Långt ner i registret??
OlleR6 skrev:
Nu har tydligen Kawwa släppt specifikationerna på ZX10R (ursäkta ifall nån annan pasteat detta redan)
http://www.mcnews.com.au/NewBikeCatalogue/2004/Kawasaki/ZX10/ZX10_Page6.htm
175HK vid 11,500. Lät inte det lite långt ner i registret för sån effekt? 184 med RAM-AIR...
Tjabba
Vill först jag börja med att säga att det just nu är rena effekt hysterin mellan tillverkarna.
Dom vill vara värst på pappret för att locka kunderna till sig!!
Personligen så tror jag inte de kommer kunna leverera riktigt så mycket som dom lovar. Men det för framtiden utvisa..........
Sen så vad det gäller max effekt i motorn så är det inte alltid en orginal motor ger max effekt vid maxvarv, enligt varvräknaren...
En Yamaha R6, har sitt maxvarv enligt varvräknaren på 15500 rpm.
Men i verkligheten så är det ca 14600 rpm innan motorn bryter.
Mätaren visar ej riktigt korrekt. (Den hinner ej med liksom)
Men om du bänkar en orginal R6 så ger den sin maxeffekt redan på ca 13800rpm, sen viker effekten av.
Det vore därför mer lönsamt enligt ovan att växla lite tidigare för att hålla sig i max effektregister, genom växlarna...
Detta motsvarar ca 14800rpm på orginal varvräknaren...
Bara om du trimmat en R6 så flyttar du effektregistret uppåt därav mer effekt. Då hamnar max effekten vid ca 16500 enligt orginal mätaren.
Om du inte bytt ut orginal varvräknare mot en annan, som då visar det rätta varvtalet. Samtidigt så behöver man då en sk "kit box" för att ändra tändkurvan samt att lyfta maxvarvet till ca 15400rpm.
Vissa tar även en "kit box" och ändrar så den kan varva mer, tex 15800-16000rpm.
Men detta är oftast inte för att få ur mer effekt utan för att förarna ev kör i en kurva vid fullt nerlägg, och för att slippa växla i kurvan så går det att varva motorn mera istället.....
Men detta sliter oerhört mycket på en motor, så detta görs ej i varje kurva utan ofta i just 1st speciell kurva på en bana då ingen annan växel passar.
Så min slutsats är att: visst kan en motor ha sin maxeffekt längre ner än vad maxvarvet är anger på varvräknaren.....
/Arcon