Löner för anställda inom mc-branschen ?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Oavsett om det är en instegslön så tycker jag iaf att den bör höjas en del för att få upp statusen på arbetet och därmed locka till sig kompetent folk.

Ovanligt med folk som är villiga att betala extra för sina tjänster, bra där.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Man ska också ha klart för sig att det beror på var i landet man bor. Lönerna är generellt högre i till exempel Stockholm.
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Bortskämda äldre generationer som klagar på 19k i ingångslön, jag är glad över att jag inte är en av 25.9% arbetslösa i min åldersgrupp.
Sen känner jag mig även lyckosam som inte tillhör dom 30% under 30år som fortfarande bor hemma hos päronen (Stockholms regionen).

Jag jobbade som motorcykelbud och drog in ca 12-26 papp, roligaste och osäkraste jobbet någonsin.
Kan inte rekommenderas om du har familj eller något av värde som du inte vill förlora om du går i personlig konkurs:4skrika.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
19k är väl inte fy skam som ingångslön, om man inte bor i Stockholm.
Kollar man lönestatistiken hos Unionen för min bransch så är den nästan 10 papp högre per månad än vad
jag cashar in här i Skåne. Varför har jag aldrig förstått. Men det har väl något med
huslånen/bodstadsrättslånen att göra. :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Bortskämda äldre generationer som klagar på 19k i ingångslön, jag är glad över att jag inte är en av 25.9% arbetslösa i min åldersgrupp.
Sen känner jag mig även lyckosam som inte tillhör dom 30% under 30år som fortfarande bor hemma hos päronen (Stockholms regionen).

Jag jobbade som motorcykelbud och drog in ca 12-26 papp, roligaste och osäkraste jobbet någonsin.
Kan inte rekommenderas om du har familj eller något av värde som du inte vill förlora om du går i personlig konkurs:4skrika.

Ganska många bortskämda ungdomar numera också. Man vill hellre vara arbetslös än att jobba på McDonalds, det är så ovääääääärt.

Jag är inte lastgammal (39 om några veckor) men på min ungdomstid jobbade alla i gänget. Vi var helt vanlig medelklass, och hade föräldrar som kunde försörja oss. Men man ville bli fri, göra som man ville, skapa något eget. När jag tog studenten var det finanskris deluxe, så jag slavade på Burger King för skitpengar. Men jag hade pengar iaf, egna pengar.

19k är väl en bra ingångslön för ett yrke som inte kräver fyra år av eftergymnasiala studier. Dessutom verkar ju TS brinna för det och det är värt massor! Jobba på och både lönen, ansvaret och arbetsglädjen kommer att öka. :tummenupp
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
19k är väl inte fy skam som ingångslön, om man inte bor i Stockholm.
Kollar man lönestatistiken hos Unionen för min bransch så är den nästan 10 papp högre per månad än vad
jag cashar in här i Skåne. Varför har jag aldrig förstått. Men det har väl något med
huslånen/bodstadsrättslånen att göra. :D

Boendekostnad, försäkringskostnader, matkostnader osv osv är dyrare i Sthlm.
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Ganska lättsållat i kommentarerna, vilka som är arbetstagare utan personalansvar samt vilka som är arbetsgivare/ arbetstagare med personalansvar:)

19 tkr, är inget att gnälla över som insteg! :fakta

Gör man något man gillar och trivs med, blir man bra på det:tummenupp

Men är det en instegslön vi pratar om då?

En instegslön är enligt mig en lön en person får som är helt grön i de arbetsuppgifter som arbetsgivaren vill betala för. Om företaget söker en profil som inte har den kunskapen arbetsuppgifterna som MC-mekaniker kräver (men som kan lära sig), så anser jag också att 19 tkr är en rimlig lön.

Men om företaget däremot söker en MC-mekaniker med tillräcklig kompetens för att utföra arbetsuppgifterna, så anser jag att 19 tkr är alldeles för lite. 22-23 borde vara en rimlig lön.

Och förresten, är jag arbetsgivare eller arbetstagare?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Är det en liten firma (under 10 anställda) så är det ju inte ens säkert att dom går efter kollektivavtal.

Men visst, 19k är inte bra för någon som ska skruva ett fordon som gör 300 blås på två hjul och man ska ansvara för någons liv, samtidigt så ligger transport på 24k och då ansvarar man ju för 60 ton i 80 km/t mitt bland folk med ett fordon som kostar 5 miljoner och med last som kan vara värt mångmiljonbelopp, medans du kan sitta på ett kontor och vända papper för en lön på 40k eller mer...

Lönevärderingen är skruvad i Sverige... :dummer

Handlar ju mer om att letar du efter en lasbilschaffis så har du bra procent fler att välja på än om du ska få tag i någon som ligger i en högavlönad yrkesgrupp.
Ställer helt plötsligt transportstyrelsen totalt orimliga krav på lastbilskort så endast ett fåtal pers har det...så tro fan att de kommer få en 50,000kr i månaden dem med
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
19 är ok förböveln .

Har för mig jag hade runt 6 då jag började inom bygg...det va iofs ett tag sedan :crash

Men varför känns oftast som man blivit rånad efter service av hojen då :D
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag har typ 29-30K nu....men hade nog kunnat byta jobb, även för runt 20K i månaden för att få känna glädje av att gå till jobbet på morgonen! Det är nämligen ett av livsmålen...hitta ett jobb man tycker är konstant roligt...det är värt bra mer än 10K till på lönen varje månad.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Men är det en instegslön vi pratar om då?

En instegslön är enligt mig en lön en person får som är helt grön i de arbetsuppgifter som arbetsgivaren vill betala för. Om företaget söker en profil som inte har den kunskapen arbetsuppgifterna som MC-mekaniker kräver (men som kan lära sig), så anser jag också att 19 tkr är en rimlig lön.

Men om företaget däremot söker en MC-mekaniker med tillräcklig kompetens för att utföra arbetsuppgifterna, så anser jag att 19 tkr är alldeles för lite. 22-23 borde vara en rimlig lön.

Och förresten, är jag arbetsgivare eller arbetstagare?

Arbetstagare, men titeln på linked och jobbet?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag kan tycka lönesättningen generellt är rätt ok, att byta olja och mäta ventilspel gör jag på mina hojar som avkoppling från "pappersvändandet" (som är galet mycket mer mentalt krävande, natt/dag-jämförelse), men samtidigt finns det jobb i verkstäder jag vet hur tuffa de är (har mekat en del bil i mina dagar)...

Jag gick med in på en makalöst het lön a' 13' i mitt första riktiga jobb på ABB (skrev ut fakturor), och det enda som lett till större lyft är att byta arbetsgivare, att stanna kvar leder inte till något.

Idag är jag på en lön jag är ok med (för att "slippa" jobba som konsult, och inte behöva utsätta mig för Stockholm), men jobbet är betydligt tuffare med, jag kan aldrig släppa helt, har samvetsjour, etc...det har baksidor.

Men pengar är verkligen inte allt, även om man behöver nå upp till en nivå där man någorlunda kan göra det man vill på fritiden, och kanske framförallt se till att man har lite fritid kvar... :va
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag skulle önska att trådskaparen berättade lite mer fakta för att kunna ge ett korrekt svar.

Hur gammal ? Var i landet ? Hur många anställda har företaget idag ? Har de kollektivavtal ?

Dock tyder "ett par års lastbilsmeksvana" på att TS är en ung person kanske i 20-24 årsåldern, slänger vi in ett antagande att det gäller en mellanstor stad och 4-10 anställda (förhoppningsvis med kollektivavtal) så kan jag säg att 19 000 kr är en korrekt satt lön.

Hade det gällt en person i 35-40 årsåldern i storstad på en större firma med 20+ anställda och 10-15 års vana så hade lönen startat på 24 000 för att relativt snabbt nå 28 000 kr (dock är det kanske mest sannolikt att det då inte rör sig om MC-mek utan om Lastbil/personbilsbranchen)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är det en liten firma (under 10 anställda) så är det ju inte ens säkert att dom går efter kollektivavtal.

Men visst, 19k är inte bra för någon som ska skruva ett fordon som gör 300 blås på två hjul och man ska ansvara för någons liv, samtidigt så ligger transport på 24k och då ansvarar man ju för 60 ton i 80 km/t mitt bland folk med ett fordon som kostar 5 miljoner och med last som kan vara värt mångmiljonbelopp, medans du kan sitta på ett kontor och vända papper för en lön på 40k eller mer...

Lönevärderingen är skruvad i Sverige... :dummer

Det var ta mig fan det dummaste jag har läst (inte helt sant men nästan). Du tror inte att pappersvändarna konstruerat, skrivit all servicedokumentation, testat enligt normer och standarder till förbannelse, räknat på priser och tillverkningskostnader, analyserat marknader och målgrupper och all annan skit?

Tror du allt sånt gör sig själv och tror du meken, seviceteknikern, montören är ansvarig för säkerheten på produkten? Sen om det är en lastbilen, bil,motorcykeln, svets, vinkelslip, motorsåg eller nåt annat livsfarligt spelar mindre roll.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Det är enbart tillgång och efterfråga som sätter lönen, svårare är det inte.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan ju vara så att företaget för det första har ackordbaserad lön och 19000:- är garantilönen, kan även vara att företaget har ingångslön vidare definierat utbildningslön under säg de 6 första månaderna för att sedan ge ett påslag. Min senaste utbildningslön var på just 19000:-, 2006 om jag inte minns fel, efter ett halvår fick jag 24000:- och sen var bollen i rullning med sedvanliga svordomar o hot vid de årliga lönesamtalen ;) Gick helt ok ändå även om jag aldrig erkänner inarbetad lön till mer än ett bidrag.

Alltid med glimten i ögat.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
19k är en bra lön för jobbet. Inte så många tusen mindre än förskollärare eller sjuksyrror med 4 års högskolestudier. Vet inte om gemene man förstår vad som händer med Sverige och vart vi är på väg. Vi är på väg mot avgrunden med den politik som förs. Lönerna för lågutbildade är åt helvete för höga och vi behöver fler utbildade i landet.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Vill ni snacka om låg ingångslön som inte ökar nämnvärt i relation till erfarenheten så sök till FM.
Jag sökte till stadsskytte på LG [efter lumpen] innan jag startade eget och då låg ingångslönen på 16500 före skatt. En grpch fick lite under 1000 extra.

När gulliga LO gick ut och grät över kassa löner så snackades det om personlig assistens och städyrken, de låg på 17-18000 men inget snack om lönerna inom FM.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top