40+ tråden

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Samma färg! Ja jag tror det var 39 mm gaffelben om inte ännu smalare :nasblod.

Men de var ju ruggigt lättsvängda ändå tycker jag.

39??? jag skulle gissa 34 (kanske 35) på det tjockaste stället. de svgänger ju in mellan kronorna. (PÅ min sitter en GSXR750 gaffel)
Min RD gaffel sitter på min SR. Det är samma diameter på benen som på SR (33 hk) men SR:en s ben sitter bredare isär !!
 
Last edited:
De efterföljande RD350 modellerna var ju ännu mer före sin tid egentligen. 161 kg fulltankade och 63 Hk RD500 LC hade ju förvisson 88 men vägde 210 kg nånting :näsblod 350:in var ju hur kul som helst!
RD500 tillhör de modeller som jag genuint hyser förakt för.
En kompis skaffade sådan.
Påstods ju vara en djävulsk raket.
Blev ganska förvånad när den inte hängde med min (visserligen lätt trimmade) CB900F, som aldrig ansetts vara särskilt snabb.
Men å andra sidan gick den bara rent en gång - Efter storgenomgång hos en erkänt duktig tvåtaktsmek.
Det varade i fyra kilometer...
Det konstiga var att den inte ens hängde med i kurvorna!
Förklaringen fick jag när jag provkörde lite mer ordentligt.
Vem vågar gasa i kurvorna när man inte vet om det kommer att resultera i 88kusar eller motorbroms?
Eller båda delar med någon sekunds mellanrum?
RD350n däremot är fortfarande en respektabel hoj!
 
Började med en Honda CB-125 , va en fyrtaktare...,

Coolt! Jag började också med en sån. En -79 med trådekerhjul och ett Stiegefelt 2-1 system...den lät som en 1000 kubikare och gick som en sandmask...
Åsså kom då en av polarna med den första RD125LC:n...och dum som jag var så provade jag den. Den hade ju väghållning...och bromsar (Hondan hade mekanisk skivbroms, de ni!) och dessutom så hade den både bottedrag och ett jefla klipp på topp (Tyckte jag då ialafall..)

Apropå gaffelben, hade inte den första CBX:n 39 millimeters gaffel? Såg ut som sugrör...dessutom hade den nylonlagrad sving...
 
Fan, va alla har stigit upp tidigt. Det är väl den abnormt förstorade prostatatan som drivit er ur sängarna...

Inatt såg det här ut som en förflugen ide´som skulle rinna ut i sanden när samtliga författare nyktrat till :D

Nu ser man ju vilket sentimentalt träsk SH verkligen är :) Det är ju fulständigt underbart. Fan att man inte kunde varit med på Jörgen Ks nostalgitripp...

Ett minne som stannar kvar är den hoj man skulle "styla" - en Suki GS 1000E med rickmankåpa - minns nån de där trekvartskåporna med runt lyse, såg lite sjuttiotalsaktiga ut. Uppochnedvänt laverdastyre och VoH 4-1. Mikunigasare (måttligt rätt bestyckade...). Tillbakaflyttade fotpinnar. :yoparty

Visst minns jag rickmankåporna, fanns en del som hade den på cb900:or å gsx1100E bl.a,snygga blev dem.
Hade först 2st 125:or sen blev det en gsx750es med alphasystem som man pelade ut inälvorna ur och gasade mellan hyreshusen i stan...njuter så jag får gåshud när jag tänker på det. Har haft ett X antal olika bågar sen den tiden, men nu har jag köpt en pågamoppe, xt660x super motard...det ni gubbar och kärringar :arsele Nu är man snorvalp igen...eller inne i ännu en kris:confused:
 
Satt å skrattade åt att det finns så många gamla uvar... sen kom jag på att även jag är där i 40+ träsket.
Började min vingliga karriär på en RD125 -81. den 2 cylindriga västingen :D .
När jag blev vuxen (18) så köptes den ultimata dräparen CB750F-76, med cliponstyre.
Den hade en väghållning som en onykter badanka, men skoj var det.
Nu ett tio-tal hojar senare, så ångrar man att man inte har dom kvar.
 
Ja fy fan va jag va dum i huvet,som sålde min RG 500.
DEN saknar man idag.
 
39??? jag skulle gissa 34 (kanske 35) på det tjockaste stället. de svgänger ju in mellan kronorna. (PÅ min sitter en GSXR750 gaffel)
Min RD gaffel sitter på min SR. Det är samma diameter på benen som på SR (33 hk) men SR:en s ben sitter bredare isär !!

Ja det har du nog rätt i. Jag har 41mm på min sportster och tycker att det är spinkigt med dagens mått mätt. Men du har nog rätt, 39 räcker nog inte. Den var nog ännu klenare på RD 350 när jag tänker efter.
 
Å jag har 50 mm ben på en hoj som är smal som en glasspinne ?????
 
Visst har det blivit några hojar,började med en jawa 250 -68.
2:Honda CB 900F-83 NY
3:Honda VFR 750F-85 NY
4:Yamaha XS 1100-78
5:Husqvarna WR 250-82
6:Suzuki 250 X7-80?
7:Yamaha DT 250-73
8:Yamaha LC 250-80
9:Husqvarna 256A-68
Nu en Aprilia RS 250-95
Det har blivit en salig blandning genom åren,man ser
när barnen kom till värden.Det blev lite billigare hojar då.
Men roligt det har det varit:tummenupp
 
Last edited:
Visst har det blivit några hojar,började med en jawa 250 -68.
2:Honda CB 900F-83 NY
3:Honda VFR 750F-85 NY
4:Yamaha XS 1100-78
5:Husqvarna WR 250-82
6:Suzuki 250 X7-80?
7:Yamaha DT 250-73
8:Yamaha LC 250-80
9:Husqvarna 256A-68
Nu en Aprilia RS 250-95
Det har blivit en salig blandning genom åren,man ser
när barnen kom till värden.Det blev lite billigare hojar då.
Men roligt det har det varit:tummenupp
Gah. Yamha XS 1100 det ultimata sänket:tummenupp Var på väg at köpa en
men det kom då små barn ivägen:D
 
Det var väldigt så många 40+ det fanns här på forumet. Det är väl lika bra att ge sig till känna själv då.
Började som 16 åring med en Yamaha 125, när jag blev 17 gick jag över till en Honda CB 750 -78 års modell. Ja, jag vet att man inte får köra tung mc när man är 17 år, men eftersom jag fyller år i dec så blev jag själv kvar med lätt mc medan kompisarna som fyllde på vår/sommar började köra tung MC, så vad göra? Köra en sommar med en klump i magen. Det gick ju bra, inte stoppad av polisen någon gång.
Efter den första CB 750 blev det ett par till, sedan en 900 bol dór.
Efter ett antal år gick jag över till Yamaha igen, denna gången en XT 550. Efter ett antal vurpor kom jag in i glidaråldern och körde VT 750 och VT 1100, men detta tröttnade jag på efter ett par år.
Efter en MC semester i Skottland bestämde jag mig för att köra något roligare än en glidare, så jag köpte mig en Honda X11. Nu har jag kört den i 2 år och nu är det dags att byta igen. Har annons ute på den nu och om jag får sålt den så blir det nog en Varadero eller en Tiger. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket det blir.
 
Jo, det har runnit en del vatten under broarna sedan man körde tvåtakt, Silverpil :o)
Fast det skulle bli fler tvåtaktare senare i form av TR2B, TZ, osv .. dvs det man sedan gjorde en gathoj av som hette RD.
Kawasaki? Nej, inga tvåtaktare, men väl fyrtaktare i form av hojar man fick av Flöter för att köra Superbike med ... speciellt Z1R hade gångjärn nånstans mitt på ramen vilket gjorde att jag körde 2.5 s!! snabbare runt Gelleråsen med deras slöa 650 cc som dock hade harmoni mellan effekt, vägegenskaper och bromsar.

Ärligt talat så är det ytterst få landsvägsknuttar som klarar att plocka ut det sista ur en 100 hk hoj, dvs om de inte får tala om det själva ...
 
Jo, det har runnit en del vatten under broarna sedan man körde tvåtakt, Silverpil :o)
Fast det skulle bli fler tvåtaktare senare i form av TR2B, TZ, osv .. dvs det man sedan gjorde en gathoj av som hette RD.
Kawasaki? Nej, inga tvåtaktare, men väl fyrtaktare i form av hojar man fick av Flöter för att köra Superbike med ... speciellt Z1R hade gångjärn nånstans mitt på ramen vilket gjorde att jag körde 2.5 s!! snabbare runt Gelleråsen med deras slöa 650 cc som dock hade harmoni mellan effekt, vägegenskaper och bromsar.

Ärligt talat så är det ytterst få landsvägsknuttar som klarar att plocka ut det sista ur en 100 hk hoj, dvs om de inte får tala om det själva ...

Å fan,jag har jobbat på Flöter :)
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top