ZX10R-tråden

Ok, tack! Nu känner jag mig lugnare:)
Nja, -98-99 var väl inga skottsäkra lådor. På min -98:a rasa den två gånger.:näsblod

Om du kolla statistiken på verkstäderna så är det nog inte många lådor som gått på gen 2 av ZX9:an. På gen 1 (94-97) så var det lite problem med porer i toppgjutningen, läckande toppackning, vattenpumpsras och utsliten glidplatta för kedjan (ovanpå svingen). Gen 1 hade en stenkrossväxellåda som slet mycket skor men lådorna höll:) Gen 2 har vad jag vet inte några speciella typfel men jag kan ju ha fel. I ditt fall kan det ju vara ett problem som inte fixades ordentligt efter första raset...för det är väl inte så att du kör en massa på bakhjulet?:tungan :)

Jämfört med Gen 1 av R1:an och dess växellådsproblem så har ju Kawa inga som helst bekymmer...:)
 
Hej igen jag undrarde bara var du skaffade spacer´n till bakändan

Du lyfter upp hojen, monterar lös stötdämparen och på den övre gängade stången sätter du på antingen en 5-6mm bricka eller som i mitt fall, två stycken 3mm brickor som du hittar i vilken järnhandel som helst. Sen monterar du tillbaka grejerna och känner att du plötsligt måste klättra upp på hojen.
Sadelhöjden höjs ju 6mm gånger utväxlingen på stötdämparen, 2,5 gång tror jag det är på 10:an men jag kan ha fel. 15mm alltså, vilket är ganska mycket. Jag har dessutom höjt framgaffeln i kronorna med 5mm (sänkt framdelen alltså) vilket gör att hojen "står på nosen".
Jag har sällan eller aldrig problem med styrfladder så för mej funkar det kanon men om man kör med lite "tuffare" gaskontroll än vad jag gör så kan hojen bli lite "nervig". Kör med mjuka på- och avslag så funkar det bra och hojen svänger på en femöring:tummenupp
 
Gixxern jag körde hade visserligen orginalpipor på så det är möjligt att jag luras av ljudet (körde den bara några kilometer) men 10:an har råare mellanregister. Det känns i hela kroppen när du vrider på rullen, inga direkta vibrationer men det känns som att hojen grymtar och frustar mer än vad gixxern gör. Svårt att beskriva som du märker haha. Kort sagt så har 10:an starkare mellanregister, iaf enligt mig.

EDIT: Och i inlägget ovan så fick du infon jag saknade!

Du glömmer att gixxern, förutom orginalpipor, även hade katalysatorn monterad. När jag tog bort den så fanns det plötsligt ett mellanregister :)

Du får fixa en ny ninja så får vi ha våran snoppmätartävling igen :D
 
Last edited:
hej hej, jag funderar på att köpa en zx10r från 06. har nu en zx9r från 99.
fördelar nackdelar med 10:an jämfört med 9:an??
försäkringen är lugn, skulle bara betala 11800 för helförsäkring och det är inte så mycket mer än för 9:an så den fronten är avklarad.
 
Du glömmer att gixxern, förutom orginalpipor, även hade katalysatorn monterad. När jag tog bort den så fanns det plötsligt ett mellanregister :)

Du får fixa en ny ninja så får vi ha våran snoppmätartävling igen :D


hahaha snoppmätartävling..:D
 
Du glömmer att gixxern, förutom orginalpipor, även hade katalysatorn monterad. När jag tog bort den så fanns det plötsligt ett mellanregister :)

Du får fixa en ny ninja så får vi ha våran snoppmätartävling igen :D

Trött gammelgixxer :hihi.

Vi får väl se vad det blir för hoj till våren men mäta snopp kan vi ju göra hur som helst, låter kul :).

hej hej, jag funderar på att köpa en zx10r från 06. har nu en zx9r från 99.
fördelar nackdelar med 10:an jämfört med 9:an??
försäkringen är lugn, skulle bara betala 11800 för helförsäkring och det är inte så mycket mer än för 9:an så den fronten är avklarad.

Nu vet inte jag hur du väljer att hantera din hoj men zx10:an är snabbare :tummenupp.

Skämt åsido så har jag svårt att se nackdelarna för 10:an då skillnaden mellan hojarna är som natt och dag. Jag personligen kan inte se någon fördel med 9:an förutom att den då troligtvis är mer bekväm att köra, i övrigt så kan 10:an allt din hoj kan men lite till och lite bättre.
 
Last edited:
Trött gammelgixxer :hihi.

Vi får väl se vad det blir för hoj till våren men mäta snopp kan vi ju göra hur som helst, låter kul :).



Nu vet inte jag hur du väljer att hantera din hoj men zx10:an är snabbare :tummenupp.

Skämt åsido så har jag svårt att se nackdelarna för 10:an då skillnaden mellan hojarna är som natt och dag. Jag personligen kan inte se någon fördel med 9:an förutom att den då troligtvis är mer bekväm att köra, i övrigt så kan 10:an allt din hoj kan men lite till och lite bättre.


jag kör inte snällt iallafall, de är till för att köras hårt :yoparty
har kört en 10:a innan och det som var den stora skillnaden var väl just körställningen och storleken. 9:an är rätt stor faktiskt, hehe.
är den dyrare att underhålla än 9:an?

sen så står jag och velar på utseendet också, jag tycker min är jättefin men det är den 10:an också, motivlackad. *dreggel*
 
hej hej, jag funderar på att köpa en zx10r från 06. har nu en zx9r från 99.
fördelar nackdelar med 10:an jämfört med 9:an??
försäkringen är lugn, skulle bara betala 11800 för helförsäkring och det är inte så mycket mer än för 9:an så den fronten är avklarad.

Ja.. alltså 10an kommer du uppfatta som ungefär dubbelt så snabb :) Det skiljer verkligen riktigt mycket. + att 10an känns mycket nyare, lättare och bättre på alla sätt. Så om du har pengarna och är sugen på att byta kan jag inte tänka mig att du skulle kunna bli besviken :tummenupp
 
Den där motivlacken går ju bra ihop med hojen i övrigt som ser ut som en val :hihi.

Hade inte gett mer än 75k för en hoj med dom milen, oavsett lack.
Hoppas du hittar nåt bra iaf som du blir nöjd med. Själv går jag och trummar på telefonen stup i kvarten för att ringa banken och fixa pengar till en 08:a :).
 
Dricker inte fjollan öl kan han behålla hojen..bahh...:D :D :arsele :pannkyss

haha va elak du va nu! han dricker inte alkohol överhuvudtaget, jättebra, alltid en fyllechaffis till mig :tuttar
dessutom får inte du köpa hojen, den är MIN!!!!!!! :D :D

Den där motivlacken går ju bra ihop med hojen i övrigt som ser ut som en val :hihi.

Hade inte gett mer än 75k för en hoj med dom milen, oavsett lack.
Hoppas du hittar nåt bra iaf som du blir nöjd med. Själv går jag och trummar på telefonen stup i kvarten för att ringa banken och fixa pengar till en 08:a :).

jag vet att den har gått långt men den är bra servad och vet mycket om hojen, har kört sidan om den sedan den införskaffades nästan.
vaddå ser ut som en val :va
 
Last edited:
jag vet att den har gått långt men den är bra servad och vet mycket om hojen, har kört sidan om den sedan den införskaffades nästan.
vaddå ser ut som en val :va

Ja då är det väl bara till att slå till då.

Val = bullig, rund och tjock.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top