ZX10R -11 går ojämnt (film)

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Hej!

Upplever ett problem med min Kawa10:a.

Problemen startade efter ett kabelbrott till ABS-sensorn fram. Jag trodde först att det var obalans i bakdäcket, för när jag kom ut på rakan på Knutstorp kändes det som att jag körde på kullersten. Balanserade det utan förändring. Har därefter haft av allting bak - kollat lager, stötdämpare, drivpaket, bytt däck både fram och bak men problemet kvarstår.

Tidigare har jag testat att varva upp den i 1:an på depåstödet (ja jag vet, ajabaja på den:hihi), men inte märkt någon ojämn gång.
Nu har jag testat den under belastning och kommit fram till att "obalansen" följer varvtalet, inte hastigheten. Det känns dock som ett jäkla studsande upp och ner i hastigheter över från 180 och uppåt.

TC och ABS:en fungerar som de ska, och inget lyser eller blinkar annorlunda än när hojen gick som den skulle.

Alla tips, misstankar och gissningar emottages tacksamt.

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej, så kan det ju säkert vara. Men när han satte spinn då däcket så var det inget som wobblade eller dylikt. Så av den anledningen - och det faktum att jag bytt bakdäck två ggr utan skillnad - är jag rätt säker på att det inte är däck eller fälg som ger symptomen.

Det var inte hastighetssensorn jag fick kabelbrott i, det var ABS-sensorn fram.
Men visst, den mäter ju rotationshastigheten på ett sätt.
Om du anser att däck och fälg är ok efter en kontroll så är det ju bara att söka vidare. Jag lämnade några exempel på andra möjliga felkällor.

När det gäller sensorn fram så tallar vi om samma sak. En ABS-sensor mäter hjulhastighet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om du anser att däck och fälg är ok efter en kontroll så är det ju bara att söka vidare. Jag lämnade några exempel på andra möjliga felkällor.

När det gäller sensorn fram så tallar vi om samma sak. En ABS-sensor mäter hjulhastighet.
Jag var inne på ABS tidigare.

Sensorn mäter ett antal punkter på en tandad cirkel eller på hoj en hålad cirkel.

ABS enheten gämför hastigheten mellan fram och bakhjul finns då differens börjar ABS att hjälpa till att pulsa bromsverkan.

Iomed problem med främre abs sensorn så. (((KAN))) data enheten få felaktig signal, kan det vara så att ABS lägger an bromsen bak pga att den får felaktigt värde fram.

En ABS sensor är oftast ett plast rör med en liten fjäderbelastad magnet som rör sig i en extremt fintrådig koppar spole.

När magneten rör sig framotillbaka så skapas extremt små elektriska pulser som ABS enheten räknar.

Att bara bruka våld när man tar loss en ABS givare kan väldigt enkelt förstöra denna samma att dra i givarens kabel då koppartråd är tunnare än ett hårstrå.

Jag tror ABS givaren som skadades kan vara orsaken som stör ABS pumpen och datorn som då EV lägger på broms på bakhjulet. ABS pulserar..
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Jag tror det är kedjan.
110 länkar / 40 bakdrev = 2,75 hjulvarv för varje varv kedjan snurrar
Omkretsen på däcket är 2 meter
2,75 X 2 = 5,5 m som hojen flyttar sig varje kedjevarv
Vid 100 km/h (27,7 m/s) blir det 5,05 kedjevarv per sekund (27,7/5,5)
Det stämmer väl ganska bra med det man ser på filmen att det vibrerar ungefär så ofta
Mät avståndet mellan tex. 10 länkar runt hela kedjan och kolla så att du inte sträckt kedjan på något ställe

ABS och TCS pulserar inte sådär jämt och fint, utan gör oftast en paus för att inte hamna i självsvängning, iallafall på min Mt10 och bil så funkar det så med pauser efter några pulser
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Som sagt, kameravibrationerna berättar att det är stora relativt långsamma krafter dvs inte något motorrelaterat. Ska bli jäla intressant att se facit på problemet.
Skönt att nån har förtroende för att jag kommer att lösa detta! :lol
Jag var inne på ABS tidigare.

Sensorn mäter ett antal punkter på en tandad cirkel eller på hoj en hålad cirkel.

ABS enheten gämför hastigheten mellan fram och bakhjul finns då differens börjar ABS att hjälpa till att pulsa bromsverkan.

Iomed problem med främre abs sensorn så. (((KAN))) data enheten få felaktig signal, kan det vara så att ABS lägger an bromsen bak pga att den får felaktigt värde fram.

En ABS sensor är oftast ett plast rör med en liten fjäderbelastad magnet som rör sig i en extremt fintrådig koppar spole.

När magneten rör sig framotillbaka så skapas extremt små elektriska pulser som ABS enheten räknar.

Att bara bruka våld när man tar loss en ABS givare kan väldigt enkelt förstöra denna samma att dra i givarens kabel då koppartråd är tunnare än ett hårstrå.

Jag tror ABS givaren som skadades kan vara orsaken som stör ABS pumpen och datorn som då EV lägger på broms på bakhjulet. ABS pulserar..
Jag har inga fler ess att spela så jag hänger av oket bak och testar.

Worth a shot...
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Jag tror det är kedjan.
110 länkar / 40 bakdrev = 2,75 hjulvarv för varje varv kedjan snurrar
Omkretsen på däcket är 2 meter
2,75 X 2 = 5,5 m som hojen flyttar sig varje kedjevarv
Vid 100 km/h (27,7 m/s) blir det 5,05 kedjevarv per sekund (27,7/5,5)
Det stämmer väl ganska bra med det man ser på filmen att det vibrerar ungefär så ofta
Mät avståndet mellan tex. 10 länkar runt hela kedjan och kolla så att du inte sträckt kedjan på något ställe

ABS och TCS pulserar inte sådär jämt och fint, utan gör oftast en paus för att inte hamna i självsvängning, iallafall på min Mt10 och bil så funkar det så med pauser efter några pulser
Tack!

Ska kolla detta också.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Tack!

Ska kolla detta också.
Kom på att det går kanske lättare/snabbare att kolla kedjeslacket runt hela kedjan medans du snurrar hjulet istället för att mäta avståndet mellan länkarna, kedjan borda vara rejält slapp eller spänd på något ställe på varvet runt kedjan om något är fel på kedjan
och samtligt kollas även rundheten på dreven och axlarna
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Jag var inne på ABS tidigare.

Sensorn mäter ett antal punkter på en tandad cirkel eller på hoj en hålad cirkel.

ABS enheten gämför hastigheten mellan fram och bakhjul finns då differens börjar ABS att hjälpa till att pulsa bromsverkan.

Iomed problem med främre abs sensorn så. (((KAN))) data enheten få felaktig signal, kan det vara så att ABS lägger an bromsen bak pga att den får felaktigt värde fram.

En ABS sensor är oftast ett plast rör med en liten fjäderbelastad magnet som rör sig i en extremt fintrådig koppar spole.

När magneten rör sig framotillbaka så skapas extremt små elektriska pulser som ABS enheten räknar.

Att bara bruka våld när man tar loss en ABS givare kan väldigt enkelt förstöra denna samma att dra i givarens kabel då koppartråd är tunnare än ett hårstrå.

Jag tror ABS givaren som skadades kan vara orsaken som stör ABS pumpen och datorn som då EV lägger på broms på bakhjulet. ABS pulserar..
Det jag gjorde nu var att plocka båda säkringarna till ABS:en, och tryckte tillbaka bromskolven i oket bak så att beläggen inte låg an. De låg heller inte an när jag kom hem, och problemet kvarstår. :confused:
Kom på att det går kanske lättare/snabbare att kolla kedjeslacket runt hela kedjan medans du snurrar hjulet istället för att mäta avståndet mellan länkarna, kedjan borda vara rejält slapp eller spänd på något ställe på varvet runt kedjan om något är fel på kedjan
och samtligt kollas även rundheten på dreven och axlarna
Jag har mätt avståndet mellan alla länkar nu och det är exakt lika över hela kedjan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja då har iallafall inte jag några mera idéer.

Du har ju felsökt allt o bytt alla uppenbara saker flera gånger.

Är ju väldigt mystiskt att fenomenet uppkom vid ABS givar kabel rott i framhjulet..
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Ja då har iallafall inte jag några mera idéer.

Du har ju felsökt allt o bytt alla uppenbara saker flera gånger.

Är ju väldigt mystiskt att fenomenet uppkom vid ABS givar kabel rott i framhjulet..
Ja, det börjar likna häxeri det här. Jag ska lämna bort hojen nästa måndag till en som jag hoppas kan hjälpa mig.

Tack för dina tips! :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag var inne på ABS tidigare.

Sensorn mäter ett antal punkter på en tandad cirkel eller på hoj en hålad cirkel.

ABS enheten gämför hastigheten mellan fram och bakhjul finns då differens börjar ABS att hjälpa till att pulsa bromsverkan.

Iomed problem med främre abs sensorn så. (((KAN))) data enheten få felaktig signal, kan det vara så att ABS lägger an bromsen bak pga att den får felaktigt värde fram.

En ABS sensor är oftast ett plast rör med en liten fjäderbelastad magnet som rör sig i en extremt fintrådig koppar spole.

När magneten rör sig framotillbaka så skapas extremt små elektriska pulser som ABS enheten räknar.

Att bara bruka våld när man tar loss en ABS givare kan väldigt enkelt förstöra denna samma att dra i givarens kabel då koppartråd är tunnare än ett hårstrå.

Jag tror ABS givaren som skadades kan vara orsaken som stör ABS pumpen och datorn som då EV lägger på broms på bakhjulet. ABS pulserar..
På en bil med antisladd stämmer din beskrivning. Det stämmer absolut inte på en zx10r från 2011 med abs och antispin.

ABS systemet lättar på bromstrycket. Den autobromsar absolut inte ett hjul.

Antispinn fimpar tändning och/eller insprut vid hjulspinn. TS har sagt att den går rent utan att misstända.

mycket hemmasnickrade teorier i denna tråden om ankor och avancerade påhittade antisladdsystem. Igen, för i helvete, felet är mekaniskt, inte elektriskt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
På en bil med antisladd stämmer din beskrivning. Det stämmer absolut inte på en zx10r från 2011 med abs och antispin.

ABS systemet lättar på bromstrycket. Den autobromsar absolut inte ett hjul.

Antispinn fimpar tändning och/eller insprut vid hjulspinn. TS har sagt att den går rent utan att misstända.

mycket hemmasnickrade teorier i denna tråden om ankor och avancerade påhittade antisladdsystem. Igen, för i helvete, felet är mekaniskt, inte elektriskt.
Om du läser tråden från början så ser du att allting började efter ett kabelbrott till ABS-sensorn fram. Sen hur detta kan övergå till att bakhjulet plötsligt är skevt eller att kedjan är så ojämn att hela hojen pulserar övergår mitt förstånd?
Jag tror fortfarande att det har med ABS sensorn och kabelbrottet att göra, eftersom det var där det startade... Om du hör hovar som trampar på gatan så tittar du efter hästar och inte zebror...:crash:brinnerup

Sen behöver du inte bli upprörd över att folk försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Om det bara är ingenjörer som jobbar med att konstruera motorcyklar som som får svara på frågor så skulle det bli väldigt få trådar här på SH...:krama
 
  • Gilla
Reaktioner: Teo

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om du läser tråden från början så ser du att allting började efter ett kabelbrott till ABS-sensorn fram. Sen hur detta kan övergå till att bakhjulet plötsligt är skevt eller att kedjan är så ojämn att hela hojen pulserar övergår mitt förstånd?
Jag tror fortfarande att det har med ABS sensorn och kabelbrottet att göra, eftersom det var där det startade... Om du hör hovar som trampar på gatan så tittar du efter hästar och inte zebror...:crash:brinnerup

Sen behöver du inte bli upprörd över att folk försöker hjälpa till efter bästa förmåga. Om det bara är ingenjörer som jobbar med att konstruera motorcyklar som som får svara på frågor så skulle det bli väldigt få trådar här på SH...:krama
Om du läser hela tråden från början så ser du att allting började efter ett kabelbrott till abs-sensorn fram och ett däckbyte.

Och nu tror du fortfarande att abs-sensorn fram är boven i dramat trots att TS har tagit ut säkringarna för abs, tryckt in kolvarna i oket bak, provkört med samma fel för att sedan konstatera att kolvarna fortfarande var intryckta.

Ok att man kommer med tips i all välmening och de tipsen visar sig vara felaktiga. Shit happens. Du däremot fortsätter hävda att ditt tips är korrekt trots att det visar sig med säkerhet vara fel. Det hjälper inte TS.

Däck, fälg, drivpaket, sving- och hjullager, ryckutjämnare, infästning stötdämpare är troliga kandidater. Koppling, motorfästen, motorgång är möjliga kandidater men mindre sannolikt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur uppkom själva kabelbrottet?
Jag vet att Kawa körde med en riktigt kass kontakt till sensorn som var monterad på gaffeln. Råkade själv ut för det förra året på min z1000sx från 2012. Skarvade ihop de två kablarna till sensorn och det har fungerat klockrent sedan dess. Tidigare i tråden hävdade Moddlaren att kablarna är tunna som hårstrån. Det kan jag med säkerhet dementera. Vanliga kablar men en budgetkontakt på fel plats.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om du läser hela tråden från början så ser du att allting började efter ett kabelbrott till abs-sensorn fram och ett däckbyte.

Och nu tror du fortfarande att abs-sensorn fram är boven i dramat trots att TS har tagit ut säkringarna för abs, tryckt in kolvarna i oket bak, provkört med samma fel för att sedan konstatera att kolvarna fortfarande var intryckta.

Ok att man kommer med tips i all välmening och de tipsen visar sig vara felaktiga. Shit happens. Du däremot fortsätter hävda att ditt tips är korrekt trots att det visar sig med säkerhet vara fel. Det hjälper inte TS.

Däck, fälg, drivpaket, sving- och hjullager, ryckutjämnare, infästning stötdämpare är troliga kandidater. Koppling, motorfästen, motorgång är möjliga kandidater men mindre sannolikt.

Då tycker jag att du ska läsa igen. Kabelbrottet hände först och symptomen var de som vi har diskuterat här. Efter det har han kollat allting, bytt däck två gånger, balanserat och mätt upp bakhjulet...men felet kvarstår. Är det då inte logiskt att det fortfarande har något med ABS-sensorn att göra även om jag håller med dig om att det låter konstigt? Tycker det låter osannolikt att bara för att en ABS-kabel går av så ska plötsligt en mekaniska fel inträffa? Om inte kabelbrottet skedde vid en vurpa såklart?

Till TS: Har du kollat framhjulet också, låter som att vi bara fokuserar bak?
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Hur uppkom själva kabelbrottet?
Det uppstod vid en inbromsning i ingången av en kurva. Tyvärr hade jag lite för mycket kabel mellan sensorn och kabelavlastningen under styrkronan så när gaffeln komprimerades så fick framdäcket tag i kabeln och ryckte av den.
Den slets av cirka en halvmeter från sensorn och nån decimeter från snabbkopplingen.
Då tycker jag att du ska läsa igen. Kabelbrottet hände först och symptomen var de som vi har diskuterat här. Efter det har han kollat allting, bytt däck två gånger, balanserat och mätt upp bakhjulet...men felet kvarstår. Är det då inte logiskt att det fortfarande har något med ABS-sensorn att göra även om jag håller med dig om att det låter konstigt? Tycker det låter osannolikt att bara för att en ABS-kabel går av så ska plötsligt en mekaniska fel inträffa? Om inte kabelbrottet skedde vid en vurpa såklart?

Till TS: Har du kollat framhjulet också, låter som att vi bara fokuserar bak?
Ja, jag har kollat framhjulet också. Har även fått det kontrollerat i balanseringsmaskin, 5 grams obalans. Jag upplever vibrationerna mer i häcken än i händerna. Har kollat styrlagret men inget glapp där.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Jag vet att Kawa körde med en riktigt kass kontakt till sensorn som var monterad på gaffeln. Råkade själv ut för det förra året på min z1000sx från 2012. Skarvade ihop de två kablarna till sensorn och det har fungerat klockrent sedan dess. Tidigare i tråden hävdade Moddlaren att kablarna är tunna som hårstrån. Det kan jag med säkerhet dementera. Vanliga kablar men en budgetkontakt på fel plats.
Jag tror att Moddlaren menade tråden inne i sensorn. Kabeln från sensorn är nog 0.25 mm2 eller nåt.
Dock tror jag att min sensor är helgjuten. Jag kan inte se att det sitter nån kontakt där. Och liksom du så skarvade jag ihop kabeln. Alla felkoder försvann och jag har känt ABS:en arbeta efter det, så själva sensorn verkar oskadad.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då tycker jag att du ska läsa igen. Kabelbrottet hände först och symptomen var de som vi har diskuterat här. Efter det har han kollat allting, bytt däck två gånger, balanserat och mätt upp bakhjulet...men felet kvarstår. Är det då inte logiskt att det fortfarande har något med ABS-sensorn att göra även om jag håller med dig om att det låter konstigt? Tycker det låter osannolikt att bara för att en ABS-kabel går av så ska plötsligt en mekaniska fel inträffa? Om inte kabelbrottet skedde vid en vurpa såklart?

Till TS: Har du kollat framhjulet också, låter som att vi bara fokuserar bak?
Du behöver läsa igen. Se detta inlägget. Snälla inse att en abs givare inte kan orsaka den typen av problem.

Måste göra några revideringar till min trådstart...

- Vibrationerna följer nog inte varvtalet. De blir bara tydligare vid högre varvtal. Särskilt på låg växel.
- Kollade i min logg till hojen. I samband med att jag lagade kabelbrottet bytte jag även bakdäck. Jag har därefter bytt en gång till och problemet kvarstår. Det utesluter dock inte att jag fuckat upp något vid däckbytet i samband med lagningen av kabelbrottet.
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Hej! Du har inte en separation i bakdäcket? Har inte hört talas om det på hojar, men bilar händer det titt som tätt.
Blir det nån skillnad att bara rulla hojen i den hastigheten? Kör upp den i den hastigheten och frikoppla alternativt slå av den helt med neutral i.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top