Hur långt har du till rödljuskorset?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ofaaan vi har swearikes absolut mest datastyrda plastfabrik den fabriken tjänar mest pengar per kolli i hela europa o därför finns 3 större elfirmor med ett 20tal anställda i varje firma så hittar du inte det du vill ha i våran bondhåla vad det gäller el vete fan om det finns..

Tja ca 10min körning till varje el firma.

På 40min når jag trollhättan, vänersborg ,uddevalla, åmål, Säffle samt en del andra städet/kommuner o INGA KÖER!!



uppigenom västmanland/norrland ksn jag tillbringa månader skulle utan tvekan flytta till dom trakterna bara man hade jobb skön befolkning dom är som folk skall vara.

Så tro inte att det bara finns butiker runt tokholmen när det verkar vara mera folk från just tokholmen som inte vet ett skit var dom ksn hitta en skruv eller ens brstämma om dom kan smörja en gaswire eller skall byta den.

Mjäää jag är mer än nöjd med att nå hela södra delen av landet samt mellersta på ca 4 tim körning. O då klarar iallafall jag mej sjukt bra ifrån både götterborg o stockholm.

i götet är ju folk till största delen jävligt gemytliga o trevliga


att sedan inte folk vill bo utanför stockholm är ju bullchit bor det totalt 900,000 i tokholm motsvarar väll dett ca 9% av våran befolkning i sverige så det är väll mera troligt att det är mera folk som är mindre bemedlade som flyttar till det kaoset än det är vettigt för varför skulle annars 91% ge fan i att flytta dit??

Du missade uppenbarligen en hel del.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_län

Har du hört talas om bostadsbrist?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
:Bugar
Du missade uppenbarligen en hel del.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_län

Har du hört talas om bostadsbrist?

Bostadsbrist finns inte i den dalsländska-ordlistan, i synnerhet inte Mellerud. Större delen av min släkt bor längs Vänern i Dalsland och en i Mellerud, men jag skulle INTE vilja bo där av många anledningar. Två är:lite mycke banjo och tyvärr lite missplacerade folkslag då resten av invånarna har "made in sweden" tatueringar och sydstatsflagg på bilarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sållar man bort allt som inte är i utlandet blir det 3800 istället.
Ställ det i förhållande till 2.2 miljoner innevånare, och en inflyttning på 35 000 om året.

Stor efterfrågan på utländska bostäder bland Stockholmarna antar jag... :D :7peta

Nåväl, alla de där 35000 kommer ju inte samtidigt, slår man ut det per vecka så är det 700 personer per vecka och om man antar att ett genomsnittligt hushåll innehåller två personer så räcker bostadsutbudet till för de närmaste 10 veckorna. Sedan tror jag nog faktiskt att det successivt kommer nya lediga bostäder även i Stockholm så jag tror det finns lediga bostäder i Stockholm även till sommaren.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Stor efterfrågan på utländska bostäder bland Stockholmarna antar jag... :D :7peta

Nåväl, alla de där 35000 kommer ju inte samtidigt, slår man ut det per vecka så är det 700 personer per vecka och om man antar att ett genomsnittligt hushåll innehåller två personer så räcker bostadsutbudet till för de närmaste 10 veckorna. Sedan tror jag nog faktiskt att det successivt kommer nya lediga bostäder även i Stockholm så jag tror det finns lediga bostäder i Stockholm även till sommaren.

Jo, det är ju inte totalt jävla hopplöst, speciellt om man kan tänka sig bo utanför tullarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle vilja säga att det räcker att man vill betala vad bostaden är värd.

Brist är det bara på förstahandskontrakt på attraktiva områden med billigt reglerade hyror.

Det är väl snarare så att man måste tycka att det är värt pengen som krävs för att bo där. Något egentligt inneboende värde har ju inte hyror i sig... Men ja, vill man lägga pengarna finns boendet generellt sett. Speciellt om man kan tänka sig bostadsrätter istället för hyresrätter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror inte du hittar någon hyresvärd som delar den uppfattningen med dig. Och egentligen ingen hyresgäst heller. Även om den senare förstås värderar en låg hyra högre än en hög.

Kan nog hitta rätt många hyresgäster som håller med, bara tänk på hur många som gnäller över att det inte finns boende i sthlm. :hihi
Men, något värde finns inte i hyran för en hyresgäst. Det är inte direkt någon sund ekonomisk investering att betala hyra. Det är lite som att köpa alkohol på puben.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan nog hitta rätt många hyresgäster som håller med, bara tänk på hur många som gnäller över att det inte finns boende i sthlm. :hihi
Men, något värde finns inte i hyran för en hyresgäst. Det är inte direkt någon sund ekonomisk investering att betala hyra. Det är lite som att köpa alkohol på puben.

Du säger emot dig själv nu när du säger att hyran inte har nåt värde samtidigt som du hellre köper öl för pengarna. Alltså har den ju ett värde även för hyresgästen. Eller annorlunda formulerat så värdesätter hyresgästen en låg hyra. Eller i ditt fall så är 200kr lägre hyra värd 3 öl på puben.

Det synns ju även tydligt i prissättningen på bostadsrätter som värderas högre när föreningsavgiften är låg, dvs det finns ett värde på avgiften oavsett vilken sidan du står på.
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Skulle vilja säga att det räcker att man vill betala vad bostaden är värd.

Brist är det bara på förstahandskontrakt på attraktiva områden med billigt reglerade hyror.

Vad bostaden är värd kan ju diskuteras :) Jag bor ju ett stort hus 5-7 minuter från city med mc. Jag vet vad man får betala för det men om det är "värt" det vettifan. :rolleyes:

Nåväl det är även brist på förstahandskontrakt i mindre attraktiva områden. De 35000 är faktiskt mestadels ekonomiskt svaga grupper från utlandet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du säger emot dig själv nu när du säger att hyran inte har nåt värde samtidigt som du hellre köper öl för pengarna. Alltså har den ju ett värde även för hyresgästen. Eller annorlunda formulerat så värdesätter hyresgästen en låg hyra. Eller i ditt fall så är 200kr lägre hyra värd 3 öl på puben.

Det synns ju även tydligt i prissättningen på bostadsrätter som värderas högre när föreningsavgiften är låg, dvs det finns ett värde på avgiften oavsett vilken sidan du står på.

Jag sa inte att jag hellre köper öl för pengarna. :va
Jag sa att det är lite som att köpa sprit på puben.
Och det argumentet du kom med säger väl snarare att pengar har ett värde (vilket är något som kan argumenteras med, om man är filosofiskt lagd) då någon hellre skulle lägga dem på öl än på hyra.

Värdet ligger inte i att betala hyra öht. Avgifter är inte heller något bevis på ett värde. IMHO... såklart. Det är kostnader för att leva, det ger inget mervärde och är allmänt värdelösa investeringar.
Fast, jag delar kanske inte din betydelse av värde i det här fallet.

Jag kan hålla med om att det ger en höjd livskvalitet att ha en hyresrätt gentemot att sova på närmaste station, och det kan ju sägas vara ett värde. Hyran i sig tycker inte jag har något inneboende värde. Du kan inte byta din hyra mot något. (Och nu kommer det säkert en diskussion om det med :hihi)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Det är kostnader för att leva, det ger inget mervärde och är allmänt värdelösa investeringar. ...

Du byter dina pengar mot någonting som du anser ha ett högre värde, dvs en bostad, eller mat på bordet.
Säljaren byter sina resurser(bostadsyta, korv, potatis etc) mot något som han anser ha ett högre värde.

Det är inte mina egna filosofier, det är grundläggande syn på ekonomi.
https://www.google.se/search?q=econ...G6XtVPyeIIH_UoOvgpAC#q=economic+goods&spell=1
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du byter dina pengar mot någonting som du anser ha ett högre värde, dvs en bostad, eller mat på bordet.
Säljaren byter sina resurser(bostadsyta, korv, potatis etc) mot något som han anser ha ett högre värde.

Det är inte mina egna filosofier, det är grundläggande syn på ekonomi.
https://www.google.se/search?q=econ...G6XtVPyeIIH_UoOvgpAC#q=economic+goods&spell=1

Det är med andra ord någon annans filosofier... Ekonomi är en hel del filosofi och spekulerande från grunden hela vägen upp. Säger inte att det är fel, bara att jag inte delar åsikten. Jag slipper en delförlust snarare än byter ett värde mot ett annat. Liten skillnad där kanske iofs...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad bostaden är värd kan ju diskuteras :) Jag bor ju ett stort hus 5-7 minuter från city med mc. Jag vet vad man får betala för det men om det är "värt" det vettifan. :rolleyes:

Nåväl det är även brist på förstahandskontrakt i mindre attraktiva områden. De 35000 är faktiskt mestadels ekonomiskt svaga grupper från utlandet.

Uppenbarligen anser du ju att bostaden är värd de pengar du betalar. Om inte är du ju en idiot som inte flyttar.

Vilka 35000 pratar du nu om? De som flyttar till Stockholm och blir bostadslösa sovande i stora högar under stadens alla broar? Stockholm, staden som får 35000 nya bostadslösa varje år? Eller? Nej, de flesta som kommer dit brukar bo någonstans med tak över huvudet.
Och är det ekonomiskt svaga så kanske det innebär att de bor 20 st personer i en liten Rinkeby-lägenhet. De är deras val, men de är inte bostadslösa bara för att deras ekonomiska styrka inte möjliggör för dem att bo på 100kvm/pers på Strandvägen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är med andra ord någon annans filosofier... Ekonomi är en hel del filosofi och spekulerande från grunden hela vägen upp. Säger inte att det är fel, bara att jag inte delar åsikten. Jag slipper en delförlust snarare än byter ett värde mot ett annat. Liten skillnad där kanske iofs...

Visst är ekonomi oftast mer filosofi än vetenskap men nu säger du återigen att du värderar en låg förlust högre än en större förlust. Du har alltså satt ett värde på de olika förlutserna.

För att jämföra med vetenskap är det som att du försöker säga att minusgrader inte räknas som temperaturer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst är ekonomi oftast mer filosofi än vetenskap men nu säger du återigen att du värderar en låg förlust högre än en större förlust. Du har alltså satt ett värde på de olika förlutserna.

För att jämföra med vetenskap är det som att du försöker säga att minusgrader inte räknas som temperaturer.

Det är väl snarare så att det jag säger är att en skillnad i temperatur inte räknas som en temperatur? Eller missförstår jag analogin nu?
Apropå det, känner du för det kan vi fortsätta diskutera i PM, känner lite att vi kanske är off topic (vilket jag ofta blir :3freak)...
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top