Löner för anställda inom mc-branschen ?

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Men visst förstår Du väl att företaget eller organisationen måste ta ut mer pengar under de timmar Du verkligen arbetar, för att kunna täcka upp sina kostnader för den tid då Du är ledig - alltså ej debiterbar tid? De timmar Du är sjuk, har semester, ATK, VAB m.m. kan ju inte arbetsgivaren fakturera Era kunder och därför måste arbetsgivaren dividera årskostnaden för Din anställning inklusive förmåner och sociala kostnader med den tid Du faktiskt förväntas utföra nyttigt arbete - som mest ca 1 680 h. Tar Du hänsyn till glapptid, utbildning etc är en debiteringsgrad av ca 85% att anse som hög och av de 1 680 timmarna återstår då bara drygt 1 400 arbetstimmar som ska bära kostnaderna för Din anställning.

Självklart förstår jag det, jag är inte dum i huvet. Men när man räknar ut vad man har för timpenning så är det inte det man utgår ifrån.
Har du en timanställning så är ju läget ett annat.
Men månadslönen räknas på helår och 52 veckor..

Hej,
Årsarbetstiden är din ordinarie arbetstid under närmaste året, dvs. 12 månader framåt, inklusive semester. Övertid, mertid med mera räknas inte som ordinarie arbetstid. Årsarbetstiden används för att beräkna ersättningen per dag om den ska tim/dagberäknas. Om den ordinarie arbetstiden varierar görs en genomsnittsberäkning. En normal 40-timmarsvecka motsvarar 2080 timmar eller 260 dagar.

Med vänlig hälsning
Ulrika Blom
Arbetsrättsjouren.nu
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Självklart förstår jag det, jag är inte dum i huvet. Men när man räknar ut vad man har för timpenning så är det inte det man utgår ifrån.
Har du en timanställning så är ju läget ett annat.
Men månadslönen räknas på helår och 52 veckor...
Ja, då är vi överens, med det lilla förtydligandet att Du egentligen ska ta hänsyn till röda dagar för att få beräkningen exakt - helt i enlighet med det mail Du citerar:) Däremot finns diverse tidsangivelser i avtalen mellan arbetsmarknadens parter som anger hur beräkningarna ska gå till, för att underlätta jämförelser mellan olika år. Ett vanligt mått är 2 080 h, eller 220 dagar.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja, då är vi överens, med det lilla förtydligandet att Du egentligen ska ta hänsyn till röda dagar för att få beräkningen exakt - helt i enlighet med det mail Du citerar:) Däremot finns diverse tidsangivelser i avtalen mellan arbetsmarknadens parter som anger hur beräkningarna ska gå till, för att underlätta jämförelser mellan olika år. Ett vanligt mått är 2 080 h, eller 220 dagar.

Japp! egentligen är det viktigaste att man bestämmer sig för HUR man räknar innan man börjar att jämföra löner, annars blir det ju som att jämföra äpplen & päron.

Men personligen tycker jag att det är ointressant med vad man tjänar i timmen, det är ju vilken bruttolön man har varje månad som är det mått som dom flesta av oss utgår ifrån.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Japp! egentligen är det viktigaste att man bestämmer sig för HUR man räknar innan man börjar att jämföra löner, annars blir det ju som att jämföra äpplen & päron.

Men personligen tycker jag att det är ointressant med vad man tjänar i timmen, det är ju vilken bruttolön man har varje månad som är det mått som dom flesta av oss utgår ifrån.
Nja detta kan ge en väldigt missvisande bild, om det är någon som jobbar extremt många timmar i veckan eller har mycket ob och tillägg.

Vill du tjäna 30 000 och jobba 40 timmar i veckan, eller 35 000 och jobba 65 timmar i veckan?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
19k :/ hur går du runt?

Härdad som inte klagar ;)

Man skapar alltid utgifter efter inkomsten. Så jag är inte rikare nu än jag var när jag tjänade 19k i månaden. Har bara mer prylar, äter godare och har en nyare bil. Jag skulle nog kunna lära mej leva på 19k igen.

Nåja en liten slant har jag hunnit spara ihop. Och vi går ju runt på min lön hemma just nu. Tänk att villa, volvo och hund samt småbarn kan kosta så mycket...
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Man skapar alltid utgifter efter inkomsten. Så jag är inte rikare nu än jag var när jag tjänade 19k i månaden. Har bara mer prylar, äter godare och har en nyare bil. Jag skulle nog kunna lära mej leva på 19k igen.

Nåja en liten slant har jag hunnit spara ihop. Och vi går ju runt på min lön hemma just nu. Tänk att villa, volvo och hund samt småbarn kan kosta så mycket...

Tror det var 19k före skatt, så ca 13k efter. Jag skulle ha det svårt iaf.. Inte mycket mer än jobb och mat i den sitsen om jag hade suttit där.

Men strongt att inte klaga !
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tror det var 19k före skatt, så ca 13k efter. Jag skulle ha det svårt iaf.. Inte mycket mer än jobb och mat i den sitsen om jag hade suttit där.

Men strongt att inte klaga !

Än värre. Tänk på vilken pension det bli av detdär! Någon ggn bli man gammal!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nåja en liten slant har jag hunnit spara ihop. Och vi går ju runt på min lön hemma just nu. Tänk att villa, volvo och hund samt småbarn kan kosta så mycket...

Glöm inte frugan:7peta


:hihi

Säger inte att kvinnor är dyrare än vi män i "driftkostnader", men vi har vettigare intressen :tuttar
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Finns väl vissa ekonomiska fördelar med att jobba som MC-mek om man har hojåkning som huvudintresse.

Kostnaderna för att hålla den egna hojen vid liv lär ju kunna hållas ganska låga, dessutom kanske man kan fixa lite hojar åt några polare på fritiden och få in lite tjänstebytande/extrapengar den vägen.

OBS! Menar absolut inte att man skall börja konkurera ut företaget man jobbar på med svartjobb, men det finns ofta ganska mycket jobb att göra på gamla hojar som aldrig kommer in på en "riktig" MC-verkstad för att det är för dyrt i förhållande till vad hojen är värd.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Finns väl vissa ekonomiska fördelar med att jobba som MC-mek om man har hojåkning som huvudintresse.

Kostnaderna för att hålla den egna hojen vid liv lär ju kunna hållas ganska låga, dessutom kanske man kan fixa lite hojar åt några polare på fritiden och få in lite tjänstebytande/extrapengar den vägen.

OBS! Menar absolut inte att man skall börja konkurera ut företaget man jobbar på med svartjobb, men det finns ofta ganska mycket jobb att göra på gamla hojar som aldrig kommer in på en "riktig" MC-verkstad för att det är för dyrt i förhållande till vad hojen är värd.

Gäller att kolla så det är ok med chefen. Brorsan jobbar som bilmek och torsdagskvällar så får alla anställda stanna kvar och meka på sin och familjens bilar. Reservdelar får man till inköpspris. Finns en anledning att hela familjen kör samma bilmärke :)
Jag har tjänat multum på det, samtidigt har jag hjälpt till med ganska mycket med brorsans hus-renovering. Tjänster och gentjänster ska man inte förringa!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nja detta kan ge en väldigt missvisande bild, om det är någon som jobbar extremt många timmar i veckan eller har mycket ob och tillägg.

Vill du tjäna 30 000 och jobba 40 timmar i veckan, eller 35 000 och jobba 65 timmar i veckan?

Men så är det iaf!
När man till exempel pratar om vad en sjuksköterska tjänar per månas så är det utan tillägg. Månadslönen är månadslönen och tillägga är tillägg.
Så om du tjänar 20000 kr i månaden och sen får 5000 i ackord eller OB-tillägg så är fortfarande din månadslön 20000kr i månaden.

Och heltid i Sverige är normalt 40 timmar, vid skift något mindre, men aldrig mer än 40 timmar i veckan. Allt över 40 timmar är övertid om man inte har en tjänst där övertiden är bortförhandlad, men det är nästan bara chefer med hög lön som förhandlar bort den.

Men åter igen. Om man nu ska diskutera timlön så är det ju en förutsättning att man utgår från samma sätt att räkna, annars pratar man ju inte om samma sak.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Men så är det iaf!
När man till exempel pratar om vad en sjuksköterska tjänar per månas så är det utan tillägg. Månadslönen är månadslönen och tillägga är tillägg.
Så om du tjänar 20000 kr i månaden och sen får 5000 i ackord eller OB-tillägg så är fortfarande din månadslön 20000kr i månaden.

Och heltid i Sverige är normalt 40 timmar, vid skift något mindre, men aldrig mer än 40 timmar i veckan. Allt över 40 timmar är övertid om man inte har en tjänst där övertiden är bortförhandlad, men det är nästan bara chefer med hög lön som förhandlar bort den.

Men åter igen. Om man nu ska diskutera timlön så är det ju en förutsättning att man utgår från samma sätt att räkna, annars pratar man ju inte om samma sak.

Vad gäller tjänster utan övertid skulle jag säga att det är allt vanligare att man gör avkall på den till förmån för en extra semestervecka.

Att räkna ut timlönen på någon som har månadslön för jämförelse med någon som har timlön bör ju ske mot det faktiska antalet arbetstimmar. Den timavlönade får ju inte, till skillnad mot månadsavlönade, betalt när denne inte arbetar.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja det stämmer nog bra det ja.

Ja det är ju det jag försöker att säga, om man ska jämföra så är det viktigt att man gör det med samma förutsättningar.

Och killen som startade tråden pratar om en månadslön på 19k om jag förstod honom rätt och ska man då prata om hans timpenning så är det ju utifrån månadslönen man måste diskutera saken.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ja det stämmer nog bra det ja.

Ja det är ju det jag försöker att säga, om man ska jämföra så är det viktigt att man gör det med samma förutsättningar.

Och killen som startade tråden pratar om en månadslön på 19k om jag förstod honom rätt och ska man då prata om hans timpenning så är det ju utifrån månadslönen man måste diskutera saken.

Exakt, och ska man då räkna ut TS timlön för jämförelse mot någon som har timlön så blir räknandet:

19 000kr*12mån = 228 000kr.
228 000kr / 1 680h = 135:70kr/timme.

Med reservation för att schablonen för antalet timmar kan diffa mellan branscher.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top