Hur långt har du till rödljuskorset?

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Sydneys vägnät har väl definitivt INTE följt med i utvecklingen? Herregud vilken stad att köra i...

Det måste jag nog hålla med dig om!
Lite rörigt var det innan man hittade "rätt" vägar men det finns i alla fall väl tilltagna vägar. M1 från norr till syd och Great Western Highway med Cross City Tunnel på tvären... Var lite trångt runt Harbour Bridge i rusningstid men använde man AutoBizz kön så flöt det på.
Kan man inte säga om Sthlm... Se bara "nya" Södra länken som dom fick stänga av redan första dagen för att den var för liten! Essingeleden ska vi inte nämna...
Nä, slipper ni/vi alla verklighetsflyktande miljöpartister i Sverige, och framförallt i Sthlm, så att Förbifart Stockholm kan byggas så borde det bli betydligt bättre med trafiken där, också...
:fyllisar
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Är du verkligen helt hundra på att du beskrev stockholmare, och inte dig själv? Du verkar sakna verklighetsförankring och ditt inlägg blir mest en fars.

Är man Täbybo så är man väl inte Stockholmare?
Bor du innanför tullarna kan du kalla dig Stockholmare men ska sanningen fram är det inte många % som är "riktiga" infödda Stockholmare.
Skulle kunna styrka min åsikt i evigheter men din reaktion bevisar ju att jag inte är helt fel ute!
Finns det någon i Sthlm som bryr sig vad som händer i skogarna i Värmland eller i Norra Norrland? Nja, knappast...
Självklart finns det vettiga människor i Sthlm men dom är j-kligt få om du jämför med på andra platser i landet.
Du kanske tycker folk i Sthlm är trevliga och vänliga i t.ex. rusningstrafiken på tunnelbanan? Eller alla idioter som byter fil nittisjutton gånger på Essingeleden för att till slut komma 4m längre fram är vettiga?
Du kanske inte vet vad arrogans betyder?
"Någon som upplevs (alltför) otrevlig; intresserad av sig själv och ointresserad av andra individer och deras ståndpunkter, ibland rent överlägsen och föraktande andra individer eller deras ståndpunkter."
Känns som att det passar in på 75% av alla Stockholmare och därav anledningen till att jag flyttade! Den typen matchar inget av det som jag står för som människa!
SNACKA OM VERKLIGHETSFÖRANKRING!!!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jisses vad bittert det var här i tråden! Vad har folk emot Stockholmare egentligen? Och vadan behovet av att dra alla över en kant?

Jag är född och uppvuxen i Stockholm men har även varit i diverse hålor från norr till söder, de allra flesta städer/hålor har sin charm. Jag VILL bo i Stockholm, inte bara för att jag har merparten av min familj och vänner här utan för att jag tycker att Stockholm är fantastiskt vackert och dessutom råkar ha en av de bästa pubarna i världen (eller åtminstone Europa).

Jag skulle inte kunna tänka mig att bo i t.ex Skövde. Inte för att det är något fel på Skövde utan för att jag trivs utmärkt i Stockholm.

Inte fan går jag runt å säger till random Skövdebor att dom bor i en jävla skithåla där alla kör 240 och ligger med sina kusiner och att jag hellre skulle raka benen med ett rostigt rivjärn än bo där.
Om ni lantisar trivs så bra där ni bor, varför detta behov av att kasta skit på Stockholmare istället för att bara låta bli att besöka eller flytta till Stockholm? (som dessutom till ganska stor del består av lantisar)

För övrigt har jag ett ganska långt stenkast till närmaste trafikljus (fågelvägen)
Tja... du tror inte det kan vara för att stockholmare (förutom du och några till, såklart) har en skitstörig attityd, nedlåtande sätt och är lite småstroppiga för att dom minsann bor i kungliga hufvudstaden mot oss som har en dialekt.
För stockholmare pratar ju som bekant ren rikssvenska
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Kawa_krille, jag är uppvuxen i Dalarna, och tyckte förut att det var roligt att åka till sthlm över dagen, och sen tyckte jag ännu bättre om att åka hem. Initialt tyckte jag som du, att det var för stökigt. Men efter ett tag gav jag det en chans, började lära känna lite människor. Fick en bra tjänst i sthlm, började ett liv här. Med tiden vänjer man sig vid tempot, och det blir vad man gör det till. Och när man släpper alla fördomar så börjar man se saker klarare. Stockholm är jäkligt fint, utbudet av aktiviteter är överlägsen övriga Sverige. Åker till Dalarna ofta också, jävligt skönt att vara där också tycker jag, bästa av två världar. Ditt sätt att uttrycka dig är både riktigt nedlåtande och okunnigt. Du mer eller mindre smutskastar en stor mängd människor. Att man har bråttom i bilköer, och byter filer på Essingeleden gör inte en till en dålig person. Det finns både bra och dåliga saker med ALLA städer. Tänk om nån sa till dig, alla i småhålor är outbildade bönder med bruna tänder, t.e.x, du skulle nog uppfatta dom på samma sätt som dom i Stockholm uppfattar dig.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Tja... du tror inte det kan vara för att stockholmare (förutom du och några till, såklart) har en skitstörig attityd, nedlåtande sätt och är lite småstroppiga för att dom minsann bor i kungliga hufvudstaden mot oss som har en dialekt.
För stockholmare pratar ju som bekant ren rikssvenska

Min erfarenhet säger att om man har en skitstörig attityd så kommer man oftast att möta en skitstörig attityd. Ganska enkelt egentligen.
Som tur är funkar det åt andra hållet också. Häromdagen blev jag frågad om vägen till södra station av två skitglada lantisar (dom sa faktiskt "hej, vi är lantisar, var ligger södra station?") Jag sa åt dom att dom skulle åka hem dit dom kom ifrån och ta sin fjantiga dialekt med sig!

Nä, det gjorde jag såklart inte, jag blev glad för att dom var så entusiastiska och förklarade vägen till södra station och diverse butiker som dom ville besöka.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min erfarenhet säger att om man har en skitstörig attityd så kommer man oftast att möta en skitstörig attityd. Ganska enkelt egentligen.
Som tur är funkar det åt andra hållet också. Häromdagen blev jag frågad om vägen till södra station av två skitglada lantisar (dom sa faktiskt "hej, vi är lantisar, var ligger södra station?") Jag sa åt dom att dom skulle åka hem dit dom kom ifrån och ta sin fjantiga dialekt med sig!

Nä, det gjorde jag såklart inte, jag blev glad för att dom var så entusiastiska och förklarade vägen till södra station och diverse butiker som dom ville besöka.
Fel fel fel! Skövdebor frågar alltid artigt om jag vill ligga med deras syster, stockholmare undrar som regel varför min talpedagog gjort ett så slarvigt jobb. :D
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är man Täbybo så är man väl inte Stockholmare?
Bor du innanför tullarna kan du kalla dig Stockholmare men ska sanningen fram är det inte många % som är "riktiga" infödda Stockholmare.
Skulle kunna styrka min åsikt i evigheter men din reaktion bevisar ju att jag inte är helt fel ute!
Finns det någon i Sthlm som bryr sig vad som händer i skogarna i Värmland eller i Norra Norrland? Nja, knappast...
Självklart finns det vettiga människor i Sthlm men dom är j-kligt få om du jämför med på andra platser i landet.
Du kanske tycker folk i Sthlm är trevliga och vänliga i t.ex. rusningstrafiken på tunnelbanan? Eller alla idioter som byter fil nittisjutton gånger på Essingeleden för att till slut komma 4m längre fram är vettiga?
Du kanske inte vet vad arrogans betyder?
"Någon som upplevs (alltför) otrevlig; intresserad av sig själv och ointresserad av andra individer och deras ståndpunkter, ibland rent överlägsen och föraktande andra individer eller deras ståndpunkter."
Känns som att det passar in på 75% av alla Stockholmare och därav anledningen till att jag flyttade! Den typen matchar inget av det som jag står för som människa!
SNACKA OM VERKLIGHETSFÖRANKRING!!!


Jag har inte kallat mig stockholmare eller något annat. Jag har däremot inga problem att försvara stockholmare, göteborgare eller folk från Älvsbyn. Min reaktion säger ingenting om stockholmare, utan det är en REaktion på den skit du drar över en massa människor som du aldrig har träffat. Folk i Sthlm är definitivt vänliga i rusningstrafik i tunnelbanan. Trots att det är överfullt lyckas alla samsas bra. För varje idiot i trafiken så är det 99 stycken som håller sig i sin fil utan att de märks. Ska vi ta ditt exempel som regel gällande huruvida man är stockholmare eller ej, så är troligtvis mindre än en procent "riktiga" stockholmare på essingeleden.

De första som spyr galla över människor är enligt min erfarenhet de som bor utanför en storstad, som har fördomar precis som du. Det betyder inte att alla icke-stadsbor gör så, utan det betyder att ett otroligt lågt antal individer gör sig hörda och beklagar sig över stockholmare utan saklig grund.

Den enda personen med taskig människosyn är du. Och om du inte ens kan vara självkritisk och se ditt beteende eller klarar av kritik så är fortsatt diskussion meningslös.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
I mina krokar klarar vi oss i ca 15km innan rödljus.

Ang. Stockholm (hur hamnade vi där egentligen?:va) så gillar jag staden starkt, ser många fördelar med att bo i stad men fler med att bo på "landet". :tungan
 

moddlaren

Guest
Stockholm fi fan vilken skit håla:arsele. Var o drog bredband i alkalla o jag har aldrig Mött så många rädda människor som där.

fega vågar inte stå för vad dom säger kaos på hög nivå minst sagt. Enda positiva var kvälls gympingen ute på gräs ytan utanför akalla centrum då det samlades ett hundratal galanta kvinnor i allsköns trevliga spandex outfitter.

Essingeleden ja herre jösses:gråta. Nja det tog ej lång tid innan min chef fick ett samtal att nu är det bra jag åker inte till Stockholm någon mer gång och passar inte det så säger jag upp mig.


rödljus? Mjo i dalsland har vi inga alls hela denna delen av swearike finns inte ett rödljus. O jag bor i villa 4 km från centrum ute på ett gärde med fågel kvitter lösa hundar sola naken:D osåvidare:tummenupp

landet är 100 gånger bättre än stan.
3km till badhus
3,5 km till bio
3 km till järnafär XL färg tapeter bilhandlare arkticatt centret båtförsäljning osv osv
15 pizzerior vitasandars badplats som är dalslands riviera
Tja allt finns som i storsraden på bara några km avstånd men inga köer inga rödljus o lätt att parkera överallt.

Att man sedan har 20,000 över i månaden att göra vad man vill med gör ju inget heller bor ändå i ett 11år gammalt 200m2 hus med 100m2 fullisolerat garage o har en månads kostnad på ca 4500 inklusive allting

mvh
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Stockholm fi fan vilken skit håla:arsele. Var o drog bredband i alkalla o jag har aldrig Mött så många rädda människor som där.

fega vågar inte stå för vad dom säger kaos på hög nivå minst sagt. Enda positiva var kvälls gympingen ute på gräs ytan utanför akalla centrum då det samlades ett hundratal galanta kvinnor i allsköns trevliga spandex outfitter.

Essingeleden ja herre jösses:gråta. Nja det tog ej lång tid innan min chef fick ett samtal att nu är det bra jag åker inte till Stockholm någon mer gång och passar inte det så säger jag upp mig.


rödljus? Mjo i dalsland har vi inga alls hela denna delen av swearike finns inte ett rödljus. O jag bor i villa 4 km från centrum ute på ett gärde med fågel kvitter lösa hundar sola naken:D osåvidare:tummenupp

landet är 100 gånger bättre än stan.
3km till badhus
3,5 km till bio
3 km till järnafär XL färg tapeter bilhandlare arkticatt centret båtförsäljning osv osv
15 pizzerior vitasandars badplats som är dalslands riviera
Tja allt finns som i storsraden på bara några km avstånd men inga köer inga rödljus o lätt att parkera överallt.

Att man sedan har 20,000 över i månaden att göra vad man vill med gör ju inget heller bor ändå i ett 11år gammalt 200m2 hus med 100m2 fullisolerat garage o har en månads kostnad på ca 4500 inklusive allting

mvh

Sthlm är uppenbarligen inte för alla :glömdet
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Är väl rätt enkelt, Stockholm är den enda staden att bo i om man vill bo i en stad med en gnutta storstadskänsla i Sverige. Det retar gallfeber på många som inte bor här.. trots att Sthlm är en liten skit om man jämför med städer utanför Skandinavien. Är själv född, uppvuxen och stolt mas så bryr mig inte mycket men detta är ändå helt uppenbart. Vi svenskar är avundsjuka det ligger i vår jante-DNA, det förklarar nog många kommande inlägg i den här tråden också :fyllisar

Det är kul att provocera, är nog det korta svaret.

Jag kan garantera dig min vän, att jag inte är avundsjuk på boende i Stockholm. Det räcker att kliva ur tåget på Centralen för att stressen ska göra sig mer än påmind. För min del räcker det så bra med lilla Kristineberg och ca 1000 invånare. Storstadspulsen kan jag få över sundet i grannlandets huvudstad, där lyser stressen med sin frånvaro trots dubbla antalet invånare jämfört med Stockholm.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
:7peta
Jag kan garantera dig min vän, att jag inte är avundsjuk på boende i Stockholm. Det räcker att kliva ur tåget på Centralen för att stressen ska göra sig mer än påmind. För min del räcker det så bra med lilla Kristineberg och ca 1000 invånare. Storstadspulsen kan jag få över sundet i grannlandets huvudstad, där lyser stressen med sin frånvaro trots dubbla antalet invånare jämfört med Stockholm.

Med avund menar jag den som spyr galla över vår huvudstad, inte varenda kotte.

Du belyser en annan klassiker. T-Centrallen, Drottninggatan osv.. trångt, stressigt och jävligt. Men det är ju bara ni besökare som vistas där, jag sätter aldrig min fot där "turisten" trängs. Jag gillar inte heller folkmassorna. Dom områden du refererar till är det inte många centralt boende stockholmare som hänger vid helt enkelt.

Vidare bor jag granne med Kristineberg ;)
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag kan garantera dig min vän, att jag inte är avundsjuk på boende i Stockholm. Det räcker att kliva ur tåget på Centralen för att stressen ska göra sig mer än påmind. För min del räcker det så bra med lilla Kristineberg och ca 1000 invånare. Storstadspulsen kan jag få över sundet i grannlandets huvudstad, där lyser stressen med sin frånvaro trots dubbla antalet invånare jämfört med Stockholm.

Jag tänker inte försöka övertala nån att gilla Stockholm, men om man besöker Stockholm på sommaren under industrisemestern så får man lite småstadskänsla (folktomt, knappt några bilar och hälften av butikerna och restaurangerna är stängda)

Jag undrar varför alla tror att Köpenhamn har dubbelt så många invånare som Stockholm?:va En snabb koll på Wikipedia säger att det bor fler människor i Stockholm men att Köpenhamn är befolkningstätare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Köpenhamn
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Insåg när jag fyllde i lite dokument att jag har lagt ungefär lika mycket pengar på fastigheter som någon i tråden uppgav att man får ge för en gammal arbetarbostad i stockholmsregionen.
Men då har jag två och ett halvt hus (sammanlagt sisådär 400 kvadrat), två välutrustade verkstäder, högproducerande skog, enduroslingor och folkracebana.
När jag sålt av mina avstyckade tomter kommer skulden att understiga miljonen.
Räntan och rejäla amorteringar betalar skogen.
Jag ångrar inte mitt val av bostadsort.
Stockholm besöker jag sällan.
Åker jag samma sträcka åt andra hållet, så hamnar jag i Puttgarden.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tänker inte försöka övertala nån att gilla Stockholm, men om man besöker Stockholm på sommaren under industrisemestern så får man lite småstadskänsla (folktomt, knappt några bilar och hälften av butikerna och restaurangerna är stängda)

Jag undrar varför alla tror att Köpenhamn har dubbelt så många invånare som Stockholm?:va En snabb koll på Wikipedia säger att det bor fler människor i Stockholm men att Köpenhamn är befolkningstätare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Köpenhamn

Vilka är "alla"?
Stockholm och Köpenhamn är ungefär lika stora, men Köpenhamn har betydligt mer storstadskänsla och ligger betydligt bättre till.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag begriper inte varför man måste racka ner på andra bosättningsplatser. Bo där ni vill, kan ni inte göra det så hitta en annan plats som ni trivs på. Jag hade kunnat tänka mig ett hus vid medelhavet men har svårt att få till livsekvationen då. Så jag bor där jag bor, utan att avsky Bollnäs eller Skara eller ens Göteborg.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Insåg när jag fyllde i lite dokument att jag har lagt ungefär lika mycket pengar på fastigheter som någon i tråden uppgav att man får ge för en gammal arbetarbostad i stockholmsregionen.
Men då har jag två och ett halvt hus (sammanlagt sisådär 400 kvadrat), två välutrustade verkstäder, högproducerande skog, enduroslingor och folkracebana.
När jag sålt av mina avstyckade tomter kommer skulden att understiga miljonen.
Räntan och rejäla amorteringar betalar skogen.
Jag ångrar inte mitt val av bostadsort.
Stockholm besöker jag sällan.
Åker jag samma sträcka åt andra hållet, så hamnar jag i Puttgarden.

Ja då måste verkligen Sthlm vara nåt i hästväg, när så många slåss om att få spendera hutlösa summor för praktiskt taget ingenting. Tror du slog huvudet på spiken, Sthlm är staden där ALLA vill bo :banana
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top