ZX10R -11 går ojämnt (film)

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Hej!

Upplever ett problem med min Kawa10:a.

Problemen startade efter ett kabelbrott till ABS-sensorn fram. Jag trodde först att det var obalans i bakdäcket, för när jag kom ut på rakan på Knutstorp kändes det som att jag körde på kullersten. Balanserade det utan förändring. Har därefter haft av allting bak - kollat lager, stötdämpare, drivpaket, bytt däck både fram och bak men problemet kvarstår.

Tidigare har jag testat att varva upp den i 1:an på depåstödet (ja jag vet, ajabaja på den:hihi), men inte märkt någon ojämn gång.
Nu har jag testat den under belastning och kommit fram till att "obalansen" följer varvtalet, inte hastigheten. Det känns dock som ett jäkla studsande upp och ner i hastigheter över från 180 och uppåt.

TC och ABS:en fungerar som de ska, och inget lyser eller blinkar annorlunda än när hojen gick som den skulle.

Alla tips, misstankar och gissningar emottages tacksamt.

 
Förlåt såg nu att den tydligen har traction control. Brukar inte en lampa blinka när den aktiveras under körning? Har du tagit ut felkoderna på abs och tc? Har för mig att man bara jordar en kabel under sadeln.
 
Jag har svårt att se hur kabeln till hastighetsgivaren fram kan orsaka detta. Zx10r från 2011 har abs men inte antispin. Abs påverkar bara bromssystemet.

om du bytte bakdäcket i samma veva så hade jag undersökt det närmare. eftersom felet visar sig beroende av hastighet och inte varvtal så har du antagligen fel någonstans från framdrevet och bakåt.

Om du är uppe i hastighet där det skakar mycket och du drar in kopplingen, hur beter den sig då?
Det där har jag faktiskt inte tänkt på. Får ta ut den idag och testa lite igen.
Förlåt såg nu att den tydligen har traction control. Brukar inte en lampa blinka när den aktiveras under körning? Har du tagit ut felkoderna på abs och tc? Har för mig att man bara jordar en kabel under sadeln.
Jo, det finns en indikering som visar hur mycket TC arbetar. Det är väl 5-6 punkter som tänds upp. Ju fler som tänds upp, desto hårdare jobbar TC:n. Tyvärr syns den inte ur GoProns synvinkel, tändingslåset är i vägen.

Note to self - att testa idag:
- Frikoppla i hög hastighet
- Kolla TC-indikatorn
- Rycka ABS/TC- säkringen
 
Testat hojen igen efter lite tips i tråden.

Började med att stänga av TC:n. Körde ut och drog upp den i drygt XXX, och som vanligt svajjar motorvarvet och styrdämparen studsar pga vibrationerna i hojen. Jag frikopplar och vibrationerna slutar, varvar upp den till 10.000 varv med frikopplingen inne och varvtalet är stabilt. Släpper kopplingen och vibrationerna i hojen börjar och varvtalet svajjar. :3freak

Skjut mig, nån?
 
Spårar hjulen som det ska efter däckbytet? Och har du kontrollerat noga att alla delar sitter på rätt plats ordentligt?:)
 
Spårar hjulen som det ska efter däckbytet? Och har du kontrollerat noga att alla delar sitter på rätt plats ordentligt?:)
Ja. de ligger i linje.
Däckbyten går ju nästan på rutin och det är då jag brukar göra fel. Så jag har bytt däck en gång till efter det och balanserat och smort och dubbelkollat allt.

Det jag ska göra ikväll är att kolla utgående axel och framdrevet. Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter, men kolla ska jag...
 
En kanske knasigt tanke. Men kan det vara något med tex koppling/kopplinsgskorgen som är obalans eller utgående drivaxel som håller drevet? Var bara en idé jag fick när läste
 
En kanske knasigt tanke. Men kan det vara något med tex koppling/kopplinsgskorgen som är obalans eller utgående drivaxel som håller drevet? Var bara en idé jag fick när läste
Borde den inte kopplingen slira då? Har du tips på nåt sätt att testa för att stärka misstankegraden? Plockar ogärna ner kopplingen. :gnissla
Har du inte kollat framdrevet? Du nämnde att du kollat drivpaketet?
Avslagna kuggar fram?
Jo, jag har kollat framdrevet som hastigast. Tänkte jag skulle plocka av det och syna det och även kolla så att utgående axeln inte rör sig excentriskt.
 
Kollat på filmen i halv hastighet. Frekvensen på svajandet kommer cirka 5 ggr/s i 90 km/h.

Omkretsen på bakdäcket är ca 2 meter. I 90 knyck färdas man 25 m/s. Svajandet i varvtalet kommer vartannat varv på bakdäcket. :crash
 
Provat med ökat slack på drivkedjan?
Du skriver att dämparen bottnat.
Ta ett spännband och maxa fjädringsväg på bakhjulet.
Ja, precis. Den har gått i botten innan. Justerade förspänningen och kedjeslacket ligger runt 25-30 mm.
Men jag slackar den lite till imorgon för att se om det gör nån skillnad. :)
 
Provat med ökat slack på drivkedjan?
Du skriver att dämparen bottnat.
Ta ett spännband och maxa fjädringsväg på bakhjulet.
Nu har jag provat att öka slacket från 25-30 mm till 45-50 mm för att höra om det gjorde nån skillnad. Det gjorde det tyvärr inte.

Har dock filmat från två nya vinklar.
Är det nån som blir klokare av detta? Kan jag utesluta nåt?



 
Ovala/felmonterade däck eller ovala fälgar. Så där lät min Bandit i 130+ innan backdäcket sattes om och balanserades och framdäcket byttes (samtidigt). Du ser ju på kameran att den vinglar i takt med ljudet så det är stora krafter det rör sig om.
 
Ovala/felmonterade däck eller ovala fälgar. Så där lät min Bandit i 130+ innan backdäcket sattes om och balanserades och framdäcket byttes (samtidigt). Du ser ju på kameran att den vinglar i takt med ljudet så det är stora krafter det rör sig om.
Exakt. Och e´ftersom felet kom i samband med däckbyte så är det där man ska kolla
 
Exakt. Och e´ftersom felet kom i samband med däckbyte så är det där man ska kolla
Men nu har han ju bytt igen och balanserat, men felet kvarstår...
Jag hade tagit lös hjulet och satt upp det i balanseringsmaskinen igen och mätt rundhet och ovalitet och om fälgen är sned. Är allting rakt så hade jag börjat kolla på ABS givaren iallafall. Oavsett hur långsökt det är så var det där problemet började. If it sounds like a duck and walks like a duck.... :)
 
Men nu har han ju bytt igen och balanserat, men felet kvarstår...
Jag hade tagit lös hjulet och satt upp det i balanseringsmaskinen igen och mätt rundhet och ovalitet och om fälgen är sned. Är allting rakt så hade jag börjat kolla på ABS givaren iallafall. Oavsett hur långsökt det är så var det där problemet började. If it sounds like a duck and walks like a duck.... :)
Tog han till verkstan igår. Balanseringsmaskinen visade en obalans på 5 gram både fram och bak. Inga fel på däck eller fälg. Visade heller inga aktiva felkoder.
I morse tog jag ut båda ABS-sensorerna och testade. Ingen skillnad.
Ska kolla om det finns några roliga säkringar att ta ur...
 
Ovala/felmonterade däck eller ovala fälgar. Så där lät min Bandit i 130+ innan backdäcket sattes om och balanserades och framdäcket byttes (samtidigt). Du ser ju på kameran att den vinglar i takt med ljudet så det är stora krafter det rör sig om.

Exakt. Och e´ftersom felet kom i samband med däckbyte så är det där man ska kolla

Men nu har han ju bytt igen och balanserat, men felet kvarstår...
Jag hade tagit lös hjulet och satt upp det i balanseringsmaskinen igen och mätt rundhet och ovalitet och om fälgen är sned. Är allting rakt så hade jag börjat kolla på ABS givaren iallafall. Oavsett hur långsökt det är så var det där problemet började. If it sounds like a duck and walks like a duck.... :)
Jag svarade på ett inlägg som föreslog att kolla efter ovala däck och fälgar med ”exakt”. Du svarar på det inlägget att nej man borde kolla rundhet och ovalitet. Snyggt.

Jag skiter i hur en anka låter. Kabelbrott till hastighetssensorn fram ger inte dessa symptom. Det är två kablar. Signalen är på och av proportionellt mot framhjulets hastighet. Det finns inte en enda teknisk förklaring i världen som kan förklara TS symptom med kabelbrott till hastighetssensorn fram. Om du kommer på någon, säg till så swishar jag en öl till dig.

För fan. Felet kom efter däckbyte. Många komponenter som har skruvats med i samband med däckbytet är möjliga felkällor, till exempel däck, fälg, hjullager, drivpaket, ryckutjämnare, sving.
 
Obalansen berättar inte om ett däck är ovalt eller på annat sätt vindar. Annars verkar det bara finnas en möjlig orsak kvar, felaktigt fram- eller bakdrev och/eller en kedja som är ojämt töjd.
Nej, så kan det ju säkert vara. Men när han satte spinn då däcket så var det inget som wobblade eller dylikt. Så av den anledningen - och det faktum att jag bytt bakdäck två ggr utan skillnad - är jag rätt säker på att det inte är däck eller fälg som ger symptomen.
Jag svarade på ett inlägg som föreslog att kolla efter ovala däck och fälgar med ”exakt”. Du svarar på det inlägget att nej man borde kolla rundhet och ovalitet. Snyggt.

Jag skiter i hur en anka låter. Kabelbrott till hastighetssensorn fram ger inte dessa symptom. Det är två kablar. Signalen är på och av proportionellt mot framhjulets hastighet. Det finns inte en enda teknisk förklaring i världen som kan förklara TS symptom med kabelbrott till hastighetssensorn fram. Om du kommer på någon, säg till så swishar jag en öl till dig.

För fan. Felet kom efter däckbyte. Många komponenter som har skruvats med i samband med däckbytet är möjliga felkällor, till exempel däck, fälg, hjullager, drivpaket, ryckutjämnare, sving.
Det var inte hastighetssensorn jag fick kabelbrott i, det var ABS-sensorn fram.
Men visst, den mäter ju rotationshastigheten på ett sätt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top