ZX10R-tråden

Beroende på märke så kan du få uppåt 2 cm högre sitthöjd, med anda ord svar ja:) Kan göra hojen väldigt lättsvängd vilket är en fördel på bana men kan skapa mycket oro i framänden på gata...

Enl. instruktionsboken så rekommenderas Sportmax 190/55 ZR 17. Men då borde ju hojen egentligen vara anpassad för 55-profil redan? :confused:
Eller blir det för nervöst på gata där jag mest kör? Vissa snackar om att sätta 180/55 istället för 190/50. Ris eller ros?
 
Idag har nyförvärvet fått rulla sina första meter efter flytten till sitt nya hem. Kopplade in Traction Control och var ut testade att det fungerade. Abstinensen börjar bli svårartad...

Nu ska jag bara beställa givare för TC till extrafälgarna så är det klart för att köra igång :)
zx10r.jpg
 
okej, var hos min kawa verkstad i helgen och han sa att mina 85-95 grader på motorväg och typ 100+ i stan var normalt.

och att mina 66 stadiga grader jag hade i början/mitten av sommaren förra året skulle inte hojen må bra av, utan det var bara 2 taktare som skulle göra det.

stämmer detta eller driver han med mig ?
 
Enl. instruktionsboken så rekommenderas Sportmax 190/55 ZR 17. Men då borde ju hojen egentligen vara anpassad för 55-profil redan? :confused:
Eller blir det för nervöst på gata där jag mest kör? Vissa snackar om att sätta 180/55 istället för 190/50. Ris eller ros?

Den borde röra sig som en pråm med 190/50 däck om det egentligen skall vara 55-profil. Det blir som sagt ganska stor skillnad mellan profilerna. 180/55 är ungefär lika högt som ett 190/50 men smalare så det svänger snabbare.
Jag körde mycket med 180/55 på min R1:a -99 som egentligen var avsedd för 190/55. den svängde fint med 180 däck, på bana då. Väl nervöst på gata dock. Byter man profil från det chassit är designat för så bör man även ändra chassimått med att höja eller sänka fram och/eller bak. Det kan bli spännande annars.

Många moderna gathojar i 1000 klassen har ganska moderata chassimått så de mår bra av att höjas bak. Min Gixxer mår MYCKET bättre med 190/55 bak och dessutom 6mm shims under övre dämparfästet bak. Det skiljer markan i sitthöjd mot för original men oj vad fint den går, faktiskt även på gata. Original är som en supertanker...:)
 
Säjer bara mumma :brynad va o provsatt nya 10an o säjer bara vad liten den ärrrrrrrr, den är ju mindre en min 600a som är hyfsat liten & provsatt zx6an o den är ju liten som en moppe, vad har hänt med utväxlingen.

Men tar man bort den fula skylhålaren är den het :rolleyes: ville bara släppa hem båda 2 under varsin arm :kär
 
Last edited:
Om ja inte minns helt galet ligger min normalt sett på 67-68 grader i normalt tempo landsväg på sommaren. Men nu var det ju ett halvår sen ja körde så jag kan minns fel..

Edit: och vad gör man åt att hojen är "för kall" om så vore fallet?

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vart köper ni kåpor...? Skulle (till min -07´a) behöva höger sidokåpa, eventuellt framkåpa, höger magkåpa, svarta.
La mig i 15km/tim pga rullgrus för att jag skulle kolla kartan... :huvet:yoparty
 
Vart köper ni kåpor...? Skulle (till min -07´a) behöva höger sidokåpa, eventuellt framkåpa, höger magkåpa, svarta.
La mig i 15km/tim pga rullgrus för att jag skulle kolla kartan... :huvet:yoparty
Jag har sidokåpa och magkåpa från 06. Fast om det är din hoj i din profil så är det fel färg då mina är gröna, fast magkapan är svart
 
hur varma är era hojar ? vid landsväg, stadskörning ?

66-68 vid normal åkning. Stiger fort när man åker mellan rödljusen i stan typ. Kylfläkten ska väl gå igång vid lite över 100 ;) Min ZX-9R vevade igång kylfläkten vid 108 grader tror jag, ZX-10an känns som den genererar lite mer värme ;)
 
Jag har en på min, o det funkar klockrent. Någon PC behöver du inte. Börja inte för sedan kan du inte vara utan.:D
Någon som har erfarenhet av Cordona Quickshift till zx10r-04/05? Funderar starkt på att skaffa det till hojen, men har ingen PC3 eller PC5 monterad i hojen.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top