Sporthoj träff vs Custom träff

Det finns inget färdigt system till 04 och frammåt och mega squirt som Kea, Peter och jag kör (kört) har vi körs paralellt med hojens befintliga system. Insprutning på en dragracing hoj är inte så känsligt det är bara att ösa på med en djävla massa soppa så går den som en raket, skall man få en gathoj till att fungera lirar det inte till hundra procent med rimlig bränsleförbrukning. En harley motor är i princip två encylindriga motorer när man skall konfrugera den på datorn. I vinter skall jag försöka lösa det med att montera en kamaxelcensor med så systemet förstår i vilken takt motorn befinner sig i, då blir det betydligt enklare men för den delen inte löst.

Du har fortfarande inte förklarat problemet...

Jo att man måste betrakta varje cylinder för sig är ju elementärt, eller vad menar du? Jag är inte med alls.

Det som är komplext vid Harley är ju faktiskt just interferensen mellan cylindrarna pga av det gemensamma inloppsröret: varannan tändning riskerar ju att bli ngt fetare pga av den assymetriska tändföljden ger olika gashastighet i insugsröret inför resp cylinderfyllning. Men det är väl just därför alltfler kör med dual intake, så att cylindrarna blir helt separerade på insugssidan.
 
Vad är du egentligen ute efter? Det finns* prylar som man kan ställa sprutet, tändförställningen och varvtalsbegränsaren med. Är det nåt sånt du är ute efter :va

* finns = finns till Dyna 1450-motorn och V-rod.

Om du redan har sprut på hojen.. ja

Men nu pratar jag om att eftermontera ett sprut med tändsystem på en sportster 04-06. Jag vet nu efter jag hållt på med detta ganska länge att det finns massvis med förstå sig påare som vet hur motorn fungerar rent mekaniskt, men som jag sagt flera gånger tidigare är det inte så lätt, hur många har ens försökt att tänka efter hur den fungerar:confused: Innan nästa skriver fundera på tändföljden och tala om för mig hur man skall styra ett tändsystem med en crankcensor och singel fire med ett tillhörande sprut
http://megasquirt.se/ den länken kan ni ladda ner programvara och läsa en del om eftermarknads system.
 
Du har fortfarande inte förklarat problemet...

Jo att man måste betrakta varje cylinder för sig är ju elementärt, eller vad menar du? Jag är inte med alls.

Det som är komplext vid Harley är ju faktiskt just interferensen mellan cylindrarna pga av det gemensamma inloppsröret: varannan tändning riskerar ju att bli ngt fetare pga av den assymetriska tändföljden ger olika gashastighet i insugsröret inför resp cylinderfyllning. Men det är väl just därför alltfler kör med dual intake, så att cylindrarna blir helt separerade på insugssidan.

Det är en grej det med men har inte så stor betydelse även om det är exaktare som du skriver med separerade. Många V-8 or har ju stora plejnum kammare för att gämna ut bränsle gaserna. Varje 360 grader får du en signal på ett bestämt ställe säg då främre cylindern skall tända, sen tar det ju 720 grader innan den skall tända igen, då får elektroniken räkna ut efter varvtalet på motorn när bakre cyllindern skall tända 315 grader senare, sen skall främre tända 405 grader osv. Min 750 sidventilare med brytar spetsar var betydlig enklare. den tände i alla takterna och man ställde tändingen så det blev halv bra mellan främre och bakre men så gav den bara 25 HK med:D

Jag är inte värdsbäst på att förklara men eftersom ni är så duktiga motor snillen behöver jag inte förklara allt heller tycker jag, men skall ändå tillägga ett problem som uppstår, när man slår på tändningen och trycker på start knappen vet ju systemet inte om den är i utblås eller insugstakt så den kan bete sig lite konstigt innan den fattat var den befinner sig.
 
Last edited:
Jo det är ju skillnad när man använder strutmonterar rotor som jag, ty den sitter ju på bakre cylinderns insugskam och roterar ju således med halva hastigheten redan. I ditt fall med cranksensor så är man ju beroende av en algoritm i programvaran som löser detta. Det förstår jag. Är det denna algoritm som är så svår att utvinna? Den finns ju i HD och Buells originalsprut, inte sant?

Det är en grej det med men har inte så stor betydelse även om det är exaktare som du skriver med separerade. Många V-8 or har ju stora plejnum kammare för att gämna ut bränsle gaserna. Varje 360 grader får du en signal på ett bestämt ställe säg då främre cylindern skall tända, sen tar det ju 720 grader innan den skall tända igen, då får elektroniken räkna ut efter varvtalet på motorn när bakre cyllindern skall tända 315 grader senare, sen skall främre tända 405 grader osv. Min 750 sidventilare med brytar spetsar var betydlig enklare. den tände i alla takterna och man ställde tändingen så det blev halv bra mellan främre och bakre men så gav den bara 25 HK med:D
 
Hur löd urprungsfrågan på denna långa (tekniska) debatt? :tungan

För egen del har jag tröttnat rätt ordentligt på hojträffar...kul att åka dit, ja. Att vara där, nja inte så ofta. Att åka därifrån är skönt spec. i samband med semester och inte behöver åka hem.

Premiär för mej på Lelleträffen i år klart positiv upplevelse, mycket hojkörning och blandat folk, kul! :tummenupp
 
Last edited:
Jo det är ju skillnad när man använder strutmonterar rotor som jag, ty den sitter ju på bakre cylinderns insugskam och roterar ju således med halva hastigheten redan. I ditt fall med cranksensor så är man ju beroende av en algoritm i programvaran som löser detta. Det förstår jag. Är det denna algoritm som är så svår att utvinna? Den finns ju i HD och Buells originalsprut, inte sant?

Du han svara medans jag ändrade lite där :tummenupp

Japp den finns där. Vems systemet som jag har kontakt med en av utvecklarna håller på att forska i det så kanske nästa år hoppas jag.
 
Kan inget snille bygga två triggerhjul med två sensorer till skiten, då är problemet löst en gång för alla.
(givetvis drivet av något som snurrar med halva vevaxelhastigheten, vad får snillena räkna ut med sina miniräknare)
 
Hur löd urprungsfrågan på denna långa (tekniska) debatt? :tungan

Det får du fråga "Sporster" om. Om jag förstått det hela rätt så hävdar han att det finns något mytisk tändningsväsen fördolt enbart i HD-45-gradare. Vad jag förstår...:va
 
Det får du fråga "Sporster" om. Om jag förstått det hela rätt så hävdar han att det finns något mytisk tändningsväsen fördolt enbart i HD-45-gradare. Vad jag förstår...:va

Du missförstod nog mej Jörgen...försökte vara lite ironisk bara :) Huvudfrågan gällde väl vad det var för skillnad på olika hojfolk som åker på fester?
 
Du han svara medans jag ändrade lite där :tummenupp

Japp den finns där. Vems systemet som jag har kontakt med en av utvecklarna håller på att forska i det så kanske nästa år hoppas jag.

Då förstår jag äntligen vad du menar. Det borde ju inte vara ett så stort problem. Men jag kan förstå att det kan vara knixigt om man ska göra det själv. Men det där är ju samma problem som är löst på alla 4T V-motorer med cranksensor. Inte bara HD. Det blir samma ju visa på en L-twin med cranksensor. Ingen specifikt HD-problem menar jag.

Nu ska jag ned till garaget och pilla lite!

/J
 
Kan inget snille bygga två triggerhjul med två sensorer till skiten, då är problemet löst en gång för alla.
(givetvis drivet av något som snurrar med halva vevaxelhastigheten, vad får snillena räkna ut med sina miniräknare)


Det är precis vad jag kommer att försöka göra i vinter som jag skrev ett par inlägg högre upp, det löser än hel del, förstår inte varför dom inte har det från början, men varför göra det enkelt :yoparty
 
Du missförstod nog mej Jörgen...försökte vara lite ironisk bara :) Huvudfrågan gällde väl vad det var för skillnad på olika hojfolk som åker på fester?

Jodå, jag förstod. Men det är ju trådstartaren själv som härlett hela tråden: orsaken HD-familjens särart och träffmönster till hans tändningsproblem ;)

Det är cranksensorproblematiken som är roten till allt ont och förklaringen till hela HD-kulten! ;)

/J
 
Då förstår jag äntligen vad du menar. Det borde ju inte vara ett så stort problem. Men jag kan förstå att det kan vara knixigt om man ska göra det själv. Men det där är ju samma problem som är löst på alla 4T V-motorer med cranksensor. Inte bara HD. Det blir samma ju visa på en L-twin med cranksensor. Ingen specifikt HD-problem menar jag.

Nu ska jag ned till garaget och pilla lite!

/J


Njaaaa

Inte så många motorer har odd fire va, skulle vara Indian då möjligtvis eller finns det fler?

Du missförstod nog mej Jörgen...försökte vara lite ironisk bara :) Huvudfrågan gällde väl vad det var för skillnad på olika hojfolk som åker på fester?

Japp det var väl huvudtanken med denna tråden, men när tekniknördar sätter igång ballar det lätt ur :D
 
Last edited:
Det är cranksensorproblematiken som är roten till allt ont och förklaringen till hela HD-kulten! ;)

/J[/QUOTE]

Ja var det inte det jag trodde! Är det därför alltid HD låter som dom bara går på 2 cylindrar..? :D
 
Njaaaa

Inte så många motorer har odd fire va, skulle vara Indian då möjligtvis eller finns det fler?

Nu börjar du ånyo med dina rökridåer.

Alla 45-gradres motorer med vassare kammar än HD-original har ju singelfire och en spole per cylle. Deras insugsventiler öppnar ju också för tidigt för att kunna ha annat än singelfire. Dual Fire är det ju i princip bara HD:s sura originalkammar som klarar :va

Eller vad menar du med odd fire? :va
 
de e jue bara "hockeypojkar" som kör sporthoj för att få brudar, vi andra skiter i det & väljer ölen = trevliga träffar :öl
 
Nu börjar du ånyo med dina rökridåer.

Alla 45-gradres motorer med vassare kammar än HD-original har ju singelfire och en spole per cylle. Deras insugsventiler öppnar ju också för tidigt för att kunna ha annat än singelfire. Dual Fire är det ju i princip bara HD:s sura originalkammar som klarar :va

Eller vad menar du med odd fire? :va

Va fan är det ingen som har musik öra , den har ju odd fire= ojämn tändföljd
och låter ju som en häst travar ungefär och nu förvånar du mig Jörgen trodde du kunde det här,

Jag lägger ner denna diskutionen nu då det verkar dö fött.
och svarar på eventuella inslag i trådens igentliga debatt.
 
Men snälla...
HD har (som alla andra 45-graders 4T V-twin med singulär vevtapp) 315/405 det är ju elementärt! Inget HD-specifikt! En Ducati har ju också "odd fire" iom 270/450, den tändföljden är ju ännu mer assymetrisk!
En Kawasaki Vulcan 1500/1600-motor har 310/410
En Yamaha Warrior-motor ligger på 48-grader och har isf det mest udda gradtalen hittills med sina 321/408.

Och då har jag besparat dig obehaget av en 4T radtrea med 120-gradersvev..

Jag förstår överhuvudtaget inte hur du kan påstå att udda tändföljd är ngt som är HD-specifikt. Man blir ju fundersam och osäker på vad du menar när du bara slänger ur dig ett utryck som är helt orimligt. Jag blev ju tvungen att i mitt förra svar slå ut cirklarna med ytterligare bivillkor i ett hypotetiskt resonemang kring vad mer du kunde ha tänkts väva in i uttrycket. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att det bara var udda tändföljd du menade... :va

Jag förstår nu ingenting alls av vad du har försökt förklara.

/J
Va fan är det ingen som har musik öra , den har ju odd fire= ojämn tändföljd
och låter ju som en häst travar ungefär och nu förvånar du mig Jörgen trodde du kunde det här,

Jag lägger ner denna diskutionen nu då det verkar dö fött.
och svarar på eventuella inslag i trådens igentliga debatt.
 
Last edited:
Och du har inte redogjort, du har tyckt och trott. Formulera din tes färdig om mina ventilkåpors ofunktionella konstruktion, bevisbördan är din.
:hihi Du låser på de detaljer du vill...
Det har jag ju redan gjort. De är en näranog exakt avbild av evo-kåpor.
Jag har visat dessas innehåll med en bild. Det finns inga som helst bilder av Vulcan 1500- och 1600-motorn på internet. Jag måste ha en bild för att visa vad jag menar. Har du ngn bild på din spis med avtagna ventilkåpor att lägga upp? Det finns gott om bilder på Vulcan 2000-motorn på internet dock, den tror jag att de är mer stolta över att visa uppskuren, ty den har ju en ventilmekanism som stämmer överens med kåporna, tycker jag

Har inte ens hitta ngn genomskärningsskiss på Suzuki 1600 Marauder-motorn, den är ju näranog kopielik Vulcan 1500/1600-motorn. Så jag tror att det skulle duga.
/J
 
Last edited:
:hihi Du låser på de detaljer du vill...
Det har jag ju redan gjort. De är en näranog exakt avbild av evo-kåpor.
Jag har visat dessas innehåll med en bild. Det finns inga som helst bilder av Vulcan 1500- och 1600-motorn på internet. Jag måste ha en bild för att visa vad jag menar. Har du ngn bild på din spis med avtagna ventilkåpor att lägga upp? Det finns gott om bilder på Vulcan 2000-motorn på internet dock, den tror jag att de är mer stolta över att visa uppskuren, ty den har ju en ventilmekanism som stämmer överens med kåporna, tycker jag

Har inte ens hitta ngn genomskärningsskiss på Suzuki 1600 Marauder-motorn, den är ju näranog kopielik Vulcan 1500/1600-motorn. Så jag tror att det skulle duga.
/J
Kolla på http://www.gadgetjq.com/microfiche.htm så finns det ett par microfiche för Kawasaki Vulcan. Eller på http://www.buykawasaki.com/Site/VIVehicleInformation/VIChooseVehicle.asp?intCatalogID=2&intParts=1 för att se microfiche för amerikanska Kawasaki.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top