Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du har alla fel av alla möjliga..
Du får nog gnugga hjärn cellererna en gång till och fundera i fyrtakt på hur en motor fungerar, hur blir det när bägge sitter på samma vevtapp contra två vevtappar.. fundera en stund på den... papper och penna samt en mini räknare är bra hjälp medel....
Kan bara hålla med![]()
![]()
Sen är det så jävla tråkigt att köra transportsträcka på motorväg med sporthoj så risken att jag somnar och kör in i ett vajerräcke efter 10 mil är ungefär lika med 100%.
Spännande tråd så här dagen efter att man varit på träff och härjat till coverband...Grabbarna som körde Gixxer dit hade lika skoj som jag.
Själv har jag en hoj som passar mitt eget körmönster och trivs med det. Och den har bara en vevtapp och saknar totalt plastkåpor på motorn fast den inte är från Milwaukee.
När vi ändå snackar om hd vs japs så måste jag säga att deras nya XR1200 som de verkar släppa innom en viss framtid kanske blir deras första moderna hoj! Den kan till och med jag tänka mig som inte gillar gamalt skrot.
Bara hoppas att de inte tar ut ett överpris som för alla andra hojjar de säljer.
Grattis HD, Äntligen kommer ni med i spelet ; )
Herregud så insnöad man kan vara, tycker du på fullt allvar att alla hojar som har ventilkåpor som täcker ventilpaketet har apat efter HDHej
Jag antar att det delvis var mitt inlägg du kommenterar i sista stycket.
Det jag menade med pråliga ofunktionella motorkåpor på HD-klonerna var inte att de skulle vara av plast. Det var att HD till skillnad från HD-klonerna har ett "ärligt" funktionellt yttre: Motorns yttre avslöjar dess inre på en HD. Låt mig exemplifiera:
.![]()
På din Vulcan har tex topparna fått ventilkåpor som ska ge sken av att vara rockerboxes (vipparmshus), som på HD. Problemet är ju bara att det inte sitter några vipparmar under Vulcans "vipparmshus".
Vulcan har ju inte ens torrsumpsmörjning!
På din motor har cylindrarna getts kylflänsar för att ge sken av att vara luftkyld, som HD. Problemet är bara att den inte är luftkyld. Istället har man fått gömma en vattenkylare mellan främre rambenen, den vill man däremot inte visa upp.
En HD är i sin helhet mer ärlig på ngt sett, mer enkel. Det var det jag menade.
Sedan lyfter jag hatten för att din motor i likhet med Yamahas "HD-motor" har oförskjutna vevtappar!Warrior-motorn är ju tom helt luftkyld och har stötstänger på riktig.
Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte att tex stötsänger eller luftkylning är ngt självändamål, jag tycker bara att en motors formspråk ska avslöja dess inre annars blir det som "ångtågen" på skansen, som är eldrivna.
Man jag tycker att det viktiga är att alla hittar en hoj de är lyckliga med. Jag har flera kompisar som kör HD-kloner. Och inte bryr jag mig om det. När de vill hävda att det inte är ngt skillnad på HD och deras hojar blir jag dock lite kitslig!De vill att det ska se ut som om de kör luftkylt och med stötstänger men i själva verkat har de vattenkylning, termostat och elfläktar och fyrventilade OHC-toppar. Det är ju ok, men inte samma sak. Lite som om jag skulle jämföra en självpåtagen klistertatuering med en tjej/kille som gaddat sig på riktigt. Som vet hur ont det gör, som att åka HD
/J
Jamen du ditt snille kan väl förklara då?
Framförallt kan du väl förklara vad miniräknaren skulle vara bra till?
man KAN HA VARSIN VEVTAPP fast utan förskjutning på varvet, alltså att båda vevtapparna sitter paralellt, så kolvarna rör sig precis likadant som om man inte flätar ihop storändan al'a Harley.
Jag tror nog att jag har vederbörliga kunskaper i en motors uppbyggnad, men det har tydligen inte du?
Du verkar mest ha läst boken "Harley Davidson 100 år" och citerar något stycke ur den.
DET ÄR INGENTING UNIK MED EN HARLEY MOTOR.
V-twinnar har funnits i en massa olika fabrikat, med olika cylindervinklar, olika vevar och olika ventilarrangemang.
DET SOM ÄR UNIKT är att Harley inte har släppt grundkonstruktionen som alla andra har gjort, för den är minst sagt antik.
Det höll på att bli Harleys död, eftersom ett tag på 70 talet var det ingen som köpte skiten för att den var omodern och dålig.
Harley hade två vägar att gå ur krisen, det ena var att börja tillverka moderna grejor, radmotorer med overliggande kammar, precis som alla andra på den tiden, vilket dom förmodligen inte skulle lyckas speciellt bra med eftersom dom saknade en massa erfarenhet på området, den andra vägen som dom valde var att förvisso modernisera Shovelmotorn som var ett bojsänke av sämsta sort (fast snygg), och att sen surfa på "tradition, Nostalgi och framförallt American classic"
Sedan dess har Harle spottan ut den ena efter den andra "Classic look" motorcykeln efter den andra, och skapat en kult runt det.
Men moderna, det lär dom aldrig bli, jag är den förste att skriva under på att dom inte ska försöka, i mina ögon är inte V-rod en harley, en riktig harley ska vara gjord i gjutjärn, vara luftkyld och ha stötstänger, det glädjer mig att dom fortfarnde säljer motorcyklar med springergaffel år 2007.
Vad är det som är så konstigt med det? Tror du att någon tycker att det är roligt att köra 30 mil hem i ett skinnställ som är genomsvettigt? Har man varit på ett apr bandagar så inser man att det är skönt att ha med sig några stolar, en bensindunk, ombyteskläder, mat, dryck, en kaffetermos etc.Tja fast till bandagar för vanliga gathojar?
Jepp, tvådelat skall det vara. Helst helsvart![]()
Så är det, allt blir löjeväckande när det blir extremt. Fransar på styrändar är fullt i nivå med pucklar på ryggen.
Körde en sväng (20 mil) på krokiga vägar med några sport hojar från Göteborg i dag, Visst fan kör dom betydligt fortare än vad jag normalt kör, men som gammal tävlingsförare i kart har jag lärt mig att hantera nerverna så när det voblar och dojorna skrapar i asfalten så är det bara till att bryta ner hojen lite till samt andas ut, Jag hade inga som helst problem att hänga med, så skilnaden är inte så stor som den ser ut mellan sport hoj och förvisso lite trimmad custom. Och om någon tror att dom körde långsammare för att jag var med så hoppas jag att någon av dem som var med och läser detta kan dementera det i så fall.
Det är ju bara för att på en hoj som din så fyller en puckel ingen funktion. Dvs du snackar om saker du inte begriper.Kan bara hålla med![]()
![]()
Körde en sväng (20 mil) på krokiga vägar med några sport hojar från Göteborg i dag, Visst fan kör dom betydligt fortare än vad jag normalt kör, men som gammal tävlingsförare i kart har jag lärt mig att hantera nerverna så när det voblar och dojorna skrapar i asfalten så är det bara till att bryta ner hojen lite till samt andas ut, Jag hade inga som helst problem att hänga med, så skilnaden är inte så stor som den ser ut mellan sport hoj och förvisso lite trimmad custom. Och om någon tror att dom körde långsammare för att jag var med så hoppas jag att någon av dem som var med och läser detta kan dementera det i så fall.
Ja, det är knepigt att det inte körs fler kromslädar i Superbike..![]()
Nope! Du menar allvar och vi hatar dig! Vi kommer snart och tar digFör övrigt hoppas jag ni fattar att jag provocerar ganska mycker just för att jag tycker det är kul.
Herregud så insnöad man kan vara, tycker du på fullt allvar att alla hojar som har ventilkåpor som täcker ventilpaketet har apat efter HDHade du ställt ventilerna på en så hade du sett att de bara är ett platt lock och de ger inte på något sätt sken av att innehålla vipparmar. Att den är vattenkyld och har våtsump är inte heller något "problem". Sidokåpor är rätt vanligt på hojar trots att de inte har en oljetank, tror minsann att det fanns redan på 60-talet. Hade du kunnat titta närmare på mina så hade du upptäckt att de egentligen inte alls liknar en oljetank. Och eftersom kylare inte är speciellt vackra så göms de oftast undan, dock har jag svårt att se att man försökt göra det på just min hoj. Den syns väl ganska tydligt.
Hade HD varit kapabla att sätta moderna prylar i sina hojar till ett vettigt prishade jag kanske också varit religiös HD-åkare. Nu får jag en modern pålitlig hoj till halva priset. Estetiken kan de, men resten av paketet suger tyvärr.
Och så slipper jag ju leva i min egen värld som ni fanatiker gör.
Varför måste arrangörerna till hojträffar (och hojfester) anlita en massa mossiga coverband? Jag har aldrig förstått det där riktigt...Spännande tråd så här dagen efter att man varit på träff och härjat till coverband...
Varför måste arrangörerna till hojträffar (och hojfester) anlita en massa mossiga coverband? Jag har aldrig förstått det där riktigt...![]()
Lugn, jag ville ju bara förklara vilka sällsamma resonemangsgrunder min vindlande droppstensgrotta till hjärna följer
/J
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |