Yzf R1 M

Supernice :D
 
Last edited:
En fråga till er kunniga angående att ta bort katalysatorn, som diskuterats tidigare i tråden.
Är det på något sätt riskabelt att ta bort den utan att göra något annat, syftar på att mappa den?
Att få den borttagen och ersatt med link-pipe röret är inte så dyrt, men att köra den i bänk och mappa lär kosta väldigt mycket mer.
Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
En fråga till er kunniga angående att ta bort katalysatorn, som diskuterats tidigare i tråden.
Är det på något sätt riskabelt att ta bort den utan att göra något annat, syftar på att mappa den?
Att få den borttagen och ersatt med link-pipe röret är inte så dyrt, men att köra den i bänk och mappa lär kosta väldigt mycket mer.
Någon som har någon erfarenhet av detta?

Motorgången kommer antagligen påverkas negativt utan mappning. Hur skadligt det är vetefan, men en del motorer kan nog må sämre än andra.
 
Om något havererar efter att du ersatt katalysatorn med en linkpipe så tror jag att du får mycket svårt att hävda garanti. Oavsett vilken bränslemapp du har.

Det fanns en gammal god regel om att slip-on som inte ersätter katten fungerar med original bränslemapp medans slip-on som ersätter katten måste mappas om. Jag skulle vilja påstå att den regeln fortfarande gäller. Att ersätta katalysator och EXUP-ventil brukar generera en bestyckning som är ömsom fet ömsom mager beroende på vilket exakt varvtal eller vilket exakt gasläge du studerar. Du ska ha väldans otur om den skulle gå så magert att den havererar utan att någon av skyddsfunktionerna träder in. Det är helt enkelt inte sannolikt. Däremot ger en korrekt bränslemapp mer effekt såväl som bättre gång. Om du ändå investerar i en linkpipe, varför riskera att den har mindre effekt än standard och att den går dåligt på vissa varvtal / gaslägen...?
 
Om något havererar efter att du ersatt katalysatorn med en linkpipe så tror jag att du får mycket svårt att hävda garanti. Oavsett vilken bränslemapp du har.

Det fanns en gammal god regel om att slip-on som inte ersätter katten fungerar med original bränslemapp medans slip-on som ersätter katten måste mappas om. Jag skulle vilja påstå att den regeln fortfarande gäller. Att ersätta katalysator och EXUP-ventil brukar generera en bestyckning som är ömsom fet ömsom mager beroende på vilket exakt varvtal eller vilket exakt gasläge du studerar. Du ska ha väldans otur om den skulle gå så magert att den havererar utan att någon av skyddsfunktionerna träder in. Det är helt enkelt inte sannolikt. Däremot ger en korrekt bränslemapp mer effekt såväl som bättre gång. Om du ändå investerar i en linkpipe, varför riskera att den har mindre effekt än standard och att den går dåligt på vissa varvtal / gaslägen...?

Tack för ett begripligt resonemang, börjar förstå detta nu:)
Kanske logiskt att man inte har mycket att hämta gällande garantin ifall något händer,om man tagit bort katalysatorn. Det är värt att göra en korrekt bränslemappning då det endast är till fördelar för motorn.
Någon som vet vad det kan kosta? Och har någon en bra firma att rekommendera?
 
Tyckte denna blev rätt skön. Mellan passen på Brno


De nya bilderna är från Mugello.

Intressant om Yamaha kommer fortsätta erbjuda dessa event.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    253.2 KB · Visningar: 347
Ja, man var ju rätt slut efter varje pass på banan. Så en liten vilopaus var på sin plats.:tummenupp
 
Är det hon kört MV-Agusta, såg nån tant på Kinnekulle för några år sen....

Nä, det är inte hon, Min kompis köpte sin CBR600 Hannspree av henne med Agustan & samtidigt försökte hon sälja på mig sin Ducce 916 :D Hon hade hela garaget fullt med olika crossar & hojar.
Bor i Hallabro i Blekinge
 
Någon som påpekade valet av ex. strumpor?

:lol Nä, inte där nere haha! Men när jag köpte hojen så påpekade försäljaren att det fastnat nåt skit på skon. Först kollade jag reflexmässigt under sulan, sen kom jag på att det står Kawasaki på sidan! Humor. :hihi

När jag skulle köra hem så hade det samlats en mindre folkmassa som pratade om mitt skinnställ och ryggsäck hörde jag. Ryggsäcken är dekalad som en ZXR750-tank.
De vågade inte säga nåt men en av dem tyckte det var så häftigt att jag kört hela vägen från Sverige så ville ha en bild precis innan jag skulle dra.

Nu regnar det bara igen. Dags att förbereda inför vintern :huvet
 
En stilla undran bara, hur nära är du ditt mål att köra 3400 mil innan säsongen är över?
Enligt sidan 9.
Tack för din rapportering från din Brno resa.

Mvh CBR1
 
Det var ett tufft uppsatt mål.....!:va

Själv lär jag väl hinna 600 mil, om jag har tur. Måste ju lufta de gamla också, så de inte surar ner sig fullständigt. 500:an har börjat läcka soppa så det går knappt att ha den i garaget längre. Måste åtgärdas snarast. Den är väl som vanligt tvärilsk för att R1:an får mer uppmärksamhet just nu. :(
 
Inte alls nära :lol
Den har fått stå länge nu. Mitt skinnställ pajade i dragkedjan så det har varit motigt att ta ut hojen. Kollade MotoGP igår och blev sugen men tröttnar fort när man måste asa alla grejer bort till garaget och joxa och hålla på.

Blir ett däckbyte uppe i Sthlm minst innan sesongen är slut.
Hittade fina fotpinnar jag vill ha nu. Bara 6.800. Dual-quickshiftern går på runt 8-9.000kr, sen slipon, linkpipe, båt, div skydd...... Pang: 50lax :crash
 
600 mil på en av flera hojar är bra, ungefär lika många mil som Tors häst Sleipner sprungit i år.

Mavve, ok visst är det lite bestyr innan man kommer iväg, men sen kommer belöningen
i form av kylande fartvind och den krokiga favoritvägen.

Finns det dualkoppling till alla med quickshift?

Vill man tillhöra toppen får man ha plånkan på vid gavel haha.
 
Det var ett tufft uppsatt mål.....!:va

Själv lär jag väl hinna 600 mil, om jag har tur. Måste ju lufta de gamla också, så de inte surar ner sig fullständigt. 500:an har börjat läcka soppa så det går knappt att ha den i garaget längre. Måste åtgärdas snarast. Den är väl som vanligt tvärilsk för att R1:an får mer uppmärksamhet just nu. :(
Sälj 500an till mig så slipper du tänka mer på det!!!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top