Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.

Om du var lite mindre självgod och besserwisseraktig när det gällde hundar, och läste igen mina tidigare inlägg har jag aldrig på något sätt försökt undergräva din kunskap på området, men du tar för givet att bara för att jag hade EN anmärkning på ditt spåkbruk så har jag tagit ställning emot dina hundar, jag anser faktiskt inte att bulterriern hör hemma i kamphunds-facket, då den trots att den är kompakt och stark för sin storlek är för liten för att vara speciellt skräckinjagande, och ja, jag har ägnat timmar åt att slita i andra änden av en kampknut mot just bullterriers.
Och nej, efter ytterligare en genomläsning av ditt inlägg så, oavsett formuleringen, tycker jag inte att det var speciellt bra.

Så jag är besserwisseraktig bara för att jag skriver vad jag kan och tycker? Då är vi många här inne som är det, inklusive du. Jag tog inte för givet att du undergrävde mej som hundägare, utan jag tog för givet att du läste mitt inlägg, inte höll med, irriterade dej på mej, men ORKADE inte "blanda dej i kamphundsdebatten". Då tycker jag heller inte att du ska göra det, om du inte orkar.
Jag läser alla inlägg här med största omsorg, men jag är inte intresserad av att bemöta allt som skrivs, och därav har jag inte bemött något som du skrivit tidigare, i denna tråd.
Jag har fö. ingen bullterrier.... *pil ner*

Tack Slappa!!

/Carin

Jaja, du har bevisat att du försvarar och försöker naivt rättfärdiga din skjutglade polare i alla lägen. Att han är en ramboamatörjägarwannabekjutgladjävelsomintevetettskithurmanavlivavilt står jag för efter din tidigare beskrivning. Sen får du komma med vilka meningslösa kommentar du vill:tummenupp

Men tillbaka till tråden:

Angående kamphundar var det inslag i morse på SVT som behandlade förbud eller ej.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=309276

Varför ska jag kunna skilja på hundraserna för att få ha en åsikt om att allmänfarliga hundar ska förbjudas?
Självklart så sköts ju detta med hjälp av experter och inte av dig och mig. Min åsikt i frågan är dock lika relevant som din.

Jag har aldrigt sagt att "DU" måste kunna det, men det kan vara bra om folk kan skilja hundar åt!

Jaså måste man vara hundkännare för att anse att kamphundar inte har i samhället att göra? Det är väl för fan inte vår sak att bedöma det utan det får regeringen ta hjälp av experter för att bedöma.

Nej men de hjälper om man är lite insatt och vet vad man snackar om.

Så vad är en kamphund om jag får fråga du som vet allt?
Kom igen nu berätta!

Hej hej Flamma! :hej

3:Jo, ett rasförbud tar bort problemet.

Hej! :hej

Ända fram tills dess att någon enstaka tjomme har lyckats lägga vantarna på någon vass icke förbjuden ras. Ex. Presa Canario, Cane Corso, Rottweiler, Schäfer, Bully Kutta, Kaukasisk ovtjarka, Sarplaninac, Fila brasileiro... Svenskfödd eller importerad.
Det räcker med en tik och en hane så har du efter ett tag full snurr på hela skiten igen.
I valpfabriker är det ingen som bryr sig om några fina regler om hur tidigt en tik får paras eller hur många kullar som maximalt är lämpligt, hur försiktig man bör vara med syskonparningar, tillbakaparningar och korsningar raser emellan. Hur många valpar kan en tik få under sin livstid om djurskyddet sätts åt sidan? Hur många döttrar får hon?

Är det inte bättre att faktiskt börja tillämpa de förbud som redan finns? Att ge polisen befogenhet att ta vilken hund som helst från en person som inte sköter sitt hundägande eller föder upp hundar för tvivelaktiga ändamål?

Last edited:

Vackert för att man inte talar om ett förbud? Eller vackert för att man kringår att tala om att dessa hundar faktiskt ÄR farligare i en situation än andra "vanliga hundar"?

Nåväl, en bra debatt, eller morgonmys skulle man väl vilja säga, och allt som sades verkade korrekt och riktigt, men man lägger fokuset helt på ägaren, och vänder andra kindden till vad avser just det jag sa om relativ farlighet.

Vackert för att man inte talar om ett förbud? Eller vackert för att man kringår att tala om att dessa hundar faktiskt ÄR farligare i en situation än andra "vanliga hundar"?

Nåväl, en bra debatt, eller morgonmys skulle man väl vilja säga, och allt som sades verkade korrekt och riktigt, men man lägger fokuset helt på ägaren, och vänder andra kindden till vad avser just det jag sa om relativ farlighet.

Det är alltid vackert i mina öron när andra männisor tycker som jag. :tummenupp :D

Spelar den "relativa farligheten" egentligen någon roll då?

Skulle du tänka "vilken himla tur att det inte var en kamphund som den där snubben bussade på mig" när du fått armar och ben upptuggade av en felhanterad schäfer/rottweiler/fila-bastard på initiativ av ägaren.

En stor hund med jakt/bytesdrift och vaktegenskaper vars rovdjursbeteenden uppmuntras... med människa som måltavla.

Jag har fortfarande mer otalt med folk än med fä.

Det är alltid vackert i mina öron när andra männisor tycker som jag. :tummenupp :D

Spelar den "relativa farligheten" egentligen någon roll då?

Skulle du tänka "vilken himla tur att det inte var en kamphund som den där snubben bussade på mig" när du fått armar och ben upptuggade av en felhanterad schäfer/rottweiler/fila-bastard på initiativ av ägaren.

En stor hund med jakt/bytesdrift och vaktegenskaper vars rovdjursbeteenden uppmuntras... med människa som måltavla.

Jag har fortfarande mer otalt med folk än med fä.

Jag vill iaf inbilla mig att inte alla andra hundar biter tills de själva avlider utan ger sig när man trycker ut ögonen på dem. Till skillnad mot just kamphundar som helt verkar sakna spärrar eller smärtförnimmelser.

Jag har själv inte hört särdeles många bett och hugghistorier avseende andra hundar där de anfaller helt och hållet oprovocerat.
Visst, det händer. MEn i relativa tal så är det en västanfläkt i jämförelse, ja, om nu medias rapportering stämmer... :rolleyes: Vet man ju inte.

Så ett enkelt svar: ja, ska jag bli biten väljer jag nog en annan hund! :D

Hej! :hej

Ända fram tills dess att någon enstaka tjomme har lyckats lägga vantarna på någon vass icke förbjuden ras. Ex. Presa Canario, Cane Corso, Rottweiler, Schäfer, Bully Kutta, Kaukasisk ovtjarka, Sarplaninac, Fila brasileiro... Svenskfödd eller importerad.
Det räcker med en tik och en hane så har du efter ett tag full snurr på hela skiten igen.
I valpfabriker är det ingen som bryr sig om några fina regler om hur tidigt en tik får paras eller hur många kullar som maximalt är lämpligt, hur försiktig man bör vara med syskonparningar, tillbakaparningar och korsningar raser emellan. Hur många valpar kan en tik få under sin livstid om djurskyddet sätts åt sidan? Hur många döttrar får hon?

Är det inte bättre att faktiskt börja tillämpa de förbud som redan finns? Att ge polisen befogenhet att ta vilken hund som helst från en person som inte sköter sitt hundägande eller föder upp hundar för tvivelaktiga ändamål?

Jo, och ja... det där är svårt. Och det är därför jag säger:
"även deras kloner..."
Lagstiftningen måste göras så flexibel att det inte blir nåt tjafs.

Om vi säger att "kamphundar och dess kloner" är primo 1 att få bort, så är det du säger senare, och det de debatterade på teve, alltså att dåliga hundar, oavsett ras, ska bort, primo 2.

Det är såklart att man kan förstöra vilken hund som helst, och som jag sa (i gamla tråden) fel handhavd hund skall ALLTID tas omhand. (inte med automatik avlivas)
Alla shonar i ghettona som har hundar skulle bli av med dem idag om jag fick bestämma.

Last edited:

Spelar den "relativa farligheten" egentligen någon roll då?.

Haha, visst är det underbart när människor håller med ;)

Och: Ja - den relativa farligheten spelar roll. (se tidigare text: jag blir hellre biten av en pekignes än en Amstaff, jag blir hellre skjuten med en luftpistol än en Desert Eagle cal. 0.50 osv...)

Nej men de hjälper om man är lite insatt och vet vad man snackar om.

Så vad är en kamphund om jag får fråga du som vet allt?
Kom igen nu berätta!

Du är analfabetl och går inte att diskutera med alternativt är du bara dum i huvudet, välj själv. Jag skriver ingenstans att jag är insatt. Däremot vill jag inte ha kamphundar i samhället och eftersom jag röstar väger min åsikt lika tungt som alla andras.

Haha, visst är det underbart när människor håller med ;)

Och: Ja - den relativa farligheten spelar roll. (se tidigare text: jag blir hellre biten av en pekignes än en Amstaff, jag blir hellre skjuten med en luftpistol än en Desert Eagle cal. 0.50 osv...)

Hjälp mig nu :va

Om den relativa farligheten spelar roll, som du skriver och ger exempel på, tycker du också: -att krockar på en touringhoj hellre än att krocka med en sporthoj?

Om så är fallet, ska vi förbjuda sporthojar och dess avarter?
Det DÖR (V.I.F) ca. 3-6 personer VARJE år som kör sporthoj(ca. 10% av MC-olyckorna i Sverige).
Varje död MC-förare kostar 16,5 miljonen + sorg för nära och kära.
(Hittar inte länken just nu men kommer att editera inlägget när jag gör det.)

Om INTE, VARFÖR?

Förmodligen kommer du att tycka att min parallell(MC vs. Pitbull) inte går att jämföra, men det är inte det jag vill få fram.

//Jannis

Hjälp mig nu :va

Om den relativa farligheten spelar roll, som du skriver och ger exempel på, tycker du också: -att krockar på en touringhoj hellre än att krocka med en sporthoj?

Om så är fallet, ska vi förbjuda sporthojar och dess avarter?
Det DÖR (V.I.F) ca. 3-6 personer VARJE år som kör sporthoj(ca. 10% av MC-olyckorna i Sverige).
Varje död MC-förare kostar 16,5 miljonen + sorg för nära och kära.
(Hittar inte länken just nu men kommer att editera inlägget när jag gör det.)

Om INTE, VARFÖR?

Förmodligen kommer du att tycka att min parallell(MC vs. Pitbull) inte går att jämföra, men det är inte det jag vill få fram.

//Jannis

JOdå - för faen!

Parallellen är lysande! Och jag var snubblande nära att dra den i mitt svar tidigare...

Ja, man krockar sannolikt mjukare/säkrare med en airbagförsedd guldvinge än en sporthoj ja, och sporthojar är så otroligt mycket farligare totalt sett, så ja, skall nån hoj förbjudas så är det ju sporthojar helt klart!

Och det ser vi ju att det finns starka krafter i samhället som vill... :(

Så frågan är relevant, och svaret något svävande.
Men jag tror det handlar om känslan av kontroll.
När folk (jag?) kör sporthoj så TYCKER vi oss iaf ha kontroll på vad som ska hända. Vi anser oss vara herrar över situationen.
Detta ger oss en slags trygget.
Verklig eller overklig.

En förmodat galen hund däremot, ger mig ALLTID otrygghetskänsla oavsett den anfaller eller ej.
En otrygg känsla hela tiden alltså oavsett vad hunden har för sig (starkt förenklat) Ungefär som att karlar inte gillar katter då de inte kan kontrollera dem, eller utläsa deras kroppspråk och med logik avgöra vad som komma skall härnäst... (herregud det där stämde ju in på en annan art... oxå! :D)

Men säg att någom iaf blivit rädd för kamphundar, av olika anledningar (verklig händelse, tidningsskriverier, you name it) och man ser statistik osv som ger en befogad känsla av otrygghet, ja då vill människan som det trygghetsälskande djur hon är, skapa ordning ur kaos.

Förbud är ett trubbigt, men enkelt sätt.

Dr. Bike med en bra poäng.

Bra skrivet, då kan man likväl byta ut motorcykeln mot effektstarka bilar. Visst inte farligt i samma skala kanske men jag gissar på att en förare i min egen ålder som kör en ny Impreza, använder den på ett klart aggressivare sätt än en kille i samma ålder som åker en ny Opel Corsa.

Men frågan kvarstår, hur långt ska man då dra det hela egentligen?

JOdå - för faen!

Parallellen är lysande! Och jag var snubblande nära att dra den i mitt svar tidigare...

Ja, man krockar sannolikt mjukare/säkrare med en airbagförsedd guldvinge än en sporthoj ja, och sporthojar är så otroligt mycket farligare totalt sett, så ja, skall nån hoj förbjudas så är det ju sporthojar helt klart!

Och det ser vi ju att det finns starka krafter i samhället som vill... :(

Så frågan är relevant, och svaret något svävande.
Men jag tror det handlar om känslan av kontroll.
När folk (jag?) kör sporthoj så TYCKER vi oss iaf ha kontroll på vad som ska hända. Vi anser oss vara herrar över situationen.
Detta ger oss en slags trygget.
Verklig eller overklig.

En förmodat galen hund däremot, ger mig ALLTID otrygghetskänsla oavsett den anfaller eller ej.
En otrygg känsla hela tiden alltså oavsett vad hunden har för sig (starkt förenklat) Ungefär som att karlar inte gillar katter då de inte kan kontrollera dem, eller utläsa deras kroppspråk och med logik avgöra vad som komma skall härnäst... (herregud det där stämde ju in på en annan art... oxå! :D)

Men säg att någom iaf blivit rädd för kamphundar, av olika anledningar (verklig händelse, tidningsskriverier, you name it) och man ser statistik osv som ger en befogad känsla av otrygghet, ja då vill människan som det trygghetsälskande djur hon är, skapa ordning ur kaos.

Förbud är ett trubbigt, men enkelt sätt.

Visst är det enkelt att förbjuda, vi lever i "förbudens gyllene land".

Jag hoppas den dagen dom ska ta ett beslut om att förbjuda vissa hundraser att dom inte går på:
-Trygghetskänsla och -Hanteringsproblem.
Utan väljer att hårdare tillämpa dom lagar som finns dvs. koppellagen som ska gälla alla hundraser samt lägga till lag som gör ägaren blir skyldig om hunden biter någon.

//Jannis

Visst är det enkelt att förbjuda, vi lever i "förbudens gyllene land".

Jag hoppas den dagen dom ska ta ett beslut om att förbjuda vissa hundraser att dom inte går på:
-Trygghetskänsla och -Hanteringsproblem.
Utan väljer att hårdare tillämpa dom lagar som finns dvs. koppellagen som ska gälla alla hundraser samt lägga till lag som gör ägaren blir skyldig om hunden biter någon.

//Jannis

Absolut!
Jag håller med dig.

Allra helst hade jag sett att vi hade en särskild djurpolis som i England.
Här hemma lägger ju inte polisen två strån i kors för så "små" ärenden, när de nu inte ens tar tjuvar fast folk kommer släpandes med videofilmer och annat.

Här skall alla missförhållanden alltid gå GÖR långt i vårt land INNAN någon myndighet öht reagerar.
Inte kamphundsfenomenet minst. Tragiskt nog som sagt för rasen, och för er duktiga ägare.
MEn det är lika ila med alltifrån vanskötsel av tamboskap till misshandel av husdjur, det skall prövas och överprövas och det ska gå testperioder, emedan djuret lider ett helvete.

Nä - här har vi en ny yrkeskår arbetsmarknadsministern! Varsågod att minska arbetslösheten.
Inrätta djurpoliser som har mandat att agera.
Ett trevligt djurprogram om inte annat, det där engelska djurpolisprogrammet där de fångar galna svanar och brottas med bångstyriga baggar :)

Jag vill vara djurpolis!

Får man pepparspray och skjutvapen med hålspetsammo?
Licence to kill!? :yoparty :yoparty :yoparty

Jag tror faktiskt att jag skulle kunna göra ett riktigt bra jobb!

Absolut!
Jag håller med dig.

Allra helst hade jag sett att vi hade en särskild djurpolis som i England.
Här hemma lägger ju inte polisen två strån i kors för så "små" ärenden, när de nu inte ens tar tjuvar fast folk kommer släpandes med videofilmer och annat.

Här skall alla missförhållanden alltid gå GÖR långt i vårt land INNAN någon myndighet öht reagerar.
Inte kamphundsfenomenet minst. Tragiskt nog som sagt för rasen, och för er duktiga ägare.
MEn det är lika ila med alltifrån vanskötsel av tamboskap till misshandel av husdjur, det skall prövas och överprövas och det ska gå testperioder, emedan djuret lider ett helvete.

Nä - här har vi en ny yrkeskår arbetsmarknadsministern! Varsågod att minska arbetslösheten.
Inrätta djurpoliser som har mandat att agera.
Ett trevligt djurprogram om inte annat, det där engelska djurpolisprogrammet där de fångar galna svanar och brottas med bångstyriga baggar :)

Jag vill vara djurpolis!

Får man pepparspray och skjutvapen med hålspetsammo?
Licence to kill!? :yoparty :yoparty :yoparty

Jag tror faktiskt att jag skulle kunna göra ett riktigt bra jobb!

Hehe... ;) Det blir förhoppningsvis lämplighetstester på dem oxå! :D
Skulle vilja se dig herr Starstriker Tackleberry gå och hjälpa gamla damer få ner katten ur trädet...

Status
Ej öppen för fler svar.
Back