Löner för anställda inom mc-branschen ?

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det där verkar ju inte ens va skrivet med en gnutta ironi eller glimt i ögat.:(

Kan du utveckla "det ligger något i det.
Hur ter sig denna tes i det verkliga livet?

Din kompis måste känt sig lurad av livet som fick dra runt tjänstemannasektorn å dessutom med lägre lön än tjänstemännen.
Han hade en riktig lose-lose han!

Man förstår att alla typer av gamla vi-dom-"krig" fortsatt lever och frodas.

NÄ! :rofl
Han var tjänsteman/konstruktör precis som jag. Vi var bara realistisk nog att inse att utan killarna på verkstan så skulle vi inte ha något jobb. :brinnerup

Det gäller forfarande, även om jag är på ett annat stort verkstadsföretag numera. :fakta
Om inte killarna på våran verkstad vara så förbannat duktiga som de är, så skulle hela verksamheten flyttas utomlands.

"vi-dom-krig"? Jag har mycket mer gemensam med killarna på verkstan än några direktörer som sitter och lyfter bonusar. :krama
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Visade sig väldigt tydligt på en tidigare jobb då halva styrkan (kontorsdelen minus 3 som svarade i telefon åkte bort på skidresa i 3 dagar varje år.
De som stod o monterade/lackade o på annat sätt befann sig på lagerdelen fick inte följa med.
O då kan nämnas att det inte var fler än 6 pers ute på lagret.
Lagerpersonalen fick heller inte sitta på samma stolar i (innan jag började jobba där) då de ansåg skita ner dem. Kan nämna att man inte blev skitig på arslet av det jobbet som utfördes där ute

Jag skiter i vad jag skrev innan och gör ett inlägg till....

Låter nästan som ett ställe jag jobbade på. Tjänstemännen hade gratis kaffe och en "konferansresa" med skidor. Blåkragarna fick betala för kaffet och hade ingen resa. Visade sig att alla hade gratis kaffe men metall hade infört kaffeavgiften för sin medlemmar, pengarna gick till den lokala klubben. Konferansresan hade nåt spån till metallbas förhandlat bort mot nån idiotsak.

Jag har jobbat inom bygg/anläggning samt inom industrin som montör. Hade tur och halkade in på tjänstemannasidan, utbildat mig och sen dess jobbat som tjänsteman. Gräset är alltid grönare på andra sidan.

Visst tjänar jag mer nu men jag har också förlorat inkomst i 4studieår. Sen betala av en studieskuld i evigheter. Man behövde sällan (aldrig) avbryta en semester som kollektivare för att en Kines har använt silikon i känslig telecomutrustning eller svara på alla mail när man kommer hem för man hann inte på jobbet, nä där jobbade man 7-4 sen stängde man av jobbet.

Men visst, man har troligtvis fler möjligheter på jobbmarknaden men den möjligheten har man själv skapat.

Varför skall kollektivare göra sig själva till offer? På kollektivsidan finns en mycket osund attityd mot sina egna basar/chefer och tjänstemän i stort. På tjänstemannasidan finns också chefer på olika nivåer men det är generellt en betydligt sundare relation.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så en fordonsmek kan alltså inte ha högskoleutbildning?
Mej veterligt så kan en doktorand jobba som fordonsmek, man måste inte vara lågutbildad för att jobba som mek, lite väl mycket fördommar där!

Jag tycker lönen ska vara efter säkerhet, erfarenhet, ansvar och kunskap på jobbet, i den ordningen...

Det är MIN åsikt.

Visst, du kan vara disputerad doktor och välja att jobba som MC-mekaniker men det betyder inte att du kommer få 40kkr/mån som dina gamla forskarkollegor.

Inte som anställd i alla fall.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag reagerar på alla gnälltrådar över att däckbyte för 400kr/däck är för dyrt och affärerna tar för höga priser för kläder och hjälmar. Nu är en lön på 19.000/månaden för de anställda för lite? Går inte ihop.

Hur många timmar behöver du för att byta det där däcket? Byter man 2-3 däck i timmen så bör det räcka till en ganska fet lön.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja inte fan beror det på kompetensen.
Det är ingen tillfällighet att Bacho's första polygrip hade artikelnummer 08.
Glapp i käften och fullständigt oduglig...

:crash

I de trakterna så byter man jobba några gånger per år och får på så sätt snabbt upp lönen samtidigt som man aldrig hinner lära sig sitt jobb och även snart gjort karriär till sin inkompetensnivå.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hur många timmar behöver du för att byta det där däcket? Byter man 2-3 däck i timmen så bör det räcka till en ganska fet lön.

Du vet att det finns något som heter omkostnader så som hyra, skatt, moms, arbetsgivaravgift, verktyg, mm va? ;) Sen har vi lönen också.. Ca 120kr/h för den anställde blir närmare 200kr/h för arbetsgivaren och då ska man tänka på att man inte har full beläggning och anställda ska likväl ha lön. Finns det anställda brukar det finnas receptionsfolk/ekonomi också som även de ska ha lön.

Nu låter det säkert som att jag driver en verkstad men det gör jag inte;) Vet bara vilka omkostnader det blir med egen firma.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu citerar jag dej: Det var ta mig fan det dummaste jag har läst.
Det spelar inte någon roll hur duktig papersvändarna är om inte serviceteknikern tänker först och främst på säkerheten, vare sej han har utbildning eller inte.
Tror du att allt blir säkert om det finns ett fint och högavlönat kontor men slarviga och lågavlönade tekniker?
Meken har yttersta ansvaret för att säkerheten följs. punGt

Edit:
Med det: Mitt sista inlägg i tråden.

Helt fel.

Jag har jobbat mig upp från botten. Från mek hos en lokal blandmärkesverkstad med två anställda till direktör på ett stort amerikanskt företag, nu med ansvar för vår serviceavdelning i Japan. Drygt 150 anställda i mitt team och det finns inte en dag i veckan jag skulle skriva över säkerhetsansvaret på en enskild servicetekniker.

Gör de fel och det resulterar i kund eller patientskada så är jag ansvarig för det, om det inte skett med uppsåt eller grov oaktsamhet.

Snacket om skillnader mellan tjänstemän och tekniker är något jag inte upplever som ett stort problem på min avdelning. Vi jobbar tillsammans, med samma målsättning och liknande bonusar.
Avsaknaden av en fackförening hjälper också i denna frågan, då de gärna sätter sig emot arbetsgivaren och bidrar till en vi-och-dem mentalitet. Istället kan jag ta beslut angående lönesättning, mål, arbetstider, etc tillsammans med mina underchefer och deras anställda. Hittills har det varit en win-win då vi alla anser att ersättning ska vara tydligt bunden till prestation, och mitt team har gjort ett riktigt bra jobb både förra året och i Q1 och fått generösa bonusar därefter.

Sen hjälper det om man sållar ut de chefer som anser sig bättre än andra och befordrar ett antal från "golvet". Det ökar insikten i ledningen och bryggar gapet mellan chefer och personal.

Sist, men inte minst, vill jag tillägga att pengar och titel inte är allt. Jag jobbar 80-100hr i veckan mot fast lön, träffar min familj två gånger per år, hade mitt första magsår i 20-årsåldern, utbränd vid 24 och skild vid 31. Fortfarande lycklig, men det är ofta man känner sig lite avundsjuk på de som bor nära släkt och vänner, kan delta på födelsedagar, dop, kräftskivor, och allt det andra som hör livet till.

Idag är dock en bra dag, trots regn: besiktigade Huskyn med rent papper, med skönsjungande Arrow pipa och knapphändig japanska. Sitter nu på IKEA och käkar kanelbulle med skitiga fingrar och flinar belåtet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du vet att det finns något som heter omkostnader så som hyra, skatt, moms, arbetsgivaravgift, verktyg, mm va? ;) Sen har vi lönen också.. Ca 120kr/h för den anställde blir närmare 200kr/h för arbetsgivaren och då ska man tänka på att man inte har full beläggning och anställda ska likväl ha lön. Finns det anställda brukar det finnas receptionsfolk/ekonomi också som även de ska ha lön.

Nu låter det säkert som att jag driver en verkstad men det gör jag inte;) Vet bara vilka omkostnader det blir med egen firma.

Slutför dina kalkyler på en månadsbasis så inser du kanske att dina argument inte räcker så långt.
400 kr, 2-3 gånger i timmer ger 800-1200 kr/h = 128000-192000 kr/månad = 1.5-2.3 Miljoner/år.

Jag driver egen firma och skull vara jäkligt glad om jag kunde omsätta såna summor på en verkstadsgubbe.

EDIT
Med 400 kr/hjul så är det bara att anställa den här ungen på däckfirman så kan man bli miljonär på en månad.

http://www.youtube.com/watch?v=gT4oltYbQN0
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag kom ut från min datavetarutbildning 2002 var branschen i botten, och få fick jobb öht. Jag hade lite kontakter och fick ett jobb för 13500/mån, med veckopendling och mycket slit. Men jag kom in i branschen, lärde känna folk och tack vare alla dom kontakterna har jag idag ca 3 gånger högre lön och jobbar som ICT Manager för den här koncernens största projekt genom tiderna. Det hade jag inte gjort om jag inte hade tagit det där första steget och slavat för minimilön ett tag. Alla yrken innebär hundår, men å andra sidan, i takt med att lönen har stigit har ansvar och krav stigit också.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ja inte fan beror det på kompetensen.
Det är ingen tillfällighet att Bacho's första polygrip hade artikelnummer 08.
Glapp i käften och fullständigt oduglig...

:crash
Jaha du... Att svara på detta ger bara en lång diskussion som ingen vinner. Men du kanske skulle läsa på lite hur det fungerar I världen.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Slutför dina kalkyler på en månadsbasis så inser du kanske att dina argument inte räcker så långt.
400 kr, 2-3 gånger i timmer ger 800-1200 kr/h = 128000-192000 kr/månad = 1.5-2.3 Miljoner/år.

Jag driver egen firma och skull vara jäkligt glad om jag kunde omsätta såna summor på en verkstadsgubbe.

EDIT
Med 400 kr/hjul så är det bara att anställa den här ungen på däckfirman så kan man bli miljonär på en månad.

http://www.youtube.com/watch?v=gT4oltYbQN0

Jag tror att du missade det här med att man kanske inte har full beläggning.. Sen pratar du om en däckverkstad. Hade alla mc-firmor haft 2-3 däck per timma året om så hade det blivit hårdare konkurrens och priset gått ner.
Ser din kalkyl som en glädjekalkyl, även kallad önsketänkande;)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ang detta med att man skall ha bra lön bara för att man har utbildning??

Det är ett utav dom största problemen vi har bland företagen idag!

Har hört och set med egna ögon att bemanningsföretag säger citat " vi har inte råd att anställa fler högutbildade". Och det är inte pga deras lön. Utan inställningen till deras arbete. Många verkar tro att när bara utbildningen är färdig är det dags att hova in stålarna. Medans det i själva verket är då allt börjar. Upp till bevis! Man har skaffat sig en "verktygslåda" via utbildningen. Men är man kompetent nog att kunna använda sig av den!?
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Jag skulle önska att trådskaparen berättade lite mer fakta för att kunna ge ett korrekt svar.

Hur gammal ? Var i landet ? Hur många anställda har företaget idag ? Har de kollektivavtal ?

Dock tyder "ett par års lastbilsmeksvana" på att TS är en ung person kanske i 20-24 årsåldern, slänger vi in ett antagande att det gäller en mellanstor stad och 4-10 anställda (förhoppningsvis med kollektivavtal) så kan jag säg att 19 000 kr är en korrekt satt lön.

Hade det gällt en person i 35-40 årsåldern i storstad på en större firma med 20+ anställda och 10-15 års vana så hade lönen startat på 24 000 för att relativt snabbt nå 28 000 kr (dock är det kanske mest sannolikt att det då inte rör sig om MC-mek utan om Lastbil/personbilsbranchen)

Jag är 23 år gammal, butiken uppe i Huvudstaden. Kollektivavtal vet jag inget om, däremot är företaget ganska stort
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ang detta med att man skall ha bra lön bara för att man har utbildning??

Det är ett utav dom största problemen vi har bland företagen idag!

Har hört och set med egna ögon att bemanningsföretag säger citat " vi har inte råd att anställa fler högutbildade". Och det är inte pga deras lön. Utan inställningen till deras arbete. Många verkar tro att när bara utbildningen är färdig är det dags att hova in stålarna. Medans det i själva verket är då allt börjar. Upp till bevis! Man har skaffat sig en "verktygslåda" via utbildningen. Men är man kompetent nog att kunna använda sig av den!?

Ja men det där gäller ju idioterna som tror att de ska slita på universitetet (skolka och supa 4 dagar i veckan) för att sen gå ronder mellan skrivbordet (candy crush) och kaffemaskinen och håva in en ganska hög lön resten av livet utan att behöva prestera.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Killen på verkstan försörjer 4 pers. Hans arbete ska försörja honom och en pensionär och en kille på konstruktion och hans pensionär!

Vilken lustig riktning denna tråd tog, det blev ju rena tjänstemän-vs-kollektivare-pajkastning av det hela...Men vad fan - jag gillar ju paj så jag drar till med följande:

Killen på konstruktion försörjer tusen personer. Den konstruktion han klurat ut helt själv har patenterats och detta gör att hundra svenska kollektivare (och deras pensionärer) har mer tillverknings och monteringsjobb än de kan överblicka. Övertidslöner betalas gladeligen ut och nya storbilds-TV, surfplattor och bilar köps in, trots att övertiden beskattas högt. Kommunens representanter är nöjda. Den patenterade konstruktionen har ingen konkurrens och tillverkas ingen annan stans. Kollektivarna har säkra jobb och väljer därför att bosätta sig i kommunen, trots en relativt hög kommunalskatt. Försäljningen av den patenterade konstruktionen går som grogg på midsommarafton och exportmiljonerna rullar in, även de med hyfsad beskattning. Innan konstruktören somnar för kvällen så ler han lite förläget och tänker på de hundra kollektivare (med pensionärer), TV-försäljaren, bilförsäljaren, byggfirman som bygger kollektivarnas bostad, kommungubbarna som bygger vägen fram till kollektivarnas bostad, killen på Arlanda som skickar paketen och de tusentals socialbidragstagare som försörjs av hans helt egna patent. Kanske, kanske är han värd de fem tusen mer i månaden som vissa av kollektivarna gnäller om...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att du missade det här med att man kanske inte har full beläggning.. Sen pratar du om en däckverkstad. Hade alla mc-firmor haft 2-3 däck per timma året om så hade det blivit hårdare konkurrens och priset gått ner.
Ser din kalkyl som en glädjekalkyl, även kallad önsketänkande;)

Du menar att kunderna ska betala för de timmar när gubbarna på icke fullbelagda verkstäder sitter och rullar tummarna?

Sen ska du inte ta mig så ordagrant, jag fattar också att andra jobb utförs. Jag försökte mest sätta perspektiv på timpengen för däckjobbet med den där kalkylen.

Jag gör själv div olika arbeten och har väldigt varierande timpeng beroende på vad jag gör. Och du får komma med hur många däck du vill så ska ja med glädje kränga dem för 400 kr/st.
Det är bättre timpeng än jag får om jag hyr ut mig själv som forskningskonsult.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja men det där gäller ju idioterna som tror att de ska slita på universitetet (skolka och supa 4 dagar i veckan) för att sen gå ronder mellan skrivbordet (candy crush) och kaffemaskinen och håva in en ganska hög lön resten av livet utan att behöva prestera.

De flesta som inte presterar når sällan en hög lön utan är fast som skrivbordsjockeys. Undantag finns, men de är undantaget. De tjänstemän som jobbar hårt och är duktiga är oftast de som stiger i lön. DVS om de vågar ta några chanser.
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top