40+ tråden

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
RD350 är en riktig kulthoj! Jag vaxade den säkert minst en gång varje kväll. Allspeed expansionskammare och... ja det var väl det...jo just det, ett "Laverdastyre" också, sjävklart!

Jag träffade en snubbe i Götebrg -85 som hade en hårig 350. Han jobbade som mek på "Bikestreet" (Friggagatan)
Runt 90 hästar och ett avgassystem från en TZ350 (racehojen) Det var coolt eftersom det gick i kors framför motorn. Han körde skiten ur 1000 kubikarna men var tvungen att riva motorn och renovera veven var 80:de mil...:gnissla :skrämd
 
Jag tillhör den årskullen (vilket år, nån som kan??) som var först att köra 125:or vägandes över 75kg. Sedermera blev det en Kawwa 3-pip som även luftades på debutanttävlingar som det hette då. Den hade ett ruskigt vrid std och trimmade CB750 hade inte en suck. Nu efter 30 år utan att kört på gatan fick jag ett återfall o köpte en R1:a. Lite roligt är det med alla kommentarer på jobbet: Vad ska du med den till? Ha ha inte ska jag köra till jobbet på den allafall.
/50++
 
Fråga är man gubbe nu eller i vilken ålder blir man det?

Ja antagligen är det gubbe som du får använda som epitet i framtiden. Beklagara bara och starta genast att käka Curbisin (elelr vad det heter) så du inte får problem att kasta vatten.
Nu lär ju inte jag få några såna problem och för att vara på den säkra sidan tesated jag precis att kastade ut en hink med vatten genom dörren. Det funkade:)

Jag började min MC karriär på fullblodshojjen en CX 500C från 81, jepp kommer fortfarande ihåg regnumret och enligt VV finns hojjen i Alvestad.
 
Tja man får väl krypa till korset och erkänna att man är 40+ då :).

Började min hojkarriär nånstans -81 med en RD125, for runt på den ett tag. Sen slog det slint vid 18 nånstans, och under återstoden av 80-talet avverkades ett antal Mopars från 60-talet med motorstorlekar runt 440ci, och mängder av M&T gatslicks :). Återföll samtidigt till 2 hjul, nånstans 85 tror jag, men då var det ett antal endurhojjar som avverkades, Maiko 413 (430?), Yahama 250, KTM 250, Yahama TT350 och till sist en Husaberg. For väl runt i skogen en 13-14 år i alla fall, avverkandes ett gäng GGN, Ränneslättslopp och Gripendygn.

Hade nåt års uppehåll då jag omskolade mig, och nu har jag sedan 3 år tillbaka återfallit till gathojjar igen, enbart.

Är väl en hopplös mutterskalle antar jag, fast körandet kommer i första hand nuförtiden, och mekandet andra.

Gubbe? Det blir man när man känner sig som en sån, har ett antal gamla skolkamrater som blev gubbar och gummor redan vid 30. Jag blir nog aldrig gubbe :).
 
Har precis passerat 40+ sträcket. .efter att haft en del nya sporthojar så har jag återgått till dom gamla klassikerna från min ungdom kör nu gpz 900r från -89. trivs väldigt bra med den..
 
En liten "poll-light" här då:

Hur många har haft ett förhållande med en RD350?

Me! En 82:a
Gosh vad kul den var att kasta runt.

De efterföljande RD350 modellerna var ju ännu mer före sin tid egentligen. 161 kg fulltankade och 63 Hk RD500 LC hade ju förvisson 88 men vägde 210 kg nånting :näsblod 350:in var ju hur kul som helst!
 
Kungstråd!

65:a, inledde karriären på en RD 125 av förträngd årsmodell (77:a?) som framfördes utan körkort i två år (det brottets bäst före datum är väl passerat med råge?) sen blev det en slö Kawwa 400, sen en bol´d or med 1054 cyllar från motospeed, Jardin 4-1, mikuni smoothbore 36:or (tror jag det va), marzocci tillbakaflyttade pinnar och ett clip on styre....Sen avverkades det en GPX 900R innan det blev ett 12 årigt uppehåll innan en Gixxer 1000 hittade in i garaget.
 
fyller 40 i år började min mc-bana med en rd350 sen en fzr600 som växte till en zx9r
nuvarande hoj är en r1:tummenupp
 
Är en 65:a som för ett par tre år sedan blev uppmanad av hustrun att "-...skaffa Dig en hobby!". Två dagar senare stod det en RF900 i garaget.

Det visade sig senare att hon nog trodde jag skulle välja jaktlicens (vi har lämpligt nog golden retrievrar)...:rolleyes:

Jag är nu i den lyckliga sitsen att solsemestrar och husvagn är passerade kapitel och grabben tycker det är roligt att följa med på banåkningar ibland:tummenupp . Så visst har 40+ sina fördelar också...

Man visst har man väl "testat" en RD i unga dar i alla fall:D ...

Ha de!
 
Äntligen en tråd i min smak:-)
Började med RD 250 sen Laverda JOTA och RD 500
 
Började med en Honda CB-125 , va en fyrtaktare , så man blev blåst av de snabba 2-taktarna men vilket ljud jag hade i Hondan.
Vid 18-köpte jag en Suzuki GSX1110 EF , vilket bottenvrid , men gud så tung och osmidig i jämförelse med dagens hojar. Jag var "utan" hoj i ca 10 år tills för i fjol då jag slog till på en Honda CBR 954.
Vilken lätt och smidig hoj det är , funderar på byta upp till en CBR 1000 ev en repsol , vi får se.
Ja jag är 41 år så jag hör väl till denna klubb men känner mig inte ett år över 30. Körde ca 500 mil i fjol med CBR 954:an.
 
Me! En 82:a
Gosh vad kul den var att kasta runt.

De efterföljande RD350 modellerna var ju ännu mer före sin tid egentligen. 161 kg fulltankade och 63 Hk RD500 LC hade ju förvisson 88 men vägde 210 kg nånting :näsblod 350:in var ju hur kul som helst!

Göj! Hade åxå en -82:a. En svart. Ruggigt klen gaffel har ja för mej. Men det hade väl alla hojjar på den tiden:näsblod
 
Göj! Hade åxå en -82:a. En svart. Ruggigt klen gaffel har ja för mej. Men det hade väl alla hojjar på den tiden:näsblod

Samma färg! Ja jag tror det var 39 mm gaffelben om inte ännu smalare :nasblod.

Men de var ju ruggigt lättsvängda ändå tycker jag.
 
Någon här 40++ sidan som har haft nån kontakt med Rapido mck i Stockholm på 80 talet ???
 
Snart 48 år ung. Första hojen -77 en Honda XL125, sen CB750F1 -77:a.
Sedan blev det en CB1100R -82. Hade den i 2 år sedan blev det uppehåll.
Har dock kört hoj varje sommar fast då på lånat material. Riktiga återfallet
kom -03 då det inköptes 1 st R1 -99:a. :tummenupp Sedan var det dags för sonen att ta kortet -05. Han hade då en RD125:a:näsblod Nu har han en Hornet 600:a så vi försöker åka så mycket som möjligt. det blir nog några bandagar tillsammans i sommar:D
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top