ZX10R -11 går ojämnt (film)

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Hej!

Upplever ett problem med min Kawa10:a.

Problemen startade efter ett kabelbrott till ABS-sensorn fram. Jag trodde först att det var obalans i bakdäcket, för när jag kom ut på rakan på Knutstorp kändes det som att jag körde på kullersten. Balanserade det utan förändring. Har därefter haft av allting bak - kollat lager, stötdämpare, drivpaket, bytt däck både fram och bak men problemet kvarstår.

Tidigare har jag testat att varva upp den i 1:an på depåstödet (ja jag vet, ajabaja på den:hihi), men inte märkt någon ojämn gång.
Nu har jag testat den under belastning och kommit fram till att "obalansen" följer varvtalet, inte hastigheten. Det känns dock som ett jäkla studsande upp och ner i hastigheter över från 180 och uppåt.

TC och ABS:en fungerar som de ska, och inget lyser eller blinkar annorlunda än när hojen gick som den skulle.

Alla tips, misstankar och gissningar emottages tacksamt.

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har förslag men jag gissar vilt. Om vibrationerna följer varvtalet slaviskt så låter det som felet ligger i motorn eller motorfästen. Har du kollat motorfästen? Koppling och svänghjul bör nog ses över. Känns det som den går på alla cylindrar?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är inte så enkelt att bakdrevet skevar och kedjan är hårt spänd. Så lät min hoj o det var just bakdrevet som var elipsiskt.

Kedjan ändrade spänningen varje varv hjulet roterade o det följer motor rpm beroende växel.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Jag har förslag men jag gissar vilt. Om vibrationerna följer varvtalet slaviskt så låter det som felet ligger i motorn eller motorfästen. Har du kollat motorfästen? Koppling och svänghjul bör nog ses över. Känns det som den går på alla cylindrar?
Tack för svar, och som jag sa, alla gissningar är välkomna för jag är fan tom i hjärnan nu... :gnissla

Som filmen delvis visar (har en bättre film som visar just de symptomen), så ökar frekvensen på svängningarna med hastigheten.
I filmen så är svängningarna tydliga vid 13.000 rpm i 1:an, men de reduceras markant när jag växlar upp till 3:an vid samma hastighet. När jag sen varvar upp i 3:an planas svängningarna ut, fast blir mer frekventa.

Det går absolut som den ska i övrigt. Inget "pludder", svarar på gas som vanligt så de går på alla cylindrar, absolut.

Motorfästena tror jag inte det är då jag inte lagt den, eller nåt sånt. Jag vill tillägga att det är en banhoj och jag filmar alla mina pass. Har tittat tillbaka och kan med säkerhet säga att problemet uppstod efter kabelbrottet till ABS-sensorn.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Det är inte så enkelt att bakdrevet skevar och kedjan är hårt spänd. Så lät min hoj o det var just bakdrevet som var elipsiskt.

Kedjan ändrade spänningen varje varv hjulet roterade o det följer motor rpm beroende växel.
Tack för svar!

Jag har varit med om konstigare felsökningar på jobb, så jag utesluter INGET! :lol

Saken är jag har varit inne på samma spår som du. Drivpaket är förvisso nytt för denna säsongen (fram- bakdrev + kedja), men min polare tyckte att bakdrevet wobblade lite grann när vi körde den på depåstödet. Vi blev dock osäkra och tänkte att det kunde vara en synvilla för att kedjan slår lite i underkant.
Jag tror att jag snöat in lite på tanken att det har något med ABS/TC/tändningen att göra eftersom problemet uppstod efter tidigare nämnt kabelbrott. Men jag ska absolut byta drivpaket under kvällen för att se skillnaden.

Under tiden tar jag tacksamt emot fler förslag! :giggle:
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Måste göra några revideringar till min trådstart...

- Vibrationerna följer nog inte varvtalet. De blir bara tydligare vid högre varvtal. Särskilt på låg växel.
- Kollade i min logg till hojen. I samband med att jag lagade kabelbrottet bytte jag även bakdäck. Jag har därefter bytt en gång till och problemet kvarstår. Det utesluter dock inte att jag fuckat upp något vid däckbytet i samband med lagningen av kabelbrottet.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
sätter mina gissningar på att drivpaketet är nått skumt med, säkert för hårt spänt halva varvet på kedjan,
Tack!
Jag ska testa att byta drivpaket nu ikväll. Bakdämparen har varit fel inställd och gått i botten, kanske har det tagit ut sin rätt på drivpaketet om kedjan inte haft spelrum.
Jag tycker att den anledningen är lite långsökt, men jag tycker allting verkar konstigt just nu... :gnissla
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Det är inte så enkelt att bakdrevet skevar och kedjan är hårt spänd. Så lät min hoj o det var just bakdrevet som var elipsiskt.

Kedjan ändrade spänningen varje varv hjulet roterade o det följer motor rpm beroende växel.

sätter mina gissningar på att drivpaketet är nått skumt med, säkert för hårt spänt halva varvet på kedjan,
Har provat med ett annat bakdrev nu. Ingen förändring.
Såg heller inget konstigt med det som satt på.
Har du balanserat bakhjulet när du bytte däck?
Ja, och dubbelkollat varje gång jag har haft av det.


En fundering; det här svajjandet i varvtalet uppstår bara när man kör. På depåstödet håller den varvet jämnt och fint över hela kurvan.
Tror ni att jag kan utesluta att det är nåt med tändningen efter kabelbrottet i ABS-sensorn (som i sin tur kommunicerar med TC:n)?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är inte så att ABS påverkar även motorstyrning utöver just ABS broms funktion?

Tänker så att man panikbromsar och i panik håller gasen ändå o att då motorstyrningenhar på något sätt klipper motor effekten typ.

Obs enbart spårning o gissning nu
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Det är inte så att ABS påverkar även motorstyrning utöver just ABS broms funktion?

Tänker så att man panikbromsar och i panik håller gasen ändå o att då motorstyrningenhar på något sätt klipper motor effekten typ.

Obs enbart spårning o gissning nu

Du har väl även TC på den hojen? Det systemet jobbar väl med samma givare?
ABS-systemet, TC, varvtal och gasreglage jobbar tillsammans eller hur man ska uttrycka det. Därför har jag misstänkt att symptomen kunde ha något med nån felkod att göra.
Går inte ABS att koppla bort genom att rycka en säkring bara ? Just för att utesluta den
Jo, det är värt att testa. Ska kolla upp det noggrannare senare ikväll.
ABS är ett jävla ofog på bana. :4skrika
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har svårt att se hur kabeln till hastighetsgivaren fram kan orsaka detta. Zx10r från 2011 har abs men inte antispin. Abs påverkar bara bromssystemet.

om du bytte bakdäcket i samma veva så hade jag undersökt det närmare. eftersom felet visar sig beroende av hastighet och inte varvtal så har du antagligen fel någonstans från framdrevet och bakåt.

Om du är uppe i hastighet där det skakar mycket och du drar in kopplingen, hur beter den sig då?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top