Aprilia-tråden

Nädå, du har i princip rätt, det är ett skumgummifilter på en kolfiberskiva med ingjutna förstärkningar och förborrade hål. Fick mitt med när jag köpte hojen, så jag vet inte exakt vad det kostar, men tippar att materialkostnaden om man gör det själv blir en bit över tusingen.

Sist jag köpte kolfiber gav jag 500:- m2, och det går ju inte åt så mycket till den skivan, även om man använder 2-3 lager. Tror jag har kvar så det räcker. Sen måste man ju inte ha kolfiber, glasfiber funkar lika bra, viktskillnaden blir ju försumbar.

Tror jag ska dra igång med det i helgen, ungefär hur kompakt är skumgummit, kan tänka mig att det är ungefär som såna ljuddämpningsmaterial.

Kitet kostar 300$ inkl frakt, men med moms och tull landar man in strax över 3000 spänn, och det betalar jag INTE. Får återkomma när det är klart med lite bilder.

/Pajje
 
Jag skippade dyra "kit" att köpa och tillverkade en Adapter"ring" och höjde luftburken drygt en centimeter + sportfilter och det upplever jag som mycket bra trick,matrealkostnad under 200:- för adapter ringen och lite tätningslist,
du behåller luftburken som den ser ut men gör alltså en mellanring så du höjjer hela burken från mitten och uppåt.nu är inte jag något mattegeni men jag räknade lite på volymökningen och fick det till nära 2 liter.
har för mig höjden på ringen var ca:14mm.:tummenupp

Verkar ju bra, märkte du stor skillnad i låg och mellanregistret efter moddningen?

Det här med adapterringen är det typ Evoluzione och Tokas?

Verkar ju helt klar värt att prova och så behåller man ju vevhusventillationen upp till luftburken:tummenupp .
 
Betyder det att du sätter sportfiltret direkt på trottlarna? Eller sitter det på sin ordinarie plats, och varför lyfter du i så fall luftburken? Jag är bara lite lost i geometrin nu :confused:
En annan fördel med att behålla originalburken borde ju vara att den alltid suger frisk luft från utsidan, medan ett öpet kit får all spillvärme som stiger upp från motorn och blåser via kylarna. Fast det kanske inte är så farligt när man har lite fart?


Han har inte höjt burken över trottlarna utan gjort burken större genom att sätta in en distans mellan halvorna. Luftburken består ju av 2 halvor, en över och en under.

Det kommer ju att blåsa in en massa luft i utrymmet under tanken i vilket fall så fort man har lite fart, så det är nog ingen fara med dålig kvalitet på luften. Det är bara övertrycket man tappar, och det gör inte så mycket tycker jag. Har hellre pulver längre ner i registret som man använder oftare.

Verkar ju helt klar värt att prova och så behåller man ju vevhusventillationen upp till luftburken:tummenupp .

Jag gillar inte den konstruktionen alls, det är ju en miljölösning, fast i slutändan blir det skitsamma, olja kommer ju ut iallafall. I min burk flöt det olja nere i hörnet, så jag ska dra om mitt, antingen en separat liten burk, eller till kedjan. Man kan ju öven koppla det till avgasröret för att få lite undertryck i motorn så att det blir lite bättre komp, men då slits ju kolvringarna lite mer också, så jag tror jag skiter i det.
 
Last edited:


Tror jag ska dra igång med det i helgen, ungefär hur kompakt är skumgummit, kan tänka mig att det är ungefär som såna ljuddämpningsmaterial.


/Pajje


Halloj...

Luft filter matreal e inte som ljuddämpar matreal.....
Ett tips på bra filter till vettiga pengar samt har en massa olika storlekar e märket Piper Cross. Bil trim firmor brukar ha deras utbud.

Lycka till........:)
 
Halloj...

Luft filter matreal e inte som ljuddämpar matreal.....
Ett tips på bra filter till vettiga pengar samt har en massa olika storlekar e märket Piper Cross. Bil trim firmor brukar ha deras utbud.

Lycka till........:)

Tack för tipset!


Nu har jag gjort själv plattan, nu ska jag bara hitta/bygga ett filter också. Blev lite luftbubblor i plasten tyvärr, men skit i det, den syns ju inte i vilket fall
 

Bifogat

  • airkit1.JPG
    airkit1.JPG
    68.7 KB · Visningar: 95
  • airkit2.JPG
    airkit2.JPG
    105.6 KB · Visningar: 97
Last edited:
Snyggt, ser ut ungefär som det där jag har liggandes!
Filtret är av samma material som originalfiltret typ, fast mycket större.
Nu fattar jag även Jockes mod, tack för det!
Lutar just nu åt att jag sätter trimfiltret från renegade i originalburken. Jag har inte haft så värdt mycket klet från vevhuset i min luftburk, men du har ju rätt, Psychobiker, olja är ju inte bra för oktantalet. Så kanske en liten burk, och en liten switchkoppling, så kan man köra genom luftfiltret soliga touringdagar, och sedan burka på bandagar!
 
Tack för tipset!


Nu har jag gjort själv plattan, nu ska jag bara hitta/bygga ett filter också. Blev lite luftbubblor i plasten tyvärr, men skit i det, den syns ju inte i vilket fall


Ser bra ut... va för mig att det va någon som gjorde liknande lösning + köpte ett cross filter som liknar det i renagde kitet
 
Ser bra ut... va för mig att det va någon som gjorde liknande lösning + köpte ett cross filter som liknar det i renagde kitet

Orkade inte göra klart, köpte ju 04 istället. Men filtret i Renegade kittet ÄR ett 3 lagers skumfilter från Piper Cross.

De äldre kitten hade samma filter men utan Piper loggan, men de nya fås ibland med logga. Jag har ett Piper filter hemma och jämförde med det som kom i Renekittet till 04:an, och det är samma filter.

Skickar med bild, kan köpas via dahlhems.com för 480 kr. 125 mm höjd.
 

Bifogat

  • piper cross.gif
    piper cross.gif
    8.8 KB · Visningar: 497
480 var billigare än jag trott. Tippade på typ 600, och det var det jag baserade min uppskattning om 1000 spänn materialkostnad på.
MVH
 
Orkade inte göra klart, köpte ju 04 istället. Men filtret i Renegade kittet ÄR ett 3 lagers skumfilter från Piper Cross.

De äldre kitten hade samma filter men utan Piper loggan, men de nya fås ibland med logga. Jag har ett Piper filter hemma och jämförde med det som kom i Renekittet till 04:an, och det är samma filter.

Skickar med bild, kan köpas via dahlhems.com för 480 kr. 125 mm höjd.


Tusen tack för tipset, hade kollat lite på dalhems innan, men inte hittat just det filtret, de har ju rätt stort sortiment. Beställde ett idag iallafall, det kommer nog att bli skitbra det här, princip samma kit för en dryg femhundring:tummenupp
 
Någon som vet vad som menas med DERESTRICTED airbox? Står de på de flesta mapparn i PCIII:an


/Pajje
 
Tjena grabbar.

Det var ett tag sen som jag postade här:) Jag söker med ljus och lykta efter en bakgrundsbild till min dator på en RSV Mille R -02, gul skall den vara också! Saknar ju hojen sååå!! Är den någon som har något liknande, eller vet vart det finns?

Mvh /Dennis
 
Äntligen har man fått ut tummen ur:arsele och skaffat en båge igen:)
Det blev en röd Aprilia Tuono-04 :yoparty så nu behöver jag er hjälp med lite saker.
1:Vilken olja använder ni i Rotaxspisen.
2:Vilken internetfirma är bäst att handla reservdelar/tillbehör hos.
3:Fjädringsinställningar (ej Ölhinare) var kan man köpa fjäder till Sachsdämparen bak jag väger 100+ kg och läste någonstans att orginalfjädern är för 70 kg.
4: Vilken drevning använder ni.
Tackar på förhand för alla svar ni antagligen kommer att ge mig.
Måtte vädergudarna sopa undan snön och ge oss Vår väldigt tidigt i år.
 
Äntligen har man fått ut tummen ur:arsele och skaffat en båge igen:)
Det blev en röd Aprilia Tuono-04 :yoparty så nu behöver jag er hjälp med lite saker.
1:Vilken olja använder ni i Rotaxspisen.
2:Vilken internetfirma är bäst att handla reservdelar/tillbehör hos.
3:Fjädringsinställningar (ej Ölhinare) var kan man köpa fjäder till Sachsdämparen bak jag väger 100+ kg och läste någonstans att orginalfjädern är för 70 kg.
4: Vilken drevning använder ni.
Tackar på förhand för alla svar ni antagligen kommer att ge mig.
Måtte vädergudarna sopa undan snön och ge oss Vår väldigt tidigt i år.

1. Körde alltid Repsol helsyntet
2. http://www.apriliaforum.com, http://www.italoparts.de/
3. Bra fråga (får nån annan svara på ;) ):tummenupp
4. 16, 44

Ha skoj med Tuonon, brutal motor i en brutal hoj! :yoparty

EDIT: Bah, glömde säga att det var en Mille -00:a jag körde med... :)
 
du frågar och jag svarar :tummenupp
1.Motul 300V4T kanske onödigt dyr men oljan är viktig och jag litar på min mek,här kan du läsa lite om oljor från motul http://www.mc-delen.com/pages/motul_olja.htm

2.Engelska "rsvr.net" eller "Af1 Racing" i Usa.Ducati kämna i tyskland har åxå godis
3.jag tror att det var den äldre generationen sachs som var mindre bra,vore jag som du skulle jag testa först,hur mycket förspänd är den nu? sjunker den mer än normalt i dagsläget ? stötdämparespecialisten i stockholm kan säkert hjälpa dig.
4.på min "gamla" mille med samma väx,låda som du har körde jag med 16/44,ett bra tips är att du inte går ner fram på drevet utan går upp bak 2 kugg om du vill spara på kedjan lite,ju mindre radie du får fram ju elakare blir det för kedjan o rulla runt.

Äntligen har man fått ut tummen ur:arsele och skaffat en båge igen:)
Det blev en röd Aprilia Tuono-04 :yoparty så nu behöver jag er hjälp med lite saker.
1:Vilken olja använder ni i Rotaxspisen.
2:Vilken internetfirma är bäst att handla reservdelar/tillbehör hos.
3:Fjädringsinställningar (ej Ölhinare) var kan man köpa fjäder till Sachsdämparen bak jag väger 100+ kg och läste någonstans att orginalfjädern är för 70 kg.
4: Vilken drevning använder ni.
Tackar på förhand för alla svar ni antagligen kommer att ge mig.
Måtte vädergudarna sopa undan snön och ge oss Vår väldigt tidigt i år.
 
Tjena grabbar.

Det var ett tag sen som jag postade här:) Jag söker med ljus och lykta efter en bakgrundsbild till min dator på en RSV Mille R -02, gul skall den vara också! Saknar ju hojen sååå!! Är den någon som har något liknande, eller vet vart det finns?

Mvh /Dennis


Typ denna ?
 

Bifogat

  • 2_Milr_02.jpg
    2_Milr_02.jpg
    132.6 KB · Visningar: 63
Äntligen har man fått ut tummen ur:arsele och skaffat en båge igen:)
Det blev en röd Aprilia Tuono-04 :yoparty så nu behöver jag er hjälp med lite saker.
1:Vilken olja använder ni i Rotaxspisen.
2:Vilken internetfirma är bäst att handla reservdelar/tillbehör hos.
3:Fjädringsinställningar (ej Ölhinare) var kan man köpa fjäder till Sachsdämparen bak jag väger 100+ kg och läste någonstans att orginalfjädern är för 70 kg.
4: Vilken drevning använder ni.
Tackar på förhand för alla svar ni antagligen kommer att ge mig.
Måtte vädergudarna sopa undan snön och ge oss Vår väldigt tidigt i år.

:tummenupp

1: Bel ray
2: pass
3: Har för mig att det finns lite dokument om inställningar på http://www.famiglia-aprilia.se/
4: 16/42 kolla La Famiglia om detta oxå.
 
Kände mig lite 'nere' idag, kärleksproblem och lite annat. Så jag klickade och trösthandlade ett porrsystem.

Det blir med extra dubbelfunktion lambda/CO portar så nu kan jag stoppa sensorerna diReCHt i rören vilket ska bli skönt.

Ja, porrigt värre -- tur att inte allt syns liksom. :gnissla
 
Last edited:
Kände mig lite 'nere' idag, kärleksproblem och lite annat. Så jag klickade och trösthandlade ett porrsystem.

Det blir med extra dubbelfunktion lambda/CO portar så nu kan jag stoppa sensorerna diReCHt i rören vilket ska bli skönt.

Ja, porrigt värre -- tur att inte allt syns liksom. :gnissla

Var shoppade du det?

Ser überporrigt ut. :tummenupp
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top