Rossi har visst fel ....

System som går in och korrigerar beslut som föraren redan tagit hör inte hemma i racing om vi ska ha kvar en kult där föraren står i centrum för teamets framgångar!![/QUOTE]

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Du har fel :såjaponken
Finns faktiskt dom som är mindre tränade och kör ifrån hela bunten!
Har för mej att det fanns någon i supersport 600 som både rökade och festade, hjälp mej någon som vet!!!
Som körde minst lika fort som dom vältränade gossarna! Och om inte jag missminner mej även vann något lopp!!!
Sen att dom skulle vara sämre förr :rolleyes:

+ övriga av dina senare inlägg

Jag haller med Dr.Bike i det här. I princip alla av toppförarna inom MotoGP + Superbike tränar slaviskt och lever nog rätt asketiskt i alla fall under säsong.

Pa den sk gamla goda tiden rejsade man pa söndag och festade pa söndagkväll. Sadant finns det inte utrymme för nuförtiden, titta bara pa Valencia där man rejsade pa söndag och testade pa mandag.

Visst finns det fortfarande hjältar som din SS600-förare som röker och dricker och ända gör resultat. De blir dock färre och färre som klarar att köra en san stil med de krav som ställs även utanför banan.

Titta pa sporter som snowboard och skateboard, där har alltid mantrat verkat vara att ha kul, skejta lite och festa pa kvällarna. Även där har fler och fler börjat satsa mer proffsigt genom att ha egna ramper, träna kondition och malmedvetet satsa pa att bli bäst. Den som skulle köra hart med kondition och kost inom vissa av dessa sporter skulle sopa banan med de andra som inte orkar.

Din 600-förare skulle kanske vara absolut bäst om han la om sin stil lite?

Edwards tränar inget - enligt han själv. Gjorde ingen skillnad för honnom att träna. Han höll sig i form pga all mc-körning ändå tyckte han. Sen efter racen så går han till dom Svenska Öhlins-grabbarna och dricker folköl och stoppar in så mycket snus han får plats med i underläppen..

Men i stort sett så finns det ingen anledning att på den nivån chansa att man kanske är snabb ändå... Edwards tillhör väll den gammla skolan där som dessutom inte har så lång karriär framför sig i VM-sammanhang..

Last edited:
System som går in och korrigerar beslut som föraren redan tagit hör inte hemma i racing om vi ska ha kvar en kult där föraren står i centrum för teamets framgångar!!

Är det jämna bra race du är ute efter eller banning av TC? Jämna rejs behöver inte utesluta TC, eller?

Last edited:
Finns väl bilder på Rossi med cigg i ena näven och spritflaska i andra?
Watz åker fort som fan, röker, tränar aldrig och har inga problem att ligga ute 1 timme eller så långt soppan räcker.
Problemet med TC är att det är en dator som korrigerar ett förarbeslut, föraren vred helt enkelt mer på gasen än ingenjörerna tycker det är möjligt för max acceleration eller så mycket att han hade flugit av annars.
Jag tycker det är skittråkigt med TC på racebanan, bromsa, gasa och styra ska vara pilotens uppgift, inte ingenjörens från depån.
Rätt mängd gas ut ur böj är faktiskt en av de svårare uppgifterna, är för lätt att både ge för lite eller för mycket gas. Det finns såklart motorer som är lite snällare mot föraren, men utan TC är det åtminstone fortfarande föraren som bestämmer hur mycket effekt som ska pytsas ut.

Visserligen bil-tc, men skrev ju tidigare om när jag var ute med nya M3'an, där man knappt märker att tc'n tar över, den tillåter visst spinn och sladd men ingreppet är knappt märkbart såvida man inte gör nåt extremt med gasen, trots 420hk.
Var igår ute med "gamla" m3'an, en 03'a och där kände man direkt strypningen av motorn när man var för vild på gasen.
Kopplade man ur systemet i 07'an så kan jag lova att det lätt gick alldeles för brett eller spann för mycket, med systemet i var man fanken schumacher..

Kan man inte hantera hästarna eller lära sig, kan man köra cbr125, den behöver ingen antispinn..

....MEN, jag är också vän av racingprestationer.
I min värld är det svårt, och därmed utmanande, att vara racingförare. Ska det vara svårt så kan man inte ha elektroniska eller andra system som går in och tar över om man är på väg att göra eller har gjort ett misstag!.....

Vem vill ha pallplatsen vikt för bästa programmerare? Vem vill höra dennes nationalhymn medan föraren applåderar i depån?

Hehe, det där sista du skrev var ju rätt kul (även om det kanske inte var menat så).

Frågan är om vi inte överskattar funktionaliteten på dagens upplaga av dessa system, är de verkligen så fintunade att man t,ex kan dra full mutter i utgången på en kurva utan att det blir något knas eller i vissa lägen rent av förlorar för att systemet "safear" för mycket pga risk för självsvängningar?

På det sättet några spekulerar så låter det ju som att Ducati lyckats köpa ensamrätten till TC och de övriga har inget eller bara "B-versioner", kan det kanske vara mer än bara bra TC som avgjort för Ducati i år, och exakt vad är det man borde man förbjuda i reglementet för att det ska bli rättvist?

Ett större problem kan bli att det mesta av såna finesser i dag ligger i programvarorna så det är inte helt lätt att reda ut vad som kan anses vara en hjälpfunktion och vad som inte är det, vad jag menar är att antagligen måsta man i slutändan släppa det i rent rättvisesyfte.

På det sättet några spekulerar så låter det ju som att Ducati lyckats köpa ensamrätten till TC och de övriga har inget eller bara "B-versioner", kan det kanske vara mer än bara bra TC som avgjort för Ducati i år, och exakt vad är det man borde man förbjuda i reglementet för att det ska bli rättvist?

Ett större problem kan bli att det mesta av såna finesser i dag ligger i programvarorna så det är inte helt lätt att reda ut vad som kan anses vara en hjälpfunktion och vad som inte är det, vad jag menar är att antagligen måsta man i slutändan släppa det i rent rättvisesyfte.
Det är väl rätt känt att Magneti Marelli gör väldigt bra system bade för MotoGP saväl som till gathojar. De har nog lyckats bättre än de andra.

Det kanske blir rättvisare för Rossi om man förbjuder Stoner?:rolleyes:

F1 har löst det sa till nästa säsong att alla team har samma styrbox utvecklad av promotorn. Viss anpassning är tillaten men inte i den utsträckning som de hade under -07 säsongen.

Sen så hade väl säkert Ducati vunnit ändå, för det är nog den bästa hojen just nu, den verkar grym på allt juh! Det är vad jag tror i alla fall! Men det kunde varit ännu jämnare, synd att Rossis hoj pajade så mycket annars kunde det blivit en riktigt rolig, avslutande säsong :tummenupp

Åhh, alltid lika kul att se Fast Freddie Spencer köra, underbar förare som -83 blev världsmästare i både 250 & 500cc så det är inget "kattskit" som körde ikapp både bilen och hojen i filmen.

-83 blev han världsmästare i 500, -85 blev han den siste dubbelvärldsmästaren med 250 och 500

Men en egen körstil hade han och den var njutbar att se på :tummenupp

Sen har du ju helt rätt när det gäller prylar som t, ex airbags som förmodligen aldrig har varit aktuella i tävlingssammanhang utan en ren privatfordonsprodukt.
Daineses airbag för MC-förare tas fram ihop med RR-förare som kör i VM.

Min gissning är att TC kommer att försvinna från MotoGP inom ett par år, kanske redan till 2009.

Nja, Ducati hade nog inte bästa TC:n bara. De hade framförallt den ingenjörsmässiga insikten att ta med TC i konstruktionen av sin gp-hoj.
Alltså, tidigare under 4taktseran har man kört med sk bigbanger-motorer. Dessa ger inte riktigt samma toppeffekt som sk screamers, men ger en bättre körbarhet. En sorts anpassning för att stävja förarnas tillkortakommanden om man så vill. Och toppeffekten har ju heller aldrig varit något direkt problem med 990:orna.
Tills i år insåg dock Ducatis folk att med hjälp av TC kunde en screamer helt plötsligt bli ganska körbar, och byggde en sån. Varför de andra inte gjorde det är mig en gåta, men jag gissar att såna öppna mål inte ges nästa år.

Steget från bana till gata är ganska kort i motorcyklarnas värld, och mycket långt i F1 (möjligen med undantag av motorutvecklingen). I själva verket är det mycket få saker från F1 som letat sig vidare till vägarna. Det beror på att utvecklingen inom F1 till allra största delen handlar om aerodynamik, ända sedan en brittisk flygingenjör fick för sig att sätta vingar på bilarna.
Hade man velat premiera förarprestation är det där man skulle dragit gränsen i F1.

Sen vad gäller Skomakarn och hans prestationer på banan som alla hetsar upp sig över. Jag tror karln är riktigt duktig på att köra hoj. Är det nån som har tiderna för journalisterna och de gamla avdankade förarna som provade samtidigt? Jag har en känsla av att Skomakarn ligger i topp där. Kollar man lite i reportagen ser man ju att han varit där och testat tidigare år, äger ett par hojar själv, har så mycket bantid han vill...
Och Rossi hade väl ungefär samma tidsdiff till honom när det gällde Ferraris F1:a? Inte hörde jag något ramaskri då, eller?

Det är väl rätt känt att Magneti Marelli gör väldigt bra system bade för MotoGP saväl som till gathojar. De har nog lyckats bättre än de andra.
De levererar f.ö. inte bara till Stoner, utan bl.a. till Capirossi och Kawasaki - något som verkar glömmas bort av vissa, det hävdas helt grundlöst att programmerarna kör MotoGP nu :)
Det kanske blir rättvisare för Rossi om man förbjuder Stoner?:rolleyes:
:rofl

Last edited:
De levererar f.ö. inte bara till Stoner, utan bl.a. till Capirossi och Kawasaki - något som verkar glömmas bort av vissa, det hävdas helt grundlöst att programmerarna kör MotoGP nu :)
Har man inte kunskapen eller orken att sätta sig in i läget är det ju lätt att ta till en sån förklaring.

Självklart många som tycker det är skitbra med TC, kan man inte köra hoj så är det ju guld värt med en dator som rättar till alla små misstag man inte själv kan korrigera så det blir nog en hit.

Självklart många som tycker det är skitbra med TC, kan man inte köra hoj så är det ju guld värt med en dator som rättar till alla små misstag man inte själv kan korrigera så det blir nog en hit.
Tror man att TC fungerar så och att vem som helst kan vara med i toppen av MotoGP pga TC så är det en logisk förklaring.
Ställ dig istället frågan varför teamen betalar toppförarna 10-tals miljoner per år för att köra deras hojar.

Tror man att TC fungerar så och att vem som helst kan vara med i toppen av MotoGP pga TC så är det en logisk förklaring.
Ställ dig istället frågan varför teamen betalar toppförarna 10-tals miljoner per år för att köra deras hojar.

Tror ingen säger att vem som helst kan komma till toppen av motogp med TC, du ska ju först visa att du kan åka fort i svängarna med en 125 eller 250 + fixa politiken med DORNA, det gör inte vem som helst, klart att det även i framtiden kommer krävas talang. Men hur fan kan man argumentera mot att TC faktiskt tar bort en del av förarprestationen? Det ÄR en dator som aktivt ändrar förarens beslut till hojen.
Det vill säga föraren trodde att han kunde ge 80% gas, men datorn tyckte bara att 60% var lämpligt för att han inte skulle sladda omkull eller spinna bort för mycket ut ur böjen och sen ökar datorn gaspåslaget i sin takt trots att föraren redan hade den i botten, för att det inte ska gå på bakhjulet för mycket etc.
Om man inte redan nu kan ge fullt ut ur böjen, så är det inte långt borta innan man fixat det också, särskilt med tanke på vad som finns i bilarna nu.

Lämna tillbaka gaskontrollen till förarna igen, tror ungtupparna även i framtiden kommer utmana de gamla rävarna utan TC, men de får själva besluta hur mycket de ska gasa..

Yaapp.. inte vem som helst som blir moto gp förare men det FAKTUM ingen kommer ifrån är att med datorer som styr så kan sämre förare vinna över bättre just för att datorn rättar till deras misstag, och de enda som vinner på det är de som inte kan köra.

Men hur fan kan man argumentera mot att TC faktiskt tar bort en del av förarprestationen? Det ÄR en dator som aktivt ändrar förarens beslut till hojen.
Jag tror inte att det är någon som argumenterar emot att TC faktiskt korrigerar förarens beslut. Däremot finns det gott om folk som slänger ur sig saker som att hojen styrs av datorn, vem som helst kan köra, bästa programmeraren vinner och diverse andra larviga påståenden. Svårt att föra en vettig diskussion då.

Jag är emot TC i MotoGP men förstår varför det finns och är övertygad om att vi hade sett samma förare i toppen med eller utan TC.

Yaapp.. inte vem som helst som blir moto gp förare men det FAKTUM ingen kommer ifrån är att med datorer som styr så kan sämre förare vinna över bättre just för att datorn rättar till deras misstag, och de enda som vinner på det är de som inte kan köra.
Nu börjar du bli lite mer nyanserad :tummenupp
Visst hjälper TC förarna men att en sämre förare skulle vinna över en bättre i MotoGP enbart pga TC tror jag inte en sekund på.

Max Biaggi vann sitt första 500-race (1998?) på den gamla "goda tiden" när det var tvåtakt och mindre elektroniska hjälpmedel. Mao gick det bra att komma från 250 och vara med i toppen direkt även förr i tiden.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck