan använda dessa teorier till att bestämma var slutkonan på expansionskammaren bör börja och sluta.

ok personligen är jag är ju bara en simpel teoretiker men jag anser att man kan använda dessa teorier till att bestämma var slutkonan på expansionskammaren bör börja och sluta.

Det finns ingen siffra i den där formeln som är bestämd,utan det är bara en uppställning av parametrar som man kan använda vid framräkningen av en längd till centrum av returbaffeln.
För att överhuvud taget använda den där formeln så måste andra saker vara bestämt/antaget före, för att den ska vara relevant.

Hur viktig är diametern/volymen på en pipa? Jag har ett problem nämligen,, Jag ska bygga en nu som ska sitta på ett rc flyg och måste därför vara så smal som möjligt. Motor 50cc och durration på avgas 170. Hur smal törs jag göra den innan man förlorar för mycket effekt? Eller måste man kompencera smalheten med längre längd eller något annat?

Hur viktig är diametern/volymen på en pipa? Jag har ett problem nämligen,, Jag ska bygga en nu som ska sitta på ett rc flyg och måste därför vara så smal som möjligt. Motor 50cc och durration på avgas 170. Hur smal törs jag göra den innan man förlorar för mycket effekt? Eller måste man kompencera smalheten med längre längd eller något annat?

Förenklat kan man säga att diametern på midjan ger maxläget för sugförmågan.

På vägen till midjan kan man använda sig av till exempel,en ganska kort headder och en lång singeldiffusor.
Eller en längre headder och multippel diffusorkedja som accentuerar sugpulsen.

Diametern på midjan är till största delen en funktion av primärkompressionen, dvs i vevhuset.

Nej i princip kan man inte kompencera diametern med någon annan dimention tyvärr...
MVH
Roffe:)

Det blir halv eller kvartsvåglängd då antar jag? Hur bestämer du vinklarna på ett sånt? Finns det beräkningsmodeller för sådana också? Eller bygger du bara 10 pipor och testar vilken som funkar bäst?

Jag har gjort precis samma sak (fast Casal, nästan samma som Zundap. Det ända som hjälper är att fräsa ut ett REED-ventil hus och sätta mellan cyllen och förgasaren. Jag köpte en 3-tungors REED-ventil från Lelles, om jag kommer ihåg rätt tog jag en från Honda eller Jamma.

Det blev Djävligt bra, går som satan med mycket bra bottendrag. Se mitt garage.

Om du vill kan jag ta lite närbilder

Jag har gjort precis samma sak (fast Casal, nästan samma som Zundap. Det ända som hjälper är att fräsa ut ett REED-ventil hus och sätta mellan cyllen och förgasaren. Jag köpte en 3-tungors REED-ventil från Lelles, om jag kommer ihåg rätt tog jag en från Honda eller Jamma.

Det blev Djävligt bra, går som satan med mycket bra bottendrag. Se mitt garage.

Om du vill kan jag ta lite närbilder

Jag monterade reeds på min påhängsmotor. I motsats till några andra här i tråden så gillar jag reeds pga att dom breddar effektregistret.

Bifogat

• Reeds.JPG
    Reeds.JPG
    131.6 KB · Visningar: 669
Min är inte så ren, har körts hårt och mycket, men här är lite bilder.

Jag bultade fast min REED-hus i förgasar skruvarna på cyllen, låsmuttrar inne i REED-huset.

LeftSide.jpg
LeftSideFront.jpg
RightSide.jpg
RightSideTop.jpg

Sen är det två mycket viktiga saker att tänka på

1. Avgasröret

Jag experimenterade en hel del men tillslut blev det en gammal trimkrök med expansionskammare från en DT50, en gammal trimljuddämpare från ? och en gammal slutdämpare. dom moddadesihop med svetsen så att det passade.

Avgasrör.jpg

2. Zundappmotorer tillverkades med två olika vevstakslängder medan Casalmotorer bara tillverkades med den korta. Alla 70cc trimcyllar jag hittade var avsedda för den långa vevstaken. Så

Zundapp = se till att bygga på en med den långa vevstaken (eller byt till
lång) (Jag har en sprojtans liggande :huvet )

Casal = Feck 1, går inte att byta vevstake eftersom vevaxeltappen har
grövre diameter än Zundapp.

Feck 2, Zundapp vevaxeln passar inte till en Casal (för klen på
drivsidan.

OK, Svarva en konverteringshylsa :tummenupp

Slutesultat = Mycket bra vrid i hela registret
Extremt bra gasrepons
Varvar satan, varvat sönder ett svänghjul (nitarna som håller
fast centumet brast efter en massa gasande i skogen)

Status efter ett antal år = Något fel med växelföraren antagligen böjda gafflar. Skitig och rostig. Annars helt OK. Håller tydligen bra för effekten.

Last edited:
Det är kul att se att det till mångt och mycket är samma böcker som gäller idag. 25 år senare. :D

Eller inte...

Jag tycker det är bedrövligt. På ett sätt.
NÅT måste det ju hänt?
Men visst, fysikens lagar ändrar ju inte på sig så fort så...
Men portutformningar osv osv är ju under ständig revision.
Polaren trimmar ju tvåtakt på en mycket hög nivå, och har massa "konstiga" (läs roliga) ideér, som de testar, men dock i liten skala, då det alltid handlar om ekonomi, tid och allt däremellan.

Tror jag skrev i nån tråd oxå om en 50cc dragracer-kille som dök in på en motorrenoveringsfirma där jag brukar göra mina jobb.
Fasen vad med skoj han hade att berätta.
De verkar duktigare inom DR att köra "crossover" från andra grenar inom hela motorhobbyn, medan man i t.ex roadracing är väldigt traditionalistiska.

Så som sagt... de där böckerna BORDE skrivits om.

En annan sak, helt ur det blå! Jag pysslar ju inte på särskilt stadig basis med tvåtaktare numera, men jag har iaf en fråga om avgasduration.

Vad säger ni om en avgasduration omkring eller lite över 200 grader?
Blir det total ketchup/okörbart, eller kan man få till det?
Vad ligger de extremaste porttiderna på numera? In? Ut?
jag har nån tabell hemma + lite kommentarer om effektkurvor, men behöver fräscha upp mig lite sedan det kommit in lite 2-taktsfrågor på sistone hör och häpna! :)

Tack på förhand.

Eller inte...

Jag tycker det är bedrövligt. På ett sätt.
NÅT måste det ju hänt?
Men visst, fysikens lagar ändrar ju inte på sig så fort så...
Men portutformningar osv osv är ju under ständig revision.
Polaren trimmar ju tvåtakt på en mycket hög nivå, och har massa "konstiga" (läs roliga) ideér, som de testar, men dock i liten skala, då det alltid handlar om ekonomi, tid och allt däremellan.

Tror jag skrev i nån tråd oxå om en 50cc dragracer-kille som dök in på en motorrenoveringsfirma där jag brukar göra mina jobb.
Fasen vad med skoj han hade att berätta.
De verkar duktigare inom DR att köra "crossover" från andra grenar inom hela motorhobbyn, medan man i t.ex roadracing är väldigt traditionalistiska.

Så som sagt... de där böckerna BORDE skrivits om.

En annan sak, helt ur det blå! Jag pysslar ju inte på särskilt stadig basis med tvåtaktare numera, men jag har iaf en fråga om avgasduration.

Vad säger ni om en avgasduration omkring eller lite över 200 grader?
Blir det total ketchup/okörbart, eller kan man få till det?
Vad ligger de extremaste porttiderna på numera? In? Ut?
jag har nån tabell hemma + lite kommentarer om effektkurvor, men behöver fräscha upp mig lite sedan det kommit in lite 2-taktsfrågor på sistone hör och häpna! :)

Tack på förhand.

Moppar är billiga att göra misstag på och man lär sig lika mycket på en sån som på en stor. Fram med mera sånt, även fiddysar kan nog vara billigt studiematerial för dom som vill göra ett frivarv mellan arbetstakterna..

Tycker folk ofta är alldeles för ""hemliga" med vad dom håller på med. Fram för mer komunikation så blir alla kunnigare i slutändan.

Vissa saker är nog ingen större skillnad idag men andra skiljer nog desto mer.
Framför allt på expansionskammarsidan borde det kunna skrivas mycket mer idag.

Över 200 graders duration är väl med med variabel avgasport? Dom brukar vara lite aggresivare. Ska man försöka få till det så får nog inte överströmmarna ha för låg duration heller och sedan ligger väl en eventuell lösnig i ett bra rör. Jag överlämnar durationsfrågan till våra praktikanter. Just durationerna är väl en sån grej som rimligtvis inte förändrats så mycket genom åren.

Annars kan man ju ofta ta ner durationen genom att svarva av cylinder lite undertill. Jag har även svetsat igen nån avgasport. Eller en fullösning jag gjorde som omoralisk 16-åring när jag skulle sälja moppar som saknade orginalcylinder... Jag tejpade igen avgasporten från insida och spacklade upp porten med epoxy. :D Det höll i alla fall tillräckligt länge för att jag skulle hinna sälja dom. Nu ser jag framför mig hur den den nya ägaren lyckligt upptäckte att hans moppe gick snabbare för varje dag... :D

Moppar är billiga att göra misstag på och man lär sig lika mycket på en sån som på en stor. Fram med mera sånt, även fiddysar kan nog vara billigt studiematerial för dom som vill göra ett frivarv mellan arbetstakterna..

Tycker folk ofta är alldeles för ""hemliga" med vad dom håller på med. Fram för mer komunikation så blir alla kunnigare i slutändan.

Vissa saker är nog ingen större skillnad idag men andra skiljer nog desto mer.
Framför allt på expansionskammarsidan borde det kunna skrivas mycket mer idag.

Över 200 graders duration är väl med med variabel avgasport? Dom brukar vara lite aggresivare. Ska man försöka få till det så får nog inte överströmmarna ha för låg duration heller och sedan ligger väl en eventuell lösnig i ett bra rör. Jag överlämnar durationsfrågan till våra praktikanter. Just durationerna är väl en sån grej som rimligtvis inte förändrats så mycket genom åren.

Annars kan man ju ofta ta ner durationen genom att svarva av cylinder lite undertill. Jag har även svetsat igen nån avgasport. Eller en fullösning jag gjorde som omoralisk 16-åring när jag skulle sälja moppar som saknade orginalcylinder... Jag tejpade igen avgasporten från insida och spacklade upp porten med epoxy. :D Det höll i alla fall tillräckligt länge för att jag skulle hinna sälja dom. Nu ser jag framför mig hur den den nya ägaren lyckligt upptäckte att hans moppe gick snabbare för varje dag... :D

Jepp det är en YPVS:are! :)
Men var lägger man dur. på, på en utan rörlig port?
Vanligt gat-trim alltså, inget superextremt.
Sen förbränningsrummet: Flat eller kupol?
Ser ju att stadioncrossar kör med kupol, som sägs ska ge mer vrid.
Eller var det tvärtom? Helt glömt hur det förhåller sig där numera.

Last edited:
Det är ju en snygg lösning om man vill undvika svetsning.

Har du nyttjat modden till att fila upp en extra bakre överströmmare?

Nä, jag gjorde inte det men jag undrar om inte cyllen redan hade det. Det var ett "high performance nicasil" kit (cylle + kolv) och så toppade jag det med en "High performance" topp.:tummenupp

Jepp det är en YPVS:are! :)
Men var lägger man dir. på en utan rörlig port?
Vanligt gat-trim alltså, inget superextremt.
Sen förbränningsrummet: Flat eller kupol?
Ser ju att stadioncrossar kör med kupol, som sägs ska ge mer vrid.
Eller var det tvärtom? Helt glömt hur det förhåller sig där numera.

Vad är det för hoj?

Jag är inte bra på att plocka bra durationer ur bakfickan, jag modifierar liksom för husbehov. Jag vill först provköra en maskin sedan vet jag ganska väl hur jag ska göra för att ändra den efter min egen smak.

Är det redan söndertrimmat blir det ju lätt svettigare.

ok, man kan höja durationen på YPVS-motorer en aning. Problemet blir om man höjer den för mycket för då kan man få en svacka i registret pga YPVSen öppnar upp fullt för tidigt. I de fallet skulle man vilja ha en programerbar YPVS. Jag vet inte var gränsen går för jag har inte stött på någon sådan YPVS-motor ännu. Däremot har jag haft det problemet på en KMX 125 för många år sedan.

Spontant är jag skeptisk till platta förbränningsrum om det nu inte krävs för att få tillräckligt hög kompression och inte allt för stor squish. Men nån annan som verkligen testat kanske har bättre svar.

Speciellt eftersom vi pratar om en gatmotor tycker jag du kan nöja dig med att fixa sqiush och komp. rätt

Vad är det för hoj?

Jag är inte bra på att plocka bra durationer ur bakfickan, jag modifierar liksom för husbehov. Jag vill först provköra en maskin sedan vet jag ganska väl hur jag ska göra för att ändra den efter min egen smak.

Är det redan söndertrimmat blir det ju lätt svettigare.

ok, man kan höja durationen på YPVS-motorer en aning. Problemet blir om man höjer den för mycket för då kan man få en svacka i registret pga YPVSen öppnar upp fullt för tidigt. I de fallet skulle man vilja ha en programerbar YPVS. Jag vet inte var gränsen går för jag har inte stött på någon sådan YPVS-motor ännu. Däremot har jag haft det problemet på en KMX 125 för många år sedan.

Spontant är jag skeptisk till platta förbränningsrum om det nu inte krävs för att få tillräckligt hög kompression och inte allt för stor squish. Men nån annan som verkligen testat kanske har bättre svar.

Speciellt eftersom vi pratar om en gatmotor tycker jag du kan nöja dig med att fixa sqiush och komp. rätt

Ligger mycket i det du säger, men jag vet inte vad en vettig squish kan ligga på? 0,6? eller är det för snålt? På 4-taktare är man ju rundhänt värre runt millimetern.
Vilken komp kan en tvåtaktare klara? Grejar de 13:1 med dagens soppa?
Eller spikar de ihjäl sig oavsett blandningsförhållande?
(ja jag har byrett, så jag kan räkna/mäta fram rätt volym för förbr.rum)

Hojen är en RD350

Ligger mycket i det du säger, men jag vet inte vad en vettig squish kan ligga på? 0,6? eller är det för snålt? På 4-taktare är man ju rundhänt värre runt millimetern.
Vilken komp kan en tvåtaktare klara? Grejar de 13:1 med dagens soppa?
Eller spikar de ihjäl sig oavsett blandningsförhållande?
(ja jag har byrett, så jag kan räkna/mäta fram rätt volym för förbr.rum)
Hojen är en RD350

0.6mm låter svettigt... har aldrig hört nån ha så lågt på en rd350 tror det lägsta jag hört är runt 0.8mm så 0.9-1.0 mm kanske är lämpligt för den konservative. Men nu när du nämner 4t så har ju dom faktiskt ingen kompression vid avgastakten och bör ju därför ha större squish... kanske dumt att vara konservativ ibland:va

Det är bättre att räkna effektiv kompression på en tvåtaktare dvs räkna från avgasportens stängning. runt 7.5:1 ska vara rätt så safe.

Kolla på RD-klubbens hemsida om det inte finns lite uppgifter på porttider dom använt sig av.

Skicka mig din mailadress via PM om du vill ha ett gäng ritningar på expansionskammare till RD350n. Avritade eftermarknadsrör, Jollymoto mm

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back