ZX10R Specs

Last edited:
Var ju iofs bara en länk med officiella siffror, men men förlåt :rolleyes:

Ingen som tage upp hondas 172 HK dock? Att den hamnade 9kg tyngre än kawwan verkar vara lite hmm dock ;)

Japp, 179Kg låter rätt mycket, hoppas bara att den har kilona på rätt ställen så de inte syns så tydligt.. ;)

Zeb_Macahan skrev:
Man får väl hoppas ännu mera att dom inte känns så tydligt !

//jaG

Det jag menade, men försökte göra mig lite rolig på kuppen. :)

Men känner man Honda rätt så är det ingen Kalkon de släpper ut.

Det snackades om att Chris Vermeulen (stavning?) skulle köra denna CBR1000RR i Superbike nästa år, och nästa sak man hör så har typ alla tillverkare lämnat in protester mot det nya superbike reglementet, famförallt däcks-monopolet då.

Någon som hört något om det?

Långt ner i registret??

OlleR6 skrev:
Nu har tydligen Kawwa släppt specifikationerna på ZX10R (ursäkta ifall nån annan pasteat detta redan)

http://www.mcnews.com.au/NewBikeCatalogue/2004/Kawasaki/ZX10/ZX10_Page6.htm

175HK vid 11,500. Lät inte det lite långt ner i registret för sån effekt? 184 med RAM-AIR...

Tjabba
Vill först jag börja med att säga att det just nu är rena effekt hysterin mellan tillverkarna.
Dom vill vara värst på pappret för att locka kunderna till sig!!
Personligen så tror jag inte de kommer kunna leverera riktigt så mycket som dom lovar. Men det för framtiden utvisa..........
Sen så vad det gäller max effekt i motorn så är det inte alltid en orginal motor ger max effekt vid maxvarv, enligt varvräknaren...
En Yamaha R6, har sitt maxvarv enligt varvräknaren på 15500 rpm.
Men i verkligheten så är det ca 14600 rpm innan motorn bryter.
Mätaren visar ej riktigt korrekt. (Den hinner ej med liksom)
Men om du bänkar en orginal R6 så ger den sin maxeffekt redan på ca 13800rpm, sen viker effekten av.
Det vore därför mer lönsamt enligt ovan att växla lite tidigare för att hålla sig i max effektregister, genom växlarna...
Detta motsvarar ca 14800rpm på orginal varvräknaren...
Bara om du trimmat en R6 så flyttar du effektregistret uppåt därav mer effekt. Då hamnar max effekten vid ca 16500 enligt orginal mätaren.
Om du inte bytt ut orginal varvräknare mot en annan, som då visar det rätta varvtalet. Samtidigt så behöver man då en sk "kit box" för att ändra tändkurvan samt att lyfta maxvarvet till ca 15400rpm.
Vissa tar även en "kit box" och ändrar så den kan varva mer, tex 15800-16000rpm.
Men detta är oftast inte för att få ur mer effekt utan för att förarna ev kör i en kurva vid fullt nerlägg, och för att slippa växla i kurvan så går det att varva motorn mera istället.....
Men detta sliter oerhört mycket på en motor, så detta görs ej i varje kurva utan ofta i just 1st speciell kurva på en bana då ingen annan växel passar.

Så min slutsats är att: visst kan en motor ha sin maxeffekt längre ner än vad maxvarvet är anger på varvräknaren.....
/Arcon :)

Arcon skrev:
Så min slutsats är att: visst kan en motor ha sin maxeffekt längre ner än vad maxvarvet är anger på varvräknaren.....
/Arcon :)
Det är rena självklarheter du kommer med. Det är bara att titta i specifikationerna för vilken MC som helst så står det angivet var den levererar mest effekt, alltid en bit under maxvarv. Det jag tror att OlleR6 syftar på är att det krävs ett högt specifikt vrid för att uppnå effkten vid det, relativt, låga varvtalet.

oj ja, det gäller nog de alra flesta motorer tom.

men varvet kommer spela in eftersom vrid och varv är det som bestämmer effekten.
upplever det du säger på min R1, den ger mer o mer effekt till runt 10k varv sen varvar den givetvis högre men det fins ingen mer kraft att hämta, den dör ju inte men det är ingen ökning utan hojen går fortare bara.

antar tat det finns uträkningar på vad en litersmotor ska peta ur sig för vridmoment?
Gör den det vid jäkligt höga varv så är det mer effekt än den med lika mycket vrid och lägre varv.

Arcon skrev:
...
Sen så vad det gäller max effekt i motorn så är det inte alltid en orginal motor ger max effekt vid maxvarv, enligt varvräknaren...
En Yamaha R6, har sitt maxvarv enligt varvräknaren på 15500 rpm.
Men i verkligheten så är det ca 14600 rpm innan motorn bryter.
Mätaren visar ej riktigt korrekt. (Den hinner ej med liksom)
.../Arcon :)
Jo, kommer ihåg att min gamla ZX-6R gjorde samma sak :3freak : den skulle bara varva till 14000 rpm, men stoppade inte förrän vid 14800... fast det var ju å andra sidan rätt bra på Anderstorps långa raka tex.
/F:

Silwer skrev:
antar tat det finns uträkningar på vad en litersmotor ska peta ur sig för vridmoment?
Gör den det vid jäkligt höga varv så är det mer effekt än den med lika mycket vrid och lägre varv.
Ulf Lundin gjorde en mycket bra sammanställning över vad olika motorer ger för specifikt vrid (tror de ligger kvar på forumet). De bästa fyrtaktarna låg mellan 110-115 Nm/l.

ett högt specifikt vrid för att uppnå effekten vid det, relativt, låga varvtalet.

Bingo skrev:
Det är rena självklarheter du kommer med. Det är bara att titta i specifikationerna för vilken MC som helst så står det angivet var den levererar mest effekt, alltid en bit under maxvarv. Det jag tror att OlleR6 syftar på är att det krävs ett högt specifikt vrid för att uppnå effkten vid det, relativt, låga varvtalet.

Du måste kunna skilja på maxeffekt o vrid......
Detta är två helt olika saker.
Vridet infinner sig nästan alltid på lägre varvtal än det varvtalet som ger mest toppeffekt!!
Missförstod jag dig?
/Arcon

Arcon skrev:
Du måste kunna skilja på maxeffekt o vrid......
Detta är två helt olika saker.
Vridet infinner sig nästan alltid på lägre varvtal än det varvtalet som ger mest toppeffekt!!
Missförstod jag dig?
/Arcon
Jo, du missförstod. Sök på "vridmoment" under mekarhörnan så ser förstår du vad jag menar (alltså att maxeffekten tas ut på misstänkt låga varv, vilket förutsätter ett väl högt specifikt vrid. Samma sak kan fö sägas om de effektsiffror Honda uppger).

Silwer skrev:
ok, är det på veven räknat då?
Jag vill minnas det. Men gör en sökning vettja. Passa på och lyft tråden samtidigt. dEt är den värd.

OlleR6 skrev:
Ingen som tage upp hondas 172 HK dock? Att den hamnade 9kg tyngre än kawwan verkar vara lite hmm dock ;)

Dessa torrviktsuppgifter är inte värda mycket; vikt körklar och fulltankad är den siffra som man kan jämföra.

Silwer skrev:
oj ja, det gäller nog de alra flesta motorer tom.

men varvet kommer spela in eftersom vrid och varv är det som bestämmer effekten.
upplever det du säger på min R1, den ger mer o mer effekt till runt 10k varv sen varvar den givetvis högre men det fins ingen mer kraft att hämta, den dör ju inte men det är ingen ökning utan hojen går fortare bara.

appropå var det mesta smisket kommer så känns min gixxer lite lustig på det sättet. den är slö på låga varv och sen känns det som att den bara öser på mer och mer och mer tills man är på rött. ja t.o.m lite in på rött så ökar den. detta känns lite ovanligt tycker jag. alla bilar jag kört smiskar bara mer och mer till dom börjar närma sig rött och sen brukar man känna hur det tappar pyttelite.

valmers skrev:
Dessa torrviktsuppgifter är inte värda mycket; vikt körklar och fulltankad är den siffra som man kan jämföra.
Nä, när man tankar, fyllt framgaffeln med olja, bromssystemet emd bromsolja, kylaren med kylarvätska, motorn med motorolja och batteriet med destillerat vatten blir totalvikten av någon anledning ca 10 kg mer än summan av ovanstående. Märkligt det där. Däremot tror jag att man kan utgå från att om Honda uppger en högre vikt än föregående års modell så är den tyngre.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park