Löner för anställda inom mc-branschen ?

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Med denna infon kan jag säg att 19 000 är en något låg ingångslön, "ganska stort" företag borde ha kollektivavtal (får man hoppas)

Okej, ah vi får se. Då kanske man bara blir positivt överaskad istället.
Ja det kan man ju hoppas på.

Tack för svaren!:rock
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Visst finns där siffror på sådant, prislistan nedan är vad andra landsting betalar när de skickar folk till mig. Men du vill nog helst inte veta...

Saxat ur prislistan:
Kirurgi 331kr/min
Anestesi 114kr/min
IVA vård 507kr/tim+600kr/DRG poäng
Vanlig vårdavdelning 150kr/tim+130kr/DRG poäng
Dyra material faktureras separat ex Hjärtklaff standard 25000kr, Hjärtklaff special 75000kr, Aortagraft 150000kr, pacemaker 15000kr osv.

Standard bypasskirurgi som går lätt och smidigt= 180min operationstid, 250min anestesitid, 2 dygn på IVA och 7 dagar på vanlig vårdavdelning. Snittpriset var 2012 348 000kr exkl material


Det är bra att betala skatt :glömdet

Vad tar du för ett däckbyte då? :glömdet
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vetelängd, universalvalutan!??? Det är ju mer svensk valuta än svenska riksdaler!
Natura däremot - där snackar vi universalvaluta :hihi
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Visst finns där siffror på sådant, prislistan nedan är vad andra landsting betalar när de skickar folk till mig. Men du vill nog helst inte veta...

Saxat ur prislistan:
Kirurgi 331kr/min
Anestesi 114kr/min
IVA vård 507kr/tim+600kr/DRG poäng
Vanlig vårdavdelning 150kr/tim+130kr/DRG poäng
Dyra material faktureras separat ex Hjärtklaff standard 25000kr, Hjärtklaff special 75000kr, Aortagraft 150000kr, pacemaker 15000kr osv.

Standard bypasskirurgi som går lätt och smidigt= 180min operationstid, 250min anestesitid, 2 dygn på IVA och 7 dagar på vanlig vårdavdelning. Snittpriset var 2012 348 000kr exkl material


Det är bra att betala skatt :glömdet

Hur funkar det om man är t.ex 70 bast?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är ju vänligt av dig att erbjuda ett så universiellt betalningsmedel, men en vild gissning är att Boris trots allt hellre tar vetelängder :tungan

Skulle vilja påstå att det beror på betalaren. En lönnfet medelålders man med tveksam hygien kontra ett hett 20-nånting sporthojskex :tuttar
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nja, sen kommer ju ledigheter, semestrar m.m. Bättre räkna på årsarbetstid som brukar ligga runt 1650 timmar per år. Då blir timlönen ca 138kr.

Ovanstående gäller såklart inte om man är timanställd.

Semester är betald arbetstid. En normal heltid räknas på 2080 timmar per år.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Semester är betald arbetstid. En normal heltid räknas på 2080 timmar per år.

Nej, du jobbar inte 40 timmar i veckan 52 veckor om året. Framför allt levererar du inget året runt, vilket är det intressanta.

Kostnaden för dig som anställd måste ju bära sig på den tid du faktiskt jobbar, vilket brukar ligga runt just 1680 timmar per år. Siffran diffar säkert något beroende på bransch, om man jobbar skift etc. Då är avräknat för semestrar, sjukdom etc. när du inte jobbar.

Ur den siffran kommer sedan del av underlaget för prissättningen av företagets produkter/tjänster.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kring 1760 timmar brukar det vara, men det kan säkert bero på bransch och avtal.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nej, du jobbar inte 40 timmar i veckan 52 veckor om året. Framför allt levererar du inget året runt, vilket är det intressanta.

Kostnaden för dig som anställd måste ju bära sig på den tid du faktiskt jobbar, vilket brukar ligga runt just 1680 timmar per år. Siffran diffar säkert något beroende på bransch, om man jobbar skift etc. Då är avräknat för semestrar, sjukdom etc. när du inte jobbar.

Ur den siffran kommer sedan del av underlaget för prissättningen av företagets produkter/tjänster.

Ska du räkna ut årsarbetstid på en heltidare så är det 40 tim i veckan och 52 veckor man räknar på. Kolla med vilket fackförbund du vill, Semestern är enligt lag betald arbetstid och ingenting annat.
Och i detta utgår jag från att räkna på en normal anställning med månadslön givetvis.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ska du räkna ut årsarbetstid på en heltidare så är det 40 tim i veckan och 52 veckor man räknar på. Kolla med vilket fackförbund du vill, Semestern är enligt lag betald arbetstid och ingenting annat.
Och i detta utgår jag från att räkna på en normal anställning med månadslön givetvis.
Men visst förstår Du väl att företaget eller organisationen måste ta ut mer pengar under de timmar Du verkligen arbetar, för att kunna täcka upp sina kostnader för den tid då Du är ledig - alltså ej debiterbar tid? De timmar Du är sjuk, har semester, ATK, VAB m.m. kan ju inte arbetsgivaren fakturera Era kunder och därför måste arbetsgivaren dividera årskostnaden för Din anställning inklusive förmåner och sociala kostnader med den tid Du faktiskt förväntas utföra nyttigt arbete - som mest ca 1 680 h. Tar Du hänsyn till glapptid, utbildning etc är en debiteringsgrad av ca 85% att anse som hög och av de 1 680 timmarna återstår då bara drygt 1 400 arbetstimmar som ska bära kostnaderna för Din anställning.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Semester har du rätt till i fem veckor enligt Semesterlagen. Detta oavsett om du har tjänat in semesterlön eller inte, rätten till ledigheten är oinskränkt fem veckor i Sverige.

Semesterlönelagen reglerar sedan att arbetstagaren tjänar in semesterlön och hur detta ser ut regleras slutligen i kollektivavtal eller enskilt semesteravtal.

Genomsnittlig årsarbetstid på svensk arbetsmarknad brukar ligga mellan 1700-1800 timmar beroende på avtalsområde. Året har förvisso 52 veckor, men när man räknar årsarbetstid är 220 dagar ett bättre mått, eftersom helgdagar osv inte är arbetsdagar. Skall man vara riktigt noggrann diffar det över åren och i avtal räknar man med ett genomsnitt över kanske 7-8 år eller så.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Gräsligt låg lön iallafall, helt oacceptabelt tycker jag.
Som skyttekött på nåt av förbanden i konungens tjänst har man 18500 som ingångslön så att en mc mek skulle ha 19 tycker jag låter rimligt, sen kan jag hålla med om att det är lågt men alla kan ju inte ha vd löner heller.
Som någon skrev tidigare ibland får man ta att det är mindre i lön mot att man kanske faktiskt får göra det man verkligen vill!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top