Hur långt har du till rödljuskorset?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl snarare så att det jag säger är att en skillnad i temperatur inte räknas som en temperatur? Eller missförstår jag analogin nu?
Apropå det, känner du för det kan vi fortsätta diskutera i PM, känner lite att vi kanske är off topic (vilket jag ofta blir :3freak)...

Nej, du förstår analogin korrekt. Energimängden för att ge en temperaturförändring har ett "värde" oavsett om den tillförs eller avleds.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, du förstår analogin korrekt. Energimängden för att ge en temperaturförändring har ett "värde" oavsett om den tillförs eller avleds.

Ah, det är ju iofs helt sant. :tummenupp
I stand corrected, som de säger utomlands, och har lärt mig tänka lite bättre. :)
 
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Uppenbarligen anser du ju att bostaden är värd de pengar du betalar. Om inte är du ju en idiot som inte flyttar.

Vilka 35000 pratar du nu om? De som flyttar till Stockholm och blir bostadslösa sovande i stora högar under stadens alla broar? Stockholm, staden som får 35000 nya bostadslösa varje år? Eller? Nej, de flesta som kommer dit brukar bo någonstans med tak över huvudet.
Och är det ekonomiskt svaga så kanske det innebär att de bor 20 st personer i en liten Rinkeby-lägenhet. De är deras val, men de är inte bostadslösa bara för att deras ekonomiska styrka inte möjliggör för dem att bo på 100kvm/pers på Strandvägen.

"Idiot" så tidigt i debatten. Du kan behålla dina halmgubbar för dig själv för övrigt.
Stockholm ökar med 35000 per år. Det består av nyfödda och inflyttade.
De inflyttade är till största del personer som fått PUT efter asylboende på andra orter (sa han på SBK som höll föredraget). De är ekonomiskt svaga och ja, trångboddheten ökar kraftigt just nu. Det sätter press på hyreslägenheterna överallt.

Tillbaks till min sk idioti. Jag tror att om fler gjorde en ekonomisk jämförelse / värdering av bostaden skulle bostadsmarknaden se annorlunda ut. Stockholm är fullt av före detta skövdebor som ABSOLUT måste bo i vasastan för det har de sett på internet.

Stort hus har en absolut nytta med 3 barn.
Lugnt område utan större brottslighet också.
Nära till City och Arlanda och bra skola också.

Värdet av det sociala att bo ett "bättre" område tycker jag kan diskuteras. Vi är fåfänga varelser. I mångt och mycket värderar vi våra saker efter hur andra värderar dig pga dina val.

Jag har också gått igenom många BRF som i princip var värdelösa men vars värde byggde på att ingen egentligen läser årsredovisningen.

Svammel var det här

ps glömde att säga att jag har 300 meter till ett trafikljus. ds
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Idiot" så tidigt i debatten. Du kan behålla dina halmgubbar för dig själv för övrigt.
Stockholm ökar med 35000 per år. Det består av nyfödda och inflyttade.
De inflyttade är till största del personer som fått PUT efter asylboende på andra orter (sa han på SBK som höll föredraget). De är ekonomiskt svaga och ja, trångboddheten ökar kraftigt just nu. Det sätter press på hyreslägenheterna överallt.

Tillbaks till min sk idioti. Jag tror att om fler gjorde en ekonomisk jämförelse / värdering av bostaden skulle bostadsmarknaden se annorlunda ut. Stockholm är fullt av före detta skövdebor som ABSOLUT måste bo i vasastan för det har de sett på internet.

Stort hus har en absolut nytta med 3 barn.
Lugnt område utan större brottslighet också.
Nära till City och Arlanda och bra skola också.

Värdet av det sociala att bo ett "bättre" område tycker jag kan diskuteras. Vi är fåfänga varelser. I mångt och mycket värderar vi våra saker efter hur andra värderar dig pga dina val.

Jag har också gått igenom många BRF som i princip var värdelösa men vars värde byggde på att ingen egentligen läser årsredovisningen.

Svammel var det här

ps glömde att säga att jag har 300 meter till ett trafikljus. ds

Ta inte ordet idiot så personligt det var mer retoriskt menat.

Även om jag anser fåfängan vara en dyr last så tillhör även punkten fåfänga/status ett värde.
Visst är det ett diskutabelt värde men antagligen beror 95% av mänsklighetens konsumtion på just fåfänga så det vore en ganska fiktiv värld vi diskuterade utan statusprylar.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Tillbaks till min sk idioti. Jag tror att om fler gjorde en ekonomisk jämförelse / värdering av bostaden skulle bostadsmarknaden se annorlunda ut. Stockholm är fullt av före detta skövdebor som ABSOLUT måste bo i vasastan för det har de sett på internet.

:rofl

Synd att det inte kan segla upp någon annan större svensk stad som lockar till sig Skövdebor mfl. Jag tror att alla skulle bli lite gladare om hetsen att bo och leva i Stockholm med omnejd minskade något.
 

moddlaren

Guest
Men det är ju nära till rödljus överallt o det är väll bra lika för alla.. rödljus är som sossar jävligt tråkiga:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Just det, jag har ju missat att svara på frågan. Jag vet inte riktigt va ett sån däringa trafikljus är riktigt men här om dagen stod det ett släpvagn med en fastmonterad stolpe vid sidan av vägen och det blixtrade då till inni stolpen när jag passerade. Inte rött utan en vit blixt vare men 5km frå gårn sto de trafikjuse.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top