ZX10R-tråden

MEN finns det någon som vet vad hästkrafts antalet kommer att bli på 08:an??
Har inte hittat några specs på den någonstans :(

//Marcus

Nej, jag har också letat men inte hittat några mer säkra siffor. Bara gissningar och spekulationer än så länge. Det kommer nog fram nåt nästa månad eller efter nyår när de hojar som levererats har börjat bänkas. BIKE kommer ju tydligen i Januarinumret att skriva om provkörningen de har gjort av hojen. Det skall bli intressant att läsa vad de tycker.
 
Oj oj oj det såg ju asläckert ut!!!
Men kommer väl slanta in på 8k eller nått?? ;)
Förmodligen värt det då den kommer att låta som en mygga ^^

Får 80000 i inbyte för min zx10r -06 om jag inte får den såld, så jag är glad hur det än slutar :D

Har tänkt mig komplitera med en Ninja 250 också... :confused:
Enligt mig den perfekta pendlar hojen :tuttar Men svår att ha tjejen på, brist på effekt :huvet Hon får också köpa en!!! :D

MEN finns det någon som vet vad hästkrafts antalet kommer att bli på 08:an??
Har inte hittat några specs på den någonstans :(

//Marcus


Men älskling jag har ju 900:an :tummenupp
Så jag kommer att :whip din rumpa när du tar 250 ninjan ju. :såjaponken
 
Nej, jag har också letat men inte hittat några mer säkra siffor. Bara gissningar och spekulationer än så länge. Det kommer nog fram nåt nästa månad eller efter nyår när de hojar som levererats har börjat bänkas. BIKE kommer ju tydligen i Januarinumret att skriva om provkörningen de har gjort av hojen. Det skall bli intressant att läsa vad de tycker.

En kvalificerad gissning är någon häst upp, Kawa slår ju inte på trumman för någon effektökning på topp men ett betydligt fetare mellanregister.
Jag testade en -06:as R1:a förra sommaren på Mittsverigebanan, den kändes som en 600:a ut ur kurvorna, dvs det hände ingenting. När jag satte mej på ZX10:an igen så var det som att det var turbo på den. Om dom fetar mellanregistret ytterligare så blir den riktigt häftig:tummenupp
 
hittat ett Yoshimura slipon men låter det bra på 04:an eller ska jag avvakta och hitta något annat? :confused:

ps sitter med orginal på nu.
 
Nej, jag har också letat men inte hittat några mer säkra siffor. Bara gissningar och spekulationer än så länge. Det kommer nog fram nåt nästa månad eller efter nyår när de hojar som levererats har börjat bänkas. BIKE kommer ju tydligen i Januarinumret att skriva om provkörningen de har gjort av hojen. Det skall bli intressant att läsa vad de tycker.

Siffrorna klara: 188 hk. 200 med tryck. 179kg
 
ursäkta, dum fråga kanske men vad innebär "med tryck".

Tacksam för svar.

Övertryck i luftburken från fartvinden via luftintaget i fronten. Det har de flesta sporthojar idag, men Kawasaki var först med det på ZZR1100.
 
ursäkta, dum fråga kanske men vad innebär "med tryck".

Tacksam för svar.

sk. "luffarturbo", fartvinden trycksätter luftburken och ger därigenom en effektökning. Effekökningen är i och för sig svår att mäta, men den finns där.
 
Ok, tack Plumbum o JT, 200 hk, draaa åt skogen!! kanske man ska ta och byta till en kawa 2009 då:) Har någon av er kört cbr1000rr från 06 och uppåt? Vore kul om ni isåfall ville skriva om lite skillnader i körupplevelse, missade nämligen testkörningen av zx10-07:an i år:(
 
Ok, tack Plumbum o JT, 200 hk, draaa åt skogen!! kanske man ska ta och byta till en kawa 2009 då:) Har någon av er kört cbr1000rr från 06 och uppåt? Vore kul om ni isåfall ville skriva om lite skillnader i körupplevelse, missade nämligen testkörningen av zx10-07:an i år:(

Jag har testat att hoppa mellan, CBR:ens register är som en elmotor, mjukt och jämt hela vägen, mycket förutsägbart gassvar som gör den till en utmärkt bancykel. ZX10:an känns som en turbohoj i jämförelse och det är stor skillnad i hur effekten levereras, det bara matar hejdlöst och framhjulet lyfter i rid och otid. En CBR är egentligen en bättre motorcykel men ZX10:an är faaaaan så mycket roligare:tummenupp
En CBR med helsystem och PowerCommander är jämförbar effektmässigt med en standard ZX10, men den stora skillnaden är känslan i hur effekten levereras. Man brukar jämföra 10:an motor med en handgranat:)
En trimmad 10:a skall visst vara för mycket att köra med, det är tydligen inte så svårt att komma upp i 180 bakhjulshästar med helsystem, PCIII, Kawas trimkam, tunnare topplockspackning och lite filande i toppen, men med en sådan effektutveckling att det blir rent otäckt att köra den.


Men det skall bli mycket intressant att prova -08:an.
 
Jag har testat att hoppa mellan, CBR:ens register är som en elmotor, mjukt och jämt hela vägen, mycket förutsägbart gassvar som gör den till en utmärkt bancykel. ZX10:an känns som en turbohoj i jämförelse och det är stor skillnad i hur effekten levereras, det bara matar hejdlöst och framhjulet lyfter i rid och otid. En CBR är egentligen en bättre motorcykel men ZX10:an är faaaaan så mycket roligare:tummenupp
En CBR med helsystem och PowerCommander är jämförbar effektmässigt med en standard ZX10, men den stora skillnaden är känslan i hur effekten levereras. Man brukar jämföra 10:an motor med en handgranat:)
En trimmad 10:a skall visst vara för mycket att köra med, det är tydligen inte så svårt att komma upp i 180 bakhjulshästar med helsystem, PCIII, Kawas trimkam, tunnare topplockspackning och lite filande i toppen, men med en sådan effektutveckling att det blir rent otäckt att köra den.


Men det skall bli mycket intressant att prova -08:an.


Vet du var man kan hitta tunnare topplockspackning ?
 
Tjena!
Jag håller på att jaga efter bla ZX10r -04. Är det någon som har en uppfattning om hur växellådan är på en sådan.
Har en polare som åkte bana med en ZX10r -04, på den rasade växellådan vid runt 700 banmil. Kawa har väl generellt ett halvtaskigt rykte ang deras tidigare växellådor.

//Andreas
 
Tjena!
Jag håller på att jaga efter bla ZX10r -04. Är det någon som har en uppfattning om hur växellådan är på en sådan.
Har en polare som åkte bana med en ZX10r -04, på den rasade växellådan vid runt 700 banmil. Kawa har väl generellt ett halvtaskigt rykte ang deras tidigare växellådor.

//Andreas

Dom enda problem som jag hört talas om på -04:an var att generatorn varvade sönder (den är jätteliten och utväxlad) Detta fixades på -05 och på -06 så blev det en vanlig generator. Sen var det framhjulet som byttes på garanti 2004. Några speciella växellådsproblem har jag inte hört talas om och Kawa har mej veterligen inte haft några speciella problem med dom generellt sett heller mer än att dom varit lite tröga och klonkiga på vissa modeller. Det problemet har ju även Honda haft.
 
Vet du var man kan hitta tunnare topplockspackning ?

Finns att beställa hos en auktoriserad Kawahandlare, det finns kamaxlar också men det är i praktiken bara en av dom du behöver, minns inte om det var insug eller avgas...
 
Dom enda problem som jag hört talas om på -04:an var att generatorn varvade sönder (den är jätteliten och utväxlad) Detta fixades på -05 och på -06 så blev det en vanlig generator. Sen var det framhjulet som byttes på garanti 2004. Några speciella växellådsproblem har jag inte hört talas om och Kawa har mej veterligen inte haft några speciella problem med dom generellt sett heller mer än att dom varit lite tröga och klonkiga på vissa modeller. Det problemet har ju även Honda haft.


Ok, tack! Nu känner jag mig lugnare:)
Nja, -98-99 var väl inga skottsäkra lådor. På min -98:a rasa den två gånger.:näsblod
 
Last edited:
Jag har testat att hoppa mellan, CBR:ens register är som en elmotor, mjukt och jämt hela vägen, mycket förutsägbart gassvar som gör den till en utmärkt bancykel. ZX10:an känns som en turbohoj i jämförelse och det är stor skillnad i hur effekten levereras, det bara matar hejdlöst och framhjulet lyfter i rid och otid. En CBR är egentligen en bättre motorcykel men ZX10:an är faaaaan så mycket roligare:tummenupp
En CBR med helsystem och PowerCommander är jämförbar effektmässigt med en standard ZX10, men den stora skillnaden är känslan i hur effekten levereras. Man brukar jämföra 10:an motor med en handgranat:)
En trimmad 10:a skall visst vara för mycket att köra med, det är tydligen inte så svårt att komma upp i 180 bakhjulshästar med helsystem, PCIII, Kawas trimkam, tunnare topplockspackning och lite filande i toppen, men med en sådan effektutveckling att det blir rent otäckt att köra den.


Men det skall bli mycket intressant att prova -08:an.

Tack för ditt svar, du beskrev det hela precis som jag fått höra av många andra:tummenupp nu börjar det vattnas i munnen:)
 
Jag har testat att hoppa mellan, CBR:ens register är som en elmotor, mjukt och jämt hela vägen, mycket förutsägbart gassvar som gör den till en utmärkt bancykel. ZX10:an känns som en turbohoj i jämförelse och det är stor skillnad i hur effekten levereras, det bara matar hejdlöst och framhjulet lyfter i rid och otid. En CBR är egentligen en bättre motorcykel men ZX10:an är faaaaan så mycket roligare:tummenupp
En CBR med helsystem och PowerCommander är jämförbar effektmässigt med en standard ZX10, men den stora skillnaden är känslan i hur effekten levereras. Man brukar jämföra 10:an motor med en handgranat:)
En trimmad 10:a skall visst vara för mycket att köra med, det är tydligen inte så svårt att komma upp i 180 bakhjulshästar med helsystem, PCIII, Kawas trimkam, tunnare topplockspackning och lite filande i toppen, men med en sådan effektutveckling att det blir rent otäckt att köra den.


Men det skall bli mycket intressant att prova -08:an.

:2cool Hjälp va har jag köpt :D
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top