Hur långt har du till rödljuskorset?

Smagatusk

Guest
Du har rätt, det går inte att jämföra, wikis siffror ljuger inte i det här fallet. Cph är dock en trevlig stad men mycket mindre än Sthlm.

Det bor lika många människor (ungefär) i Köpenhamn som i Stockholm fast på halva ytan. Det spär på storstadskänslan, dvs trångboddheten. :zpy
 

Smagatusk

Guest
Det finns inget bra med närhet till rödljus!
Och NEJ, Sthlm är ingen stad! Mer en byhåla som svällt upp till onaturliga proportioner (se bara hur väl:)va) kommunikationerna har följt med i Sthlms utveckling!).
Jag har bott i Sydney Australien i flera år och där pratar vi stad så jag vet också lite vad jag pratar om.
Är uppväxt i en mindre byhåla NV om Sthlm men har aldrig varken imponerats eller lockats av eländet i Sthlm.
Provade på att bo i Solna och Sumpan (nej, inte direkt city men jag cyklade in till T-centralen på 10min) och även nere i Salem (måste ju testa!) men nä...
Alla tycker det är så skönt med "närheten" till saker och ting i "städer".
Vet inte hur jobbigt det egentligen är att åka 1mil tunnelbana/buss eller 4mil bil till ett shoppingcenter, bio eller vad det än må vara men dom kan inte vara hojåkare dom som tycker det iaf!
Jag tar gärna omvägen till shoppingcentret (det som också är längst bort på kartan) bara för att få en extra lång skön sväng på hojen.
Bästa med att åka och shoppa med hoj är att man inte får med sig allt man behöver så man blir ju "tvungen" att åka ut med hojen på samma resa dagen efter igen! :tummenupp
Men så är ju Sthlmare, och andra s.k. stadsbor, bara j-kligt obstinata och arroganta människor som har ett riktigt uselt perspektiv på sin omvärld... Ser alltid hellre det negativa i allt istället för tvärt om!
Kan dock gärna hålla med leppek med villa en bit utanför och tycker att det skulle vara sjukt najs med 300m till jobbet och 150m till dagis men det "priset" man får betala för att ha den förmånen (bo typ i/utanför Sthlm) är alldeles för högt.
2.700:-/mån för att ingen ska kladda på ens hoj? Det är nästan vad jag pröjsar för en helförsäkring för ett helt år på hojen! På tre månader har jag betalat bilens försäkring också!
Hyra på 8-10-12tusen (kallhyra!) på sitt boende? Lägg där till amorteringen på 3-4miljonerslånet! Nä tack, jag lägger hellre dom stålarna på en ny hoj var eller varannat år istället!
Flyttade från Sumpan till Skåneland för 1år sedan och hamnade ute på vischan i en by med ett par tusen invånare.
Fy f-n va najs! Gräs mellan tårna och fågelkvitter på morgonen!
Långt bättre hojvägar än Slingerbulten och Bogesundsvägen (tillsammans!) som börjar inte många hundra meter bort och pågår sedan i mil efter mil (helt utan rödljus)!
La över 1200mil här nere i somras och då fick jag inte ner hojen förrän efter midsommar!

Länge leve landet, där rödljusen lyser endast med sin frånvaro!
:krama

Sydneys vägnät har väl definitivt INTE följt med i utvecklingen? Herregud vilken stad att köra i...
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Stockholmarna har de längsta pendlingstiderna till jobbet i hela landet.........

/KentW
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh, du är bara fattig :arsele
I Sthlm kan jag göra ALLT som du kan plus dra nytta av stadens alla fördelar.

Det finns inget bra med närhet till rödljus!
Och NEJ, Sthlm är ingen stad! Mer en byhåla som svällt upp till onaturliga proportioner (se bara hur väl:)va) kommunikationerna har följt med i Sthlms utveckling!).
Jag har bott i Sydney Australien i flera år och där pratar vi stad så jag vet också lite vad jag pratar om.
Är uppväxt i en mindre byhåla NV om Sthlm men har aldrig varken imponerats eller lockats av eländet i Sthlm.
Provade på att bo i Solna och Sumpan (nej, inte direkt city men jag cyklade in till T-centralen på 10min) och även nere i Salem (måste ju testa!) men nä...
Alla tycker det är så skönt med "närheten" till saker och ting i "städer".
Vet inte hur jobbigt det egentligen är att åka 1mil tunnelbana/buss eller 4mil bil till ett shoppingcenter, bio eller vad det än må vara men dom kan inte vara hojåkare dom som tycker det iaf!
Jag tar gärna omvägen till shoppingcentret (det som också är längst bort på kartan) bara för att få en extra lång skön sväng på hojen.
Bästa med att åka och shoppa med hoj är att man inte får med sig allt man behöver så man blir ju "tvungen" att åka ut med hojen på samma resa dagen efter igen! :tummenupp
Men så är ju Sthlmare, och andra s.k. stadsbor, bara j-kligt obstinata och arroganta människor som har ett riktigt uselt perspektiv på sin omvärld... Ser alltid hellre det negativa i allt istället för tvärt om!
Kan dock gärna hålla med leppek med villa en bit utanför och tycker att det skulle vara sjukt najs med 300m till jobbet och 150m till dagis men det "priset" man får betala för att ha den förmånen (bo typ i/utanför Sthlm) är alldeles för högt.
2.700:-/mån för att ingen ska kladda på ens hoj? Det är nästan vad jag pröjsar för en helförsäkring för ett helt år på hojen! På tre månader har jag betalat bilens försäkring också!
Hyra på 8-10-12tusen (kallhyra!) på sitt boende? Lägg där till amorteringen på 3-4miljonerslånet! Nä tack, jag lägger hellre dom stålarna på en ny hoj var eller varannat år istället!
Flyttade från Sumpan till Skåneland för 1år sedan och hamnade ute på vischan i en by med ett par tusen invånare.
Fy f-n va najs! Gräs mellan tårna och fågelkvitter på morgonen!
Långt bättre hojvägar än Slingerbulten och Bogesundsvägen (tillsammans!) som börjar inte många hundra meter bort och pågår sedan i mil efter mil (helt utan rödljus)!
La över 1200mil här nere i somras och då fick jag inte ner hojen förrän efter midsommar!

Länge leve landet, där rödljusen lyser endast med sin frånvaro!
:krama
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Efter ett antal år ute "i verkligheten" har Anna ångrat det uttalandet "milijarders" gånger....."S"

/KentW
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ca 3mil, alldeles för kort avstånd. Nackdelen med rödljus är att dom drar till sej människor överallt.. Fördel:va
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
2km men sen kommer dom på rad har 11km till jobbet och 15 rödljus, det tar ca 20min att köra i rusningstrafik :huvet och ca 9min annars.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Men så är ju Sthlmare, och andra s.k. stadsbor, bara j-kligt obstinata och arroganta människor som har ett riktigt uselt perspektiv på sin omvärld... Ser alltid hellre det negativa i allt istället för tvärt om!


Är du verkligen helt hundra på att du beskrev stockholmare, och inte dig själv? Du verkar sakna verklighetsförankring och ditt inlägg blir mest en fars.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
40km till jobbet, 25min pendling. Inte en ljusövervakad korsning längs sträckan. Annars har jag väl 8km till närmsta rödljus.. ..
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
675 meter till rödljuset om man kan lita på Hitta's mätverktyg men några problem med parkering har jag inte. Inte med storstadsförsäkring heller :tummenupp

Pendlar 23 km till jobbet i en annan stad och det ca 20 min när man väl är i fordonet. Sitter jag på fordonet kan det gå fortare men av nån anledning är vägen till och från jobbet oftast längre då. :hihi
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
2 mil ungefär, har kurvig 70-väg utanför dörren, 20 minuter till jobbet, aldrig några köer. För övrigt är Stockholm det sista stället jag skulle kunna tänka mig att bo!#
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Ca 1km skulle jag gissa. Ser personligen ingen större status i att bo så centralt att man har ett rödljus in på knuten. Där man kan använda och ha bil på ett smidigt sätt utan vara beroende av den är däremot ett ganska optimalt ställe att bo på.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har 1.00 km enligt hitta.se.

Pendlar till jobbet på 11 minuter med hoj. Kan gå med bilen också när det inte är några köer. Imorse tog det 29 minuter med bilen för att det var vitt på marken. Jo det var köer. Kommunalt kan det ta 45+ minuter.

Bor i Stockholm, har alltid gjort. Längtade bort förr men har insett att jag inte vill flytta härifrån.
Vad är en stockholmare? Räcker det med att man är skriven här eller född här och/eller minst tre generationer som aldrig bott utanför tullarna? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sthlm Vasastan. 24 meter enligt hitta. Går till jobbet, går till båtklubben, går till mc-garaget. Främsta alternativen är cykel eller kommunalt. Bilen hojen och träbåten är mest passioner, att användes till sommartida nöjeskörning och resor utanför staden. Bilen ibland även om ngt tyngre ska hämtas.

Det är väl det här som är för- och nackdelen med att bo i stan. Pga av trafikinfarkten är det sämre att köra bil och hoj när man ska ngnstans, men åas går det att ta sig till vardagsdestinationerna utan bil. Trafikinfarkten orsakas till stor del av de som inte insett detta, men ändå bosatt sig i staden. Deras insats blir därmed självreglerande för den egna gruppen. Problemet är när gruppen som tagit villaområdeslivstilen med sig in till innerstan, ställer till det för bussar, yrkestrafik och utryckningsfordon, att de sistnämda fastnar i köerna av leasingbilar. 1600kg bil som tar upp 8m2 gatuutrymme...med en slipsgubbe i varje bil.

På lands- och glesbygd är det lättare att använda bilen, men behovet av vardagsbil är också oftast större.

Trafikljus är för det mesta ngt positivt för mig som innerstadsbo, det gör det lättare för mig att ta mig över gatorna.
Nu ska jag gå från jobbet ned till båtklubben och lägga sista lagret fernissa på masten, sedan går jag ev vidare till hojgaraget, sedan går jag hem.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top