Snygg konvertering. Kör du med en Wacom-bräda? (inget gnäll om att du inte har råd nu)
Tackar. Ingen Wacom här inte. Bara en av de billigaste optiska råttorna som fanns på Clas Ohlson.
Men det kommer att bli en ritbräda någon gång i framtiden. Även om det ligger ganska långt ner på prioriteringsordningen just nu. En "normalzoom" som är skarpare än kit-zoomen känns mera motiverat att lägga några tusenlappar på. Och ett nytt kamerahus skulle inte sitta helt fel. För att inte tala om ett par studioblixtar med lite godis till. Plus en ny dator, skärm och Photoshop CS4. Därefter kanske det blir en ritbräda.
För den som är intresserad av vad som är gjort med kastrullbilden:
* Den är lite beskuren.
* Bakgrundslagret har fått en kopia som är skärpt, sedan maskade jag bort de allra mest överskärpta delarna.
* Justeringslager för nivåer där jag bara har satt vart det svarta och det vita ligger.
* Justeringslager för Hue/Saturation (nyans/mättnad?) med saturation på -100.
* Justeringslager för Gradient Map (övertoningskarta eller något heter det på svenska va?

) med effekten black/white.
* Justeringslager för Gradient Map med effekten black/white. Skillnaden med detta lager jämfört med det föregående är att här är "reverse" förkryssat under Gradient Options så att effekten blir den motsatta. Sedan är opaciteten för lagret nerdragen till 16% och jag har valt "screen" som lagerstil eller vad det nu heter. Allt i detta lager är gjort för att ljusa upp bilden en aning.
Att konvertera till svart/vitt med att köra justeringslager för både Hue/Saturation och Gradient Map är min nya favoritmetod. Det blir lite annat tryck i bilden då jämfört med om man bara kör med den ena metoden. Men justeringslagret för Gradient Map måste ligga ovanför justeringslagret för Hue/Saturation, annars så går effekten förlorad.