Löner för anställda inom mc-branschen ?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu citerar jag dej: Det var ta mig fan det dummaste jag har läst.
Det spelar inte någon roll hur duktig papersvändarna är om inte serviceteknikern tänker först och främst på säkerheten, vare sej han har utbildning eller inte.
Tror du att allt blir säkert om det finns ett fint och högavlönat kontor men slarviga och lågavlönade tekniker?
Meken har yttersta ansvaret för att säkerheten följs. punGt

Edit:
Med det: Mitt sista inlägg i tråden.


Jag sticker ut hakan här och påstår att du är inte tjänsteman och förstår inte alls vad dom gör? Jag får dessvärre aldrig svar på det då förra inlägget var ditt sista i tråden, jag räknar med att du är en man som står för ditt ord. :rofl

Kan villigt erkänna att det finns många tjänstemän som jag starkt ifrågasätter med men det är en helt annan sak.... Det var mitt sista inlägg i OT debatten.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag sticker ut hakan här och påstår att du är inte tjänsteman och förstår inte alls vad dom gör? Jag får dessvärre aldrig svar på det då förra inlägget var ditt sista i tråden, jag räknar med att du är en man som står för ditt ord. :rofl

Kan villigt erkänna att det finns många tjänstemän som jag starkt ifrågasätter med men det är en helt annan sak.... Det var mitt sista inlägg i OT debatten.

Han har dock en poäng.

Fast individuell säkerhet har aldrig påverkat löner.
 

Hestfaen

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Ort
Götelaborg
Hoj
Kawasaki z750r -12
hehe, menade mer att om man har x-kr i utgifter så måste man ju ha minst lika mycket i lön för att gå +-0, känns ju ganska logiskt :)

Jo klart den ska vara marknadsmässig, men har man inget jobb så kan jag säga av egen erfarenhet att man blir glad så länge man får nått :)

Ehh, nu förstår jag inte. Man ska få en marknadsmässig lön oav......

Men 75.- "då" motsvarar nog en helt annan summa idag, du fick ett jobb som inte passade dig vilket var tråkigt för dig, men ingen tvingar någon att jobba, och att du förlorade vänner pga jobbet, vette tusan om det var jobbets fel.. :)
Jag fick 98kr i timman på mitt första jobb.....
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Men 75.- "då" motsvarar nog en helt annan summa idag, du fick ett jobb som inte passade dig vilket var tråkigt för dig, men ingen tvingar någon att jobba, och att du förlorade vänner pga jobbet, vette tusan om det var jobbets fel.. :)

Jo då, passade mig helt utmärkt. Men en ny bil så man slapp parkera den på verkstaden hela tiden som alla andra i företaget fick och en lön för allt ansvar.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Se det som en löneförmån och försök deala till dig ett rikigt kap på hojar som du kan köpa ut billigt...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Nu citerar jag dej: Det var ta mig fan det dummaste jag har läst.
Det spelar inte någon roll hur duktig papersvändarna är om inte serviceteknikern tänker först och främst på säkerheten, vare sej han har utbildning eller inte.
Tror du att allt blir säkert om det finns ett fint och högavlönat kontor men slarviga och lågavlönade tekniker?
Meken har yttersta ansvaret för att säkerheten följs. punGt

Edit:
Med det: Mitt sista inlägg i tråden.

Ett inspel från höger - Vem tror du har konstruerat ramverket för säkerheten? Som arbetat fram marginaler för toleranser etc? Som författar servicedokument?

Tjänstemannen sätter upp ramar för hur arbetet ska utföras. Meken utför.

Båda är viktiga i helheten, så det handlar inte om att ställa yrkesgrupper mot varann

Utan tjänstemännen - ingen ny business eller förbättring av arbetssätt. Utan mekarna - ingen förvaltning.

Lite ödmjukhet mellan yrkeskårerna skadar aldrig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej!

Enkelt kan man säga att lönerna ganska väl avspeglar det som verksamheten tillförs i form av ökat värde/produktion. Det finns undantag men det är en tumregel.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Se det som en löneförmån och försök deala till dig ett rikigt kap på hojar som du kan köpa ut billigt...

Med andra ord.. Hojar som nästan är gratis för 19 000kr är GANSKA lite:rolleyes:


OM man inte bor hemma och lägrar alla pengar på mc:) Du lär även få prova på munklivet, för en sambo/flickvän lär det bli svårt att få tag i.
MEN ("igen") det finns gott om internetporr och runka är gratis:tummenupp
 
Last edited:

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Hej!

Enkelt kan man säga att lönerna ganska väl avspeglar det som verksamheten tillförs i form av ökat värde/produktion. Det finns undantag men det är en tumregel.

Jag håller med dig fullständigt. Men det finns tyvärr en hel del företag som på ett tydligt sätt utnyttjar ungdomars idag desperata jakt på jobb. Visst, den enskilde individen blir nöjd för stunden men på lång sikt ser jag inte att det kan gynna någon.

Kräv kompetens för jobben och betala därefter så tjänar inte bara individen mer, utan även företaget och samhället.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hej!

Enkelt kan man säga att lönerna ganska väl avspeglar det som verksamheten tillförs i form av ökat värde/produktion. Det finns undantag men det är en tumregel.

Nja, en anställning sker ju i en kontext.

Jag anställer dig 2008 för att skruva skruv. Efterfrågan är jättehög och mitt behov av dig är stort för att möta efterfrågan. Där och då finns lätt utrymme i budget för att ge dig 60 000 per månad, så jag gör det.

2014 är marknaden en helt annan. 90% av marknaden har automatiserad skruvdragning, och de som gör det manuellt ligger på en lön på ca 45 000 per månad.

Du vill ju inte sänka din lön, samtidigt som jag har oerhört svårt att tjäna pengar på din kompetens.

Förenklat, men det är långt ifrån ovanligt att principen gäller. Väldigt många är ointresserade av att lära nytt och byta spår, och sitter kvar till sista ögonblicket, och blir sen jätteförvånade när de får besked om att de måsta lämna skutan.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tjänstemannen sätter upp ramar för hur arbetet ska utföras. Meken utför.
Båda är viktiga i helheten, så det handlar inte om att ställa yrkesgrupper mot varann
Utan tjänstemännen - ingen ny business eller förbättring av arbetssätt. Utan mekarna - ingen förvaltning.
Lite ödmjukhet mellan yrkeskårerna skadar aldrig.

exakt, problemet är att i 9 fall av 10, tror sig tjänstemannen sig vara "bättre" eller "mer värd"

den ena kan inte existera utan den andra :fakta
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Vilken enfaldig bild av "säkerhet".........

Nu citerar jag dej: Det var ta mig fan det dummaste jag har läst.
Det spelar inte någon roll hur duktig papersvändarna är om inte serviceteknikern tänker först och främst på säkerheten, vare sej han har utbildning eller inte.
Tror du att allt blir säkert om det finns ett fint och högavlönat kontor men slarviga och lågavlönade tekniker?
Meken har yttersta ansvaret för att säkerheten följs. punGt

Edit:
Med det: Mitt sista inlägg i tråden.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
exakt, problemet är att i 9 fall av 10, tror sig tjänstemannen sig vara "bättre" eller "mer värd"

den ena kan inte existera utan den andra :fakta

Jag har jobbat både på utförarsidan likväl som tjänstemannasidan, och min erfarenhet är att utföraren i större utsträckning TROR att det förhåller sig på det viset du beskriver.

Utmaningen ligger i att många tjänstemän är mer intresserade och fokuserade på utveckling (lattja med nya prylar, that is) än utförare som mer gillar förutsägbarhet och rutiner.

Utvecklingssidan tycker allt som har med dokumentation och rutiner att göra är supertråkigt, vilket i många fall medför att man helt enkelt skiter i den delen eftersom det finns nya balla projekt att ta sig an.

Det här gör utförarna jävligt sura, som får bristfällig dokumentation och ibland dåliga förutsättningar för att göra ett bra jobb.

Jargongen bland folket "på golvet" om tjänstemännen ser jag mer som ett medel för att hålla varann i schack. Kalla det jante. För när du suttit i 10 år och rackat ner på det som kommer "uppifrån" är det ju svårt att behålla trovärdigheten "på golvet" om man tackar ja till ett tjänstemannajobb på firman.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
exakt, problemet är att i 9 fall av 10, tror sig tjänstemannen sig vara "bättre" eller "mer värd"

den ena kan inte existera utan den andra :fakta

För väldigt många år sedan sa en av mina kompisar så här:
Killen på verkstan försörjer 4 pers. Hans arbete ska försörja honom och en pensionär och en kille på konstruktion och hans pensionär! :rock

Det ligger något i det. :fakta :lol
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Poliskåren, minst 3 års utbildning, sena kvällar/nätter, risk för livet mm. 21000kr/mån.

Väktare, några veckors utbildning, 23000kr/mån

Finns yrken man inte fattar hur lönerna är satta...

Tur man är bärgare;)
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Det där verkar ju inte ens va skrivet med en gnutta ironi eller glimt i ögat.:(

Kan du utveckla "det ligger något i det.
Hur ter sig denna tes i det verkliga livet?

Din kompis måste känt sig lurad av livet som fick dra runt tjänstemannasektorn å dessutom med lägre lön än tjänstemännen.
Han hade en riktig lose-lose han!

Man förstår att alla typer av gamla vi-dom-"krig" fortsatt lever och frodas.


För väldigt många år sedan sa en av mina kompisar så här:
Killen på verkstan försörjer 4 pers. Hans arbete ska försörja honom och en pensionär och en kille på konstruktion och hans pensionär! :rock

Det ligger något i det. :fakta :lol
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
exakt, problemet är att i 9 fall av 10, tror sig tjänstemannen sig vara "bättre" eller "mer värd"

den ena kan inte existera utan den andra :fakta

Visade sig väldigt tydligt på en tidigare jobb då halva styrkan (kontorsdelen minus 3 som svarade i telefon åkte bort på skidresa i 3 dagar varje år.
De som stod o monterade/lackade o på annat sätt befann sig på lagerdelen fick inte följa med.
O då kan nämnas att det inte var fler än 6 pers ute på lagret.
Lagerpersonalen fick heller inte sitta på samma stolar i (innan jag började jobba där) då de ansåg skita ner dem. Kan nämna att man inte blev skitig på arslet av det jobbet som utfördes där ute
 

Klon

Gör allt, kan inget
Gick med
22 Jul 2008
Ort
Lund
Hoj
GSXR 750
Poliskåren, minst 3 års utbildning, sena kvällar/nätter, risk för livet mm. 21000kr/mån.

Väktare, några veckors utbildning, 23000kr/mån

Finns yrken man inte fattar hur lönerna är satta...

Tur man är bärgare;)

Enligt Leif GW Persson i veckansbrott så är det inte alls särskilt farligt att vara polis. Utan det farligaste jobbet är lantbrukare.
Dock får ju poliser utstå stor psykisk påfrästning med allt elände och trasifa människor dom stöter på i sin vardag.

Läste även i Metro för inte så länge sedan att det 2013 dog en byggnadsarbetare varje månad. Även per capita torde det vara fler än poliser som omkommer i tjänst.

Vid tex lägenhetsbråk åker polisen två stycken. Har väktare störningsjouren åker den till lägenheten ensam utan pistol.

Det där med rätt lön är en svår fråga. Men att klaga på min egen tycker jag är svårt då den stod på mitt anställnigsbevis när jag skrev på. Förvisso jobbar jag på akord så jag måste ju tjäna "helt rätt"?
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Wow mkt intressant läsning en onsdag kväll som denna!
När man väljer jobb så ska man ju givetvis se till sina behov så man kan överleva månaden, men som tidigare talare varit inne på så måste man ju trivas på jobbet för att göra ett bra jobb, kan bara reflektera till mig själv att jag som jobbar inom psykiatrin (vården/landsting) jag tycker personligen att jag inte har en dålig lön men jag hade in ingångslön på 17000kr i månaden utan OB. Då kom jag direkt ifrån gymnasiet med enbart timvik som yrkeserfarenhet under min studieperiod. Nu idag när jag blivit mycket klokare och mer utbildad och bättre i mitt bemötande med patienter så har jag 21500 utan OB och det är efter två år.
Hade jag velat tjäna mer pengar hade jag ju inte valt vården. Men hur lycklig hade man varit om man inte får göra det man älskar? Lycka är mer värdefullt än några 55k i månaden för mig iaf..

så hoppas att du tar jobbet om det är de du alltid har velat göra och njut! :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
19000:- innan skatt som utbildad mekaniker med erfarenhet är galet lite. Har jobbat inom detaljhandeln både med och utan kollektivavtal. Började när jag var 18 och hade väll drygt 90:-/h. Jobbade som teknisk säljare för ett par år sen och hade då 120:-/h (22-24) vilket var en duktigg skitlön i förhållande till vad jag förväntades göra. Resulterade också i att jag sa upp mig efter 18 månader. Jobbat på restaurang i våras (25) och hade då den minsta tänkbara lönen för kollektivavtalet, drygt 18500:-. Jag har ingen restaurangutbildning men en gnutta erfarenhet från tidigare säsongsjobb.
Så att någon med grundläggande utbildning och erfarenhet skulle tjäna 500:- mer än någon utan utbildning inom restaurang är helt galet.

Kan ju tillägga att jag tröttnat på skitjobb och åter igen satt mig i skolbänken för att skaffa mig en utbildning inom ett område som jag älskar. Ett område där jag troligtvis inte kommer tjäna några större summor inom de närmsta 5-7 åren efter utbildning, om jag inte har tur...:död
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top