Lugn, jag ville ju bara förklara vilka sällsamma resonemangsgrunder min vindlande droppstensgrotta till hjärna följer
Det är skillnad på ventilkåpor och ventilkåpor om man är motordåre. En OHC-topp har normalt en karaktäristisk form på sin kåpa. En DOHC-topp likaså, nästan alltid en form given av de tvenna kammarna och med de typiska halvlocken i underkant på gavlarna för att täta vid kamändarna. Det syns på en motardstånka med två kammar likväl som på Mercas klassiska 280-snurra eller vad du vill ta för motor. En trågformad ventilkåpa på en OHC-motor kan se ut som din om det är skruvställda kamsläpor. Inte om det är shimsade ventiler med lyftare och rak kraftlinje. Men det kanske är kamsläpor i Vulcan?
Jag bifogar två bilder på hur inkromet ser ut i mina ventilkåpor, det är detta som är grunden till varför de platta tråglika ventilkåporna ser ut som det gör på en stötstångsharley, ända sedan Panhead. Trågformen kommer just av att de är rockerboxes, vipparmshus. Det är detta som många OHC-nipponglidare ofta vill imitera enligt min åsikt.
Det är just det här funktionella formspråket som HD-klonerna bryter mot. Visst har de flesta hojar sidokåpor till skillnad från softailmodellernas av hävd traditionella hästsko-oljetank. När sidokåporna däremot ska se ut som hästskooljetanken det är då det blir kulissverk av det hela om man är motordåre som jag.
Det här är ju inget som kanska alla tänker på eller ens bryr sig om. Och varför ska de det?
Jag ville bara förklara några av de enkla ingenjörsprinciper som präglar de traditionella HD-modellerna.
Mitt inlägg var inte avsett som kritik eller nedvärderande, bara en förklaring till varför vi HD-nördar ofta tilltalas mer av tex en Ducati-motor än en HD-influerad glidarmotor, till många icke HD-ägares förvåning. En Ducati-motor är faktisk helt igenom lika funktionellt designad. Att sedan HD har valt att behålla en äldre motorkonstruktion är nog just (förutom ljudet) att den är mer monumental. Dvs man kan visa mer, synliga stötstångsrör, lösa lyftarhus, registerkåpa osv.
Yamahas Warrior-motor tycker jag har stor potential då den har stötsstänger och därmed riktiga icke-dummystötstångsrör. det som stör mig med den glidarmotorn är dock att de ändå inte kunnat låta bli att sätta dit ofunktionellt formade kåpor med turbinliknande fantasimönster på drevsidan, kulissartade mönster som inte har någon koppling till vad som rör sig på insidan.
Att vara riktigt motorintresserad är nog som du säger att vara lite av fanatiker, vissa sätt att bygga motorer tilltalar såna som mig mer.
Jag tycker att en HD-motor är vacker även om man ställer den på en bänk, utanför den kontextuella helheten från den övriga hojen. Inga drevkåpor, luftburkar eller annat är tex designat för att passa bara en viss typ av kedjeskydd resp tank osv.
Många gånger kan det här vara svårt för mig att förklara för mer normala människor. Det här temat gäller ju inte bara HD. Jag håller ju även på med stora klassiska flygbensinkolvmotorer, tändkulor etc. De följer samma ideal. Precis som en gammal Ferrari V-12:a, eller en Alfa-motor, eller en modern MTU-diesel. Det har varit stolta motorkonstruktörer som inte sålt sig till att designa motorn efter ngt annat koncept än just sig själv.
Är man nörd så är man!
/J