Sporthoj träff vs Custom träff

Du har alla fel av alla möjliga..

Du får nog gnugga hjärn cellererna en gång till och fundera i fyrtakt på hur en motor fungerar, hur blir det när bägge sitter på samma vevtapp contra två vevtappar.. fundera en stund på den... papper och penna samt en mini räknare är bra hjälp medel....



Kan bara hålla med :tummenupp :D

Jamen du ditt snille kan väl förklara då?
Framförallt kan du väl förklara vad miniräknaren skulle vara bra till?
man KAN HA VARSIN VEVTAPP fast utan förskjutning på varvet, alltså att båda vevtapparna sitter paralellt, så kolvarna rör sig precis likadant som om man inte flätar ihop storändan al'a Harley.

Jag tror nog att jag har vederbörliga kunskaper i en motors uppbyggnad, men det har tydligen inte du?
Du verkar mest ha läst boken "Harley Davidson 100 år" och citerar något stycke ur den.

DET ÄR INGENTING UNIK MED EN HARLEY MOTOR.
V-twinnar har funnits i en massa olika fabrikat, med olika cylindervinklar, olika vevar och olika ventilarrangemang.
DET SOM ÄR UNIKT är att Harley inte har släppt grundkonstruktionen som alla andra har gjort, för den är minst sagt antik.

Det höll på att bli Harleys död, eftersom ett tag på 70 talet var det ingen som köpte skiten för att den var omodern och dålig.

Harley hade två vägar att gå ur krisen, det ena var att börja tillverka moderna grejor, radmotorer med overliggande kammar, precis som alla andra på den tiden, vilket dom förmodligen inte skulle lyckas speciellt bra med eftersom dom saknade en massa erfarenhet på området, den andra vägen som dom valde var att förvisso modernisera Shovelmotorn som var ett bojsänke av sämsta sort (fast snygg), och att sen surfa på "tradition, Nostalgi och framförallt American classic"
Sedan dess har Harle spottan ut den ena efter den andra "Classic look" motorcykeln efter den andra, och skapat en kult runt det.

Men moderna, det lär dom aldrig bli, jag är den förste att skriva under på att dom inte ska försöka, i mina ögon är inte V-rod en harley, en riktig harley ska vara gjord i gjutjärn, vara luftkyld och ha stötstänger, det glädjer mig att dom fortfarnde säljer motorcyklar med springergaffel år 2007.
 
Spännande tråd så här dagen efter att man varit på träff och härjat till coverband...Grabbarna som körde Gixxer dit hade lika skoj som jag.

Själv har jag en hoj som passar mitt eget körmönster och trivs med det. Och den har bara en vevtapp och saknar totalt plastkåpor på motorn fast den inte är från Milwaukee.
 
Sen är det så jävla tråkigt att köra transportsträcka på motorväg med sporthoj så risken att jag somnar och kör in i ett vajerräcke efter 10 mil är ungefär lika med 100%.

Tja, visst kan jag se fördelarna med det, men jag tog plastraketer på väg till bana bara som ett exempel på något som var vanligare än harleys på trailers också, och visst motorväg är tråkigt med alla typer av hojar, men faktiskt uthärdligt om man sitter bra och inte hänger på armarna.

Jag har provat en BMW som man förmodligen skulle kunna köra nonstop 100mil motorväg med, desvärre var den varken snygg eller sportig.
 
Spännande tråd så här dagen efter att man varit på träff och härjat till coverband...Grabbarna som körde Gixxer dit hade lika skoj som jag.

Själv har jag en hoj som passar mitt eget körmönster och trivs med det. Och den har bara en vevtapp och saknar totalt plastkåpor på motorn fast den inte är från Milwaukee.

Hej
Jag antar att det delvis var mitt inlägg du kommenterar i sista stycket.
Det jag menade med pråliga ofunktionella motorkåpor på HD-klonerna var inte att de skulle vara av plast. Det var att HD till skillnad från HD-klonerna har ett "ärligt" funktionellt yttre: Motorns yttre avslöjar dess inre på en HD. Låt mig exemplifiera:
profilepic11142_2.gif
.

På din Vulcan har tex topparna fått ventilkåpor som ska ge sken av att vara rockerboxes (vipparmshus), som på HD. Problemet är ju bara att det inte sitter några vipparmar under Vulcans "vipparmshus".

Under din saden sitter en stor kromad kåpa som ska ge sken av att vara en hästsko-oljetank, i likhet med Harley. Det är ju bara det att det inte är ngn oljetank, Vulcan har ju inte ens torrsumpsmörjning!

På din motor har cylindrarna getts kylflänsar för att ge sken av att vara luftkyld, som HD. Problemet är bara att den inte är luftkyld. Istället har man fått gömma en vattenkylare mellan främre rambenen, den vill man däremot inte visa upp.

En HD är i sin helhet mer ärlig på ngt sett, mer enkel. Det var det jag menade.
Sedan lyfter jag hatten för att din motor i likhet med Yamahas "HD-motor" har oförskjutna vevtappar! :tummenupp Warrior-motorn är ju tom helt luftkyld och har stötstänger på riktig.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte att tex stötsänger eller luftkylning är ngt självändamål, jag tycker bara att en motors formspråk ska avslöja dess inre annars blir det som "ångtågen" på skansen, som är eldrivna.

Man jag tycker att det viktiga är att alla hittar en hoj de är lyckliga med. Jag har flera kompisar som kör HD-kloner. Och inte bryr jag mig om det. När de vill hävda att det inte är ngt skillnad på HD och deras hojar blir jag dock lite kitslig! ;) De vill att det ska se ut som om de kör luftkylt och med stötstänger men i själva verkat har de vattenkylning, termostat och elfläktar och fyrventilade OHC-toppar. Det är ju ok, men inte samma sak. Lite som om jag skulle jämföra en självpåtagen klistertatuering med en tjej/kille som gaddat sig på riktigt. Som vet hur ont det gör, som att åka HD :D


/J
 
Last edited:
När vi ändå snackar om hd vs japs så måste jag säga att deras nya XR1200 som de verkar släppa innom en viss framtid kanske blir deras första moderna hoj! Den kan till och med jag tänka mig som inte gillar gamalt skrot.
Bara hoppas att de inte tar ut ett överpris som för alla andra hojjar de säljer.


Grattis HD, Äntligen kommer ni med i spelet ; )

Ang hd träffar vs blandträffar så måste jag säga att som de sa tidigt i denna trevliga
tråd att hd folk gärna åker sina hojjar medans vi sportfolk hellre kör hoj
och med detta inte ser charmen på samma sätt med hojträffar.

Även fast jag varit på ganska många träffar och lyssnat på dåliga coverband
så tycker jag fortfarande att köra hoj med polarna och stanna längs vägen
o käka pizza. Och sedan vidare genom skogarna är fan så mycket trevligare
än att såva i tällt och bli anfallen av mygg. ;)
 
Last edited:
När vi ändå snackar om hd vs japs så måste jag säga att deras nya XR1200 som de verkar släppa innom en viss framtid kanske blir deras första moderna hoj! Den kan till och med jag tänka mig som inte gillar gamalt skrot.
Bara hoppas att de inte tar ut ett överpris som för alla andra hojjar de säljer.


Grattis HD, Äntligen kommer ni med i spelet ; )

Jag tycker också den är cool, men den är helt traditionellt byggd. Luftkyld sportstermotor, rörram osv. Men gaffeln är modern usd har jag för mig, bromsarna likaså. Jag vet att XR1200 är resultatet av att HD:s europaorganisation har fått komma med önskemål på en HD som skulle sälja bättre i Europa. Det verkar som att HD-ledningen gick dem till mötes! :yoparty
Vore kul om det började köras lite såna i Sthlm med även yngre ägare som gillade att trimma och förbättra.
 
Läste lite mera om XR'en och det kanske blir en mv brutale istället : )
Hd verkar inte våga göra en riktigt snabb och riktigt modern hoj.
Är dem rädda att tappa sin image? Sin "själ"?
 
Hej
Jag antar att det delvis var mitt inlägg du kommenterar i sista stycket.
Det jag menade med pråliga ofunktionella motorkåpor på HD-klonerna var inte att de skulle vara av plast. Det var att HD till skillnad från HD-klonerna har ett "ärligt" funktionellt yttre: Motorns yttre avslöjar dess inre på en HD. Låt mig exemplifiera:
profilepic11142_2.gif
.

På din Vulcan har tex topparna fått ventilkåpor som ska ge sken av att vara rockerboxes (vipparmshus), som på HD. Problemet är ju bara att det inte sitter några vipparmar under Vulcans "vipparmshus".
Vulcan har ju inte ens torrsumpsmörjning!

På din motor har cylindrarna getts kylflänsar för att ge sken av att vara luftkyld, som HD. Problemet är bara att den inte är luftkyld. Istället har man fått gömma en vattenkylare mellan främre rambenen, den vill man däremot inte visa upp.

En HD är i sin helhet mer ärlig på ngt sett, mer enkel. Det var det jag menade.
Sedan lyfter jag hatten för att din motor i likhet med Yamahas "HD-motor" har oförskjutna vevtappar! :tummenupp Warrior-motorn är ju tom helt luftkyld och har stötstänger på riktig.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte att tex stötsänger eller luftkylning är ngt självändamål, jag tycker bara att en motors formspråk ska avslöja dess inre annars blir det som "ångtågen" på skansen, som är eldrivna.

Man jag tycker att det viktiga är att alla hittar en hoj de är lyckliga med. Jag har flera kompisar som kör HD-kloner. Och inte bryr jag mig om det. När de vill hävda att det inte är ngt skillnad på HD och deras hojar blir jag dock lite kitslig! ;) De vill att det ska se ut som om de kör luftkylt och med stötstänger men i själva verkat har de vattenkylning, termostat och elfläktar och fyrventilade OHC-toppar. Det är ju ok, men inte samma sak. Lite som om jag skulle jämföra en självpåtagen klistertatuering med en tjej/kille som gaddat sig på riktigt. Som vet hur ont det gör, som att åka HD :D


/J
Herregud så insnöad man kan vara, tycker du på fullt allvar att alla hojar som har ventilkåpor som täcker ventilpaketet har apat efter HD :rofl Hade du ställt ventilerna på en så hade du sett att de bara är ett platt lock och de ger inte på något sätt sken av att innehålla vipparmar. Att den är vattenkyld och har våtsump är inte heller något "problem". Sidokåpor är rätt vanligt på hojar trots att de inte har en oljetank, tror minsann att det fanns redan på 60-talet. Hade du kunnat titta närmare på mina så hade du upptäckt att de egentligen inte alls liknar en oljetank. Och eftersom kylare inte är speciellt vackra så göms de oftast undan, dock har jag svårt att se att man försökt göra det på just min hoj. Den syns väl ganska tydligt.

Hade HD varit kapabla att sätta moderna prylar i sina hojar till ett vettigt prishade jag kanske också varit religiös HD-åkare. Nu får jag en modern pålitlig hoj till halva priset. Estetiken kan de, men resten av paketet suger tyvärr.

Och så slipper jag ju leva i min egen värld som ni fanatiker gör.
 
Jamen du ditt snille kan väl förklara då?
Framförallt kan du väl förklara vad miniräknaren skulle vara bra till?
man KAN HA VARSIN VEVTAPP fast utan förskjutning på varvet, alltså att båda vevtapparna sitter paralellt, så kolvarna rör sig precis likadant som om man inte flätar ihop storändan al'a Harley.

Jag tror nog att jag har vederbörliga kunskaper i en motors uppbyggnad, men det har tydligen inte du?
Du verkar mest ha läst boken "Harley Davidson 100 år" och citerar något stycke ur den.

DET ÄR INGENTING UNIK MED EN HARLEY MOTOR.
V-twinnar har funnits i en massa olika fabrikat, med olika cylindervinklar, olika vevar och olika ventilarrangemang.
DET SOM ÄR UNIKT är att Harley inte har släppt grundkonstruktionen som alla andra har gjort, för den är minst sagt antik.

Det höll på att bli Harleys död, eftersom ett tag på 70 talet var det ingen som köpte skiten för att den var omodern och dålig.

Harley hade två vägar att gå ur krisen, det ena var att börja tillverka moderna grejor, radmotorer med overliggande kammar, precis som alla andra på den tiden, vilket dom förmodligen inte skulle lyckas speciellt bra med eftersom dom saknade en massa erfarenhet på området, den andra vägen som dom valde var att förvisso modernisera Shovelmotorn som var ett bojsänke av sämsta sort (fast snygg), och att sen surfa på "tradition, Nostalgi och framförallt American classic"
Sedan dess har Harle spottan ut den ena efter den andra "Classic look" motorcykeln efter den andra, och skapat en kult runt det.

Men moderna, det lär dom aldrig bli, jag är den förste att skriva under på att dom inte ska försöka, i mina ögon är inte V-rod en harley, en riktig harley ska vara gjord i gjutjärn, vara luftkyld och ha stötstänger, det glädjer mig att dom fortfarnde säljer motorcyklar med springergaffel år 2007.

http://www.daytona-sensors.com/sensor_data/CKP_Timing_Chart.pdf

Här har du en länk på hur en modern H-D motor funkar som gör den unik.
 
Körde en sväng (20 mil) på krokiga vägar med några sport hojar från Göteborg i dag, Visst fan kör dom betydligt fortare än vad jag normalt kör, men som gammal tävlingsförare i kart har jag lärt mig att hantera nerverna så när det voblar och dojorna skrapar i asfalten så är det bara till att bryta ner hojen lite till samt andas ut, Jag hade inga som helst problem att hänga med, så skilnaden är inte så stor som den ser ut mellan sport hoj och förvisso lite trimmad custom. Och om någon tror att dom körde långsammare för att jag var med så hoppas jag att någon av dem som var med och läser detta kan dementera det i så fall.
 
Tja fast till bandagar för vanliga gathojar?
Vad är det som är så konstigt med det? Tror du att någon tycker att det är roligt att köra 30 mil hem i ett skinnställ som är genomsvettigt? Har man varit på ett apr bandagar så inser man att det är skönt att ha med sig några stolar, en bensindunk, ombyteskläder, mat, dryck, en kaffetermos etc.

Klart man tar upp hojen på släp, eller ännu hellre i en skåpbil, om man har möjlighet. Att det skall vara så lätt att göra sig löjlig över något man inte begriper...

:tummenupp :fakta
Så är det, allt blir löjeväckande när det blir extremt. Fransar på styrändar är fullt i nivå med pucklar på ryggen.
Jepp, tvådelat skall det vara. Helst helsvart :rolleyes:
 
Last edited:
Körde en sväng (20 mil) på krokiga vägar med några sport hojar från Göteborg i dag, Visst fan kör dom betydligt fortare än vad jag normalt kör, men som gammal tävlingsförare i kart har jag lärt mig att hantera nerverna så när det voblar och dojorna skrapar i asfalten så är det bara till att bryta ner hojen lite till samt andas ut, Jag hade inga som helst problem att hänga med, så skilnaden är inte så stor som den ser ut mellan sport hoj och förvisso lite trimmad custom. Och om någon tror att dom körde långsammare för att jag var med så hoppas jag att någon av dem som var med och läser detta kan dementera det i så fall.

Ja, det är knepigt att det inte körs fler kromslädar i Superbike.. :rolleyes:
 
Kan bara hålla med :tummenupp :D
Det är ju bara för att på en hoj som din så fyller en puckel ingen funktion. Dvs du snackar om saker du inte begriper.

Körde en sväng (20 mil) på krokiga vägar med några sport hojar från Göteborg i dag, Visst fan kör dom betydligt fortare än vad jag normalt kör, men som gammal tävlingsförare i kart har jag lärt mig att hantera nerverna så när det voblar och dojorna skrapar i asfalten så är det bara till att bryta ner hojen lite till samt andas ut, Jag hade inga som helst problem att hänga med, så skilnaden är inte så stor som den ser ut mellan sport hoj och förvisso lite trimmad custom. Och om någon tror att dom körde långsammare för att jag var med så hoppas jag att någon av dem som var med och läser detta kan dementera det i så fall.

:D :D :D

Visst, säkert att de visar sig och medger att de inte klarade av att köra fortare än att en H-D Pruttster kunde hänga med. För de körde väl fullt, va?
 
Last edited:
Ja, det är knepigt att det inte körs fler kromslädar i Superbike.. :rolleyes:

Nu var det ju inte några super bike med och där har jag nog ingen chans, utan det snabbaste hojen var nog R1 an orginal och på en bana skulle jag antagligen bli varvad efter 3e varvet, men nu körde vi landsväg och där spelar det inte lika stor roll utan det sitter mer i huvudet än i hojen hur fort man vågar åka.

För övrigt hoppas jag ni fattar att jag provocerar ganska mycker just för att jag tycker det är kul.
 
För övrigt hoppas jag ni fattar att jag provocerar ganska mycker just för att jag tycker det är kul.
Nope! Du menar allvar och vi hatar dig! Vi kommer snart och tar dig :mad: :D
 
Lugn, jag ville ju bara förklara vilka sällsamma resonemangsgrunder min vindlande droppstensgrotta till hjärna följer :D

Det är skillnad på ventilkåpor och ventilkåpor om man är motordåre. En OHC-topp har normalt en karaktäristisk form på sin kåpa. En DOHC-topp likaså, nästan alltid en form given av de tvenna kammarna och med de typiska halvlocken i underkant på gavlarna för att täta vid kamändarna. Det syns på en motardstånka med två kammar likväl som på Mercas klassiska 280-snurra eller vad du vill ta för motor. En trågformad ventilkåpa på en OHC-motor kan se ut som din om det är skruvställda kamsläpor. Inte om det är shimsade ventiler med lyftare och rak kraftlinje. Men det kanske är kamsläpor i Vulcan?
Jag bifogar två bilder på hur inkromet ser ut i mina ventilkåpor, det är detta som är grunden till varför de platta tråglika ventilkåporna ser ut som det gör på en stötstångsharley, ända sedan Panhead. Trågformen kommer just av att de är rockerboxes, vipparmshus. Det är detta som många OHC-nipponglidare ofta vill imitera enligt min åsikt.

Det är just det här funktionella formspråket som HD-klonerna bryter mot. Visst har de flesta hojar sidokåpor till skillnad från softailmodellernas av hävd traditionella hästsko-oljetank. När sidokåporna däremot ska se ut som hästskooljetanken det är då det blir kulissverk av det hela om man är motordåre som jag.:3freak

Det här är ju inget som kanska alla tänker på eller ens bryr sig om. Och varför ska de det?

Jag ville bara förklara några av de enkla ingenjörsprinciper som präglar de traditionella HD-modellerna.
Mitt inlägg var inte avsett som kritik eller nedvärderande, bara en förklaring till varför vi HD-nördar ofta tilltalas mer av tex en Ducati-motor än en HD-influerad glidarmotor, till många icke HD-ägares förvåning. En Ducati-motor är faktisk helt igenom lika funktionellt designad. Att sedan HD har valt att behålla en äldre motorkonstruktion är nog just (förutom ljudet) att den är mer monumental. Dvs man kan visa mer, synliga stötstångsrör, lösa lyftarhus, registerkåpa osv.

Yamahas Warrior-motor tycker jag har stor potential då den har stötsstänger och därmed riktiga icke-dummystötstångsrör. det som stör mig med den glidarmotorn är dock att de ändå inte kunnat låta bli att sätta dit ofunktionellt formade kåpor med turbinliknande fantasimönster på drevsidan, kulissartade mönster som inte har någon koppling till vad som rör sig på insidan.

Att vara riktigt motorintresserad är nog som du säger att vara lite av fanatiker, vissa sätt att bygga motorer tilltalar såna som mig mer.

Jag tycker att en HD-motor är vacker även om man ställer den på en bänk, utanför den kontextuella helheten från den övriga hojen. Inga drevkåpor, luftburkar eller annat är tex designat för att passa bara en viss typ av kedjeskydd resp tank osv.

Många gånger kan det här vara svårt för mig att förklara för mer normala människor. Det här temat gäller ju inte bara HD. Jag håller ju även på med stora klassiska flygbensinkolvmotorer, tändkulor etc. De följer samma ideal. Precis som en gammal Ferrari V-12:a, eller en Alfa-motor, eller en modern MTU-diesel. Det har varit stolta motorkonstruktörer som inte sålt sig till att designa motorn efter ngt annat koncept än just sig själv.

Är man nörd så är man! :hihi

/J


Herregud så insnöad man kan vara, tycker du på fullt allvar att alla hojar som har ventilkåpor som täcker ventilpaketet har apat efter HD :rofl Hade du ställt ventilerna på en så hade du sett att de bara är ett platt lock och de ger inte på något sätt sken av att innehålla vipparmar. Att den är vattenkyld och har våtsump är inte heller något "problem". Sidokåpor är rätt vanligt på hojar trots att de inte har en oljetank, tror minsann att det fanns redan på 60-talet. Hade du kunnat titta närmare på mina så hade du upptäckt att de egentligen inte alls liknar en oljetank. Och eftersom kylare inte är speciellt vackra så göms de oftast undan, dock har jag svårt att se att man försökt göra det på just min hoj. Den syns väl ganska tydligt.

Hade HD varit kapabla att sätta moderna prylar i sina hojar till ett vettigt prishade jag kanske också varit religiös HD-åkare. Nu får jag en modern pålitlig hoj till halva priset. Estetiken kan de, men resten av paketet suger tyvärr.

Och så slipper jag ju leva i min egen värld som ni fanatiker gör.
 

Bifogat

  • 1640_v2.jpg
    1640_v2.jpg
    57.9 KB · Visningar: 72
  • 1640_v3.jpg
    1640_v3.jpg
    53.1 KB · Visningar: 56
Last edited:
Spännande tråd så här dagen efter att man varit på träff och härjat till coverband...
Varför måste arrangörerna till hojträffar (och hojfester) anlita en massa mossiga coverband? Jag har aldrig förstått det där riktigt... :va
 
Varför måste arrangörerna till hojträffar (och hojfester) anlita en massa mossiga coverband? Jag har aldrig förstått det där riktigt... :va

Du, nu är ju Jimi Hendrix död... Då är det inte fel att dricka en back öl och lyssna när Clas Yngström ger allt han kan med de gamla låtarna! :tungan

Dock ska jag erkänna att jag inte varit på hojträff sedan 80-talet. Det blir mest båtliv nuförtiden. Gör mest dagturer med hojen.
/J
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top