ZX10R-tråden

Halloj gott folk! Har en liten fundering angånde japanarna r1,cbr1000,zx10r,Gsxr1000

Någon som har erfarenhet av dessa och provkört alla?

Vilken har värst motor? snabbast rakt fram,acceleration,roll on
Vilken har bästa köregenskaper,chassi,skjutsvänligast
Vilken har bäst bromsar

Era erfarenheter? Årsmodellerna på hojarna 2008-2010
 
Halloj gott folk! Har en liten fundering angånde japanarna r1,cbr1000,zx10r,Gsxr1000

Någon som har erfarenhet av dessa och provkört alla?

Vilken har värst motor? snabbast rakt fram,acceleration,roll on
Vilken har bästa köregenskaper,chassi,skjutsvänligast
Vilken har bäst bromsar

Era erfarenheter? Årsmodellerna på hojarna 2008-2010


Jag har testat alla inklusive BMW:n och jag måste säga att det är ganska små skillnader, det är mer upp till var och ens eget tycke och egen smak vad som passar. Min erfarenhet är i korthet att de är ganska små (jag är 1.90 med långa ben) men trots detta så sitter jag hyggligt på allihop. R1:an är ganska rymlig, kawan är okej, BMW:n är trång och gsxr och Honda är ganska lika. Suzukin har justerbara fotpinnar i original vilket gjorde att den passade bäst för mig.
Hondan och Gixxern har roligast motor, ett rejält schvung ut ur böjarna med feta mellanregister och lätt att lyfta framhjulet, ändå skjuter de på rejält uppe på varv, speciellt gixxern. BMW:n har ett otroligt drag när man varvar den och Kawan känns ganska slö, också på grund av rejäla varv. Speciellt Kawan får man köra som en 600:a med mycket gas. Den går ogärna på bakhjulet förutom okontrollerade hjulisar i slutet på varvskalan.
BMW:n är också lite tråkig pga just detta varvande. Men vill man ha en massa effekt så måste man öka varvtalet, det är ingen rocket science, och när varvtalet ökas så minskar effekten och vridet i mellanregistret, enkelt.
R1:an är också mysig motormässigt men den vibrerar och är lite tröttare på varv än alla de andra, mjukt och härligt drag i mellanregistret dock men det är inte bättre än vad Suzukin och framförallt Hondan har och till priset av en massa extra vikt så går den bort för mig...

Chassimässigt är de ganska lika allihop, det krävs en duktig förare och en snabb bana för att särskilja dem. Man måste provköra själv för att hitta den man trivs med. Anledningen till att jag valde Suzukin är att den är väldigt lätt att justera och få som man vill ha den i chassi, fjädring och styrning. Lägg dessutom till att Gixxern är den absolut vanligaste racehojen i AMA-Superbike så förstår man att eBay är nedlusat med billiga grejer till gixxern alltifrån kåpor till fjädring och extra hjul. Gixxern är ganska enkel att trimma också om man vill, inga problem att få 210 hästar på bakhjulet till en hyggligt rimlig peng, R1:an kostar det dubbla ungefär...

Så, det var mina reflektioner, det bästa är ju att provköra och testa själv...

Glömde ju bromsarna och elektroniken; Bromsmässigt är BMW:n överlägsen, helt sjuka hejdare och dessutom med en bra ABS. Kawan är inte långt efter heller men har inte riktigt samma klipp.
Traction control är riktigt bra på Kawan, lite mer enkel och kantig på BMW:n men bra, antiwheelien suger dock på BMW. Själv så kör jag med Bazzaz på gixxern och det är ett sjukt bra system med ställbar TC direkt från styret och ingen antiwheelie, precis som det skall vara...:tummenupp
 
Glömde ju bromsarna och elektroniken; Bromsmässigt är BMW:n överlägsen, helt sjuka hejdare och dessutom med en bra ABS. Kawan är inte långt efter heller men har inte riktigt samma klipp.
Traction control är riktigt bra på Kawan, lite mer enkel och kantig på BMW:n men bra, antiwheelien suger dock på BMW. Själv så kör jag med Bazzaz på gixxern och det är ett sjukt bra system med ställbar TC direkt från styret och ingen antiwheelie, precis som det skall vara...:tummenupp

Orginalbeläggen är hejdlöst dåliga på kawan tycker jag. Har testat både XBK5 och SBS DC och det blir ruskigt mycket bättre bromsar då ;)

Det är ställbar TC från styret på -11'an iaf ;)

Men ja den behöver varvas som en 600'a, och man vill ha andra drev på egentligen. Orginal är den drevad för lågt buller. Min har -1 fram och +3 bak då blir den rolig på riktigt, dock varvar den 7000 i 140 på 6'an.
 
Orginalbeläggen är hejdlöst dåliga på kawan tycker jag. Har testat både XBK5 och SBS DC och det blir ruskigt mycket bättre bromsar då ;)

Det är ställbar TC från styret på -11'an iaf ;)

Men ja den behöver varvas som en 600'a, och man vill ha andra drev på egentligen. Orginal är den drevad för lågt buller. Min har -1 fram och +3 bak då blir den rolig på riktigt, dock varvar den 7000 i 140 på 6'an.

Den jag körde hade riktigt fina bromsar så det är nog som vanligt att det diffar ganska mycket mellan exemplaren :)

Den jag provade hade samma drevning som du och den blir ju väldigt surrig då men funkade på bana. Känns dock konstigt att köra en 1000 som knappt orkar lyfta framhjulet...;)

Bazzaz systemet som jag kör är ställbart i 10 steg på styret och mappas på samma sätt som en EFI map med olika mycket TC på varje varvtal och varje procent gas och dessutom olika på varje växel, det är ett riktigt bra system som körs mycket inom AMA-racingen. Bazzaz är så styva i korken att de gjort Bazzaz-system till både BMW och Kawa som ersätter original TC, det är ju lite kaxigt förstås...:)
 
Extra uppsättning fälgar? har försökt söka på diverse ställen men inte riktigt hittat. Nya kostar de ju en mindre förmögenhet. Hade tänkt skaffa mig en extra uppsättning som man kan slänga på regndäck på. Nån som vet något?
 
Tack för din åsikt! :D De slutade dock att jag köpte mig en zx10r iaf! Beslutsångest hade jag men är kanon nöjd med cykeln och bromsarna känns underbara dock inte provkört bmwn!
 
Någon som har koll på avgassystem för 08-09 zx10r passar på 2010ans model? skumläst lite forum och inte hittat nå bra svar. Verkar som 08-09 är annorlunda än 2010 men inte säker! någon här kanske har en susning?
 
vore kul o få veta lite bänkresultat på era hojar
främst 08-10, då jag bromsade min -08:a till bara 154 på slangen
med racefit-slip och filter hos Andersson
berätta gärna mod o bänk
 
vore kul o få veta lite bänkresultat på era hojar
främst 08-10, då jag bromsade min -08:a till bara 154 på slangen
med racefit-slip och filter hos Andersson
berätta gärna mod o bänk
skulle mer än gärna vilja bänka min. men inte betala en förmögenhet för det. vad kostade det hos Andersson?
 
Bry dig inte så mycket om vad Peters bänk visade. När han är färdig med hojen så vet du att det är optimalt inställt för prestanda i verkligheten. Micke du behöver ej fundera över det utan kontakta Peter och låt han svepa sitt magiska spö över hojen. Obs plugga din pair valve innan så inte lambdan visar fel



vore kul o få veta lite bänkresultat på era hojar
främst 08-10, då jag bromsade min -08:a till bara 154 på slangen
med racefit-slip och filter hos Andersson
berätta gärna mod o bänk
 
Funderar på att sätta på risers till styret då jag pendlar en hel del motorväg med Ninjan. Bra eller anus?
 
Har inte provat själv men så här rent spontant; jag tror det funkar fint. Dom är väl inte så dyra va? Kan vara helt klart värt att pröva.
 
Hur svårt ska det vara att hitta en uppsättning fälgar passande en 05:a? Passar inte 04-07 rakt av?

Ngn som har så skrik!!!!
 
vore kul o få veta lite bänkresultat på era hojar
främst 08-10, då jag bromsade min -08:a till bara 154 på slangen
med racefit-slip och filter hos Andersson
berätta gärna mod o bänk

Bänka min 2010a zx10 på Motospeed i Västerås och fick 167hk, bara slipon och omappad. Ska nu på med helssystem,bmc filter,pc5 sen porta och byta kam :) sen en ordentligt mappning

Samma bänk körde ja min superduke 990r som va moddad med annan luftburk och helsystem,pc5. Fick då 124hk
 
vore kul o få veta lite bänkresultat på era hojar
främst 08-10, då jag bromsade min -08:a till bara 154 på slangen
med racefit-slip och filter hos Andersson
berätta gärna mod o bänk


Det beror nog mest på att 08 orna gav mellan 154 - 158 hk av dom jag bänkat

på en 2011 därimot har jag en notering på 187 hk , Det skiljer rejält mellan årsmodellerna
 
Back
Top