Sporthoj träff vs Custom träff

Kolla på http://www.gadgetjq.com/microfiche.htm så finns det ett par microfiche för Kawasaki Vulcan. Eller på http://www.buykawasaki.com/Site/VIVehicleInformation/VIChooseVehicle.asp?intCatalogID=2&intParts=1 för att se microfiche för amerikanska Kawasaki.

Tack ja jag hittade just microfiches på hela Vulcan 1500 och 1600-motorn på en annan sight. Det var ju ännu mera kulisskåpor på de där motorerena än jag visste innan :skrämd. Det är i princip bara toppar (förutom ventilkåporna) och cylindrarna som utgör de enda riktiga funktionella maskindelarna av motorns yttre.

/j
 
Jag har nog samma handikapp som du Jörgen.
Kan inte låta bli att hänga upp mig på detaljer och undra varför det ser ut just så.
Detaljer utan funktion har inte på en MC att göra!
 
Ja vi verkar onekligen ha samma åkomma :hihi

/J

Jag är lite både och där, visst, funktion före form, men det kan vara jäkligt snyggt när man har lagt ner en massa jobb på utseendet på en grej som fyller sin funktion.

Jag kan dreggla över snygga länkage i en springergaffel, snirkliga broms/växel stag, en snygg gjuten registerkåpa eller något annat som först fyller en funktion men sedan är snygg.

Givetvis kan det bli för mycket av sånt också, så ofta är det sånt som är slätt och cleant, men ändå designat jag gillar...
 
Jag är lite både och där, visst, funktion före form, men det kan vara jäkligt snyggt när man har lagt ner en massa jobb på utseendet på en grej som fyller sin funktion.

Jag kan dreggla över snygga länkage i en springergaffel, snirkliga broms/växel stag, en snygg gjuten registerkåpa eller något annat som först fyller en funktion men sedan är snygg.

Givetvis kan det bli för mycket av sånt också, så ofta är det sånt som är slätt och cleant, men ändå designat jag gillar...

Jag vill att utsidan på en vacker motor ska avslöja vad som rör sig på insidan. En funktinell design, så är det idag på samtliga rejsigare sportigare hojmotorer alla klassiska hojar samt alla HD, gamla som nya.

Det är just en del av de japanska HD-influerade glidarmaskinerna som jag tycker har ett vekt, degigt och undergivet formspråk: Motorn ska se ut som ngt annat än det är. Som att man skäms för de moderna konstruktionslösningar man valt.

/J
 
Jag vill att utsidan på en vacker motor ska avslöja vad som rör sig på insidan.
/J

Jo, att limma stötstångsrör utanpå en kåpa som döljer en kamkedja är ju inte rätt, men nu är ju stötstångsrör så otroligt vackra.
Samma sak med kylflänsar utanpå en vattenkyld cylinder, urexemplet måste vara Suzuki bandit som i år fick vattenkylt, motorn ser ut som en spya, vaffan kunde dom inte ha fräst dit falska kylflänsar för, den förra motorn var ju snygg...

Näe, jag får nog fan erkänna, jag är en krom och spetsmutterfjolla innerst inne...
 
urexemplet måste vara Suzuki bandit som i år fick vattenkylt, motorn ser ut som en spya, vaffan kunde dom inte ha fräst dit falska kylflänsar för, den förra motorn var ju snygg...
Tja, jag tycker ändå att den ser bättre ut än Honda CB1300
MCB132007SLA_w800.jpg
 
Så kanske det är.. fast det mest ultimata vore om man hade råd med flera hojar,..en Augusta hade ju inte varit fel.. eller en Buell för all del..men H-D hojen kommer jag nog att ta med i graven skulle jag tro..:va


Håller med dig. Men om man gillar något visst så blir det nog gärna så att man köper ytterligare en till av samma sort... och problemet kvarstår...

Om du skulle lockas av att åka till Assen funkar det nog bra på en HD också... Kanske ses vi där någon gång :)
 
Jo, att limma stötstångsrör utanpå en kåpa som döljer en kamkedja är ju inte rätt, men nu är ju stötstångsrör så otroligt vackra.
Samma sak med kylflänsar utanpå en vattenkyld cylinder, urexemplet måste vara Suzuki bandit som i år fick vattenkylt, motorn ser ut som en spya, vaffan kunde dom inte ha fräst dit falska kylflänsar för, den förra motorn var ju snygg...

Näe, jag får nog fan erkänna, jag är en krom och spetsmutterfjolla innerst inne...
"Spetsmutterfjolla" :rofl

Här har du lite inspiration när du hittar den där järnsporren.
Det här skulle du kunna ha och köra backe med!
http://www.bikernet.com/bikebarn/trick1.asp

/J
 
*ny bandit*
Eller:
*gammal bandit*
Tja, har man en GSX1400 som man tröttnat på så är ju frågan en smula hypotetisk... Men jag skulle ha valt den nya. Helt enkelt för att den slätare vattenkylda motorn är lättare att hålla ren än att sitta och pilla och försöka få rent mellan kylflänsarna.

Som bonus lägger jag in två bilder på pärlan. :D
annons1407.jpg

annons1406.jpg
 
Tja, har man en GSX1400 som man tröttnat på så är ju frågan en smula hypotetisk... Men jag skulle ha valt den nya. Helt enkelt för att den slätare vattenkylda motorn är lättare att hålla ren än att sitta och pilla och försöka få rent mellan kylflänsarna.

Det som inte går bort med högtryckstvätten kallas "patina" :tummenupp

Ge den där hojen åt mig så kan du köpa någon inplastad fjollmoppe.

Jag hade tidigare Banditen som tänkbar uppgradering, men då med den gamla motorn, GSX1400 föll på att den har dubbeldämpare bak, hade den haft en sving med enkeldämpare hade den varit en betydligt starkare kandidat.
Dessutom är ju jag gammal så jag vill ha en liten toppkåpa som styr undan myggen lite.

Dessutom såg jag någonstans en GSX1400 iförd Katanakåpor, den var hur jäkla läcker som helst...
Jag sparade bilderna på den på min förra dator som krashade och har inte lyckats hitta dom igen :huvet

(EDIT) Du kan ju alltid plocka loss ljuddämparen och sälja den separat, jag vet inte vad terroristerna är beredd att ge för en kromad långdistansrobot...

(EDIT2) Katana 1400
 
Last edited:
Det som inte går bort med högtryckstvätten kallas "patina" :tummenupp

Ge den där hojen åt mig så kan du köpa någon inplastad fjollmoppe.

Jag hade tidigare Banditen som tänkbar uppgradering, men då med den gamla motorn, GSX1400 föll på att den har dubbeldämpare bak, hade den haft en sving med enkeldämpare hade den varit en betydligt starkare kandidat.
Dessutom är ju jag gammal så jag vill ha en liten toppkåpa som styr undan myggen lite.

Dessutom såg jag någonstans en GSX1400 iförd Katanakåpor, den var hur jäkla läcker som helst...
Jag sparade bilderna på den på min förra dator som krashade och har inte lyckats hitta dom igen :huvet
Högtryckstvätt används ICKE i samband med tvättande av motorcykel. :fakta

Inplastad fjollmoppe? Neru, funderar på en smidigare twin. Kåplös.

Äh, dubbla stötdämpare fungerar fint. Och man slipper länkage som börjar glappa efter några tusen mil. Konstigt nog har jag aldrig lidit av fartvinden på en kåplös hoj eller fått någon uppenbarelse av att köra i vindskyddet av en hoj med toppkåpa.

GSX1400 med Katanakåpor:
arnoutgsx14kat.jpg

Ligger på första sidan i GSX1400-tråden. :D
Och googlar du efter GSX1400S så hittar du fler bilder som den.

Mjo, fanns det något sånt att köpa för en billig penning så kanske jag skulle hitta lite glädje i hojen och ha kvar den ett tag till.
 
Är lite förtjust i dubbla stötdämpare.
Är antagligen miljöförstörd från den tid när jag körde Husqvarna och de envisades med dubbla trots att modet föreskrev enkel.
Nästan alla (Yamaha undantaget) enkeldämpararrangemang var skit på den tiden.
Husqvarna hade Öhlinare.
Funktion före utseende!
Även "vindavvisare" är jag emot.
Brukar bara skapa turbulens utan att skydda!
 
Tja fast till bandagar för vanliga gathojar?
Visserligen riskerar man ju att klota, men det kunde ju räcka att åka släp hem i såna fall...
Jag kommer att lasta Gixxern i skåpbil när jag åker till Bikeweek på lördag. Kör man hårt på bana i fyra dagar så är det bra att ha med sig extra däck, bromsbelägg, verktyg för byte av dessa, jeepdunkar och extra kläder så man klarar sig i de åtta dagar som träffen varar.
edit: nån hann givetvis före

Jag hojade till bandag på Sviestad från Stockholm för några år sen och fick åka hem i mörker och ösregn. Då beslutade jag mig att köpa en mc-transport! Kolla mitt garage. Den e rätt cool. Skulle man hoja till en bandag 20 mil bort och klota så blir det lite råddigt att hämta släp bara sådär...

Nån nämnde Yngströms Jimi-covers tidigare och jag skulle verkligen inte ha nåt emot sånt på en träff :tummenupp Han kan lira!

Nu lämnar jag den här, ändå stundtals roliga, tråden. Lycka till med tekniken!
 
Last edited:
Nyheter
Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Back
Top