Löner för anställda inom mc-branschen ?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Bäst att vara fotomodell som Linda Evangelista...känd bl a för sitt sköna citat :

"I don't get out of bed for less than $10,000 a day..." och då var det ändå många år sen :p

normal_ID2012October_LindaEvangelista_DanieleDuellaIangoHenzi.jpg

Säg det på din intrevju så slipper du slita på en butik ;)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Allt var inte bättre förr, vi jobbade bara mera för att ha råd.

Norsken är lat. Och det kan jag säga att det är Svensken i dagens samhälle också!

Varför JAG ville ha högre lön var för att jag vill känna mig trygg att jag får in MINST 10 000:- så jag kunde ha egen lya att betala och sköta mig ekonomiskt själv.

Men fick arbeta cirka 220 timmar i månaden dygnet runt(inte arbete på helg) för att nå upp till 22 000kr. Och då var det inte tal om något privatliv. Hem och sova och försöka komma upp på morgonen efter 4 timmars sömn. Brände mitt hela privatliv när jag arbetade så faktiskt. Visst jag har mig själv att skylla på men när jag kände att jag var tvungen att arbeta på dagar och kvällar och ibland nätter för att få in en rimlig lön så kändes det sorgligt. Och ibland fick man ta in på hotell och då var jag ju tvungen att lägga ut pengar för det. Och då kände man att det inte fanns många ören kvar när man behövde ha pengar för att ta in på hotell.

Och extrajobb hade man inte energi kvar till tyvärr. Billig timanställd och får veta möjligtvis en vecka innan hur man ska jobba är inte kul.

Men men, jag har både en bil som är betald och jag lägger fortfarande ner reparationskostnader på den och sedan har jag en betald hoj också.

Så jag får nog ändå anse mig lycklig ekonomiskt sett. Privatlivet suger balle dock då man tappade kontakten med många vänner när man stack ut på första arbetet.

Nej ditt inlägg pekar inte på MIG men man kan ta mig som exempel, tror jag ;)
Sen ville jag skriva av mig igen :D
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Är det en liten firma (under 10 anställda) så är det ju inte ens säkert att dom går efter kollektivavtal.

Men visst, 19k är inte bra för någon som ska skruva ett fordon som gör 300 blås på två hjul och man ska ansvara för någons liv, samtidigt så ligger transport på 24k och då ansvarar man ju för 60 ton i 80 km/t mitt bland folk med ett fordon som kostar 5 miljoner och med last som kan vara värt mångmiljonbelopp, medans du kan sitta på ett kontor och vända papper för en lön på 40k eller mer...

Lönevärderingen är skruvad i Sverige... :dummer
Lönevärderingen i Sverige är i stort helt marknadsmässig och korrekt!.
"Vända papper på kontor" kan mycket väl kräva långvarig utbildning, kunnande, stort ansvarstagande och erfarenhet, vilket också betalar sig OM efterfrågan för "vändandet" finns.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ehh, nu förstår jag inte. Man ska få en marknadsmässig lön oavsett hur den egna ekonomin ser ut.

Och ja, man får räkna med en lägre instegslön men den ska fortfarande vara marknadsmässig.

Tydligen är den ju marknadsmässig, då det är vad arbetsgivaren är villig att ge, och tillika accepterat av arbetstagaren.:tummenupp
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Oavsett om det är en instegslön så tycker jag iaf att den bör höjas en del för att få upp statusen på arbetet och därmed locka till sig kompetent folk.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är det en liten firma (under 10 anställda) så är det ju inte ens säkert att dom går efter kollektivavtal.

Men visst, 19k är inte bra för någon som ska skruva ett fordon som gör 300 blås på två hjul och man ska ansvara för någons liv, samtidigt så ligger transport på 24k och då ansvarar man ju för 60 ton i 80 km/t mitt bland folk med ett fordon som kostar 5 miljoner och med last som kan vara värt mångmiljonbelopp, medans du kan sitta på ett kontor och vända papper för en lön på 40k eller mer...

Lönevärderingen är skruvad i Sverige... :dummer

Nä vänta nu, den som sitter på kontor och "vänder papper" för 40k eller mer har förmodligen många års studier på universitet/högskola med medföljande studielån, plus att personen i fråga har pluggat. Dessutom har man några års erfarenhet för att landa på 40k.

Som fordonsmek har man gymnasieutbildning.

Det är inget annat än rättvist och inte det minsta skruvad lönevärdering på det hållet. Jag ställer mig istället frågande till varför snickare ska ha 25-30k i månadslön på en gymnasiekompetens medan en undersköterska på samma gymnasiekompetens har 16-18k.

Oavsett - hoppas TS får en värdig lön och ett kul jobb, det är det viktigaste. Sa själv upp mig från ett välbetalt IT-konsultjobb för att starta eget med i princip noll lön. Hatade ekorrhjulet och nu trivs jag som bara den, älskar att gå till jobbet!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Dessutom har man några års erfarenhet för att landa på 40k.

Som fordonsmek har man gymnasieutbildning.

Kanske inte behöver ha med just utbildning att göra,, men håller med om att det mest handlar om kompetens och erfarenhet när man börjar röra sig över 40kkr. Något man oftast inte har direkt när man kliver ur skolan eller tar sitt första jobb i branschen.

Jag skulle inte ha klarat av det jobb jag har idag när jag var 20 och inte hade jobbat med IT ett par år t ex. Jag tycker verkligen inte att jag var värd 40+ då, men kan nog tycka att jag är det nu.

Förhoppningsvis är det liknande i fordonsbranschen, att de som kan sånt som det kanske inte finns en instruktion för, eller hittar felen som inte andra hittar, får lite bättre betalt än killen som läser av felkoderna och byter en glödlampa då och då.
 
Last edited:

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Tack för alla svar!!

Bara jag har råd att försäkra R6 an och äta pizza ibland tar jag det ! ;)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tack för alla svar!!

Bara jag har råd att försäkra R6 an och äta pizza ibland tar jag det ! ;)

Härlig inställning. Dessutom kan du dra ner på försäkringen då du troligen kommer ha bra tillgång på de delar di behöver vid en ev marksyning.

Lycka till!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag reagerar på alla gnälltrådar över att däckbyte för 400kr/däck är för dyrt och affärerna tar för höga priser för kläder och hjälmar. Nu är en lön på 19.000/månaden för de anställda för lite? Går inte ihop.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Så en fordonsmek kan alltså inte ha högskoleutbildning?
Mej veterligt så kan en doktorand jobba som fordonsmek, man måste inte vara lågutbildad för att jobba som mek, lite väl mycket fördommar där!

Jag tycker lönen ska vara efter säkerhet, erfarenhet, ansvar och kunskap på jobbet, i den ordningen...

Det är MIN åsikt.

Självklart kan han ha högskoleutbildning och är den relevant för tjänsten så ska han ha mer betalt. Inga som helst fördomar här inte.

PS. Hur kan du lista kunskap sist i din löneranking? Borde ju rimligtvis vara först.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag reagerar på alla gnälltrådar över att däckbyte för 400kr/däck är för dyrt och affärerna tar för höga priser för kläder och hjälmar. Nu är en lön på 19.000/månaden för de anställda för lite? Går inte ihop.

Det är egentligen en annan femma, åtminstone gällande kläder och hjälmar. Varför gav jag 2600 kr (ja på rea, ordinarie 4600 kr) för mitt skinnställ från Tyskland när samma skinnställ kostar 10995 kr hos min lokala handlare. Är Tyskland ett låglöneland?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Visste att frågan skulle komma...
Du kan ha kunskap om hur man ska göra men vara jäkligt slarvig med säkerheten...
Har du säkerhet och ansvar som fokus så skaffar du dej kunskap.

Du måste ha kunskap för att inte vara slarvig med säkerheten. Det är inget sjätte sinne som man har medfött, säkerhet.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det är egentligen en annan femma, åtminstone gällande kläder och hjälmar. Varför gav jag 2600 kr (ja på rea, ordinarie 4600 kr) för mitt skinnställ från Tyskland när samma skinnställ kostar 10995 kr hos min lokala handlare. Är Tyskland ett låglöneland?
Minimalt bemannat postorderföretag med jättelager samt låga transportkostnader som i fallet rea säljer ut förra årets kollektion med mycket liten eller ingen vinst? Jag vet inte.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
När jag var 20 var byggbranschen helt död och man var dum i huvudet ifall man sökte sig dit.
Idag har åtminstone rörkrökarna fulltecknade orderböcker och verkar dra in ordentligt med flis.
De bilmeckar jag känner också (Toyota).

Min egna bransch verkar just nu gå Ural.

Gillar du jobbet så ta det. Rätt vad det är kommer efterfrågan och då är det din tur att tälja guld, allt handlar om tajming.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Minimalt bemannat postorderföretag med jättelager samt låga transportkostnader som i fallet rea säljer ut förra årets kollektion med mycket liten eller ingen vinst? Jag vet inte.

Lite så är det ju. Men om butiken här hemma köpte sina ställ från FC-moto och gav 4600 kr per ställ och sedan sålde dem för 7995 kr tex så är det 1796 kr i förtjänst när momsen är betald, utan att jag räknat med kvittad moms från inköpet (19% tysk moms). Det tycker jag är en bra marginal på ett skinnställ. Skulle tippa på att distributören är den som skinnar handlarna, och då byter man helt sonika distributör! Fast det verkar man inte vilja eller förstå...
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Ganska lättsållat i kommentarerna, vilka som är arbetstagare utan personalansvar samt vilka som är arbetsgivare/ arbetstagare med personalansvar:)

19 tkr, är inget att gnälla över som insteg! :fakta

Gör man något man gillar och trivs med, blir man bra på det:tummenupp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ganska lättsållat i kommentarerna, vilka som är arbetstagare utan personalansvar samt vilka som är arbetsgivare/ arbetstagare med personalansvar:)

19 tkr, är inget att gnälla över som insteg! :fakta

Gör man något man gillar och trivs med, blir man bra på det:tummenupp

Jaså? Vilken grupp faller jag i?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top