Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.

3:Jo, ett rasförbud tar bort problemet.

Kan du inte förklara hur det skulle fungera?
Det jag är orolig för är att det kommer nya hundar som är "häftiga". Att det korsars hundar såpass mycket att de inte faller in under rasförbudet. Vilka hundar skulle detta rasförbud gälla? Hundar som tränas till kamp? Hundar som har tränats till kamp? Hundar med "mycket motor"?
Något måste göras och nu verkar det som om jordbruksministern har tänkt till lite, och faktiskt vill skärpa lagarna så att polisen får mer svängrum och lättare kan beslagta hundar som tränas till kamp, eller har otillräkliga ägare i allmänhet.

Jag anser ju att det är ett ägarproblem, och det har ju stötts och blötts ett par gånger, men om vi tar de fallen som vi vet om, de som skrivits om i aftonbladet alltså; hur många av dem, har haft ägare som har jobbat/tränat med sin hund dagligen (INTE kamp såklart :tungan ), tränat den i vardagslydnad, varit aktiva i spår, lydnad eller nått annat?

Edit:stavning

/Carin

Last edited:
Det jag är orolig för är att det kommer nya hundar som är "häftiga". Att det korsars hundar såpass mycket att de inte faller in under rasförbudet. Vilka hundar skulle detta rasförbud gälla? Hundar som tränas till kamp? Hundar som har tränats till kamp? Hundar med "mycket motor"?
Något måste göras och nu verkar det som om jordbruksministern har tänkt till lite, och faktiskt vill skärpa lagarna så att polisen får mer svängrum och lättare kan beslagta hundar som tränas till kamp, eller har otillräckliga ägare i allmänhet.

Jag anser ju att det är ett ägarproblem, och det har ju stötts och blötts ett par gånger, men om vi tar de fallen som vi vet om, de som skrivits om i aftonbladet alltså; hur många av dem, har haft ägare som har jobbat/tränat med sin hund dagligen (INTE kamp såklart :tungan ), tränat den i vardagslydnad, varit aktiva i spår, lydnad eller nått annat?

/Carin

:tummenupp :tummenupp

Alla hundar fungerar olika oavsätt om det är samma ras ju.
Alla tänker olika.
Vissa hundar är mer dominanta än andra.
Men visst en amstaff gör mer skada än en golden och det är väl det folk är rädda för.
Men en rottweiler och en amstaff ligger ugefär lika i skala om man räknar styrka.
Och det finns mer än nyheter när dom biter och dödar människor.
Ska den också räknas in i "kamphundsgänget"?
Detta är inte menat till dej Carin. förutom tummenupp!

Har inte orkat läsa alla inläggen i denna tråd, har en bestämd uppfattning kring det som kallas "kamphundar" då jag anser att det finns andra raser som tilltalar mig mer (jakthundar).
Däremot reagerade jag starkt på filmen, då hunden avlivas, som en mycket inbiten jägare med åtskilliga jaktdagar per år o en del nedlagda vilt så anser jag mig ha en viss insikt i hur man avlivar ett djur på ett under förhållandena så humant vis som möjligt(om nu dödande kan vara det).
Jag anser att hunden på filmen, hur sinnessjuk den än är, utsätts för en MYCKET grym behandling!! Jag har blivit attackerad av vildsvin, skjutit djur Trafikskadade osv under mycket stressade o konstiga förhållanden men hitills har jag inte misslyckats så fatalt som jag anser poliserna gjorde där.
Visst de gjorde säkert sitt bästa, men det såg fan inte trevligt ut. Jaktparagraf nr 1 är: åsamka viltet så lite lidande som möjligt. Det kan man ju inte påstå att den jycken åtnjöt.
Dessutom diskussionen gällande kulsorter, halvmantlat eller ej är lite onödig, alla vilt dör av en rätt placerad kula (huvud, halskotpelare, ryggrad) det kan vi ju snabbt konstatera att de inte lyckades med.
Ville bara skriva av mig lite då jag tycket det såg bedrövligt ut.

Hundar med "mycket motor"
/Carin

SNÄLLA DU!
Använd inte det fullkomligt puckade uttrycket!

Bilar har motor, motorcyklar har motor, t.o.m mopeder har motor.

DJUR HAR INTE MOTOR!

Det där är något djävla mode uttryck som någon "överhundmänniska" har hittat på, och som alla som vill verka vara förmer än andra hundägare slänger sig med i tid och otid.

Det måste finnas hundratals andra uttryck som bättre beskriver vad du vill ha sagt.
Ett barn som är aktivt och tycker om att träna/aktivera sig och har en egen stark vilja har väl för helvete inte "motor" för det?

Och ja, jag har sett utställningsomdömen där det står att hunden verkar ha mycket motor, det gör det inte mer rätt för det.

SNÄLLA DU!
Använd inte det fullkomligt puckade uttrycket!

Bilar har motor, motorcyklar har motor, t.o.m mopeder har motor.

DJUR HAR INTE MOTOR!

Det där är något djävla mode uttryck som någon "överhundmänniska" har hittat på, och som alla som vill verka vara förmer än andra hundägare slänger sig med i tid och otid.

Det måste finnas hundratals andra uttryck som bättre beskriver vad du vill ha sagt.
Ett barn som är aktivt och tycker om att träna/aktivera sig och har en egen stark vilja har väl för helvete inte "motor" för det?

Och ja, jag har sett utställningsomdömen där det står att hunden verkar ha mycket motor, det gör det inte mer rätt för det.

Du FÖRSTOD ju uppenbarligen vad jag menade, eller? Det var det som var tanken med mitt inlägg, att folk skulle förstå! Jag kan mycket väl omformulera mej till "en hund som tycker om att jobba". Jag har då aldrig läst en kritik där domaren väljer att beskriva hunden som "en hund med mycket motor", men vi står väll inte vid samma ringar du och jag....
LÖJLIGT att haka upp sig på EN formulering i ett inlägg... Vad i ditt inlägg förde diskussionen framåt? Det ENDA du gjorde var att försöka undergräva mitt inlägg, och det där var det enda du kunde hugga på? F*n... Inlägget jag skrev måste varit bra!:tummenupp :pannkyss

/Carin

Något måste göras och nu verkar det som om jordbruksministern har tänkt till lite, och faktiskt vill skärpa lagarna så att polisen får mer svängrum och lättare kan beslagta hundar som tränas till kamp, eller har otillräkliga ägare i allmänhet.

/Carin

Jättebra frågor Carin!

Jag vet inte exakt, men jag vill tro att rasförbudet måste vara lite flexibelt så vi inte hamnar i käbblet huruvida hunden x verkligen ÄR eller inte är en renrasig variant av det vi kallar kamphund.
Jag vill ( i min naiva tro ) tänka mig att alla hundar som dels är renrasiga och går in under begreppet kamphund (som nån då får definiera) givetvis skall förbjudas, men sen till det mer knepiga - blandningar och korsningar av desamma.

där vill jag oxå tro, att man känner igen och kan identifiera hundarna på rent utseende, så vissa exteriöra attribut går igen.
Så det borde oxå gå.

Sen kommer vi till gråzonen när dessa hundar korsats med andra, helt annorlunda raser som inte går in under begreppet i mitt första stycke.
Då frågar man sig hur mycket - eller lite, skall det finnas kvar av den eller de definierade kamphundstyperna, för att denna blandrashund skall anses som en kamphund.
Det får nån på jordbruksverket definiera.

Om hundarna försvinner, kommer fokus gå mot andra hundar frågar du.
Ja, sannolikt.
Iaf för en del typer som har hunden som symbol.
De kommer skaffa sig den DÅ farligaste hunden helt klart.
(här går meningarna isär, men jag vill då hävda att de hundar som DÅ blir aktuella, inte är lika farliga som kamphundar av det slag vi menar här)
Dessutom är tillgången på dessa hundar mer begränsad genom en mer kontrollerad avel inom de erkända uppfödare som traditionellt finns inom respektive mångårigt etablerad ras.
Men - poängen är ändå att totalt sett, kommer antalet dåliga hundägare gå ner till vad det var innan denna hysteriska kamphundsexplosionen inneburit sedan dessa rrelaivt nya raser började sitt intåg, och det blev en fluga att ha en sån hund.

Man kan lätt konstatera att dåliga hundägare ökat i kubik iom införandet av denna hundtyp.
Förr såg man mest dåliga hundägare i form av missbrukare som hade fått hunden av socialen "som vän" men använde den på ett sätt som liknar vissa av dagens drägg som har hunden som machosymbol och vapen.
Hemskt trist.

/Carin

Jag ser inte problemet. Har man väl förbjudit en ras så är det en smal sak att utvidga förbudet till andra suspekta raser. Eller helt enkelt förbjuda alla gatukorsningar. Huvudsaken är att kamphundar förbjuds.

Du FÖRSTOD ju uppenbarligen vad jag menade, eller? Det var det som var tanken med mitt inlägg, att folk skulle förstå! Jag kan mycket väl omformulera mej till "en hund som tycker om att jobba". Jag har då aldrig läst en kritik där domaren väljer att beskriva hunden som "en hund med mycket motor", men vi står väll inte vid samma ringar du och jag....
LÖJLIGT att haka upp sig på EN formulering i ett inlägg... Vad i ditt inlägg förde diskussionen framåt? Det ENDA du gjorde var att försöka undergräva mitt inlägg, och det där var det enda du kunde hugga på? F*n... Inlägget jag skrev måste varit bra!:tummenupp :pannkyss

/Carin

Jag har inte ens tänkt bemöda mig att besvara resten av ditt inlägg, jag tänkte ställa mig utanför kamphundsdebatten, den enda åsikt jag har framfört i tråden är att jag tycker att avlivningen var inhuman och dåligt skött, men just det uttrycket sprider sig som en löpeld genom hundvärlden, man läser det på uppfödares hemsidor, man läser det i hundmänniskors bloggar, man hör hundägare överallt använda det, speciellt på brukshundsklubbar och agility/lydnadsträningar.
(samt titt som tätt på utbildningen "Hunden som yrke" här i Umeå)
DET ÄR FORTFARANDE FULLSTÄNDIG FELAKTIGT.

Det reducerar ett levande väsen till att jämföras med en gräsklippare.
"Tja, visst klarar den jobbet, men ibland önskar man att det var mer motor i den" kan lika gärna gälla gräsklipparen som grannens agility hund.

DET BLIR INTE MINDRE PUCKAT FÖR ATT FLER ANVÄNDER DET.

Om du var lite mindre självgod och besserwisseraktig när det gällde hundar, och läste igen mina tidigare inlägg har jag aldrig på något sätt försökt undergräva din kunskap på området, men du tar för givet att bara för att jag hade EN anmärkning på ditt spåkbruk så har jag tagit ställning emot dina hundar, jag anser faktiskt inte att bulterriern hör hemma i kamphunds-facket, då den trots att den är kompakt och stark för sin storlek är för liten för att vara speciellt skräckinjagande, och ja, jag har ägnat timmar åt att slita i andra änden av en kampknut mot just bullterriers.

Och nej, efter ytterligare en genomläsning av ditt inlägg så, oavsett formuleringen, tycker jag inte att det var speciellt bra.

Jättebra frågor Carin!

Jag vet inte exakt, men jag vill tro att rasförbudet måste vara lite flexibelt så vi inte hamnar i käbblet huruvida hunden x verkligen ÄR eller inte är en renrasig variant av det vi kallar kamphund.
Jag vill ( i min naiva tro ) tänka mig att alla hundar som dels är renrasiga och går in under begreppet kamphund (som nån då får definiera) givetvis skall förbjudas, men sen till det mer knepiga - blandningar och korsningar av desamma.

där vill jag oxå tro, att man känner igen och kan identifiera hundarna på rent utseende, så vissa exteriöra attribut går igen.
Så det borde oxå gå.

SKa göra ett test och se om ni ser skilland på 2 hundar om det går bra?

Sen kommer vi till gråzonen när dessa hundar korsats med andra, helt annorlunda raser som inte går in under begreppet i mitt första stycke.
Då frågar man sig hur mycket - eller lite, skall det finnas kvar av den eller de definierade kamphundstyperna, för att denna blandrashund skall anses som en kamphund.
Det får nån på jordbruksverket definiera.

Om hundarna försvinner, kommer fokus gå mot andra hundar frågar du.
Ja, sannolikt.
Iaf för en del typer som har hunden som symbol.
De kommer skaffa sig den DÅ farligaste hunden helt klart.
(här går meningarna isär, men jag vill då hävda att de hundar som DÅ blir aktuella, inte är lika farliga som kamphundar av det slag vi menar här)
Dessutom är tillgången på dessa hundar mer begränsad genom en mer kontrollerad avel inom de erkända uppfödare som traditionellt finns inom respektive mångårigt etablerad ras.
Men - poängen är ändå att totalt sett, kommer antalet dåliga hundägare gå ner till vad det var innan denna hysteriska kamphundsexplosionen inneburit sedan dessa rrelaivt nya raser började sitt intåg, och det blev en fluga att ha en sån hund.

Antar bara nu? att du inte räknar rottweiler till tex din kamphund sammling?
Du menar alltså att en pitbull och en rottweiler inte är lika farliga om dom går lös på en människa?
Eller att en pitbull är mer labil än en rottweiler?
OM du menar det så bevisar jag gärna vilken dag som helst att du har fel.
Försök förstå.
Tror du folk som oss vill ha eller leva med blod törstiga hundar?
Svaret är nej, för finns ingen hund som inte har blivigt felbehandlad eller haft ett dåligt psyke från början som skulle hugga en människa.

Man kan lätt konstatera att dåliga hundägare ökat i kubik iom införandet av denna hundtyp.
Förr såg man mest dåliga hundägare i form av missbrukare som hade fått hunden av socialen "som vän" men använde den på ett sätt som liknar vissa av dagens drägg som har hunden som machosymbol och vapen.
Hemskt trist.

Där ser du svaret på alla dina frågor (machosymbol) hundarna hamnar i fel händer.

Du får ursäkta mej om jag svara lite på detta inlägg då jag vet att det inte var menat till mej.
Men jag ville bara poängtera några saker.

/mvh jonas

VIlken hund är vilken? ena är eng staffbull och andra är Amstaff
Dom som vet svaret kan PM:a mig.
Det jag vill visa med det här att vi med Eng staffordshire Bullterrier kommer få ta j*vligt mkt skit för denna uppståndelse.
Samt att detta gör ett förbud ganska omöjligt då man knappt kan skilja på dessa hudar.

Bifogat

• FRÅGA.JPG
    FRÅGA.JPG
    31.8 KB · Visningar: 70
Den här debatten är totalt meningslös då 90% av dom som skriver här inte ens har en aning om hur tex en Pitbull ser ut, ska man börja tjaffsa om förbud och liknande bör man åtminstone vara lite insatt.

Jag måste ge din Carin/Watson en eloge för du står på dig, för att du tar upp kampen vi andra inte orkar tjaffsa om:tummenupp

Man kan fråga sig om de sköt med hålspets (tror jag inte) utan den vanliga trubbnoskulan som är helmantlad, och den går ju rätt igenom djuret vilket alltså inte dör en snabb död.
Beklagligt.

Polisen använde självklart sin vanliga tjänsteammunition, speer dot gold.
expanded.jpg

För det första var det inte tårgas, det var OC-sprej. Används i normala fall vid kravallbildning och olagliga blockader och är ofarligt.

Det är inte helt sant att OC sprayen är till för kravallbildning och olagliga blockader. Den är till för att användas på våldsamma personer där man sprayar dem istället för att tex slå dem med batongen. OC-sprayen är betydligt effektivare. Att använda den vid kravaller är inte att rekommendera. Man ska helst undvika att spraya mot folksamlingar eller då det finns risk att andra personer än gärningsmannen kan kontamineras.

Last edited:
expanded.jpg

Det är inte helt sant att OC sprayen är till för kravallbildning och olagliga blockader. Den är till för att användas på våldsamma personer där man sprayar dem istället för att tex slå dem med batongen. OC-sprayen är betydligt effektivare. Att använda den vid kravaller är inte att rekommendera. Man ska helst undvika att spraya mot folksamlingar eller då det finns risk att andra personer än gärningsmannen kan kontamineras.

Mjo, nu tänkte jag inte så mycket på kravallbildning á la Köpenhamn (dvs upploppstypen), utan mer när det gäller att ta hand om "kravallknott". Men den används ganska flitigt vid olagliga blockader, åtminstone i Malmö, med såvitt jag kan se gott resultat. Vägrar blockadvakterna släppa taget, får de ofta en omgång OC i nyllet. Naturligtvis blir det alltid ett jäkla liv då, men de kanske hade föredragit batongen...
Nåväl jag är rätt säker på att vi menar samma sak, eller åtminstone nästan. Jag håller med om att OC är effektivare än batong, samtidigt som den inte skadar offret fysiskt.

Vad gäller ammunitionen kan jag varken hålla med eller säga emot eftersom jag inte vet. Men tydligen så bytte de ammunition för några år sedan, trots de vilda skriverierna som förekom då.

Mjo, nu tänkte jag inte så mycket på kravallbildning á la Köpenhamn (dvs upploppstypen), utan mer när det gäller att ta hand om "kravallknott". Men den används ganska flitigt vid olagliga blockader, åtminstone i Malmö, med såvitt jag kan se gott resultat. Vägrar blockadvakterna släppa taget, får de ofta en omgång OC i nyllet. Naturligtvis blir det alltid ett jäkla liv då, men de kanske hade föredragit batongen...
Nåväl jag är rätt säker på att vi menar samma sak, eller åtminstone nästan. Jag håller med om att OC är effektivare än batong, samtidigt som den inte skadar offret fysiskt.

Vad gäller ammunitionen kan jag varken hålla med eller säga emot eftersom jag inte vet. Men tydligen så bytte de ammunition för några år sedan, trots de vilda skriverierna som förekom då.

Jo vid blockader stämmer det att det används effektivt.

Ammunitionen byttes 2003 till speer dot gold från norma säk. Speer dot gold expanderar, vilket många reagerar emot. Men det är bättre för omgivningen då genomskjutningar inte är lika vanligt, samt att man får mer effekt i målet. Bara positivt tycker jag.

VIlken hund är vilken? ena är eng staffbull och andra är Amstaff
Dom som vet svaret kan PM:a mig.
Det jag vill visa med det här att vi med Eng staffordshire Bullterrier kommer få ta j*vligt mkt skit för denna uppståndelse.
Samt att detta gör ett förbud ganska omöjligt då man knappt kan skilja på dessa hudar.

Eller denna sida!!!

http://www.pitbullsontheweb.com/petbull/findpit.html

Det blir ca. 25 hundraser som kommer att förbjudas...eller!!

//Jannis

Trodde du skämtade. :) De HAR alltså fått riktig HP-am sedan en tid tillbaka?
Det var ju välkommet.
Inte bara för att sätta P för någon drug-crazed-killer som ändå inte känner nån smärta, utan verkligen måste stoppas rent fysiskt genom att vitala organ slits sönder innan de upphör med sion verksamhet, utan även då för att minska just rikoshetter osv i bostadsområden maa att kulan är mjukare, bromsas upp bättre, och avger sin ernergi i huvudsak i det första objektet den träffar.

Det var ju bra att höra att även sverige tagit sitt förnuft tillfånga.
Själv har jag alltid föredragit Sierras 125gr. JHP by the way.

http://www.pitbullsontheweb.com/petbull/findpit.html

Det blir ca. 25 hundraser som kommer att förbjudas...eller!!

//Jannis

Exakt! :tummenupp Vi får alltså helt enkelt förbjuda alla bastarder av de renrasiga kamphundarna oxå! Jejjemen. Simple as that!

Last edited:
Varför ska jag kunna skilja på hundraserna för att få ha en åsikt om att allmänfarliga hundar ska förbjudas?
Självklart så sköts ju detta med hjälp av experter och inte av dig och mig. Min åsikt i frågan är dock lika relevant som din.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026