ZX10R-tråden

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Har hittat en zx10r från -08 som jag är rejält sugen på, men oroar mig för att försäkra den. Har en CBR 1000rr från -08 med som jag tittat på och där verkar det lättare att hitta försäkring som är hygglig i pris. Så min fråga till er ägare av zx10r, var har ni er försäkring. Svedea och Bilsport & MC ville inte ens försäkra (endast trafik), Folksam skulle ha 100.000:- om året (LoL).. och TryggHansa låg på 49.000:- om året i hel/hel.

Jag hade en zx10r -05 sist och den fick jag dega 2300:-/mån för halv. Jag är 27år och bor i Sthlm.:huvet
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Folksam har jag alltid valt sen 1a 10an jag ägt (2004, var då 23 år). Orkar du så ställ av den, om du vill komma ner i pris.
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Ja det där med försäkringar.... alltid lika underhållande. Folksam gav mig en hyfsad premie, men fick för sig att teckna en försäkring trots att jag bara skickat en offertförfrågan. Dessutom på en mc som jag inte äger.... det gjorde mig lite iriiterad. Särsilt som det tog 5dagar att få bekräftat att de annulerat den igen.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Zx10r -08
LF halv/helår 8900:- 35 år liten ort i Skåne med egen villa och eget låst garage.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Nu är det snart dags att byta bromsbelägg fram på Ninjan.
Funderar mellan Vesreah RJL, Brembo, SBK eller Kawas original. Vad tror ni ger mest för pengarna och som samtidigt inte äter upp mina original skivor?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu är det snart dags att byta bromsbelägg fram på Ninjan.
Funderar mellan Vesreah RJL, Brembo, SBK eller Kawas original. Vad tror ni ger mest för pengarna och som samtidigt inte äter upp mina original skivor?

Carbon Lorraine SBK5, rekommenderas starkt!
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Carbon Lorraine SBK5, rekommenderas starkt!

Är det någon här som har provat Vesrah RJL på sin zx10r?

Kan inte hitta någon återförsäljare till Vesrah i Sverige och inte på ebay heller.

Skickar med en toppen beskrivning av Vesrah:s olika belägg.
http://www.vesrah.com/new_page_56.htm

Nu måste jag bara hitta en vettig återförsäljare att handla från.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har Carbone Lorraine SBK5 några svagheter eller den fungerar lika bra kallt som varmt i regn och tort?

Svårt att säga om man inte kan hoppa mellan två identiska hojar. Original är bäst för allroundbruk, de är designade för att klara kallt och regnigt och hyfsat varmt och lite bana. CL SBK är mer för banåkning och klarar höga temperaturer bättre och har i det läget bättre bromskraft än original...
Dvs, kör du gata så rekommenderar jag original, kör du mestadels bana så kör du på CL...:)
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Svårt att säga om man inte kan hoppa mellan två identiska hojar. Original är bäst för allroundbruk, de är designade för att klara kallt och regnigt och hyfsat varmt och lite bana. CL SBK är mer för banåkning och klarar höga temperaturer bättre och har i det läget bättre bromskraft än original...
Dvs, kör du gata så rekommenderar jag original, kör du mestadels bana så kör du på CL...:)


Ok, jag förstår. Men var köper man original belägg om man inte ska gå via en handlare som tar dubbelt så mkt betalt jämfört med internet priser? Vet inte ens vad original beläggen heter. :/
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Carbon lorraine: 1110-SBK5
Goldfren S3: 48-12-200-3

Googla, Ebay'a....

SBS:
http://www.ebay.de/itm/SBS-Bremsbel...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2ebde05e29

Eftermarknads belägg hittar jag massor av. Frågan var om original belägg, men nu efter lite research så har jag äntligen hittat artikel nummer på Kawasaki zx10r 2005 original belägg fram. 43082-0031.

I Sverige kostar det ca 600-650 kr/ok dvs ca 1200-1300 kr för både vänster och höger fram. Totalt 8st belägg.

Jag har mailat ronayers i USA som säljer original delar till Japanska hojar och återkommer med pris info ang vad det kostar att skicka till Sverige. Deras pris var 46 dollar/ok vilket är ca halva priset jämfört med här i Sverige. Får se vad frakten hamnar på.


Sedan har jag också pratat med lite olika försäljare här i Sverige som självklart vill sälja original delar och därmed hävdar att original belägg har längre livstid och sliter inte alls på skivorna som många andra eftermarknads belägg gör. Original ska också vara bra på bana lika så som på gata i varmt eller kallt temperatur. Självklart klarar original inte några Rossi tider på bana om man tänker logiskt. Men de menar på att man klarar sig om man blandar bana med gata.

Det ska också tilläggas att Carbone Lorraine SBK5 går att få tag på för ca 300 kr/ok! Redan där är halva priset jämfört med original. Dessutom hävdar många att livslängden är riktigt bra och den ska klara både bana och gata utan problem med minimalt slitage på skivorna.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sedan har jag också pratat med lite olika försäljare här i Sverige som självklart vill sälja original delar och därmed hävdar att original belägg har längre livstid och sliter inte alls på skivorna som många andra eftermarknads belägg gör. Original ska också vara bra på bana lika så som på gata i varmt eller kallt temperatur. Självklart klarar original inte några Rossi tider på bana om man tänker logiskt. Men de menar på att man klarar sig om man blandar bana med gata.

Det ska också tilläggas att Carbone Lorraine SBK5 går att få tag på för ca 300 kr/ok! Redan där är halva priset jämfört med original. Dessutom hävdar många att livslängden är riktigt bra och den ska klara både bana och gata utan problem med minimalt slitage på skivorna.


Säljarna har mer eller mindre rätt, originalbeläggen håller mycket bättre men som sagt, sämre friktion också, det hänger liksom ihop, gungor och karuseller...:)

Köpte mina CL SBK5 för ca 650 spänn lokalt här i Luleå...
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Ronayers svarade precis och skrev att frakten till Sverige ligger på ca 100 dollar!! Låter lite överdrivet kan jag tycka! haha

92 dollar (beläggen) + 100 dollar (frakt) = 192 dollar dvs ca 1350kr vilket betyder att dom är aningen dyrare tack vare frakten!
 

zx10rjocke

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Ort
runt hbg
Hoj
Kawasaki zx10r -2010

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Ronayers svarade precis och skrev att frakten till Sverige ligger på ca 100 dollar!! Låter lite överdrivet kan jag tycka! haha

92 dollar (beläggen) + 100 dollar (frakt) = 192 dollar dvs ca 1350kr vilket betyder att dom är aningen dyrare tack vare frakten!

Plus tullavgift och moms på 192USD :D

CL beläggen var ljusår bättre än orginal på min -11 iaf
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top