Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Om polisen hade sprejat hunden EN gång med pepparsprejen, och sedan satt ett dubbelskott i pannan på hunden hade jag tyckt att dom hade agerat korrekt.
Minimalt med lidande, avsedd verkan.
Därtill var den platsen bättre, och polisen hade inte behövt halvspringa efter en undanflyende hund och skjuta 15 skott.
Två hade varit fullständigt tillräckligt.

Nu är jag ingen jägare eller tävlingsskytt, men så himla enkelt är det inte att sätta två snabba i pannbenet på ett litet djur, ens för en erfaren pistolskytt. Du kan inte med bästa välvilja påstå att det var en seg utdragen kamp? Jag anser att de gjorde sitt bästa för att hunden skulle lida så lite som möjligt, efter att ha tagit beslut om avlivning. Det jag ser i filmen är att de först försöker oskadliggöra hunden med pepparsprej just för att SLIPPA avliva den.
När de väl bestämmer sig för avlivning försöker de göra det så snabbt som möjligt genom att skjuta flera gånger. Ett sämre alternativ är ju att skjuta en gång, kontrollera, eventuellt skjuta igen, ny kontroll, osv. Det faktum att det avlossades 15 skott tyder bara på att de försökte göra det så snabbt som möjligt. 15 skott har större chans till avlivning än 1 eller 2. Enda skillnaden är att det SER grymmare ut. Framförallt från vittnen som har ingen eller ringa förståelse för hur polisarbetet ska utföras, lika lite som du och jag (antar att du inte tillhör piketstyrkan).

Edit: DU kanske hade tyckt det var korrekt agerande med 1 sprej+avlivning. Men då hade du fått GsxrVetallt och Clifton efter dig som hävdat att du vore en triggerhappy wannabeTexasRanger :D

Last edited:
Jag tror inte dom hade tänkt fånga in hunden från första början. Som andra nämnt tidigare så användes pepparsprayen förmodligen för att den skulle bli lättare att skjuta. Polisen står ju och fingrar vid pistolen redan från början. Om inte så är fallet så förstår jag inte riktigt vad deras plan var och vad som gick snett. Dom sprayar den med pepparspray och hunden rullar runt lite på marken och försöker sen springa undan. Är det en oväntad reaktion? Vad hade dom annars förväntat sig skulle hända? Att den bara skulle säga "Ok, jag ger upp" och gå och sätta sig i bilen?

Jag tror inte dom hade tänkt fånga in hunden från första början. Som andra nämnt tidigare så användes pepparsprayen förmodligen för att den skulle bli lättare att skjuta.

Efter 2:a (eller om det var 3:e) sprejningen, när hunden flyr iväg, säger en av poliserna i filmen "Vad ska vi göra? Vi har ju ingenting att ta den med." Därmed torde det vara klart att de inte redan från början hade bestämt sig för att skjuta den.

Nu är jag ingen jägare eller tävlingsskytt, men så himla enkelt är det inte att sätta två snabba i pannbenet på ett litet djur, ens för en erfaren pistolskytt.

När hunden låg ner och gnuggade ögonen efter den första pepparsprayen hade TOM jag kunnat sätta ett dubbelskott i huvudet på den.
Näe, jag tillhör inte piketstyrkan, men så pass mycket pistol har jag skjutit att jag prickar huvudet på en relativt stillaliggande hund på en halvmeter.
Visst, femton skott tar säker ihjäl hunden ännu fler gånger, men ökar också riskerna för en rickoshett.
Om mitt dubbelskott inte skulle ha haft avsedd verkan trots att jag har träffat målet, så skulle dom i alla fall ha passiviserat målet tillräckligt för att det skulle ha räckt med ytterligare ETT skott för definitiv avlivning.

Men det är mer rambo-aktigt att "streijfa och skjuta" som i Doom, som polisen i filmen gjorde, även om det innbär att kanske fem av femton skott tog i målet.

Att poliserna i filmen tillhör "insatsstyrkan" eller "piketstyrkan" innebär bara att dom har spelat mer paintball/lazerdome än genomsnittet.

Last edited:
1) När hunden låg ner och gnuggade ögonen efter den första pepparsprayen hade TOM jag kunnat sätta ett dubbelskott i huvudet på den.

2) Men det är mer rambo-aktigt att "streijfa och skjuta" som i Doom, som polisen i filmen gjorde, även om det innbär att kanske fem av femton skott tog i målet.

3) Att poliserna i filmen tillhör "insatsstyrkan" eller "piketstyrkan" innebär bara att dom har spelat mer paintball/lazerdome än genomsnittet.

1) Mjo, fair enough, men vid tillfället hade de inte bestämt sig för att avliva den. De försökte väl fortfarande oskadliggöra och omhänderta den.

2) Jag är tämligen övertygad om att de inte agerade som de gjorde för att verka macho.

3) Samt att dom har mer vana vid kravaller, olagliga demonstrationer, andra känsliga lägen osv. Kom ner till Malmö nån gång så får du se hur jävligt vi har det här med alla snorungar :D

2816187 Efter att de sprayat den hade lätt kunnat använt sin fylle filt de har i bilen plus presseningen som gubben spang omkring med o fångat in hunden.

Här är veganen ni pratar om

http://sydsvenskan.se/malmo/article223961.ece
Veganen JAG pratade om, uteliggare är det bättre utryck, spelar ingen roll vittnen som varit med om en traumatisk situation är inte speciellt pålitliga, sen att de är med i media är ännu en nackdel, finns ingen i detta land som har stake att säga i en tidning att polisen gjorde en korrekt skjuting. Då får de alla djurrättsaktivister eftersig och med dem kommer veganer feminister mlf.

Efter 2:a (eller om det var 3:e) sprejningen, när hunden flyr iväg, säger en av poliserna i filmen "Vad ska vi göra? Vi har ju ingenting att ta den med." Därmed torde det vara klart att de inte redan från början hade bestämt sig för att skjuta den.

Jo, jag hörde det nu. Men vilken annan effekt än den vi såg på filmen kan man förvänta sig att pepparsprayen skulle ha? Jag förstår att dom inte kan låta hunden springa lös bland folk, men jag förstå inte hur dom hade förväntat sig att fånga in den endast genom att spraya på den. Dom måste ju ha haft nån tanke bakom det hela från början. Dom driver ju bara ut den mot vägen när dom springer efter den och sprayar.

ja.. kombinerar man skjutkåta piketpoliser och en nysvensk från malmö som just har varit ute å misshandlat å hetsat sin nyinköpta kamphund så går det så här
finns poliser som gör ett bra jobba å så finns det rädda poliser... kanske var samma poliser som sköt ihjäl en psyksjuk kille när han stod hemma på tomten på andra sidan grinden.....

.

JOrdbruksministern var på teve i morse maa incidenten i Malmö, och han uttryckte sig lite vagt, om ett förbud, man gjorde dessutom jämförelser med Norge, där de redan har ett förbud, men ministerns största fråga var hur man skulle definiera de raser som är kamphundar...

Hur svårt kan det vara?

Alla uttalade kamphundsraser är givna, och sedan borde då analogt med detoxå kloner därutav vara förbjudna.
(annars kommer alla förorts-white-trash människor som har dessa hundar att blanda i en 1000-del pappillion och sedan hävda att det är en ANNAN ras...som vi redan sett i den nu döda kamphundstråden.)
För mig är det svinenkelt: Innehåller en hund korsnigar utav dessa hundraser eller delar av så är de klassade som kamphund.

Och nej: Rottwilers, Shäfrar och andra renrasiga icke traditionella kamphundar ÄR (och kommer aldrig bli) kamphundar, hur mycket bettstatistik ni visar upp alla kamphundsförespråkare!
Det är inte antalet bett som gör en kamphund. Det är dess galna psyke, där de biter oupphörligt.
Och nej! det beror inte på jur de är tränade, för även om en golden retriever tränas att bli en kamphund så kommer den aldrig bli det, lika lite som att en Fiat blir en Ferrarri om man klistrar på stegrande hästar på den...

(nu kommer alla kamphundsförståsigpåare läsa mitt inlägg som fan läser bibeln och jag vet redan vilka kommentarer det kommer... men fakta kvarstår: Kamphundar på gator och torg ÄR otrevliga, det måste vi få tycka, jag blev ju själv biten av en här hemma, men inget allvarligt iofs, men den attacken kom oxå som en blixt från en klar himmen, och nej, jag var inte provocerande, jag flaxade inte med armarna, jag satt still och lät hunen komma fram till mig, jag gjorde öht ingenting.)
Men det "lustiga" är att kamphundsförespråkare ALLTID hittar förmildrande omständigheter för hundens agerande. Det är ALLTID människans fel, och det var ju sååå naturligt för den lilla rackaren att slita loss ansiketet på barnet som vara ville klappa den...

Jag är kluven... Den värsta hundras jag vet är inte av kamphund-modell men samtidigt så förstår jag inte varför man måste ha en hund av just UTTALAD kamphundsmodell. Självklart är det lika mycket hund som alla andra men folket runt omkring är OFTAST av det sämre slaget. Det kan man inte säga emot.
Så precis som i fallet med att köra BMW E36 (det gör man inte för det gör ALLA södertälje-bor aka pizza-maffian) så bör man undvika dessa raser.
Ähhh, det är ju ett dilemma då vi vet att det aldrig kommer bli så.
Man får väl hoppas på att det finns några vettiga människor bland alla nötter där ute som har hund.

Och nej: Rottwilers, Shäfrar och andra renrasiga icke traditionella kamphundar ÄR (och kommer aldrig bli) kamphundar, hur mycket bettstatistik ni visar upp alla kamphundsförespråkare!
Det är inte antalet bett som gör en kamphund. Det är dess galna psyke, där de biter oupphörligt.

Men schäfer och rotweiler har ju inga galna psyken, varför skriver du att de ÄR men aldrig kommer bli kamphundar?
Rotweiler o schäfer är INTE kamphundar enligt mig!
Lite syftningsfel där va mr baajk?

"Det är inte hunden det är fel på!!!111 det är ägaren!!11"

Vi kan inte förbjuda ägaren = förbjud hundfan.

Allt snack om hundkörkort osv. är bara löjligt, vem ska kolla om man har det? du tror inte mohammed i malmö skiter fullständigt i hundkörkort?

Det lär bli bra mycket enklare om dem är helt förbjudna så man kan ringa snuten direkt om man ser ngn så dem kan omhänderta hunden..

Antagligen nästan som dom gjorde, förutom att döda den.
Hur svårt är det att ta fram ett koppel och sätta munkavel på en hund som är blind?

Det funkar ju i USA, och efter det göra ett psyk test på hunden om den är lämplig för adoption.

Helt rätt.

En amerikansk hundhjärnskrynklare utrustad med tårgas och svinstora filtar är vad som behövs, förslagsvis ett par per större stad, det hela kan finansieras med en hundskatt, säg 10000 kronor per hund och år. Vi vill ju att den här hundtaskforcen skall stå standby hela tiden så att filtarna kan koma till användning, och det behövs ju en del vapenträning med.

Men schäfer och rotweiler har ju inga galna psyken, varför skriver du att de ÄR men aldrig kommer bli kamphundar?
Rotweiler o schäfer är INTE kamphundar enligt mig!
Lite syftningsfel där va mr baajk?

Hmm - beror på hur man läser. Min avsigt var ju (som iaf du förstod) att säga att de inte var det ;)
Tack för påpekandet.

Är du seriös?
Du vet ju fan inte vad du snackar om.
Kul du försöker dissa mej, roligt för dej.
Men allt det du sa låg det tyvär ingen sanning i och jag orkar inte kommentera ditt då du inte alls vet vad du snackar om.

Jag har inget pojkrum, jag har ett vardagsrum.

En liten fundering bara skalman du e la polis va?
jag undrar angående det där me ammunitionen är det inte så att polisen numera kör me Ammunition som "fläcker" upp sig (dumdum) för att skotten skall stanna i det man träffar. Har väll varit tjaffs om det på tv angående skadorna som blir av en sådan kula. och på en hund spelar det nog ingen roll vilken sort kul ammo du skjuter me kommer nog gå rakt igenom för det fast hålspets kanske hinner trasa sönder iofs.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025