Om polisen hade sprejat hunden EN gång med pepparsprejen, och sedan satt ett dubbelskott i pannan på hunden hade jag tyckt att dom hade agerat korrekt.
Minimalt med lidande, avsedd verkan.
Därtill var den platsen bättre, och polisen hade inte behövt halvspringa efter en undanflyende hund och skjuta 15 skott.
Två hade varit fullständigt tillräckligt.
Nu är jag ingen jägare eller tävlingsskytt, men så himla enkelt är det inte att sätta två snabba i pannbenet på ett litet djur, ens för en erfaren pistolskytt. Du kan inte med bästa välvilja påstå att det var en seg utdragen kamp? Jag anser att de gjorde sitt bästa för att hunden skulle lida så lite som möjligt, efter att ha tagit beslut om avlivning. Det jag ser i filmen är att de först försöker oskadliggöra hunden med pepparsprej just för att SLIPPA avliva den.
När de väl bestämmer sig för avlivning försöker de göra det så snabbt som möjligt genom att skjuta flera gånger. Ett sämre alternativ är ju att skjuta en gång, kontrollera, eventuellt skjuta igen, ny kontroll, osv. Det faktum att det avlossades 15 skott tyder bara på att de försökte göra det så snabbt som möjligt. 15 skott har större chans till avlivning än 1 eller 2. Enda skillnaden är att det SER grymmare ut. Framförallt från vittnen som har ingen eller ringa förståelse för hur polisarbetet ska utföras, lika lite som du och jag (antar att du inte tillhör piketstyrkan).
Edit: DU kanske hade tyckt det var korrekt agerande med 1 sprej+avlivning. Men då hade du fått GsxrVetallt och Clifton efter dig som hävdat att du vore en triggerhappy wannabeTexasRanger

Last edited: